Niels Jørgensen skrev:
> Hej alle.
> Er der nogen herinde som har erfaring med Kawasaki ZX 9R Ninja.
> Jeg har tænkt mig at købe en ældre maskine fra omkring 1995, men kender ikke
> model ret godt.
> Er der noget som jeg skal være specielt obs. på med den model?
>
Blot lige en lille Kawa900-introduktion:
I starten var Z1, der tidligt blev omdøbt til Z900:
<
http://www.moto-station.com/ttesimages/motos_anciennes/Kawasaki_Z900_stpz>
Som sidenhen udviklede sig til den langlivede Z1000 .
Sidenhen kom der en GPZ900R, der også ses benævnt ZX900(A) jvf.
stelnummeret:
<
http://i20.ebayimg.com/01/m/000/8e/10/b200_24.JPG>
Dén er blandt Kawasakis første vandkølede 16-ventilede og rimeligt
højtydende for sin tid, men også temmelig tung.
Herhjemme solgtes modellen som den oprindelige "A2" og senere som "A7"
med bl.a. moderniseret dækdimension.
Efter GPZ'en fremkom den første egentlige ZX'er: ZX900"B" (igen i.h.t.
stelnummeret) omkring 1994:
<
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=26367593&tabNumber=2&scopeId=MB&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=13100&makeModelVariant1.modelDescription=zx9&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorbike&segment=Motorbike&minFirstRegistrationDate=1994-01-01&maxFirstRegistrationDate=1997-12-31&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1>
hvis motor i grunden er en opboret GPX/ZXR750.
B'eren var forrygende hurtig: Godt og vel 10 km hurtigere end ZX10 (som
havde videreført GPZ900R-motoren); men i forhold til sine omgivelser (á
den samtidigt lancerede Honda CBR900) var den stadig temmelig tung!
Modellen solgtes gennem tiden i flere upgrade's á op til "B4" omkring
1997 - Og hér starter balladen: Den sidste B-model fik et ganske
anderledes design, som går videre i den næste ZX9-serie: C'erne som er
en radikal anderledes model:
ZX9"C" <
http://img.adoosimg.com/d1263f988ef2c6bba419f5811749-3-3.jpg>
Er en ganske anderledes motorcykel, med nyudviklet motor, andet stel og
frem for alt komkurrencedygtig hvad angår vægt!
Efter den første model går Kawasaki væk fra at nummerere
opgraderingerne, hvorved at de efterfølgende årgange bliver benævnt: E
(årg.2000) og F (årg.2002) hvorefter at festen slutter i 2004, hvor
ZX10R overtager pladsen.
Du taler om en B'er, hvorom du jvf. ovennævnte bør erkende at det er
lidt af en færge, vægtmæssigt (30 kr tungere end den CBR900 din kammerat
køber senere på sæsonen) og af samme grund blev den aldrig den store
salgssucces, hvilket igen bør afspejles i prisen (i forhold til CBR900)
Hvis du ender helt ude i en 98'er skal du, som også nævnt, være
opmærksom på om det er den tunge B4 eller den lette C-model du står
overfor: Bogstaverne fremstår tydeligt i stelnummeret á f.eks.
ZX900B40000000000 eller ZX900C00000000. Endvidere er B'en let
genkendelig på at motoren har knastkæde-tunnelen (og dermed
knastkædestrammeren) mellem de to midterste cylindre, hvor C'eren har
samme på højre side af motoren!
--
Armand.