Deformation af stålelement
Fra : Nick Janson

Dato : 02-04-08 14:52

Hvis jeg har en rund stålstand med tværsnitsareal 100cm^2=0.01m^2 og længden
1m og bruger denne som stålwire til ophæng af 10.000 kg, så siger mit
regnestykke at den deformeres langt under en mm. Det virker lidt underligt.
Måske det er korrekt, men med min mangle på praktisk erfaring så kan jeg
ikke helt vurdere det.

Jeg regner således
Strain (har det et almindeligt brugt dansk navn?) er epsilon = deformation /
længde på stangen og er den ubekendte.
Stress s=E*epsilon hvor E er youngs modulus som er 200GPa for stål.
Kraften er F = stress * areal og denne er sat til ca 100.000N

Det bliver sammenlagt til
100.000N = E * (deformation/længde) * 0.01m^2 <=>
100.000N / (E*0.01m^2) = deformation/længde <=>
(100.000N * 1m) / (200GPa*0.01m^2) = deformation = 0,00005m = 0,05mm

Laver jeg en fejl her når jeg får at den går fra en længde på 1m til en på
1m og 5 hundrededele milimeter? Det virker godt nok ikke af meget.

Et sidespørgsmål går på hvad man gør når man nærmere sig grænsen for hvad
stålet kan holde til.
Denne side
http://physics.uwstout.edu/StatStr/statics/Stress/strs32.htm#Topic%203.2:%20%20Stress,%20Strain%20&%20Hooke's%20Law%20-%20II
viser en graf over styrken, hvornår der er en elastisk deformation og
hvornår den bliver plastisk og ikke bare retter sig op igen når belastningen
fjernes, men hvad sker der egentlig med en stand der er deformeret plastisk
og så lade i fred? Har den permanent taget skade eller har den blot fået en
ny form med dertil hørende lavere tværsnit?
Hvis man eksempelvis laver en finite element analyse på sådan et problem og
får deformeret et element plastisk hvor meget skal det så rette sig ud igen?
Hele den elastigke og intet af den plastiske deformation går tilbage?

Beklager hvis jeg stiller dumme spørgsmål. Jeg sidder og prøver at lære mig
selv om det her fordi jeg synes det er spændende, men undervejs i læsningen
kommer der nogle spørgsmål som jeg ikke har nogen afkræve svar for.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-04-08 17:48

Nick Janson wrote:

> Strain (har det et almindeligt brugt dansk navn?)

Tøjning på dansk.

> Stress

Spænding på dansk.

--