IE6-problem
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-04-08 18:41

Jeg har lavet en side med et baggrundsbillede osv., og I IE6 ser det
helt tosset ud ifølge Totalvalidator. Det meste (nederste) af
billedet kommer ikke med og heller ikke en fast positioneret tekst.
Hvad kan jeg gøre for at få IE6 til at makke ret her?

Mvh. Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-04-08 18:42

Lisbet Laursen skrev:
> [...]
> billedet kommer ikke med og heller ikke en fast positioneret tekst.
> Hvad kan jeg gøre for at få IE6 til at makke ret her?

Hov, jeg glemte linket til siden: http://rudholm.dk

Mvh. Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-08 19:14

Lisbet Laursen skrev:

> Hov, jeg glemte linket til siden: http://rudholm.dk

Kik først på de CSS-fejl der bliver meldt om her:

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://rudholm.dk/&warning=1&profile=css2

Errors skal fjernes, men det anbefales (også af mig) at du også
kommer af med warnings. Det er nemt nok for dem du har, skyldes
at du kun sætter ét af elementerne color og background. I næsten
alle tilfælde kan du fjerne advarslen ved at sætte det andet
element til inherit. Eksempel:

   .nyfarve {
      color: red;
      background: inherit;
   }

Inherit henter egenskaben fra forældre-elementet.

Noget af dit reelle problem har at gøre med at IE6 ikke
respekterer min-height. Det bliver ignoreret, og så tilpasses
højden til indholdet - hvilket går ud over baggrundsbilledet der
jo ikke er indhold.

I din HTML-head-del skal du skrive:

<!--[if lt IE 7]>
..indhold { height: 40em; }
<![endif]-->

Klassen indhold er et eksempel, og højden er selvfølgelig også.
IE6 behandler height som om det er min-height. Du har allerede én
konditionel erklæring, men de kan ikke kombineres.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-04-08 21:06

Bertel Lund Hansen skrev:

> Kik først på de CSS-fejl der bliver meldt om her:
>

> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://rudholm.dk/&warning=1&profile=css2

Nu har jeg rettet CSS-fejlene.

> [...]
> respekterer min-height. Det bliver ignoreret, og så tilpasses
> højden til indholdet - hvilket går ud over baggrundsbilledet der

Det har jeg prøvet (bortset fra at jeg har skrevet .side i stedet for
..indhold), men det hjælper ikke, desværre.

Mvh. Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-08 22:23

Lisbet Laursen wrote:

> Det har jeg prøvet (bortset fra at jeg har skrevet .side i stedet for
> .indhold), men det hjælper ikke, desværre.

På denne side kan du se, hvordan du får IE <7 til at 'lystre' din definition
om min-height:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-04-08 23:07

Erik Ginnerskov skrev:

> På denne side kan du se, hvordan du får IE <7 til at 'lystre' din
> definition om min-height:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Tak for forslaget, men jeg kan ikke få det til at fungere. Det er
måske fordi siden ikke har noget "indhold" - bortset fra et
baggrundsbillede og nogle absolut positionerede ting?

Mvh. Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-08 23:19

Lisbet Laursen skrev:

> Tak for forslaget, men jeg kan ikke få det til at fungere. Det er
> måske fordi siden ikke har noget "indhold" - bortset fra et
> baggrundsbillede og nogle absolut positionerede ting?

Prøv at fylde en masse mumletekst i.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 03-04-08 09:09

Bertel Lund Hansen skrev:

> Prøv at fylde en masse mumletekst i.

Det var en god og enkel ide hvis den kunne blive usynlig. Kan den
det?

Mvh. Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-08 10:26

Lisbet Laursen skrev:

> Det var en god og enkel ide hvis den kunne blive usynlig. Kan den
> det?

Du misforstår. Jeg mente at du skulle fylde teksten i som et
eksperiment så vi kan skyde os ind på hvor problemet er.

Det er aldrig nødvendigt at fylde overflødige elementer på en
hjemmeside hvis designet er i orden.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 03-04-08 11:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du misforstår. Jeg mente at du skulle fylde teksten i som et
> eksperiment så vi kan skyde os ind på hvor problemet er.

Nåh ja! Ja, det hjælper med mumletekst. Hvad kan vi bruge det til?

Mvh. Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 04-04-08 19:57

Lisbet Laursen skrev:

> Nåh ja! Ja, det hjælper med mumletekst. Hvad kan vi bruge det til?

Jeg ville lige høre om der er nogen der prøver at skyde sig ind på
problemet?

Mvh. Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 04-04-08 22:53

Lisbet Laursen skrev:
> [...]
> billedet kommer ikke med og heller ikke en fast positioneret tekst.
> Hvad kan jeg gøre for at få IE6 til at makke ret her?

Har I virkelig helt forladt mig?

Mvh. Lisbet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-04-08 09:20

Lisbet Laursen skrev:

> Har I virkelig helt forladt mig?

Du sætter en height på 600 pixel på
et element .side for så vidt angår
IE<7. Det ville måske hjælpe hvis
du gjorde det for elementet #side.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 07-04-08 21:13

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Du sætter en height på 600 pixel på
> et element .side for så vidt angår
> IE<7. Det ville måske hjælpe hvis
> du gjorde det for elementet #side.

Mange tak for forslaget. Det viste sig at der skulle et logo med som
slet ikke passer ind i billedet, så jeg er startet forfra.

Mvh. Lisbet