/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tomtom rider batterikablet... A eller B...
Fra : Dak


Dato : 02-04-08 17:23

Hvor er det lige jeg (bedst) skal sætte det sammen med?

Jeg har ført kablet således at den kan nå helt til batteriet samt hel
bagerst hvis det skulle blive nødvendigt. Det var nemlig kun der jeg kunne
se blottede kabler. Ellers var resten tapet sammen eller skjult pænt godt.

Option A: Jeg kunne godt sætte det direkte til batteriet men er så bange for
at den måske kan dræne strøm selvom den ikke er tilsluttet gps'en? Men for
at gøre det så skal jeg jo også sætte en sikring ind, f.eks. denne:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1727338247&n=1200268106&pn=1227412077

eller denne:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1727338247&n=1200267217&pn=1222806461

Så ville der jo også være mulighed for at installere et cigaret stik til
diverse ting. Men hvor mange Ampere skal sikringen være på?

Option B: Men hvis jeg nu vælger at sætte det til ledningerne i baglyset,
hvilken en er så hvad? og kan jeg mon gøre det uden at riste sikringer?

Jeg har en grøn, grøn&gul og en brun. Og på strømkablet skal jeg sætte den
røde til pluspolen og den sorte til jord.


---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"






 
 
Dak (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 02-04-08 17:28

Der står godt nok dette:

Tilslut det røde batterikabel til den positive pol på den 12 volts

tændingsstrømforsyning på motorcyklen og det sorte batterikabel til

jordforsyningen på motorcyklen.

Jeg forstår det sådan at man skal sætte det direkte på batteriet men da jeg
ikke kan se nogen sikringer i tomtomkablet eller holder, så synes jeg da
ikke det er en god ide?

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"







Anders Majland (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-04-08 18:01

> Tilslut det røde batterikabel til den positive pol på den 12 volts
>
> jordforsyningen på motorcyklen.
>
> Jeg forstår det sådan at man skal sætte det direkte på batteriet men da
> jeg ikke kan se nogen sikringer i tomtomkablet eller holder, så synes jeg
> da ikke det er en god ide?

Kunne du på et tidspunkt finde på at montere andet der sluger strøm ? Så tag
først som sidst at monteret et relæ

Altså: Batteri + -> Siking -> Relæ -> Strømforbrugere

Stel tager du bare på et passende sted på stel eller batteriets - pol.
Relæet kan du trække med strøm fra tændingslåsen* men jeg har valgt førs at
trække den sammen med positionslyset.

* Kan du høre et relæ klikke når du sætter tænding på kan du også tage
strømmen derfra - måske nemmere end at finde det ved tændingslåsen. Jeg har
også set folk trække relæet med strøm fra CDI enheden.

Jeg har skrevet en smule her: http://majland.org/blog/?p=26



HC (02-04-2008)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 02-04-08 17:50

Dak wrote:

> Option A: Jeg kunne godt sætte det direkte til batteriet men er så bange for
> at den måske kan dræne strøm selvom den ikke er tilsluttet gps'en?

Nu er det godtnok en Zumo jeg har, men den sidder også direkte på
batteriet, og jeg har på fornemmelsen at "holderen" står og suger strøm.
Der er sådan set ikke rigtig nogen grund til skal fødes med strøm når
tændingen ikke er på.

> Option B: Men hvis jeg nu vælger at sætte det til ledningerne i baglyset,
> hvilken en er så hvad? og kan jeg mon gøre det uden at riste sikringer?

Jeg ville til enhver tid smide en sikring imellem, bare for at være
sikker på at en kortslutning i "holderen" ikke får store konsekvenser -
det ville f.eks. være træls hvis dit lys gik pga. vand i GPS-holderen, ikke?

Hygge,
HC


--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Arne Lorenzen (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 02-04-08 19:14

HC skrev den 02 apr 2008 i
news:47f3b953$0$90265$14726298@news.sunsite.dk:
> Nu er det godtnok en Zumo jeg har, men den sidder også direkte på
> batteriet, og jeg har på fornemmelsen at "holderen" står og suger
> strøm. Der er sådan set ikke rigtig nogen grund til skal fødes med
> strøm når tændingen ikke er på.

Tror du virkelig? Min har siddet hele vinteren og der var fuldt blus på
batteriet, MC startede på den første snoning, ikke noget der.....

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Anders Majland (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-04-08 19:36

>> Nu er det godtnok en Zumo jeg har, men den sidder også direkte på
>> batteriet, og jeg har på fornemmelsen at "holderen" står og suger
>> strøm.

> Tror du virkelig? Min har siddet hele vinteren og der var fuldt blus på
> batteriet, MC startede på den første snoning, ikke noget der.....

Hvis der kommer skidt i kontakterne til GPS'en kan der godt begynde at krybe
lidt strøm - Og blot få mA bliver hurtigt til et fladst batteri


HC (02-04-2008)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 02-04-08 20:47

Anders Majland wrote:
>>> Nu er det godtnok en Zumo jeg har, men den sidder også direkte på
>>> batteriet, og jeg har på fornemmelsen at "holderen" står og suger
>>> strøm.

>> Tror du virkelig? Min har siddet hele vinteren og der var fuldt blus på
>> batteriet, MC startede på den første snoning, ikke noget der.....

> Hvis der kommer skidt i kontakterne til GPS'en kan der godt begynde at
> krybe lidt strøm - Og blot få mA bliver hurtigt til et fladst batteri

Jeg tror kontakterne er ok, men et eller andet drænede mit gel-batteri
så hårdt over vinteren at forhandleren mente at det var totalt dødt. Jeg
mistænker enten GPS-holderen eller at min LEGOS4 alarm ikke kan gå i
standby, som manualen eller siger. :-/

Hygge,
HC



--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Anders Majland (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-04-08 21:21

> LEGOS4 alarm ikke kan gå i standby, som manualen eller siger. :-/

Der tror jeg du har synderen - selv i standby trækker den vel nogle ganske
få mA.

Jeg kan huske at en de alarmer jeg har haft i hænderne (en m+s kmr
et-eller-anet) var opgivet til 2mA i dvale.

/A



KentBM (03-04-2008)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 03-04-08 13:25

HC wrote:
> Jeg tror kontakterne er ok, men et eller andet drænede mit gel-batteri
> så hårdt over vinteren at forhandleren mente at det var totalt dødt. Jeg
> mistænker enten GPS-holderen eller at min LEGOS4 alarm ikke kan gå i
> standby, som manualen eller siger. :-/
Hvorfor har du ikke bare pillet et eller begge poler af batteriet? På
den måde er du helt sikker på, at batteriet ikke bliver fladt på grund
af forbrug.

Kan et gel-batteri overhovedet stå en vinter uden at blive vedligholdt?
Selv uden tilslutninger?

--

Kent

Ukendt (03-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-08 16:02

On Thu, 03 Apr 2008 14:25:04 +0200, KentBM wrote:

> Kan et gel-batteri overhovedet stå en vinter uden at blive vedligholdt?
> Selv uden tilslutninger?

Jup, ingen problemer.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

HC (03-04-2008)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 03-04-08 16:47

KentBM wrote:

> Hvorfor har du ikke bare pillet et eller begge poler af batteriet? På
> den måde er du helt sikker på, at batteriet ikke bliver fladt på grund
> af forbrug.

Jeg afleverede cyklen til professionel vinteropbevaring hos Rydbergs MC.
Ved afhentning fik jeg at vide at batteriet var helt færdigt -
sandsynligvis pga. alarmen der hele tiden stod og sugede strøm. Så har
de jo tydeligvis ikke afmonteret batteriet :-/

Hygge,
HC


--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Erling Christensen (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 02-04-08 19:25

On Wed, 2 Apr 2008 18:22:45 +0200, "Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com>
wrote:

>Hvor er det lige jeg (bedst) skal sætte det sammen med?
>
>Jeg har ført kablet således at den kan nå helt til batteriet samt hel
>bagerst hvis det skulle blive nødvendigt. Det var nemlig kun der jeg kunne
>se blottede kabler. Ellers var resten tapet sammen eller skjult pænt godt.
>
>Option A: Jeg kunne godt sætte det direkte til batteriet men er så bange for
>at den måske kan dræne strøm selvom den ikke er tilsluttet gps'en? Men for
>at gøre det så skal jeg jo også sætte en sikring ind, f.eks. denne:
>
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=1727338247&n=1200268106&pn=1227412077
>
>eller denne:
>
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=1727338247&n=1200267217&pn=1222806461
>
>Så ville der jo også være mulighed for at installere et cigaret stik til
>diverse ting. Men hvor mange Ampere skal sikringen være på?
>
>Option B: Men hvis jeg nu vælger at sætte det til ledningerne i baglyset,
>hvilken en er så hvad? og kan jeg mon gøre det uden at riste sikringer?
>
>Jeg har en grøn, grøn&gul og en brun. Og på strømkablet skal jeg sætte den
>røde til pluspolen og den sorte til jord.
>
>
>---
>Dak
>"Honda CBR600F3 '96"
>"ex-Suzuki GS500Ev"
>
>
>
>
Jeg har selv en TT Rider, og den har jeg monteret, så der først er
strøm på, når jeg har tændingsnøglen på ON....

Måden jeg har gjort det er, og trække ledningen op til instrumenterne
med en dele stik imellem, som sidder i Geviret, med alle de andre
stik.... Strømmen hugger jeg fra lyset på temp. målerens pære... Et
par ring kabelssko og så skrue det sammen med de eksiterende
ledninger.... Dermed kan det skilles ad uden at ødelægge noget....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste