Hvilket scsi kort ?
Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 03-04-08 19:57

hej jeg har fået tilbudt en seagate cheetah ultra320 ,tænker lidt på
at brugeden til at styresystemet liggende på da den kun er 146 gb, men
er lidt i tvivl da jeg jo skal have et scsi-kort og priserne på dem
ser ret vilde ud syntes jeg, men er der nogle af de billige der dur ?
og hvis ja er der noget der kan anbefales ? jeg er total nybegynder
hvad scsi angår , kan man sætte 2 scsi diske til at køre raid ? eller
kan man nøjes med en disk ?

Windows xp pro
Bundkort : ASUS CROSSHAIR Republic of Gamers Series
Grafikkort : Club 3D HD 2600XT
Cpu : AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2 GHz
Ram : Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched RAM:2 x 1 GB
Harddiske 2 stk Seagate Barracuda 7200.11 500 GB
Strømforsyning : Corsair HX620W. 620 Watt

Fra : Spirit

Dato : 03-04-08 22:40

tastaturet har fået ham til at skrive:
hvilket SCSI kort

Adaptec 29320A-R 4320 Raid 0,1,10 vil være et godt bud
(til PCI)
((sp

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-04-08 22:56

Spirit wrote:

> Adaptec 29320A-R 4320 Raid 0,1,10 vil være et godt bud
> (til PCI)

Det er ikke PCI men PCI-X.

Her er en PCI Express x1:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382757

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 04-04-08 07:41

>Her er en PCI Express x1:
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382757

hej og tak for svarene begge to, men er der ikke nogle kort der er
billigere ?
ved i om man kan køre raid med 2 scsi diske ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-08 08:32

tastatur@skærm.invalid wrote:

> ved i om man kan køre raid med 2 scsi diske ?

Ja. RAID0 og RAID1. SCSI er ikke anerledes end SATA og PATA, udover
hastigheder, antallet af enheder på kablet og generel holdbarhed.

Og SCSI-controllere koster. Lev med det.
Desuden er 1000,- billigt for en SCSI-controller.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Laursen

Dato : 04-04-08 11:21

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in

> [...]
>
> Og SCSI-controllere koster. Lev med det.
> Desuden er 1000,- billigt for en SCSI-controller.

Behøver man ikke hvis man skrotter de Danske webshops og
benytter udenlandske webshops, hvor kortene er billigere:

http://www3.computeruniverse.net/list.asp?groupid=30000056

Ligger i Tyskland og vil gerne sende varer til Danmark.
Shop anbefales desuden af det tyske computer magasin: Computer Bild.

--
Henrik Laursen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 04-04-08 12:24

>Ligger i Tyskland og vil gerne sende varer til Danmark.
>Shop anbefales desuden af det tyske computer magasin: Computer Bild.

ok vil du lige hurtigt kigge på denne jeg har fundet derinde
http://www3.computeruniverse.net/info.asp?id=90230977 og fortælle om
jeg vil kunne sætte enten en eller måske to Seagate Cheetah ultra320
til den ?

Fra : Hans

Dato : 04-04-08 14:24

> [...]
> http://www3.computeruniverse.net/info.asp?id=90230977 og fortælle om
> jeg vil kunne sætte enten en eller måske to Seagate Cheetah ultra320

"The Adaptec SCSI Card 29320ALP-R is a low-profile, 64-bit 133 MHz PCI-X".

Det kan du ikke bruge til dit Crosshair.

Hans

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 04-04-08 17:14

>"The Adaptec SCSI Card 29320ALP-R is a low-profile, 64-bit 133 MHz PCI-X".
>
>Det kan du ikke bruge til dit Crosshair.
>
>Hans

shit det er ikke så nemt aligevel, jeg kan heller ikke bruge pci x1 da
min vandkøleklods på grafikkortet skygger for den slot, så jeg skal
have fat i et pci 32

nå men jeg søger på pci32
og skal finde et hvor der er 68pin stik på
skal den så også hede 320mbps ?

eller er det nok med 20mbps ? jeg er lidt forviret over det

skal der stå scsi ? eller kan en raidcontrolerkort det samme ?

jeg går ud fra at de kort der er meget bilige og hvor der står ata og
sata bare er til folk der mangler sata eller ata porte på bundkortet
er det rigtigt ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-08 21:35

tastatur@skærm.invalid wrote:

> nå men jeg søger på pci32
> og skal finde et hvor der er 68pin stik på
> skal den så også hede 320mbps ?

Det findes ikke. PCI32 har en max båndbredde på 133 MiB/s.

> eller er det nok med 20mbps ? jeg er lidt forviret over det
> skal der stå scsi ? eller kan en raidcontrolerkort det samme ?

RAID og SCSI er to vidt forskellige ting.

> jeg går ud fra at de kort der er meget bilige og hvor der står ata og
> sata bare er til folk der mangler sata eller ata porte på bundkortet
> er det rigtigt ?

Ja. SCSI og SATA/ATA er ikke det samme (og ikke kompatible).

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 05-04-08 10:17

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Det findes ikke. PCI32 har en max båndbredde på 133 MiB/s.

Men det betyder nu ikke at man ikke kan finde et kort til
PCI32 som blive solgt som et værende Ultra160 eller
Ultra320.

Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 05-04-08 17:05

On Sat, 5 Apr 2008 11:16:33 +0200, "Kenneth"
<kennethiversen1_no_more_spam@no_more_spam.hotmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Men det betyder nu ikke at man ikke kan finde et kort til
>PCI32 som blive solgt som et værende Ultra160 eller

så kan det snart ikke blive mere indviklet jeg skal altså lede
efter et til pci x16 og hvad er så forskellen på 160 og 320 skal det
være 320 hvis jeg skal have 2 scsidiske sat til og 160 hvis det kun er
en ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-08 18:30

tastatur@skærm.invalid wrote:

> efter et til pci x16 og hvad er så forskellen på 160 og 320 skal det
> være 320 hvis jeg skal have 2 scsidiske sat til og 160 hvis det kun er

Har du læst det link jeg sendte dig?

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 05-04-08 21:09

On Sat, 05 Apr 2008 19:29:48 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Har du læst det link jeg sendte dig?

sikkert ikke grundigt nok, hvis du hentyder til at det står der

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-08 21:25

tastatur@skærm.invalid wrote:

> sikkert ikke grundigt nok, hvis du hentyder til at det står der

Der står tingene ganske grundigt forklaret. Der er meget at læse, men
det er også mere avanceret end ATA/SATA.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 05-04-08 23:45

> [...]
> efter et til pci x16 og hvad er så forskellen på 160 og 320 skal det
> være 320 hvis jeg skal have 2 scsidiske sat til og 160 hvis det kun er

De 160 og 320 er betegnelsen for hastigheden.
160 mbps og 320mbps. Der er ingen problemer i
at sætte 2 diske til nogle af disse.

Min pointe var mere at man godt kan finde 160 og 320
kort som bl.a er beregnet til PCI32. Det kan dog ikke
udnyttes fuldt ud med PCI32. (det er ved kort som både understøtter
PCI32 og PCI64)

Men hvis du skal have fat i et til PCI express så er det jo ligegyldigt.

Overvejer du at køre RAID siden du spørger om 2 diske?
For det vil blive halvdyrt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-04-08 10:35

Kenneth wrote:

> Overvejer du at køre RAID siden du spørger om 2 diske?

Det er mere praktisk med 3 eller flere diske og så køre RAID5. Der er jo
plads til 15 diske på en Wide-controller

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 06-04-08 13:08

On Sun, 06 Apr 2008 11:34:51 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det er mere praktisk med 3 eller flere diske og så køre RAID5. Der er jo
>plads til 15 diske på en Wide-controller

ok så er det måske bare ved at være lidt overdrevet hvis det bare er
fordi man er træt af at windows starter lidt langsomt op

Fra : Kenneth

Dato : 06-04-08 18:11

<tastatur@skærm.invalid> wrote in message
> On Sun, 06 Apr 2008 11:34:51 +0200, Jesper Poulsen
> ok så er det måske bare ved at være lidt overdrevet hvis det bare er
> fordi man er træt af at windows starter lidt langsomt op

RAID 5 er mere sat på sikkerhed end hastighed.
Man tager f. eks 4 diske og sætter dem sammen.

Hvis den ene af dem dør så har du stadig alle dine data.

Fra : Kenneth

Dato : 06-04-08 18:10

> Det er mere praktisk med 3 eller flere diske og så køre RAID5. Der er jo
> plads til 15 diske på en Wide-controller

Tja.. kommer an på hvad man vil have. Hastighed eller
sikkerhed.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-04-08 14:09

Kenneth wrote:

> Tja.. kommer an på hvad man vil have. Hastighed eller
> sikkerhed.

Det typiske setup for 2 diske er et stripeset og det er der ingen
sikkerhed i.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 07-04-08 18:47

> Det typiske setup for 2 diske er et stripeset og det er der ingen
> sikkerhed i.

Øh nej...det var ligesom min pointe. Sikkerhed eller hastighed.

Det lyder som om at det er hastighed han leder efter så
må han gå efter RAID 0 (stripeset)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-04-08 19:03

"Kenneth" skrev

> Det lyder som om at det er hastighed han leder efter så
> må han gå efter RAID 0 (stripeset)

Det ene (hastighed) udelukker ikke det andet (sikkerhed)
4 diske og raid 1/0 (striped mirrors) er vejen at gå :)

- Peter

Fra : Kenneth

Dato : 07-04-08 22:08

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> Det ene (hastighed) udelukker ikke det andet (sikkerhed)
> 4 diske og raid 1/0 (striped mirrors) er vejen at gå :)

Ja men en ringe udnyttelse af diskpladsen. Føj

Har iøvrigt aldrig oplevet at en SCSI disk er stået
af efter jeg fik ordentlig køling så hvad skal man
med mirror alligevel

(SCSI bruger siden 94 og mine diske fra dengang virker
stadig perfekt)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-04-08 13:09

"Kenneth" skrev

> Ja men en ringe udnyttelse af diskpladsen. Føj

Man må lide for skønheden :)

> Har iøvrigt aldrig oplevet at en SCSI disk er stået
> af efter jeg fik ordentlig køling så hvad skal man
> med mirror alligevel

Har jeg, to stk endda (forskellige tidspunkter) - på IBM Netfinity 5100
servere ...
Købte ny disk og lavede rebuild
Den sidste maskine kører stadig som mini fil server her efter snart 8 år :)

- Peter

Fra : Kenneth

Dato : 08-04-08 14:54

> [...]
> servere ...
> Købte ny disk og lavede rebuild
> Den sidste maskine kører stadig som mini fil server her efter snart 8 år

Det har jeg også men som skrevet før ikke efter jeg fik noget
køling på.

Jeg bedte nok også selv lidt om det ved at jeg havde 2 10k diske
til at sidde tæt på hinanden. Den øverste havde så problemer
med at komme af med varmen. Det kunne øvrigt ses på den
krom finish der var på den nederste disk. Der var brune pletter
fra nogle af den øverste disks chip.

Ellers har der ikke været noget siden. Bruger 5.25"
harddisk holdere med 2x40mm blæsere i.

Min gamle Amiga 2000 har en 50MB Maxtor. Den virker
stadig fint. Det er imponerende.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 04:35

Kenneth wrote:

> Øh nej...det var ligesom min pointe. Sikkerhed eller hastighed.

RAID5 giver begge dele.

> Det lyder som om at det er hastighed han leder efter så
> må han gå efter RAID 0 (stripeset)

Han kan også hente meget hastighed med RAID5.

Men selv med én disk er der meget at hente.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 08-04-08 14:47

> RAID5 giver begge dele.

Tja.. jeg synes det er lidt op og ned hvad man høre
om det. Nogle mener at rent RAID 0 er bedre,
rent hastighedsmæssigt, men det har nok noget med
controlleren at gøre?

> Han kan også hente meget hastighed med RAID5.

Hvis han vil købe flere diske ja

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 06-04-08 13:05

On Sun, 6 Apr 2008 00:44:37 +0200, "Kenneth"

> [...]
>PCI32 og PCI64)
>
>Men hvis du skal have fat i et til PCI express så er det jo ligegyldigt.

ok

>Overvejer du at køre RAID siden du spørger om 2 diske?
>For det vil blive halvdyrt

ja jeg har allerde købt en disk brugt for et par hundrede, han sagde
at den var ubrugelig da det var en gammel standard der ikke kunne
bruges til moderne computere, så han havde åbenbart endnu mindre
forstand på det end mig men jeg kan sikkert få en til magen til for
et par hundrede, hvis han ikke har været på nettet og slå prisen op i
mellemtiden det er et firma på fyn der er gået konkurs, de måtte
tage alt undtagen fladskærmene

men jeg er også lidt i tvivl om hvor varme de må blive om jeg skal
købe en kasse til dem og sætte til mit vandkøl, for den koster ca 700
for en der kan være to i og så kort og kabler oven i, så det kan godt
være at jeg nøjes med den ene jeg har, det kunne bare være sjovt at se
hvor hurtigt det kunne blive

Fra : Hans

Dato : 06-04-08 13:33

> [...]
> et par hundrede, hvis han ikke har været på nettet og slå prisen op i
> mellemtiden det er et firma på fyn der er gået konkurs, de måtte

Du har vel tjek på hvilket interface disken har?

Hvordan ser stikket ud på den disk du har købt:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/SCSIHardDriveConnectors.jpg

Hans

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 06-04-08 16:57

On Sun, 6 Apr 2008 14:32:44 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Du har vel tjek på hvilket interface disken har?
>
>Hvordan ser stikket ud på den disk du har købt:
>http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/SCSIHardDriveConnectors.jpg
>
>Hans

ja det er som det nederste, 68 pin har jeg talt, det eneste jeg ikke
har styr på er nok det med jumperne, der er godt nok mange muligheder,
og så ser det enda ud til at der også er jumpere i den anden ende af
disken, ved du hvad de skal bruges til ? det bliver vist ikke helt
nemt, og jeg kan ikke finde nogen brugervejledning på den

Fra : Hans

Dato : 06-04-08 17:37

> [...]
> disken, ved du hvad de skal bruges til ? det bliver vist ikke helt
> nemt, og jeg kan ikke finde nogen brugervejledning på den

Nogle af jumperne bruges til at bestemme hvilken ID disken har på SCSI
kæden, altså den rækkefølge disken bliver fundet af hostadapteren og
drevtildelt af dit OS.

Hvilken disk drejer det sig om?

Hans

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 07-04-08 04:57

On Sun, 6 Apr 2008 18:37:28 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Nogle af jumperne bruges til at bestemme hvilken ID disken har på SCSI
>kæden, altså den rækkefølge disken bliver fundet af hostadapteren og
> [...]
det er en Seagate Cheetah ultra 320 (st3146807lw )

jeg har kunne finde den der slutter med 707 men ikke denne 807 jeg ved
så ikke hvad forskellen er

hvad er det nu en hostadapter er for noget ?

Fra : Hans

Dato : 07-04-08 06:23

http://www.seagate.com/support/disc/iguides/scsi/100195488b.pdf

> hvad er det nu en hostadapter er for noget ?

Det er blot et andet udtryk for en SCSI-Adapter.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-04-08 14:10

tastatur@skærm.invalid wrote:

> hvad er det nu en hostadapter er for noget ?

Det står også på det link du fik af mig.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-08 21:40

tastatur@skærm.invalid wrote:

> shit det er ikke så nemt aligevel, jeg kan heller ikke bruge pci x1 da
> min vandkøleklods på grafikkortet skygger for den slot, så jeg skal

Du har 1 stk. PCIe x4 og 2 stk. PCIe x16. Du bruger kun ét x16-slot så
smid SCSI-controlleren i det andet.

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 05-04-08 10:22

On Fri, 04 Apr 2008 22:40:10 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Du har 1 stk. PCIe x4 og 2 stk. PCIe x16. Du bruger kun ét x16-slot så
>smid SCSI-controlleren i det andet.

ok når jeg søger efter scsi kortet så skal der stå at det er til PCIe
x16 ? eller heder det også PCIe x ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-08 18:32

tastatur@skærm.invalid wrote:

> ok når jeg søger efter scsi kortet så skal der stå at det er til PCIe
> x16 ? eller heder det også PCIe x ?

Du skal vist læse lidt om PCIe også:

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 07-04-08 15:09

tastatur@skærm.invalid wrote:

> ok når jeg søger efter scsi kortet så skal der stå at det er til PCIe
> x16 ? eller heder det også PCIe x ?

Du kan sagtens bruge et PCIe x1 kort i både dit x4 og x16 slot.

Hans

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 07-04-08 17:31

On Mon, 7 Apr 2008 16:08:33 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Du kan sagtens bruge et PCIe x1 kort i både dit x4 og x16 slot.
>
>Hans

ok tak, så er jeg aligevel ved at have styr på det så skal jeg
bare finde noget læsestof om jumperindstillingerne

Fra : Hans

Dato : 07-04-08 21:26

tastatur@skærm.invalid wrote:

> ok tak, så er jeg aligevel ved at have styr på det så skal jeg
> bare finde noget læsestof om jumperindstillingerne

Det har jeg givet dig én gang, men du kan da godt få linket igen:

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 08-04-08 21:06

>Det har jeg givet dig én gang, men du kan da godt få linket igen:
>http://www.seagate.com/support/disc/iguides/scsi/100195488b.pdf
>
>Hans

tak jeg har printet det ud og har kigget på det, kigger lidt på det i
min frokostpause hver dag men jeg syntes aligevel at det er lidt
indviklet med alle de jumpere, så jeg tænkte mere på om der fantes
noget på dansk om scsi jumpere

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 22:07

tastatur@skærm.invalid wrote:

> noget på dansk om scsi jumpere

De jumpere er drevspecifikke. Din SCSI-disk og min SCSI-disk har ikke
nødvendigvis de samme jumpere.

Jesper Poulsen

Fra : Nicolai

Dato : 05-04-08 17:12

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i en meddelelse

> Behøver man ikke hvis man skrotter de Danske webshops og
> benytter udenlandske webshops, hvor kortene er billigere:

Hvordan billigere?

Adaptec SCSI 29320LPE - Produktkode 2248700-R

Pris hos dit link, 136,- Euro = 1014,34 kr. excl. fragt.

Pris hos edbpriser, den billigste = 983,- kr. inkl. fragt.

> http://www3.computeruniverse.net/list.asp?groupid=30000056
>
> Ligger i Tyskland og vil gerne sende varer til Danmark.
> Shop anbefales desuden af det tyske computer magasin: Computer Bild.

Hvis der reelt er noget at spare, så handler jeg gerne der. Men jeg kan ikke
se at det er billigere.

> --
> Henrik Laursen

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 05-04-08 17:23

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i en meddelelse

> http://www3.computeruniverse.net/list.asp?groupid=30000056

Nu prøvede jeg lige at tjekke yderligere 2 varer som jeg lige har købt.

Kingston Valueram pc2-3200 1 gb

Pris hos proshop.dk - 114,- kr.

Pris hos dit link - 134,25 kr.

Kingston Datatraveler 8 gb usb stick

Pris hos proshop.dk - 186,- kr.

Pris hos dit link - 223,75 kr.

> --
> Henrik Laursen

Er der noget jeg har overset?

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-08 18:01

On Thu, 03 Apr 2008 20:57:28 +0200, tastatur@skærm.invalid wrote:

> [...]
>og hvis ja er der noget der kan anbefales ? jeg er total nybegynder
>hvad scsi angår , kan man sætte 2 scsi diske til at køre raid ? eller

Hvorfor? Hvad vil du opnå? Det vil vist være billigere, og rigeligt
til dit formål, at købe en sata-disk, evt. to og en ekstra controller.
Det kan du få til samme pris som en scsi-controller...

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 04-04-08 18:30

On Fri, 04 Apr 2008 19:01:27 +0200, Henning <> wrote:

>Hvorfor? Hvad vil du opnå? Det vil vist være billigere, og rigeligt
>til dit formål, at købe en sata-disk, evt. to og en ekstra controller.
>Det kan du få til samme pris som en scsi-controller...

jeg har allerede 2 satadiske men jeg har fået tilbudt scsi disken
billigt og tænker at jeg vil sætte lidt fut i opstarten af windows og
have styresystemet på scsi disken den har jo en del hurtigere søgetid
end min sata disk, så det er egentlig bare lidt for sjov
lidt ligesom når kvinder skal klippes eller købe nye sko så fik jeg
lyst til at der skulle ske noget nyt inde i min computer
mangler bare lige at finde ud af hvordan og hvorledes med
scsicontroleren og om man får kabler med og hvad en terminator eller
hvad den nu hed er for noget ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-08 21:49

tastatur@skærm.invalid wrote:

> jeg har allerede 2 satadiske men jeg har fået tilbudt scsi disken

SATA-diske er ikke nær så hurtige som SCSI-diske.

> scsicontroleren og om man får kabler med og hvad en terminator eller
> hvad den nu hed er for noget ?

http://en.wikipedia.org/wiki/SCSI

Jesper Poulsen

Fra : LarS

Dato : 04-04-08 21:59

<tastatur@skærm.invalid> skrev;

(...)
> mangler bare lige at finde ud af hvordan og hvorledes med
> scsicontroleren og om man får kabler med og hvad en terminator eller
> hvad den nu hed er for noget ?

Du skal ha' en SCSI controller på 160 eller 320 Mb.
Selv bruger jeg en Adaptec 29160N som let findes & installeres
når windows installeres. (Windows skal jo kunne boote fra den).
Den har nødvendigt 68-pin stik til kabel til SCSI-HD.
SCSI-signaltype er LVD og kabel skal osse være LVD.
Normalt medfølger terminator (monteret i ene ende af kabel).
Begge dele er ret dyre, men kan tit fåes billigt brugte.
(dk.marked.privat.edb, evt -ekstern eller -intern).

/LarS

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 05-04-08 17:03

>Du skal ha' en SCSI controller på 160 eller 320 Mb.
>Selv bruger jeg en Adaptec 29160N som let findes & installeres
>når windows installeres. (Windows skal jo kunne boote fra den).

ok der er måske problemer med at få windows til at boote fra visse
kort ?

> [...]
>Begge dele er ret dyre, men kan tit fåes billigt brugte.
>(dk.marked.privat.edb, evt -ekstern eller -intern).

ok det vil jeg lige prøve at søge lidt på , de må vel have kablerne
inde på edbpriser eller hvad ? bare lige for at se hvad nyprisen er ?
og tak for godt svar iøvrigt, der er jo meget at sætte sig ind i det
er ikke bare noget man bare lige sætter i har jeg fundet ud af

Fra : LarS

Dato : 05-04-08 18:24

Til een eller to HD er 160 nok iorden.

> ok der er måske problemer med at få windows til at boote fra visse
> kort ?

Nej, men under installation af windows skal SCSI-kortet kunne
genkendes - eller driver-diskette skal indføres (F3-kommando).

kabel-eksempler
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=72012&type=0

/LarS

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 05-04-08 21:18

On Sat, 5 Apr 2008 19:23:31 +0200, "LarS"
<Lars.Sidenius@NOSPAMmail.dk> wrote:

>Til een eller to HD er 160 nok iorden.

ok

>Nej, men under installation af windows skal SCSI-kortet kunne
>genkendes - eller driver-diskette skal indføres (F3-kommando).

ok jeg er med ligesom at der er nogle satadiske der også kræver
driverne på en diskette før de kan genkendes af windows

>kabel-eksempler
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263456
>http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=72012&type=0
>
>/LarS
ok det var da ikke så slemt (eller lige så slemt) hos compumail, tak
for linkene

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-08 21:45

Henning wrote:

> Hvorfor? Hvad vil du opnå? Det vil vist være billigere, og rigeligt

Hastighed.

> til dit formål, at købe en sata-disk, evt. to og en ekstra controller.

Det bliver langt fra lige så hurtigt.

Har en Duron 1400 stående med en 10krpm SCSI-disk og den har langt
hurtigere diskaccess end min Athlon64 3500+ med SATA-diske. Windows 2000
booter hurtigere på Duron'en (inkl POST) end XP gør på Athlon64'eren.

DirectX 9.0C og SP4 blev væltet ind i et tempo som jeg ikke har været
med til før.

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 05-04-08 16:58

>Har en Duron 1400 stående med en 10krpm SCSI-disk og den har langt
>hurtigere diskaccess

hvad betyder diskaccess ?

end min Athlon64 3500+ med SATA-diske. Windows 2000
>booter hurtigere på Duron'en (inkl POST) end XP gør på Athlon64'eren.

hvad menes der med POST ?

>DirectX 9.0C og SP4 blev væltet ind i et tempo som jeg ikke har været
>med til før.

hvordan med opstarten af windows ? går det så overdrevet hurtigt ? det
håber jeg lidt nemlig, og når den så skal loade savegames i et spil så
må det vel også gå hurtigere eller ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-08 18:34

tastatur@skærm.invalid wrote:

> hvad betyder diskaccess ?

Diskadgang.

> hvad menes der med POST ?

Det er opstarten af bundkortet (inden den begynder at lede efter OS).

> hvordan med opstarten af windows ? går det så overdrevet hurtigt ? det

Det går schnell

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 05-04-08 21:21

On Sat, 05 Apr 2008 19:34:12 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Diskadgang.

>Det er opstarten af bundkortet (inden den begynder at lede efter OS).

>Det går schnell

perfekt det er lige det jeg har savnet, resten af maskinen er hurtig
mangler bare lidt fart på harddisken, så nu har jeg købt disken, så
mangler jeg bare kabel og kort som jeg er tæt på at have fundet selv
om det godt nok er pisse dyrt

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 06-04-08 13:30

Jeg har nu købt denne disk seagate cheetah ultra320 , og har så fundet
frem til dette kort
   Adaptec SCSI Card 29320LPE
og dette kabel SCSI Kabel 68pins UW 2 enheder 75cm LVD-terminator
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=72012&type=0
så håber jeg at windows kan finde kortet ved opstart og ved
instalationen
så håber jeg at det hele kommer til at virke, flytter mit grafikkort
over i den anden Pci x16 slot, så dette kort kan være i Pci x1 slottet
for vandkøleklodsen på grafikkortet
så laver jeg en lille kasse hvor mine 2 nuværende satadiske og den nye
scsidisk kan være i og så en blæser i enden, og så håber jeg at det er
nok køling, måske købe sådan en zalman heatpibekølerklods til den nye
disk også
det burde jo være det hele ikke ? hvis nogen ser noget helt forkert i
kortet eller kablet må de meget gerne sige det, ellers mange tak for
hjælpen til alle dem der har skrevet

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-04-08 14:13

tastatur@skærm.invalid wrote:

> så håber jeg at det hele kommer til at virke, flytter mit grafikkort
> over i den anden Pci x16 slot, så dette kort kan være i Pci x1 slottet

Du har ingen PCI Express x1. Du har 1 stk PCI Express x4 og 2 stk PCI
Express x16. Lad grafikkortet sidde og brug det andet PCI Express x16
til SCSI-controlleren.

> så laver jeg en lille kasse hvor mine 2 nuværende satadiske og den nye
> scsidisk kan være i og så en blæser i enden, og så håber jeg at det er

Hvorfor ikke have diskene inde i kabinettet?

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 07-04-08 14:59

On Mon, 07 Apr 2008 15:13:15 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Du har ingen PCI Express x1. Du har 1 stk PCI Express x4 og 2 stk PCI
>Express x16. Lad grafikkortet sidde og brug det andet PCI Express x16
>til SCSI-controlleren.

suk det går ikke særlig godt for mig med at finde det kort syntes jeg
jeg troede at det var en pci x1 jkeg havde det ligner den da, men
nu kan jeg slet ikke finde noget pci xpres16 i hvert fald ikke til
under 1500kr som jeg har sat til max inde på edbpriser, man kan heller
ikke vælge pci xpres16 i starten af søgningen, der er kun pci32, pci64
og pci x ?
for jeg kan vel ikke sætte et PCI Express x1 kort i en pci xpres16
slot vel

>Hvorfor ikke have diskene inde i kabinettet?

det er fordi mit kabinet sider igennem vægen ind til værelset ved
siden af stuen så det kun er fronten man kan se her i stuen, og inde
på den anden side, viler det hele på en hylde, hvor jeg så selv har
lavet et kabinet der kan skilles ad styk for styk, lidt svært at
forklare, men jeg har så bygget en mini udluftningskanal (arbejder i
et ventilationsfirma) til vandkølingen derinde, så det har jeg gået og
hygget mig med for at have noget at lave efter jeg holdt op med at
ryge

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 07-04-08 18:04

tastatur@skærm.invalid wrote:
> for jeg kan vel ikke sætte et PCI Express x1 kort i en pci xpres16
> slot vel

Det kan man sagtens.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 08-04-08 21:07

On Mon, 07 Apr 2008 19:03:45 +0200, Mogens Kjaer <mk@lemo.dk> wrote:

>Det kan man sagtens.
>
>Mogens

ok tak så er der styr på det

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-04-08 18:50

tastatur@skærm.invalid wrote:

> nu kan jeg slet ikke finde noget pci xpres16 i hvert fald ikke til

Hvad skal du bruge et PCI Express x16 kort til?

> for jeg kan vel ikke sætte et PCI Express x1 kort i en pci xpres16
> slot vel

Du har ikke læst det link jeg sendte dig omkring PCI Express.

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 08-04-08 21:09

On Mon, 07 Apr 2008 19:50:20 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Hvad skal du bruge et PCI Express x16 kort til?

>Du har ikke læst det link jeg sendte dig omkring PCI Express.

jo har kigget men er bare ret forviret over scsi og jumpere i forvejen
men nu er der styr over PCI Express tak for linket

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 22:09

tastatur@skærm.invalid wrote:

> jo har kigget men er bare ret forviret over scsi og jumpere i forvejen

Hvis du kun skal have en disk på i første omgang, så sæt den til ID0,
delay spin, ingen terminering og LVD. Hvis det ikke virker, så ret LVD
til SE (force SE).

Jesper Poulsen

Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 09-04-08 18:47

On Tue, 08 Apr 2008 23:08:59 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Hvis du kun skal have en disk på i første omgang, så sæt den til ID0,
>delay spin, ingen terminering og LVD. Hvis det ikke virker, så ret LVD
>til SE (force SE).

ok og tak det er kopieret, nu skal jeg lige have en ny fladskærm der
er bestilt og bagefter køber jeg scsi kort og kabel så skriver jeg
lige herind og fortæller hvordan det er gået