Skab inkognito
Fra : Bjarne K.

Dato : 02-04-08 20:42

Jeg skrev for et stykke tid siden, at begge mine 2 labrador, var begyndt at
klø sig helt vildt (til blods), og at jeg lige ville vende tilbage, når der
var noget nyt. Så her kommer en længere historie.

Dyrlægen startede ud med at give kløestillende, og det hjalp noget, men det
er ikke noget man kan give igennem længere tid, og da de holdt op med at få
det, begyndte de at klø sig meget igen.

De fik på det tidspunkt barf, så jeg var også selv ret sikker på at det ikke
var maden, selv om jeg ikke kunne afvise at de havde fået for meget protein.
(eller som nogen her var inde på, kunne det være overfølsomhed over den
hvede der er i EL Karma.

Jeg havde selvfølgelig fortalt doktoren, at der var ræve i vores skov, at at
hundene var begyndt at klø sig med få dages mellemrum. De havde også fået
loppekur, men han afviste alligevel i første omgang at behandle for skab,
fordi der ikke var synlige tegn derpå.
I den periode de fik kløestillende medicin, holdt jeg dem væk fra stalden
(og kattene), for at sikre at det ikke var lopper. (selvom ingen af kattene
havde tegn på lopper), samt sikret at der var støvsuget i alle rum, samt
vaske deres tæpper ved 60grader o.s.v.

Efter omgangen med binyrebarkhormon, gik doktoren med til at behandle for
skab. (jeg havde også fortalt ham om nogle oplysninger jeg havde fundet på
nettet om et udbrud af skab i kbh. i 2003, hvor der ikke var synlige tegn på
skaben (Skab inkognito tror jeg det kaldtes))

Behandling for skab strakte sig over en måned, hvor de 1-3 gange om ugen,
skulle have stadig større dosis af medicinen.
Samtidig gik jeg over til Royal Kanin's allergi foder. Måske lidt dumt at
iværksætte 2 ting på samme tid, men jeg kunne ikke holde ud at se dem klø
sig mere, så alle midler skulle sættes ind.

Da måneden var omme, (og først der) holdt de op med at klø sig.

Efterfølgende er jeg gået over til en anden (noget billigere) Royal Canin
(den til labs), uden at kløen er kommet tilbage, og næste trin på stigen, er
at gå tilbage til Barf.

Jeg er ret sikker på at det var Skab. Især fordi de begge begyndte at klø
sig med få dages mellemrum, og de stoppede med at klø sig ganske kort tid
efter de havde fået sidste dosis medicin. Kan selvfølgelig ikke afvise at
det er allergi overfor oksekød(protein) eller hvede, men det finder jeg ud
af når jeg snart går tilbage til Barf.

Skal lige siges, at jeg kunne have valgt at skifte fra Barf til et andet
kvalitets fodder, men min den ælste lab har altid haft lidt allergi og
fældet som en gal, selvom vi prøvet forskellige kvalitetsfodder (Olivers og
Hills), men da jeg for et år siden "arvede" noget Royal Kanin, holdt han
helt op med at fælde, og allergien forsvandt også.
Så jeg havde gode erfaringer med Royal.
Efter det arvede var spist, gik vi over til noget Økologisk (Defu), og det
gik også fint.
Efterfølgende gik vi dog over til Barf, fordi jeg havde hørt godt herom i
denne gruppe, samt fordi jeg selv kan producere noget fåre/lamme kød, samt
har en godt slagter der kan skaffe forskelligt kød og ben til en billig
penge.
Skal nok lige vende tilbage, hvis noget ændre sig efter vi går tilbage til
barf, (som drengene er helt vilde med)

Lang historie slut.

Bjarne K.

Fra : Michael

Dato : 03-04-08 14:40

> [...]
> fundet på nettet om et udbrud af skab i kbh. i 2003, hvor der ikke var
> synlige tegn på skaben (Skab inkognito tror jeg det kaldtes))

Helt uacceptabelt af dyrlægen at udelukke skab og samtidig give
kløstillende medicin. Binyrebarkhormonet nedbryder imunforsvaret en
lille smule og giver dermed miderne mere frit spil. De symptomer du
nævnede peger utrolig meget i retning af skab, og den jydske
rævebestanddel er i øjeblikket særlig hårdt ramt. Han burde have
fortaget et skrab (som dog langt fra er sikker påvisning) eller en
blodprøve som med sikkerhed kan påvise antistoffer mod skabsmider
og/eller udelukke/påvise eventuelle overfølsomhedstegn.

> [...]
> at iværksætte 2 ting på samme tid, men jeg kunne ikke holde ud at se dem
> klø sig mere, så alle midler skulle sættes ind.

Min Australian shepherd er også under behandling i øjeblikket, men får
noget der hedder advocate, som dryppes i nakken. Det skyldes at visse
collie-typer kan være allergiske over for den medicin man normalt bruger.

> [...]
> afvise at det er allergi overfor oksekød(protein) eller hvede, men det
> finder jeg ud af når jeg snart går tilbage til Barf.

Tror du har ret. Men vil også give dig ret i at du ikke skulle have
startet to "behandlingsformer" på samme tid, idet du ikke vil være i
stand til 100% at identificere problemet, men jeg giver din dyrlæge skylden.

Mvh
Michael

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-04-08 15:02

"Michael" <hha@doh.dk> wrote in message
> [...]
> langt fra er sikker påvisning) eller en blodprøve som med sikkerhed kan
> påvise antistoffer mod skabsmider og/eller udelukke/påvise eventuelle

Sikkert fordi der som sagt ikke var synlige tegn, samt fordi den store
tidligere har haft allergi symptomer. Når det er sagt, var jeg heller ikke
tilfredse med beslutningen, men på det tidspunkt vidste jeg ikke at der var
en udgave af skab, uden de normale symptomer.

> Min Australian shepherd er også under behandling i øjeblikket, men får
> noget der hedder advocate, som dryppes i nakken. Det skyldes at visse
> collie-typer kan være allergiske over for den medicin man normalt bruger.

Det er vist også det der blev foreslået på den side jeg fandt omkring skab.

> Tror du har ret. Men vil også give dig ret i at du ikke skulle have
> startet to "behandlingsformer" på samme tid, idet du ikke vil være i stand
> til 100% at identificere problemet, men jeg giver din dyrlæge skylden.

Du har helt ret. Og det bliver også lidt vanskeligt at afvise det ene eller
andet, hvis de begge igen skulle begynde at klø sig. Jeg nægter dog altså at
tro på at mad allergi, kan slå igennem hos to hunde med få dages mellemrum.
Så jeg er ret overbevist om, at de ikke begynder at klø sig igen når de igen
begynder at få deres elskede mamsemad.

Bjarne K.