Slægtsforskningsprogram med hovedvægt lagt~
Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-08 15:40

Jeg er efter lang tids inaktivitet ved at undersøge programmer til
slægtsforskning, da jeg gerne vil give min onkel og min far en plakat
med de relevante slægtsdata.

Jeg har tidligere brugt winfamily, men det skal jeg ikke tilbage til,
medmindre der er massiv ros til version 7, som jeg ikke har prøvet,
men dog kan huske var læææænge undervejs. (Jeg har en winfam 6 licens)

Det væsentligste er at jeg kan lave en stort slægtstræ i papirformat
med en rimelig grad af indflydelse på resultatet.
Jeg forestiller mig at jeg skal kunne gemme træet i et billedeformat,
og hente det ind i Photoshop for videre redigerering
(baggrundsbilleder etc.) og endelig få lavet en stor plakat ved en
pixum eller lignende.

Hvilke programmer skal jeg kigge på?

Jeg har kort kigget på TMG, men det fungerer ret ringe på min computer
(XP SP2), men mange fejlmeddelelser, så det er jeg ikke vild med. Jeg
synes heller ikke chart-delen virkede overbevisende.

Jeg mener for nogle år siden at have kigget på Family Three Maker (og
har stadig nogle FTM-filer jeg skabe fra mine GEDCOM-data). Det
virkede nogenlunde, men jeg kan ikke se jeg kan finde en nogenlunde up-
to-date demo (nyeste er version 2005). Desuden er jeg i tvivl om
hvilken version (2006v16 eller 2008) der vil være mest velegnet til
mit behov. Er der fx dansk sprogpakke med, hvis man henter 2008 på den
engelske side?

Jeg kiggede i sin tid også på programmer til Linux, men ingen af disse
var på det tidspunkt særlig stærke på udskriftsdelen.

Jeg har i forvejen alle data liggende i phpGedview (version 3.3.8).
Den har noget PDF-generering, som dog ikke fungerer pt. på min
installation (Det har den vist gjort). Kunne den funktionalitet evt.
være forbedret så meget at det var brugbart i nyeste version? (4.1.3)

--
Robert Piil

Fra : baertel

Dato : 03-04-08 22:50

Du har mulighed for at prøve en nyhed i charting her:
http://legacynews.typepad.com/legacy_news/2008/03/legacy-charti-2.html

Det er en pre-release som udløber engang i juni.
Derefter vil den være en del af Legacy.

mvh
Leif Bærtelsen

Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-08 23:15

baertel <baertel.@.hlaug.dk> wrote in news:94237$47f550f0$3e3d8c3c$1251
@news.arrownet.dk:

> http://legacynews.typepad.com/legacy_news/2008/03/legacy-charti-2.html

Tak, det vil jeg prøve!

Robert Piil

Fra : Søren

Dato : 09-04-08 14:04

On 8 Apr., 01:10, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:
> Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote innews:ms8lv3p8b54moo9n4qkbkihu1foivis8js@4ax.com:
> Jeg har leget lidt med det i 2006, og dengang fandt jeg et program der -
> som standard - kunne det meste af det jeg vil have, men jeg kan ikke
> genfinde det. Det er ingen af de nævnte i denne tråd.
>
> Jeg prøver om dit råd med at eksportere, kan det jeg ønsker.
>
> Med venlig hilsen
> --
> Robert Piil

Prøv Genbox http://www.genbox.com

Gratis i 30 dage, delvis på dansk. Her kan du lave mange forskellige
valg omkring aner, efterkommere børn.

Mvh.

Søren Larsen

Fra : Robert Piil

Dato : 09-04-08 23:13

Søren <info@stass.dk> wrote in

> Prøv Genbox http://www.genbox.com
>
> Gratis i 30 dage, delvis på dansk. Her kan du lave mange forskellige
> valg omkring aner, efterkommere børn.

Bingo! Det var den jeg havde kigget på sidst, og ledt efter siden. Frem for
alt kan man lave træer med alle personer i en fil, og så har man endelig
kontrollen over hvem der kommer med.

Robert Piil

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-04-08 09:04

Scripsit Robert Piil:

> Bingo! Det var den jeg havde kigget på sidst, og ledt efter siden.
> Frem for alt kan man lave træer med alle personer i en fil, og så
> har man endelig kontrollen over hvem der kommer med.

Jeg turde ikke selv anbefale Genbox, selvom jeg også bruger det, fordi
jeg ikke kender alle dets udskrivningsmuligheder i detaljer, men
Genbox begyndte faktisk sin tilværelse som et rent
diagramsudskrivningsprogram - siden er det så blevet til den eneste
regulære konkurrent til The Master Genealogist, når det drejer sig om
at slægtsforske med seriøs kildedokumentation (Legacy er nu ved at
være godt med efterhånden).

Lars Erik Bryld

Fra : Robert Piil

Dato : 10-04-08 17:26

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> wrote in news:1pr7kc0z29gae
$.dlg@lebryld.fqdn:

> [...]
> regulære konkurrent til The Master Genealogist, når det drejer sig om
> at slægtsforske med seriøs kildedokumentation (Legacy er nu ved at

Grænsefladen er ikke umiddelbart intuitiv, men det er nu ikke så vigtigt
for mig. Hvis jeg får det brugt så ofte og meget som jeg gerne vil, vænner
jeg mig hurtigt til det. Jeg går ud fra at det betyder at du kan klare dig
med det, som eneste slægtsforskningsprogram.

Robert Piil

Fra : Søren

Dato : 10-04-08 12:11

On 10 Apr., 18:25, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:

Jeg går ud fra at det betyder at du kan klare dig
> med det, som eneste slægtsforskningsprogram.
>
> Med venlig hilsen
> --
> Robert Piil

Hej Robert.

Det kan jeg da for mit eget vedkomne svare klart ja til.

Jeg har dog også Legacy, men mit hovedprogram er Genbox af flere
grunde. Her blot nogle, men kodeordet er fleksibilitet. Programmet
bestemmer ikke hvordan jeg skal gøre, jeg bestemmer hvordan programmet
skal gøre.

Den måde at håndtere kilder på, har jeg ikke set gjort andre steder. I
genbox kan man nøjes med at skrive sin kilde engang, og ikke som i
andre, hvor hvert enkelt kildehenvisning, med citat skal skrives/
kopieres ind for hver begivenhed.
I Genbox skriver man kilden ind, og så kan man linke alt til denne
henvisning/citat, hvilket bl.a kan gøres ved at låse kilden, indtil
man er færdig. Dette gør også, at skal man tilbage og rette, f.esk
fordi man ikke lige kunne tyde det hele i første omgang, at man kun
skal rette et sted.

Og så har man i Genbox mulighed for at have kilder i flere niveauer,
hvilket jeg selv bruger på den måde at. Hovedkilde f.eks. Kb sogn xxxx-
xxxx. Herunder den enkelte folioside. Dette gør at jeg nede på
folioplan, kan se hvem/hvad jeg har tilknyttet.

Skal man gøre noget tilsvarende i f.eks Legacy, så har man meget
hurtigt en overfyldt masterkildeliste, efter min mening.

En anden meget vigtig ting for mig, er vidnefunktionen.

Så er der dens måde at håndtere steder. Her splitter den det helt op i
enkelte dele, altså, lokalitet, sogn, herred, amt osv. Igen skal man
kun oprette er stednavn en gang. I andre programmer skal man oprette
det flere gange hvis man f.eks har 2 stednavne i samme sogn.

Så er der altså utallige muligheder for udskrifter, der alle kan føres
over i dit tekstbehandlingsprogram.

Og den tavlefunktioner kender du jo lidt til, så der ved du jo meget
om programmets fleksibilitet.

Mit største ønske ville være at det blev helt oversat til dansk,
hvilket uden tvivl ville gøre, at der ville komme flere danske
brugere.

Med venlig hilsen

Søren Larsen

http://stass.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 10-04-08 22:31

Søren <info@stass.dk> wrote in news:50698cc4-95e1-434a-a014-fe0bb9a05d01
@b9g2000prh.googlegroups.com:

> [...]
> genbox kan man nøjes med at skrive sin kilde engang, og ikke som i
> andre, hvor hvert enkelt kildehenvisning, med citat skal skrives/

Tak for beskrivelsen, det lyder som om programmet er skrevet af nogle der
kan finde ud af normalisere databaser i bund. Det er en god ting(tm).

Robert Piil

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-04-08 07:01

Søren <info@stass.dk> skrev Thu, 10 Apr 2008 11:10:54 -0700 (PDT)

>Den måde at håndtere kilder på, har jeg ikke set gjort andre steder. I
>genbox kan man nøjes med at skrive sin kilde engang, og ikke som i

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener her. For mig at se er det da lige
præcist sådan man altid har gjort i legacy.

>andre, hvor hvert enkelt kildehenvisning, med citat skal skrives/
>kopieres ind for hver begivenhed.

Hvilke andre?

> [...]
>man er færdig. Dette gør også, at skal man tilbage og rette, f.esk
>fordi man ikke lige kunne tyde det hele i første omgang, at man kun

Ja, naturligvis, hvad ellers.?

>Og så har man i Genbox mulighed for at have kilder i flere niveauer,

Hvilket der heller ikke er noget nyt i.

Ikke for at forklejne Genbox, det er da et udmærket program. Men jeg
synes din sammenligning med 'andre programmer' er lidt ude af
proportion.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-04-08 08:18

Scripsit Arne Feldborg:

> Hvilket der heller ikke er noget nyt i.
>
> Ikke for at forklejne Genbox, det er da et udmærket program. Men
> jeg synes din sammenligning med 'andre programmer' er lidt ude af
> proportion.

Specielt Legacy udvikler sig med imponerende hast og kan med tiden
godt risikere at udkonkurrere et program som Genbox, hvis sidstnævnte
ikke snart får skruet lidt op for sin udviklingstakt. Søgefunktionerne
i Genbox er i mine øjne også ret svage sammenlignet med Legacy.

Hvor Legacy fortsat i mine øjne svigter fatalt er i dets manglende
evne til at kunne tilknytte flere personer end de primære til en
begivenhed. Det er i mine øjne en uomgængelig funktion. Vidnerne til
en begivenhed er ofte det halmstrå som endeligt sandsynliggør at folk
med almindelige navne entydigt er præcis dem, man mener de er.

Jeg har efterlyst og ventet på vidnehåndtering i Legacy siden version
3 og skiftede til Genbox dengang da det heller ikke kom med i version
5, og jeg har forstået, at jeg heller ikke skal regne med at se det i
version 7. Ærgerligt nok, for der er meget guf i Legacy 7, som jeg
gerne havde haft lyst at lege med.

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-04-08 20:01

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Fri, 11 Apr 2008
09:18:22 +0200

>Hvor Legacy fortsat i mine øjne svigter fatalt er i dets manglende
>evne til at kunne tilknytte flere personer end de primære til en
>begivenhed.

Nu er det jo slevfølgelig individuelt hvor megt vægt man lægger på lige
netop det emne - og hvordan man hver især ønsker det løst.

Men jeg tænkte på om man egentlig ikke godt kunne gøre det i Legacy.

Opret en ny kildetype og kald dem "Vidner" og skriv så de pågældende ind
der. Derfra kan du jo knytte dem til alle de personer og begivenheder du
har lyst.

Og når / hvis de enkelte vidner optæder i flere samnenhænge kan du jo
bare genbruge dem så at sige - uden at skulle taste dem ind for hver
begivendhed de optræder i.

Den første reaktion vil nok være "nej, det må da være en omvej", men
tænk over det - en mulighed.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 12-04-08 10:43

Scripsit Arne Feldborg:

> Opret en ny kildetype og kald dem "Vidner" og skriv så de pågældende
> ind der. Derfra kan du jo knytte dem til alle de personer og
> begivenheder du har lyst.

Det kan vel være, men jeg vil vel så være nødt til at lave en masse
kildetyper: "Vidner til dåb 1", "Vidner til dåb 2" osv. Ellers er der
jo ikke tale om andet end en stor gang pærevælling.

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-04-08 11:48

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Sat, 12 Apr 2008
11:43:04 +0200

>Det kan vel være, men jeg vil vel så være nødt til at lave en masse
>kildetyper: "Vidner til dåb 1", "Vidner til dåb 2" osv. Ellers er der
>jo ikke tale om andet end en stor gang pærevælling.

Nae, det vil vel tværimod blive for udspecificeret.

På den måde jeg foreslog vil vidnerne jo blive knyttet til den enkelte
begivenhed, og det du har brug for er vel at få en oversigt over alle de
vidner der har tilknytning til en given famile.

Men som sagt det var bare en tanke. Det kunne givetvis organiseres på
mange andre måder.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-04-08 08:09

Scripsit Søren:

> Mit største ønske ville være at det blev helt oversat til dansk,
> hvilket uden tvivl ville gøre, at der ville komme flere danske
> brugere.

Det er lidt ærgerligt - jeg arbejdede i december sidste år en hel del
på oversættelsen og har forlængst sendt resultatet til programmøren,
men der er ikke kommet nogen opdatering af programmet siden, og derfor
er oversættelsen ikke kommet ud i cirkulation endnu.

Jeg mener, at med mine ændringer er programmet næsten fuldt oversat
til dansk, bortset fra at der gemmer sig lidt tekststrenge inde i
selve programkoden som endnu ikke er blevet flyttet ud (noget sjusk
fra programmets første leveår).

Der hviskes fortsat i krogene om en v4, men som altid skal man ikke
vente sig noget før man ser det. Genbox er på godt og mest ondt et
enmandsforetagende.

Lars Erik Bryld

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 04-04-08 07:45

On Thu, 3 Apr 2008 14:40:18 -0700 (PDT), in
dk.videnskab.historie.genealogi Robert Piil <smedevej26@gmail.com>
wrote:

> [...]
>og hente det ind i Photoshop for videre redigerering
>(baggrundsbilleder etc.) og endelig få lavet en stor plakat ved en

Ta en kikk på Brothers Keeper.
Her har du den danske siden for programmet
http://www.brotherskeeper.dk/
--
Otto Jørgensen
http://www.bkwin.info/

Fra : Robert Piil

Dato : 04-04-08 01:38

On 4 Apr., 08:44, Otto Jørgensen <otjoerge%øføø%...@online.norway>
wrote:

> Ta en kikk på Brothers Keeper.
> Her har du den danske siden for programmethttp://www.brotherskeeper.dk/

De funktioner jeg vægter højt ser ud til at være forbeholdt
registrerede burgere, og siden er lidt nærig med screendumps og
detaljerede oplysninger om mulighederne.

Mao. kan BK noget med chart bedre (eller i hvert fald lige så godt)
som de nadre programmer jeg har kigget på?

--
Robert

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-05-08 18:42

On Fri, 4 Apr 2008 00:37:39 -0700 (PDT), in
wrote:

> [...]
>
>Mao. kan BK noget med chart bedre (eller i hvert fald lige så godt)
>som de nadre programmer jeg har kigget på?

Prøver man funsjoner som er forbeholdt registrerte versjoner er det
ofte mulighet til også en kort tid å prøve dette

Fra : Robert Piil

Dato : 04-04-08 01:39

On 3 Apr., 23:49, baertel <baertel.@.hlaug.dk> wrote:
> Du har mulighed for at prøve en nyhed i charting her:http://legacynews.typepad.com/legacy_news/2008/03/legacy-charti-2.html
>
> Det er en pre-release som udløber engang i juni.
> Derefter vil den være en del af Legacy.

Jeg fik kigget lidt i nat - under alle omstændigheder kræves det jo at
jeg først importerer mine GEDCOM-data til et program og knytter
billeder etc. til dem der - det ser ikke ud til at kunne lade sig gøre
fra chart-delen alene.

--
Robert

Fra : baertel

Dato : 04-04-08 20:20

Hej Robert

Det er nu ikke rigtigt.
Jeg måtte lige undrende afprøve det og fik bekræftet at programmet kan
lave charts direkte fra Legacy, GEDCOM, PAF, Family Tree Maker og Roots
Magic.

Mvh
Leif Bærtelsen

Fra : N/A

Dato : 05-04-08 20:32

Fra : N/A

Dato : 04-04-08 20:20

Fra : Robert Piil

Dato : 05-04-08 05:53

On 4 Apr., 21:20, baertel <baertel.@.hlaug.dk> wrote:
> [...]
> Jeg måtte lige undrende afprøve det og fik bekræftet at programmet kan
> lave charts direkte fra Legacy, GEDCOM, PAF, Family Tree Maker og Roots

Ja, det er rigtig, men som det er lige nu, har jeg ikke noget
slaegtsprogram overhovedet, og saa er jeg jo noedt til at have et af
de naevnte. I GEDCOM kan man vel kun gemme tekst, eller?

Fra : baertel

Dato : 05-04-08 20:32

GEDCOM er et standardiseret tekstformat til udveksling af genealogiske
data mellem genealogiske programmer.

Et passende slægtsprogram til omtalte charting-progam vil være
gratisudgaven af Legacy, som kan downloades her:

http://legacydansk.com/?page=downloadLegacy

mvh
Leif Bærtelsen

Fra : Robert Piil

Dato : 07-04-08 20:57

baertel <baertel.@.hlaug.dk> wrote in news:4d647$47f7d3ad$3e3d8c3c$26200
@news.arrownet.dk:

> [...]
>
> Et passende slægtsprogram til omtalte charting-progam vil være
> gratisudgaven af Legacy, som kan downloades her:

Hov, den fik jeg aldrig svaret på.

Tak for hjælpen, og gratis lyder jo altid (næsten for) godt (til at være
sandt). Prisen for Deluxe-udgaven er dog ikke afskrækkende. Jeg kunne dog
godt tænke mig en hurtig oversigt på siden over forskellen mellem den
gratis udgave og betalingsversionen.

Robert Piil

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-04-08 23:18

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev 07 Apr 2008 19:56:31 GMT

http://www.legacyfamilytree.com/DeluxeEdition.asp

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Robert Piil

Dato : 07-04-08 23:23

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in

> http://www.legacyfamilytree.com/DeluxeEdition.asp

Tak.

Er det bare mig, eller findes der ikke et program der standard tillader man
laver en chart, med de personer man vælger, uden at være låst til et
efterkommer eller ane-layout? Eller overser jeg bare muligheden i både
Legacy, Family Three Maker, og de andre jeg lige har kigget hurtigt på?

Robert Piil

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-04-08 23:58

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev 07 Apr 2008 22:22:44 GMT

>Er det bare mig, eller findes der ikke et program der standard tillader man
>laver en chart, med de personer man vælger, uden at være låst til et
>efterkommer eller ane-layout?

Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

Hvis du vil lave et chart, må det vel være fordi du vil vise de
indbyrdes forbindelser mellem et antal personer.?

Og så må udgangspunktet vel også være enten en anetavle, en
efterkommertavle eller en familetavle (timeglas).

Men du kan evt. gå omvejen omkring en eksport, hvis du kun vil have
udvalgte personer med. I de fleste nyere programmer har du jo en lang
række muligheder for at udvælge de personer du vil gemme (enten som
gedcom eller i programmets eget format). Denne fil smider du så over i
et Charting program, som feks. der her omtalte.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Robert Piil

Dato : 08-04-08 00:10

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in

> Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev 07 Apr 2008 22:22:44 GMT

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

Jeg vil lave et familetræ - fx. med mig som proband - men i stedet for kun
at få min farfar med, vil jeg også have muligheden for at tage hans
søskende med (og evt. deres børn). Mao. vil jeg udvælge nøjagtig hvilke
personer der skal vises i træet, og derefter have træet til at lave
relationerne.

Fra : Robert Piil

Dato : 08-04-08 00:36

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote in

> Jeg prøver om dit råd med at eksportere, kan det jeg ønsker.

Det virker ikke. Jeg kan fravælge personer, men jeg kan ikke lave en chart
over alle personer i filen.

Robert Piil

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-04-08 10:12

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev 07 Apr 2008 23:36:09 GMT

>Det virker ikke. Jeg kan fravælge personer, men jeg kan ikke lave en chart
>over alle personer i filen.

Prøv evt. at se på disse tre sider. Der er lidt at vælge imellem:

http://www.cyndislist.com/supplies.htm#Online
http://genealogy.about.com/od/free_charts/
http://genealogy.about.com/cs/publishing/a/charts.htm

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Søren

Dato : 11-04-08 13:21

On 11 Apr., 20:51, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
> Nej.

> Nej.

Jo, medmindre man bruger søg erstat. Kig dog i den bagvedliggende
database, så finder du nok dine kopier

> Samt feks også i BK Hvis jeg ikke husker meget galt, så er det vel især
> BK der har gjort sig bemærket på det punkt.

Okay, måske i Bk, det har aldig sagt mig så meget at jeg ligefrem er
gået meget ind i det.

men legacy kan nu ikke, hvor påståelig du så er.

> Jeg gider ikke en lang "mit program er bedre end dit program"

Næ heller ikke her, men det må vist være dig der mener at have brug
for en sådan diskusion, jeg reflekterede på et andet indlæg, og
forklarede efter bedste evne dertil.

Men jeg er heller ikke så klog og altvidende som du.

Og om folk bruger program A eller B er mig fuldstændig underordnet.
Hovedsagen er man selv er tilfreds.

Ikke yderlige kommentarere herfra

Søren

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-05-08 18:54

On Fri, 11 Apr 2008 12:20:36 -0700 (PDT), in
dk.videnskab.historie.genealogi Søren <info@stass.dk> wrote:

> [...]
>
>Men jeg er heller ikke så klog og altvidende som du.
>
>Og om folk bruger program A eller B er mig fuldstændig underordnet.

Konstaterer at sansynlighetene for at man her ikke kjenner BK er til
stede i stor grad :)

Fra : Moelle

Dato : 18-05-08 10:42

"Otto Jørgensen" <otjoerge%øføø%@online.norway> wrote in message

> Konstaterer at sansynlighetene for at man her ikke kjenner BK er til
> stede i stor grad :)

Tjah?
Jeg er ikke blevet klogere på hvilket program jeg skal bruge,
så lige her i starten bruger jeg FMT og eller kladehæfte og papirlappe
(flyers)
Da folk jo dør, bliver skildt og gifter sig flere gange, må et
program jo kunne håndterer flere efterfølgende ægteskaber og
eller skilsmisser.,
Jeg har en oldefar som blev enkemand 4 gange og gift 5 gange
( han tog vist ikke direkte livet af konerne, men de døde af
tuberkolose)

MVH
Henning

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-05-08 13:26

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev Sun, 18 May 2008 11:41:55 +0200

>Jeg er ikke blevet klogere på hvilket program jeg skal bruge,
>så lige her i starten bruger jeg FMT og eller kladehæfte og papirlappe
>(flyers)

Som det også fremgår af mine tidligere indlæg her i tråden mener jeg
ikke der findes eet bestemt program der kan siges at være bedre end alle
andre. Alle programmer har deres fordele og ulemper, og folks smag og
behag er forskellig.

I bund og grund handler det om at kende et program til bunds og have
undersøgt alle dets muligheder, set i forhold til ens eget behov, før
man konkluderer at programmet ikke kan dette eller hint.

Dog vil jeg godt advare mod Winam. Ikke så meget pga. programmets
egenskaber eller mangel på samme, men mere pga. manglende seriøsitet fra
det firma der står bag.

Men FTM som du nævner er under alle omstændigheder et udmærket og meget
brugt program. Det kan alt det mest nødvendige og er rimeligt let at
arbejde med. Selv bruger jeg til daglig Legacy som er den der passer
bedst til mine ønsker og behov.

>Da folk jo dør, bliver skildt og gifter sig flere gange, må et
>program jo kunne håndterer flere efterfølgende ægteskaber og
>eller skilsmisser.,

Det tror jeg da alle den her type programmer kan.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Søren

Dato : 11-04-08 12:13

On 11 Apr., 08:00, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:

Jamen, så må jeg jo efter bedste evne forsøge at forklare fra en ende
af.

> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener her. For mig at se er det da lige
> præcist sådan man altid har gjort i legacy.

Legacy. Mastekilde, Opret begivenhed, henvis til hovedkilde og tilføj
for hver begivenhed en henvisning, omend det faktisk er den samme.
Altså flere kopier af den samme henvisning/citat.

Genbox. Her skriver man altså kun sin tekst en gang, der så genbruges
ved begivenheder m.v.

Hvis man nu skulle tilbage og rette i sin henvisning, vil det i Legacy
sige flere steder, i genbox et sted.

I databasesprog ville man kalde det for normalisering, hvilket du med
din viden sikkert uden tvivl ved.

> Hvilke andre?

Bk, legacy, Ftm og sikert andre.

I genbox låser du din kilde, og opretter så alt det du skal have
tilknyttet denne. Dvs. ingen manuale kopiering

> Ja, naturligvis, hvad ellers.?

Svaret ovenfor

> Hvilket der heller ikke er noget nyt i.

Ja, i Legacy, Ftm kan man da ikke lave følgende. Kb sogn. Kb sognet
xxxx-xxxx. Folioside eller for den sags skyld Bog, kapitel, side.

Muligt det ikke er nyt, det skrev jeg heller ikke, jeg skrev at det
kunne man ikke

> Ikke for at forklejne Genbox, det er da et udmærket program. Men jeg
> synes din sammenligning med 'andre programmer' er lidt ude af
> proportion.

Tænk det syntes jeg egnetlig ikke.

Jeg finder også Legacy er et udemærket program, jeg finder blot et
andet bedre, og sådan er vi så forskellige udfra ønsker, krav mv.

Mvh.

Søren larsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-04-08 19:51

Søren <info@stass.dk> skrev Fri, 11 Apr 2008 11:12:40 -0700 (PDT)

> [...]
Nej.

>Hvis man nu skulle tilbage og rette i sin henvisning, vil det i Legacy

Nej.

>Ja, i Legacy,

Samt feks også i BK Hvis jeg ikke husker meget galt, så er det vel især
BK der har gjort sig bemærket på det punkt.

Jeg gider ikke en lang "mit program er bedre end dit program"
diskussion, jeg konstarterer bare at du åbenbart ikke kender det du
kalder for "andre programmer" så godt som du selv tror.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Göran Wennerström

Dato : 08-04-08 09:58

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> sandt). Prisen for Deluxe-udgaven er dog ikke afskrækkende. Jeg kunne dog
> godt tænke mig en hurtig oversigt på siden over forskellen mellem den
> gratis udgave og betalingsversionen.

I computerbladet "Komputer" nummer 4 2008 får du Deluxe af Legacy

Venlig hilsen Göran.