Sølvplomber
Fra : Jørgen

Dato : 02-04-08 18:00

Jeg sidder her med en sølvplombe, der er faldet ud af min tand og tænker:
Hvad er dette her egentlig?

Er det rent sølv?
Det hedder amalgam. Det er noget med kviksølv.

Hvordan foregår egentlig den kemiske proces i de materialer, man får fyldt i
tanden?
Hvad er det, man rører sammen til en grød, man putter i hullet?
Deltager kviksølvet kun i støbe/hærdeprocessen? damper det væk og efterlader
sølvet rent - eller?

Jeg har ikke tænkt mig at begynde for mig selv. Jeg er bare blevet
nysgerrig?
Jørgen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-04-08 20:19

Jørgen wrote:
> [...]
> efterlader sølvet rent - eller?
>
> Jeg har ikke tænkt mig at begynde for mig selv. Jeg er bare blevet

Har du prøvet ask.com? Ja google er blevet fortæsket så nyt blod behøves,
http://en.wikipedia.org/wiki/Amalgam

mvh
Henning

Fra : Bo Warming

Dato : 04-04-08 22:59

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er det, man rører sammen til en grød, man putter i hullet?
> Deltager kviksølvet kun i støbe/hærdeprocessen? damper det væk og

Det er en fysisk og ikke kemisk proces når amalgam-legeringen stivner

Mange andre metal-pulvere end sølv-pulvere kan blandes i det flydende metal,
kviksølv, og på få sekunder stivner det til sort kviksølv-sølv-legering der
er næsten så stærkt, flexibelt og sejt som guld.
Det er bedre en plastik og at fable om sundhedsfare er pjat og sindsygt
øko-hysteri, for kun få kviksølvatomer damper af - cirka så få som fra
kviksølv, som du også kan spise og det passeer igennem tarmkanalen og
ubetydelige mængder optages

Lang tids udsættelse for kviksølvdampe kan forgifte, men værst er
metyl-kviksølv og lignende forbindelser og kviksølvsalte som pga
bivirkninger har været effektiv kur mod syfilis - altså placeboeffekt pga
bivirkninger der gav håb om helbredelse.