Hund med voldsom kløe
Fra : Lene

Dato : 02-04-08 11:00

Min venindes hund Fie har nu på tredje år udviklet voldsom kløe på maven
og andre steder. Huden på maven er ildrød, meget kløende, som sagt, og
det klør også i ørerne og på poterne. Hun var til dyrlægen med Fie i
2006 for første gang med de nævnte symptomer, som altid opstår i midten
af marts/begyndelsen af april og slutter i august-september måned.
Dyrlægen har mistanke til en eller anden form for allergi, og Fie har
fået cortison de sidste par år om foråret.
Jeg tænker på: Hvis det er pollenallergi, hvorfor nyser hun så ikke og
har de sædvanlige reaktioner på pollen?
Mvh. Lene, som er meget glad for Fie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-04-08 11:13

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de sidste par år om foråret.
> Jeg tænker på: Hvis det er pollenallergi, hvorfor nyser hun så ikke og har

Hej Lene

du skriver ikke, hvor din veninde bor, men hvis det er på Sjælland, kan hun
få eksperthjælp hos en specialdyrlæge i hudsygdomme i nærheden af Bagsværd:

http://www.vethudklinik.dk/index.html

God bedring til Fie, hun har det sikkert rædsomt, som du beskriver hendes
tilstand.

mvh Anelise

Fra : C.H

Dato : 02-04-08 11:17

> [...]
> de sidste par år om foråret.
> Jeg tænker på: Hvis det er pollenallergi, hvorfor nyser hun så ikke og har

Hos os mennesker er det nu også meget almindeligt, at pollenallergi giver
sig udtryk som hudirritation og eksem.
Det er jo helt individuelt både hvordan vi og hunde reagerer...

Men det er da en helt oplagt diagnose...

Er et foderskift eventuelt til råfodring overvejet?

Connie

Fra : Pwh

Dato : 02-04-08 11:18

C.H, skrev:

> Er et foderskift eventuelt til råfodring overvejet?

Tror du det vil hjælpe hvis det er pollenallergi.
Men self kan det ikke skade at prøve,
det kan måske styrke hundens immunforsvar.

/Jens (som råfodrer sine hunde, men ikke pgr allergi)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-04-08 11:26

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du det vil hjælpe hvis det er pollenallergi.
> Men self kan det ikke skade at prøve,
> det kan måske styrke hundens immunforsvar.

Jeg ved det kan virke, vores "husven", boxeren Murphy har været voldsomt
plaget af alt fra kattelopper, pollen, græs og husstøvmider, med kløe og
rindende røde øjne, der gik en måneds tid efter han kom over på barf, så var
han i klar bedring. Han får højst lidt røde øjne i højsæsonnen for pollen,
men ellers er der intet at se og mærke på ham.Han bor på landet, med
staldkatte, lopper, hø og halm, græsmarker på alle sider, så der er rigeligt
der kunne tricke allergien.
som en bonus kom hans mave også i orden, og hans pels blev vildt flot.

Han fik ellers før omlægningen prædnisolon for at holde skidtet nede.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 02-04-08 11:47

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> [...]
> som en bonus kom hans mave også i orden, og hans pels blev vildt flot.
>
> Han fik ellers før omlægningen prædnisolon for at holde skidtet nede.

Ja ok, godt ord igen
Jeg kender jo ikke så meget til Barf set ud fra allergi,
da mine hunde heldigvis aldrig har været plaget af det.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-04-08 12:08

> Ja ok, godt ord igen
> Jeg kender jo ikke så meget til Barf set ud fra allergi,
> da mine hunde heldigvis aldrig har været plaget af det.

Bortset fra min cairn, som har haft noget potesvamp, har jeg heller ikke
selv prøvet at stå med en egentlig allergihund.
men jeg har fulgt flere, af dem der henter kød og/eller el kama her, som
har/har haft allergihunde, af den ene eller anden årsag, samtlige af dem har
fået en markant bedring, så noget må der være om det.
Det jeg selv har mærket markant ud over udseendet på hundene, er maven. de
boxere jeg har haft, og rigtig mange jeg kender, har haft bøvl med maven,
luft og generel uorden i tarmsystemet. Det har jeg ikke observeret hos mine
nuværende boxere, og heller ikke dem der er på barf har bøvl med den slags
mere, rigtig boxermad er rå mad, sådan er det (-;

Mvh. Marie

Fra : Lene

Dato : 02-04-08 12:45

Mange tak for Jeres svar!!
Jeg HAR foreslået barffodring, men det tror jeg desværre ikke
ejeren kan overskue.
Hvorvidt Fie har været den store tur igennem med hensyn til allergitest
ved jeg faktisk ikke. Jeg tror jeg vil foreslå det, for det er
skrækkeligt for Fie at have det sådan. Når hun er ude, bestiller hun
næsten ikke andet end at kure med maven hen over græsset; sikkert fordi
det køler og samtidig "kradser" hendes stakkels, kløende maveskind.
Tror lige jeg vil fortælle hendes ejer om barffodring og allergitest igen.
Igen, tusind tak for Jeres inputs!

Mvh. Lene
40plus.dk

Fra : Pwh

Dato : 02-04-08 18:39

Lene, skrev:
> Mange tak for Jeres svar!!
> Jeg HAR foreslået barffodring, men det tror jeg desværre ikke
> ejeren kan overskue.

Hvad kan hun ikke overskue ved det, det er ikke mere indviklet
end man selv gør det til.
Faktsik kan man nu om dage købe fiks og færdiglavet barfmad
i nogle pølser som bare skal tøes og og hældes i en madskål.

Nogen vil stå for det hele selv, og andre (som jeg) springer
over hvor gærdet er lavest feks mht grøntsager og køber
det færdiglavet og tilsatter bare kød.
Self er det dyrere at værer doven, men også behagligere

/Jens (hvis hunde skal have grøntmix/kallun til aftensmad)

Fra : BettinaP

Dato : 07-04-08 09:50

"Lene" <lesletdette@satzone.com> wrote in message
> [...]
> det køler og samtidig "kradser" hendes stakkels, kløende maveskind.
> Tror lige jeg vil fortælle hendes ejer om barffodring og allergitest igen.

som tidligere ejer af en allergi hund kan jeg da sige, at det ikke
nødvendigvis hjælper at skifte til barf, men under alle omstændigheder får
hun (tror jeg på) en gladere hund ud af det

og Flemming i Bagsværd kan klart anbefales.
Her er en kalender over hvilke pollen der er hvornår, måske kan det give dig
et hint, men der skal jo stadig en hyposensibilisering til, hvis hunden skal
"kureres" den vej.
http://www.dmi.dk/dmi/pollenkalender-2003.pdf

held og lykke med vovse

BettinaP

Fra : C.H

Dato : 02-04-08 12:59

> [...]
> Men self kan det ikke skade at prøve,
> det kan måske styrke hundens immunforsvar.
>
> /Jens (som råfodrer sine hunde, men ikke pgr allergi) ´

Min teori er, at alt allergi er trigget af en underliggende
fødemiddelintolerance - altså - har man ingen problemer med fødevarer, så er
det heller ingen problemer med andre allergier.
Intolerancen behøver ikke at give sig til kende på andre måder end ved
eksempelvis pollenallergi...

Når man så tager det væk, som hunden (eller mennesket) er intolerant
overfor, så forsvinder de allergiske symptomer også..

Jeg tror det er derfor, at folk beretter om, at mange typer allergi
forsvinder ved skift til råfodring...

Connie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-04-08 11:17

> [...]
> de sidste par år om foråret.
> Jeg tænker på: Hvis det er pollenallergi, hvorfor nyser hun så ikke og har

Er der ikke blevet lavet en form for allergitest på hende?
Jeg ved ikke om det er noget alle dyrlæger kan og gør, men det var da værd
at undersøge for at få klarlagt hvad årsagen er.
Jeg kom til at tænke på om ejerne til Fie giver loppeforebyggende præparater
i netop den periode hvor hun slår ud?, nogle hunde reagerer voldsomt på
disse stoffer. Det var bare en tanke.
foderallergi er nok udelukket, da det er så sæsonbestemt.

Jeg vil alligevel lige nævne, at mange hunde med allergier af en eller anden
slags, og det behøver såmænd ikke kun at være foderrelateret, kan have god
hjælp gennem en foderomlænging, BARF.
Jeg har samlet lidt på min side her, hvis det skulle have interesse;
http://www.photopassion.dk/barf.htm
Der er også link til relaterede sider, som bestemt er værd at se nærmere på.

Mvh.Marie