Ser kun 3,25GB Ram i Vista
Fra : Micky

Dato : 03-04-08 21:23

Jeg har lige sat 2 x 2GB Ram i min Vista 32bit på min nye Acer Aspire
7520G. Men systemet ser kun de 3,25GB.

Fandt denne side
http://www.vistaguide.dk/nyheder/nyheder/article/1/slaa-support.html
Er der nogle som kan be eller afkrafte om det virker?
Eller findes der en anden løsning, så min Vista kan se og bruge alle
4GB?

--
/Micky

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-04-08 22:49

Micky wrote:

> Eller findes der en anden løsning, så min Vista kan se og bruge alle
> 4GB?

Du skal køre 64-bit for at kunne få det hele med.

Jesper Poulsen

Fra : Micky

Dato : 03-04-08 23:00

Jesper Poulsen skrev:

> Du skal køre 64-bit for at kunne få det hele med.

Ok. Trist så skulle jeg kun have købt en 2GB i stedet for 2 x 2GB

--
/Micky

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-04-08 23:16

Micky wrote:

> Ok. Trist så skulle jeg kun have købt en 2GB i stedet for 2 x 2GB

Eller skifte til et 64-bit OS. Hvad bruger din maskine til?

Jesper Poulsen

Fra : Ole Christiansen

Dato : 04-04-08 08:08

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Eller skifte til et 64-bit OS. Hvad bruger din maskine til?
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Kan man ikke partitionere sig ud af det.?
Flere partitioner.?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-08 08:30

Ole Christiansen wrote:

> Kan man ikke partitionere sig ud af det.?
> Flere partitioner.?

Hvordan?

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-04-08 08:39

"Ole Christiansen" <abc@mail.invalidtele.dk> crashed Echelon writing

> Kan man ikke partitionere sig ud af det.?
> Flere partitioner.?

Hvad har disk partitioner at gøre med hvordan x86-32 arkitekturen læser
ram?

--
Bjarke Andersen

Fra : Ole Christiansen

Dato : 04-04-08 10:25

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Ole Christiansen" <abc@mail.invalidtele.dk> crashed Echelon writing

> Hvad har disk partitioner at gøre med hvordan x86-32 arkitekturen læser
> [...]
Det var en tanketorsk.!

Fra : _

Dato : 04-04-08 08:41

"Ole Christiansen" <abc@mail.invalidtele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke partitionere sig ud af det.?
> Flere partitioner.?

Søg hjælp hos en fagmand.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-08 10:17

_ wrote:

> Søg hjælp hos en fagmand.

Søg hjælp hos en psykiater!

Jesper Poulsen

Fra : senn

Dato : 04-04-08 23:15

Du skal ikke la dig gå på af ham.
Han tyranniserer alle og enhver.
Du kan markere ham, og sæt ham på uønsket mail.
-Brug menúen Meddelelse.

Herunder er nogle af hans besvarelser. -Det er ham selv,
der har stærk brug for en psykiater!.

--senn

Men jeg er tilbøjlig til at give Ludvig ret, du er dummere end vådt
bølgepap.

Jesper Poulsen

Ole, du quotefucker. Hvorfor er det altid brugere at MS-programmer der
gør det?

FUT:dk.admin.netikette

Jesper Poulsen

jørgen wrote:

> som sidder med deres moderne maskiner, hvis hardware understøtter langt
> over 4 GB - med memory remapping etc, men at deres 32-bit Vista/XP kun

Du fatter det ikke, hva'?

Der findes bundkort der ikke afsætter så meget plads til hardware. Fes
den ind nu?

EOD!

Gider ikke at diskutere med folk der ikke kan læse og forstå dansk.

Jesper Poulsen

Vrøvl. Man nøjes blot med at slette Windows.

Jesper Poulsen

Og ugens mest intelligente indlæg kom så fra dig...

Jesper Poulsen

Systemdisken er _kun_ til systemet.

Jesper Poulsen

> nyinstallere, kan du så ikke forklare os 99,99 % uvidende, hvad fidusen er
> ved at slette Windows i stedet for at formattere harddisken?

Man mister ikke mail og andre data ved blot at slette Windows.

> Det er ikke data der er problemet, men mange store programmer der
> insalleret

Systemdisken er _kun_ til systemet.

> Så vidt jeg husker giver Windows CD'en slet ikke tilbud om blot at slette
> den gamle Windows, men tilbyder valget mellem en hurtig og en "ikke
> hurtig" formattering. Så det vil altså alt andet lige være noget
> besværligt at "nøjes" med at slette Windows - og da du har erklæret at du
> ikke går ind for at have data liggende på det samme drev som
> styresystemet, så har jeg også meget svært ved at se formålet.

Jeg har den erklæring, fordi det er lettere at forklare folk at de skal
holde data væk fra systemdrevet end at forklare dem at reformattering er
ganske unødvendigt.

Jesper Poulsen

> Men måske du mener noget andet end jeg tror, når du skriver "slette
> Windows".

Selve operativsystemet. Det drejer sig om et directory og 5-6 filer
derudover.

> Det er jo ikke at slette Windows.

Nej, men det er muligt.

> Windows-CD'en er lagt i drevet og maskinen booter op på den.

Der er der kun én mulighed og det er at installere uden formattering.

> Og hvordan skal den "almindelige" bruger forholde sig til ovenstående?

Man laver en ekstra installation. Smider Windows på sin datadisk og
forbereder systemet. Eller booter på et medium med Partition Magic eller
lign. Der er masser af muligheder.

Der findes to måder at vedligeholde en Windows-maskine på - den gode og
den almindelige.

Hvis man vil rådgives efter en specifik konstellation er man velkommen
til at spørge.

For at kunne gribe det korrekt an hver gang kræver noget indsigt i
systemet og partitioner - det kan man ikke læse sig til i en
nyhedsgruppe, det kræver villighed til at lære.

Jeg har 15 års erfaring i vedligeholdelse af OS/2-, Windows- og
Linux-systemer.

Jesper Poulsen

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 04-04-08 23:53

senn skrev den 05-04-2008:
> Du skal ikke la dig gå på af ham.
> Han tyranniserer alle og enhver.

Så gider du måske uddybe, hvad Jesper har gjort galt, siden du følte at
du måtte svine ham til.

--
mvh.

Free Tibet!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-08 07:33

Ludvig Nielsen. wrote:

> Så gider du måske uddybe, hvad Jesper har gjort galt, siden du følte at
> du måtte svine ham til.

senn er bare så indbildsk at han ser det som en menneskeret at være
bedrevidende og opføre sig derefter.

Det er under 5% af hans indlæg der er fagligt korrekte.

Jesper Poulsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-04-08 04:22

> Du skal køre 64-bit for at kunne få det hele med.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nja

Man kan vel bruge /PAE switchen
(http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms791485.aspx)

Dog skal man ved Vista gøre det således:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa906211.aspx

Lidt mere her: http://support.microsoft.com/?kbid&ID=888137

Men det rigtige er selvf. at gå til 64-bit - men man kan altså godt med 32
bit - har selv lavet nummeret med et par Win 2003 servere 32 bit.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : dennis

Dato : 04-04-08 16:36

Jan Vennike wrote:

> Man kan vel bruge /PAE switchen

Du får desværre ikke vistas pae kerne til at tage springet op over 4G

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-04-08 17:14

"dennis" <dennis@na> skrev i en meddelelse

> Du får desværre ikke vistas pae kerne til at tage springet op over 4G

DET ved jeg godt - men du får den da i det mindste til at udnytte alle 4 Gb,
modsat lige nu.

Fra : dennis

Dato : 04-04-08 20:14

Jan Vennike wrote:

> DET ved jeg godt - men du får den da i det mindste til at udnytte alle 4 Gb,
> modsat lige nu.

Nej. *Adresserummet* er begrænset til 4GB hvad enten du kører i pae
tilstand eller ej

Fra : Micky

Dato : 04-04-08 21:25

dennis har bragt dette til verden:

> Nej. *Adresserummet* er begrænset til 4GB hvad enten du kører i pae tilstand
> eller ej

Tak for Jeres indput.
Jeg prøver og ringe til Microsoft imorgen, og høre hvad de har at sige.
Vender tilbage når jeg ved noget mere.

--
/Micky

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-08 21:31

Micky wrote:

> Jeg prøver og ringe til Microsoft imorgen, og høre hvad de har at sige.

De siger 64-bit OS.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-04-08 22:10

On Fri, 04 Apr 2008 22:24:35 +0200, Micky <mickydk@gmail.com> wrote:

>Jeg prøver og ringe til Microsoft imorgen, og høre hvad de har at sige.

De vil fortælle dig at PAE understøttes af Windows 2000 Server,
Windows Server 2003 samt Windows Server 2008, men * ikke * af 32-bit
versionerne af XP og Vista.

32-bit Vista har et adresserum på 4 GB, men den øverste del af
adresserummet går fra til bundkortresourcer, memory mapped io etc så
normalt kan den ikke anvende mere end 3 - 3½ GB RAM...

<mlr>

Fra : senn

Dato : 04-04-08 22:57

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> --
> Jan
>
> Remove the cat in the emailaddress to reach me

Installation af PAE hjælper kun når et Program er
skrevet til det. Det fungerer altså ikke på den måde, at
det gir plads til at have flere programmer kørende på
samme tid.
Så der er ingen fordel ved at installere det.

senn

Fra : dennis

Dato : 05-04-08 00:10

senn wrote:

> [...]
> det gir plads til at have flere programmer kørende på
> samme tid.
> Så der er ingen fordel ved at installere det.

PAE giver ikke mere hukommelse til det enkelte program, men det giver
plads til flere, uden de skal skrives specielt til det.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-08 07:35

senn wrote:

> Installation af PAE hjælper kun når et Program er
> skrevet til det. Det fungerer altså ikke på den måde, at

Vrøvl!

> Så der er ingen fordel ved at installere det.

Der er ingen fordel ved at lytte til dig. Kom igen når du ved noget om
emnet!

Jesper Poulsen

Fra : kjeld09

Dato : 05-04-08 06:27

On 3 Apr., 22:22, Micky <mick...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Er der nogle som kan be eller afkrafte om det virker?
> Eller findes der en anden løsning, så min Vista kan se og bruge alle

Hej
Se lige efter i bios der kan være shared ram og så er de ikke med i
Vista angivelse.
m v h
Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-04-08 14:14

kjeld09 wrote:

> Se lige efter i bios der kan være shared ram og så er de ikke med i
> Vista angivelse.

Det er der næppe. Et 32-bit OS kan ikke se mere, uanset.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 07-04-08 18:49

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
> Det er der næppe. Et 32-bit OS kan ikke se mere, uanset.

Medmindre at det er f. eks Win2000: Advanced Server eller
Datacenter Server.

Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : dennis

Dato : 07-04-08 20:35

Kenneth wrote:
> Medmindre at det er f. eks Win2000: Advanced Server eller
> Datacenter Server.

Eller hvis bevæger sig væk fra Windows, og over til f.eks. Linux