Browser uden animerede reklamer?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-03-08 10:48

Jeg bruger IE til at læse netaviser med; findes der en browser der kan
sortere (animerede) reklamer fra, eller er det bare ønsketænkning?

Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Holst

Dato : 25-03-08 10:51

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg bruger IE til at læse netaviser med; findes der en browser der kan
> sortere (animerede) reklamer fra, eller er det bare ønsketænkning?

Firefox med udvidelsen Adblock Plus sorterer fint reklamer fra, såvel
animerede som ikke-animerede.

Man skal dog lige lære at tilføje de enkelte reklamer til Adblock for at
det virker, men har man en gang tilføjet en reklameserver, så undgår man
alle reklamer derfra.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-03-08 10:54

Holst skrev:

> [...]
>
> Man skal dog lige lære at tilføje de enkelte reklamer til Adblock for
> at det virker, men har man en gang tilføjet en reklameserver, så

Tak!

Så har jeg noget at lege med i vintermørket!

Fra : Holst

Dato : 25-03-08 11:05

Hans Paulin (6310) wrote:

> Tak!
>
> Så har jeg noget at lege med i vintermørket!

Når du har hentet extensionen Adblock Plus og installeret den, så dukker
der et ABP-ikon op i øverste højre hjørne. Når du klikker på, når du har
vist for eksempel berlingske.dk i browseren, så åbnes et vindue med alle
URL'er til billeder mm. på den pågældende side.

Så skal du gennemgå disse og finde ud af hvilke der hører til
reklamerne. For eksempel vil du finde noget i stil med:

<http://adserver.adtech.de/addyn|3.0|595|1440750|0|16|ADTECH;cookie=info;loc=100;target=_blank;key=key1+key2+key3+key4;grp=1;misc=>

Hvis du tror det er en reklame, så dobbeltklikker du på den, og der
åbner nu et nyt vindue.

Nu ændre du ovenstående til:

http://adserver.adtech.de/*

For det fjerner så alt for den pågældende server - også på andre sider,
der henter reklamer fra samme sted.

På den måde får du meget hurtigt fjernet alle reklamer fra de sider, du
normalt besøger. Jeg har 20-25 filtre i min Adblock, og kun når jeg
kommer på "fremmede" side, dukker der en reklame op.

Fra : Hans

Dato : 25-03-08 11:13

Holst wrote:

> [...]
>
> Man skal dog lige lære at tilføje de enkelte reklamer til Adblock for
> at det virker, men har man en gang tilføjet en reklameserver, så

Når Adblock er installeret bliver man spurgt om der skal installeres et
predefineret filter, og filteret fra Dr. Evil er ret så effektivt. Jeg har
ikke tilføjet andre servere siden, da alle reklamer stort set er væk.

Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-03-08 13:37

Hans skrev:

> [...]
> et predefineret filter, og filteret fra Dr. Evil er ret så effektivt.
> Jeg har ikke tilføjet andre servere siden, da alle reklamer stort set

Tak til jer begge - jeg går i gang efter fyraften

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-03-08 22:44

On Tue, 25 Mar 2008 10:50:48 +0100, Holst wrote:

> [...]
>
> Man skal dog lige lære at tilføje de enkelte reklamer til Adblock for at
> det virker, men har man en gang tilføjet en reklameserver, så undgår man

Kan ikke rigtig se fidusen. Den kan åbenbart ikke håndtere Flash. Hvis jeg
f.eks. går ind på politiken.dk, domineres denne af en kæmpestor
flash-reklame som hoved og i højre side endnu en reklame fra "apotek", som
også er en flash. ingen af disse er Adblock i stand til at fjerne. Først
længere nede i højre spalte kommer der en lille reklame fra rejsefeber.dk,
som giver en punkt i højrekliksmenuen, så jeg kan blokere den.

Hvis jeg tilføjer denne, kan jeg i en dropdown-boks se en alenlang liste
over ting og sager der kan blokeres på Politikens hjemmeside. Nogle af dem
er indlysende, fordi der hedder noget med "adserver" eller lignende, men
man famler mere eller mindre i blinde.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Holst

Dato : 25-03-08 22:58

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> flash-reklame som hoved og i højre side endnu en reklame fra "apotek", som
> også er en flash. ingen af disse er Adblock i stand til at fjerne.

Jeg ser dem ikke.

Jeg har et filter:

http://adserver.adtech.de/*

og det er umiddelbart det, der fjerner også flashreklamerne på politiken.dk

> [...]
> er indlysende, fordi der hedder noget med "adserver" eller lignende, men

Ja, man famler lidt i blinde.

Men når man først her fjernet de indlysende, nemlig de nævnte
'adserver', så oplever man faktisk, at siden stort set er ryddet for
reklamer.

Er der så stadig noget tilbage, så må man jo kigge det lidt efter i sømmene.

Jeg har som sagt blot 20-25 filtre i min Adblock Plus, og jeg ser i dag
stort set ikke en reklame, når jeg besøger danske sider. Nu er jeg dog
heller ikke den, som surfer rundt på utallige sider, primært besøger jeg
nogle få.

Men hvis man sørger for i den første uge, man bruger Adblock, at blokere
de reklamer, man støder på, så behøver man efterfølgende stort set ikke
tilføje flere, for de er alle væk.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 27-03-08 01:49

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> til at fjerne. Først længere nede i højre spalte kommer der en lille
> reklame fra rejsefeber.dk, som giver en punkt i højrekliksmenuen, så

Som også andre nævner: Brug Flashblock, det forvandler alt flash til en
afspillerknap.

> [...]
> Nogle af dem er indlysende, fordi der hedder noget med "adserver"
> eller lignende, men man famler mere eller mindre i blinde.

Det du med fordel kan gøre, når du finder en reklameserver, er at skære helt
ned til selve serverens link, og så bruge * som wildcard. Når du har gjort
det et par steder, forsvinder stort set alle reklamer efterhånden

Må indrømme, at jeg bliver efterhånden forbavset, over alt den "larm" der
er, når jeg en sjælden gang bruger IE

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Holst

Dato : 27-03-08 07:45

Henrik Stavnshøj wrote:

> Må indrømme, at jeg bliver efterhånden forbavset, over alt den "larm" der
> er, når jeg en sjælden gang bruger IE

Ja, det er lidt skræmmende.

Indtil jeg begyndte at bruge Adblock, læste jeg stort set kun nyheder på
nettet på DRs hjemmeside, for her var der ingen reklamer. Berlingske
Tidende og lignende steder var efter min mening ubrugelige, fordi
siderne var klistret til med - ikke sjældent blinkende - reklamer.

Adblock har for mig i høj grad været med til at gøre nettet brugbart igen.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 27-03-08 01:38

Holst wrote:

> [...]
>
> Man skal dog lige lære at tilføje de enkelte reklamer til Adblock for
> at det virker, men har man en gang tilføjet en reklameserver, så

Nemmere endnu: Brug udvidelsen Flashblock.

Den forvandler alt flash-indhold til en afspillerknap, så kan man vælge om
man vil køre det eller ej.
Det ta'r langt det meste animerede

Så kan man bruge Adblock ved siden af til evt. at fjerne resten.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Holst

Dato : 27-03-08 07:47

Henrik Stavnshøj wrote:

> Nemmere endnu: Brug udvidelsen Flashblock.
>
> Den forvandler alt flash-indhold til en afspillerknap, så kan man vælge om
> man vil køre det eller ej.
> Det ta'r langt det meste animerede

Tjah, hvorfor ikke bare fjerne det helt. Jeg ønsker jo heller ingen
afspillerknap til en reklame.

Og de steder, hvor man absurd nok har valgt at bruge flask til andre
ting, er det da træls at få det præsenteret som afspillerknapper. Synes jeg.

> Så kan man bruge Adblock ved siden af til evt. at fjerne resten.

Det er selvfølgelig en mulighed at gøre det sådan. Jeg synes nu, Adblock
klarer det ganske fint her både med flash og andet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-04-08 22:14

Holst wrote:

> Tjah, hvorfor ikke bare fjerne det helt. Jeg ønsker jo heller ingen

Hvis man ikke kan finde ud af at sortere flashrekvalmer fra uden at
fjerne youtube-afspilleren også, så er flashblock vejen frem.

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 02-04-08 22:33

Jesper Poulsen wrote:

> Hvis man ikke kan finde ud af at sortere flashrekvalmer fra uden at
> fjerne youtube-afspilleren også, så er flashblock vejen frem.

Adblock Plus laver sådan en lille fane 'Block' på flashdimser på
siderne, og så er de yderst nemme at fjerne.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-04-08 23:12

Holst wrote:

> Adblock Plus laver sådan en lille fane 'Block' på flashdimser på
> siderne, og så er de yderst nemme at fjerne.

Ja, men det ændre ikke noget ved sider hvor flash-rekvalmerne ofte
skifter navn. Jeg gider ikke at klikke for at fjerne en rekvalme. Jeg
vil hellere klikke for at se noget der _ikke_ er en rekvalme.

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 04-04-08 07:29

Jesper Poulsen wrote:

> Ja, men det ændre ikke noget ved sider hvor flash-rekvalmerne ofte
> skifter navn. Jeg gider ikke at klikke for at fjerne en rekvalme. Jeg
> vil hellere klikke for at se noget der _ikke_ er en rekvalme.

Sådanne sider kommer jeg da vist heldigvis ikke på.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-08 22:15

Holst wrote:

> Sådanne sider kommer jeg da vist heldigvis ikke på.

Diverse hardwareproducenter.
Youtube.
Etc.

Jesper Poulsen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-03-08 08:46

Henrik Stavnshøj skrev:

> Nemmere endnu: Brug udvidelsen Flashblock.

Hæ hæ - hvor lækkert - nu begynder det at ligne noget!

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 25-03-08 18:54

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote:

>Jeg bruger IE til at læse netaviser med; findes der en browser der kan
>sortere (animerede) reklamer fra, eller er det bare ønsketænkning?

Som andre skriver, så kan Firefox blive rigtig god til at undertrykke reklamer.

Jeg har så også Flashblock tilføjelsen - den erstatter al flash med en ikon.
Man kan så vælge at starte flashen en gang eller hvidliste hjemmesiden
permanent.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-03-08 20:17

Den 25-03-08 18.54 skrev Ove Kjeldgaard følgende:

> Jeg har så også Flashblock tilføjelsen - den erstatter al flash med en ikon.
> Man kan så vælge at starte flashen en gang eller hvidliste hjemmesiden
> permanent.

Jeg bruger kun Flashblock (og altså ikke Adblock, som mange andre
sværger til). Animerede giffer fjernes i de avancerede indstillinger:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-avancerede.html

Andre reklamer fjernes med et højreklik => Bloker billeder fra denne side.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.