Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Apples Safari / hurtig ? Ja
Fra : jama

Dato : 19-03-08 12:48

Ja så fik jeg denne Browser"Apple Safari" indstalleret. Den er god og er
usædvanlig hurtig, her kan IE godt pakke sammen, jeg havde længe gået og
spekuleret om den var noget mig, og det er den helt sikkert, så den beholder
jeg, helt sikkert. Er der nogen der evt. har negative ting, at sige om
Browseren? Den kan vel ikke være 100% OK. i det hele.
Mvh.Jama

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-03-08 19:46

On Wed, 19 Mar 2008 12:47:40 +0100, jama wrote:

> Ja så fik jeg denne Browser"Apple Safari" indstalleret. Den er god og er
-klip-
> Browseren? Den kan vel ikke være 100% OK. i det hele.

En kvik afprøvning.

- 18 MB download (mindst 3 gange for mange MB)
- Den virker ikke ret godt indarbejdet til Windows. Grafisk fremstår den
ikke ret godt. Mindst esc-tastaturgenvejen har ikke den forventede effekt
(annullerer ikke en dialog). Et menupunkt med "..." medfører normalt en ny
dialog åbnes (eller mere kommer), men ved "Filer -> Åbn adresse..." går man
til adressefeltet. Og så er der også et par oversættelsesglip, så som
history (ikke historie, men fx historik) og home page (ikke "hjemmeside",
men "startside")
-Meget begrænset med indstillings- og opsætningsmuligheder. Mangler
eksempelvis i alvorlig grad en mulighed for at kunne starte browseren samme
sted, som man afsluttede den (altså med de samme faneblade åbne).
-Forstår ikke helt Vindue -> Zoom. Hos mig gør den bare vinduet større.
-Fanebladsbjælken er ikke egnet til mere end 10-15 åbne faner. Resten
skjules, og mine aktuelt 45 åbne i Opera ville den dumpe på. Især fordi man
ikke kan ændre meget på opsætningen, så vidt jeg kan se.

Generelt set: Spændende, men lige simpel nok.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-03-08 20:02

On Wed, 19 Mar 2008 19:45:41 +0100, Christian Bohr-Halling wrote:

> -klip-
>
> En kvik afprøvning.
>
> - 18 MB download (mindst 3 gange for mange MB)

Æhhh, ikke forstået?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-03-08 20:27

On Wed, 19 Mar 2008 20:02:22 +0100, Kurt Hansen wrote:

> Æhhh, ikke forstået?

Saf tilbyder en brøkdel af det, Opera gør, men alligevel fylder den 3-4-5
gange mere.

Saf: 18-19 MB download (og ~60 MB installeret?)
Opera: 4-6 MB download (~9 MB installeret)

Fra : John

Dato : 19-03-08 21:22

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse

> Saf tilbyder en brøkdel af det, Opera gør, men alligevel fylder den 3-4-5
> gange mere.

- og det er vel endda uden de seks ekstra plugins?

http://www.apple.com/safari/download/plugins.html

John

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-03-08 21:29

John skrev:

>- og det er vel endda uden de seks ekstra plugins?

Ja, ligesom det er gældende for de andre browsere, men har man
"plugins'ne" installeret i forvejen til en anden browser, så findes de
såmænd også af Safari, men det vidste du jo selvfølgelig godt, da du ikke
snakker om noget du ikke har prøvet....

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-03-08 20:15

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i meddelelsen

> Og så er der også et par oversættelsesglip, så som
> history (ikke historie, men fx historik) og home page (ikke "hjemmeside",
> men "startside")

Og mens vi er ved det: "Tekstkodning". Jeg ville skrive "Tegnsæt".

> Generelt set: Spændende, men lige simpel nok.

Jeg installerede den med det samme, den kom i en Windows-udgave for et års
tid siden.
Som jeg forstod det dengang, var meningen primært at webdesignere skulle
have en mulighed for at teste deres hjemmesider i Macs standardbrowser,
hvilket også er dét jeg mest bruger den til.

Noget andet er, at jeg mener at den har potentiale til meget mere, hvis
udviklerne gad gøre noget ved det.
Dens kodefortolkning er lidt mere standardoverholdende end Internet Explorer
(inklusive IE7) og understøtter f.eks. også opacity (gennemsigtighed - eller
rettere sagt: det modsatte af gennemsigtighed - af felter på hjemmesider),
som IE ikke forstår.
Safari og Opera er også de eneste browsere jeg kender til, som består den
såkaldte "acid2-test", uden at jeg dog helt ved, hvad det indebærer.

Så er der lige det med filstørelsen på 18 MB.
Personligt synes jeg ikke, at det lyder af meget, når nu mit C-drev er på
120 GB. Men det er mere end f.eks. Firefox, der vist ligger mellem 10 og 15
MB.
Både Apple og MS har det med at lave deres programmer "tungere" end hvad
nødvendigt er.

Her tænker jeg bl.a. på programmerne iTunes og Windows Media Player, der er
langt tungere at danse med end f.eks. WinAmp (selv når man bruger "Modern
Skin").
Dette frådseri med ram og CPUforbrug smitter jo nok også af på deres
respektive browsere.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-03-08 01:46

On Wed, 19 Mar 2008 20:15:22 +0100, Philip Nunnegaard wrote:

> Safari og Opera er også de eneste browsere jeg kender til, som består den
> såkaldte "acid2-test", uden at jeg dog helt ved, hvad det indebærer.

ACID3 er den nyeste, og der er allerede et vældigt kapløb igang. Nyeste
Safari tager 93% efterfulgt af nyeste Opera
(http://my.opera.com/desktopteam/blog/2008/03/18/happy-easter) med 77%.

http://www.anomalousanomaly.com/2008/03/06/acid-3/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-03-08 06:50

> ACID3 er den nyeste, og der er allerede et vældigt kapløb igang. Nyeste
> Safari tager 93% efterfulgt af nyeste Opera
> (http://my.opera.com/desktopteam/blog/2008/03/18/happy-easter) med 77%.

Jeg kendte ikke til acid3, men prøvede den lige.

IE7: 13% (Jeg kunne ikke læse resultatet uden at kopiere hele teksten ind i
en ren teksteditor) - http://www.chartbase.dk/privat/acid3_ie7.jpg
Firefox 2.0: 53% - http://www.chartbase.dk/privat/acid3_ff2.jpg
Opera 9.26: 46% - http://www.chartbase.dk/privat/acid3_opera.jpg
Safari 3.1: 75% - http://www.chartbase.dk/privat/acid3_safari.jpg

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 26-03-08 21:06

http://my.opera.com/desktopteam/blog/2008/03/26/opera-and-the-acid3-test

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 23-03-08 21:53

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> have en mulighed for at teste deres hjemmesider i Macs standardbrowser,
> hvilket også er dét jeg mest bruger den til.

Jeg gjorde det samme - af samme grund. Men det viste sig at mine sider
slet ikke så ens ud i Safari for Mac og Safari for Windows, så det var
der ikke meget ved! En del af problemet skyldtes problemer med
tegnsætgenkendelsen, som skulle være rettet nu; men jeg mener også at
huske at der var også andre problemer, og i det hele taget kan man jo
ikke være sikker på noget, når der kan være forskelle på de to
versioner, så nytteværdien af Safari for Windows for udviklere kan ligge
på et meget lille sted.

Mikkel

Fra : jama

Dato : 19-03-08 22:18

> [...]
>

> --
> What is life, except excuse for death,
> or death, but an escape from life. -Ukendt

Et yderst interresant indlæg, og jeg fik et svar, som jeg spurgte efter,
"den kan vel ikke være 100% OK". Og det er den tilsyneladene heller ikke, nu
er disse betragtninger ikke mine, da jeg ikke kan udtale mig om Safari på
det korte tidsrum jeg har haft og brugt den i. Opera har jeg prøvet for
mange år siden og den havde rigtig mange mugligheder, som ikke er her, men
jeg har jo også lige installeret den, så den gemmer måske på mere end først
antaget? Ihvertfald beholder jeg den, og vil læse, hvad andre siger om
Safari, for den er helt sikker noget specielt blandt browser. hvor speciel
må det vise sig hen ad vejen.
Mvh.Jama

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-03-08 13:53

On Wed, 19 Mar 2008 19:45:41 +0100, Christian Bohr-Halling wrote:

> - Den virker ikke ret godt indarbejdet til Windows. Grafisk fremstår den

Flere: Den følger ikke Windows' standard med placering af Ok Annullere.
Umiddelbart ikke en stor ting, mem ret irriterende, når man normalt regner
med, Ok-handling (ok, åbn, gem..) er til venstre og Annuller er til højre i
en dialog. Tilsyneladende har Saf det konsekvent omvendt rækkefølge.

- Overførsel af filer sker tilsyneladende bare, uden man får en dialog op,
man kan vælge fra. Kan ikke umiddelbart finde et sted at ændre herpå.

- Kan ikke vælge, hvilket program og hvordan man skal vise givne filtyper
med? Acrobat Reader åbnes inden i saf til at vise pdf, men jeg vil for det
første anvende Foxit og for det andet hader jeg at få vist pdf inden i
browseren. Kan ikke finde et sted at ændre det?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-03-08 11:12

> [...]

> jeg, helt sikkert. Er der nogen der evt. har negative ting, at sige om
> Browseren? Den kan vel ikke være 100% OK. i det hele.

Det er en utroligt lækker browser og den dækker mit behov, så den vil blive
standard, hvis ikke jeg finder en svaghed jeg ikke kan leve med.

Den har åbenbart et problem med javascript på denne side:
http://www.golfhotelviborg.dk/. Under fanebladene er der til højre et hvidt
område uden indhold. Hvis man ser siden i f.eks. IE7, er det en roollover,
eller hvad det nu hedder, hvor et antal jpg-filer skifter med et vist
interval.

Hvorfor kan Safari ikke vise dette? Skal jeg ændre på en indstilling?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : John

Dato : 26-03-08 22:06

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> den vil blive
> standard, hvis ikke jeg finder en svaghed jeg ikke kan leve med.

"Safari-browseren ... viser sig nu at indeholde flere sikkerhedshuller":
http://www.version2.dk/artikel/6693

John