Angående genoptræning
Fra : Orla

Dato : 17-07-01 12:41

Må en læge afvise en genoptræning?
Spørgsmålet stilles, fordi en læge sagde der var plads i min aldersgruppe
(52 år).
Hun gik, kom igen, og henviste mig til et handicapcenter, som intet havde
med genoptræning at gøre.'
Hvad siger loven om denne handlemåde?
Problemet er at jeg er ude af stand til at gå og taler dårligt, og
selvfølgelig sidder i kørestol.
Men mener at jeg ville med den fornødne hjælp (genoptræning) ville kunne
gøre fremskridt (viljen haves)
Hvad siger loven ?
På forhånd tak.
Orla.

Fra : susanne

Dato : 17-07-01 23:48

Orla skrev i meddelelsen <9j18bm$2fhv$1@news.cybercity.dk>...
>Må en læge afvise en genoptræning?

Det kommer an på i hvilken situation. Nogen gange skal
fys/ergo/talepædagog ordineres af en læge - det gælder
vist stadig under hospitalsindlæggelse. Det samme, hvis
du fx ønsker behandling af en privatpraktiserende
fysioterapeut - og vil gøre dig håb om at få tilskud fra
sygesikringen.....

>Spørgsmålet stilles, fordi en læge sagde der var plads i min aldersgruppe
>(52 år).

Hvilken læge - din egen praktiserende?

>Hun gik, kom igen, og henviste mig til et handicapcenter, som intet havde
>med genoptræning at gøre.'

Det lyder, som om du har noget konkret i tankerne - noget
kommunalt, eller? Det ville hjælpe, hvis jeg vidste lidt mere!

>Hvad siger loven om denne handlemåde?

Uh! Jeg er ikke lovkyndig vedrørende læger. Men jeg ved,
at din kommune skal tilbyde dig rådgivning - osse vedrørende
genoptræningsmuligheder. Hvis du er førtidspensionist har
du en pensionssagsbehandler (eller lignende), som skal
hjælpe dig med dette.

>Problemet er at jeg er ude af stand til at gå og taler dårligt, og
>selvfølgelig sidder i kørestol.
>Men mener at jeg ville med den fornødne hjælp (genoptræning) ville kunne
>gøre fremskridt (viljen haves)

Og den burde også andre end vorherre se på!! Når du siger
gen-optræning, går jeg ud fra, at du har fået en skade som
voksen. Er det længe siden - og hvilken hjælp har du fået indtil nu?

>Hvad siger loven ?

Fra "lov om social service":
§ 73. Kommunen sørger for tilbud om hjælp, omsorg eller
støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder
til personer, der har behov herfor på grund af betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer.

Det betyder i hvert fald, at du har krav på, at kommunen
får lavet en vurdering af om du har et (gen)optræningsbehov!
Siden skal de så evt. finde et passende tilbud.

MVH

susanne

Fra : Orla

Dato : 18-07-01 12:00

Tak for en venlig henvendelse,Susanne.
Spørgsmålet: Hvem der gjorde hvad.
Den praktiserende læge henviste mig (dengang) Kommunehospitalet., lægen på
KH. henviste mig til handicapcentret hvor der igen ting skete.
Jeg slog hovedet ved et fald som ca. 35 årig.
Derefter "sov" jeg i nogle år, tingene blev meget værre, det gik dog
heldigvis op for mig at sådan ville jeg ikke leve. I dag er der fremgang ved
egen hjælp, dog med kørestol. Jeg mener at jeg med den rette hjælp kan nå
endnu videre
Ønsket er at blive kørestolen kvit, og fungere næsten normalt.
Kontakt tages til kommunen i dag.
Undskyld at jeg ikke svarer korrekt men jeg er ny på computer

mvh Orla

Sidste nyt: Kommunen bad mig efter tre forsøg kontakte den praktiserende
læge. Denne ville se på det, og kontakte mig.Jeg venter spændt.

Fra : Lotte M

Dato : 18-07-01 17:31

"Orla" <dsl48457@vip.cybercity.dk> skrev

> Ønsket er at blive kørestolen kvit, og fungere næsten normalt.

Håber det lykkes for dig!

> Kontakt tages til kommunen i dag.

Lad os vide hvordan det går.

> Undskyld at jeg ikke svarer korrekt men jeg er ny på computer

Det er helt i orden, du skal nok få det lært!

Næste gang du skriver i gruppen er det en god ide, hvis du
ikke sender hele det gamle indlæg med. Som du kan se, så
klipper jeg din tekst i stykker, når jeg svarer og skriver mine
kommentarer under det du skrev.

Hvis du har lyst, kan du læse lidt om hvordan nyhedsgrupper
fungerer her: http://www.usenet.dk (klik på linket).

Du skal ikke være bange for at lave fejl, når du skriver i
gruppen - vi skal nok hjælpe dig.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Sv. Aa. Ulmer Frands~

Dato : 03-08-01 18:37

jeg svarer dig på hvad du skriver da jeg selv er bruger af handicapmidler,
og har heller ikke fået optræning, vil du evt. snakke om det, hvis du får
denne mail, jeg nycommer af pc-er. hej
Orla <dsl48457@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j18bm$2fhv$1@news.cybercity.dk...