Hvordan får jeg det bedste ud af OP
Fra : Alex

Dato : 27-01-08 11:22

Hej

Jeg har lige installeret OPERA 4.0 MB, som er den mindste.
Den fungerer meget fint.

Har OPERA eksperterne her nogle Begynder-Tips, så jeg får det bedste ud
af den nye browser? Jeg er f.eks lidt i tvivl med hensyn til Kvikknapper
og hvad man ellers kan gøre for at tilpasse Opera.
Ja, er det noget man bør installere yderligere?

Efter jeg havde installeret den kom jeg til at tænke på om de to andre
udgaver English 4.7 MB og International 6.7 MB mon var hurtigere/bedre,
for det fremgik ikke af teksten på Opera Siden.

Er de det?

Hilsen Alex

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-08 11:34

Alex skrev:

> Jeg har lige installeret OPERA 4.0 MB, som er den mindste.
> Den fungerer meget fint.

Den bruger jeg ikke. Jeg ved ikke hvad der gør den mindre.

> Har OPERA eksperterne her nogle Begynder-Tips, så jeg får det bedste ud
> af den nye browser?

Lær tastaturgenvejene til de mest brugte kommandoer. Så kan du
næsten undvære musen og i hvert fald mindst tillæge dig nogle
sunde vaner med at skifte mellem tastatur og mus.

> Jeg er f.eks lidt i tvivl med hensyn til Kvikknapper

Jeg bruger dem ikke selv. Der er ikke nogen opskrift på hvordan
man bør bruge Opera. Den tilbyder et væld af muligheder, og
efterhånden som du bruger browseren, vil du opdage nye muligheder
eller evt. savne nogle. I det sidste tilfælde spørger du her om
en konkret mulighed, og så skal vi fortælle dig hvor den ligger i
Opera.

> og hvad man ellers kan gøre for at tilpasse Opera.
> Ja, er det noget man bør installere yderligere?

Nej. Det er netop Operas styrke. Den har det hele i pakken.

> Efter jeg havde installeret den kom jeg til at tænke på om de to andre
> udgaver English 4.7 MB og International 6.7 MB mon var hurtigere/bedre,
> for det fremgik ikke af teksten på Opera Siden.

International er den jeg bruger. Det betyder blot at jeg kan
vælge dansk sprog hele vejen igennem. Det er ikke et spørgsmål om
hastighed.

--
Bertel

Fra : Alex

Dato : 27-01-08 14:46

Hej Bertel Lund Hansen
Tak for Rådet

> Lær tastaturgenvejene til de mest brugte kommandoer. Så kan du
> næsten undvære musen og i hvert fald mindst tillæge dig nogle
> sunde vaner med at skifte mellem tastatur og mus.
Tak, det vil jeg gøre.

> [...]
> eller evt. savne nogle. I det sidste tilfælde spørger du her om
> en konkret mulighed, og så skal vi fortælle dig hvor den ligger i
Sad og legede lidt. Fandt ud af det med knapperne. Smart.
(Men ved dog ikke om jeg vil bruge dem til noget)

> Nej. Det er netop Operas styrke. Den har det hele i pakken.
Ja? Fint så !
I Firefox har jeg installeret
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/1027
(Inspireret af Operas, som der står - Er den default i Opera? Jeg kan
ikke "hitte den")

> International er den jeg bruger. Det betyder blot at jeg kan
> vælge dansk sprog hele vejen igennem. Det er ikke et spørgsmål om
> hastighed.

Jeg installerede den "lille version" (For at prøve-køre)Samt dansk
sprog-fil.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-01-08 13:25

Du kan kigge på http://opera.softwolves.dk

>Jeg er f.eks lidt i tvivl med hensyn til Kvikknapper

Tænker du på noget konkret?

> Efter jeg havde installeret den kom jeg til at tænke på om de to andre
> udgaver English 4.7 MB og International 6.7 MB mon var hurtigere/bedre,
> for det fremgik ikke af teksten på Opera Siden.

Der er tre forskellige installationsprogrammer. Med "Classic Installer,
English (US), 4.0 MB" installeres Opera i engelsk udgave via et ældre
installationsprogram, der blandt andet har, om jeg husker ret, problemer
med visse ikke-engelske tegn, hvorfor man er gået væk fra dette. Med
"English (US), 4.7 MB" installeres Opera i engelsk udgave via et nyere
installationsprogram, som fylder lidt mere. Med "International, 6.3 MB"
installeres Opera med det sprog, du vælger under installationsvalgene, og
størrelsen af selve installationspakken er igen større, da den indeholder
omkring 25 sprogversioner i én pakke.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Alex

Dato : 27-01-08 14:54

Hej Christian Bohr-Halling

Tak for svaret.

> Du kan kigge på http://opera.softwolves.dk
Tak for linket. Det kendte jeg ikke.

> Tænker du på noget konkret?
Kun hvordan de virkede. Det har jeg fundet ud af nu - Ved at lege lidt.
Smart.

> [...]
> størrelsen af selve installationspakken er igen større, da den indeholder
Tak for forklaringen.
Jeg installerede den mindste (for at prøvekøre) samt dansk sprogfil.
I Firefox har jeg installeret
"All-In-One-Side-Bar"
(Inspireret af Operas, som der står. Er den installeret defaunt i
Operera? Kan ikke "hitte den")

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-01-08 16:10

On Sun, 27 Jan 2008 14:53:50 +0100, Alex wrote:

> I Firefox har jeg installeret
> "All-In-One-Side-Bar"
> (Inspireret af Operas, som der står. Er den installeret defaunt i
> Operera? Kan ikke "hitte den")

De mener nok Operas paneler, tryk F4. Højreklik på et panelpunkt for at
tilpasse. For at få en side vist i et panel, træk sideikonet fra
adresselinjen over til panellinje.

Fra : Alex

Dato : 27-01-08 17:09

Hej Christian Bohr-Halling

> De mener nok Operas paneler, tryk F4. Højreklik på et panelpunkt for at
> tilpasse. For at få en side vist i et panel, træk sideikonet fra
> adresselinjen over til panellinje.

Tak! Ja, det var var vist. (For den ligner)
Jeg var nysgerrig.
Og så syntes jeg det er lidt sjovt at "Customize"
(Selv om det ikke altid er noget man egentlig har brug for)

OPERA
er da en GOD Browser !

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-01-08 17:47

On Sun, 27 Jan 2008 17:08:31 +0100, Alex wrote:

> Og så syntes jeg det er lidt sjovt at "Customize"
> (Selv om det ikke altid er noget man egentlig har brug for)

En tilpasning af Opera, jeg især godt kan lide, er ændring af fanebjælkens
placering. Om man har mange faner åbne på samme tid, kan man ikke hurtigt
se, hvad hver enkelt indeholder, da der ikke er plads til den fulde titel
på fanen. Jeg har valgt at have mine fanebjælke lodret i den ene side - så
man man se selv med 40 åbne faner: http://cbh.softwolves.dk/temp/access.png
(et gammelt billede)

Man kan naturligvis også gå i den anden grøft og gøre Opera helt neutralt,
her i et gammelt forsøg: http://cbh.softwolves.dk/temp/neutral-opera.png

Fra : Alex

Dato : 27-01-08 19:22

Hej Christian Bohr-Halling skrev:

> [...]
> på fanen. Jeg har valgt at have mine fanebjælke lodret i den ene side - så

Ja, det er da praktisk.

> Man kan naturligvis også gå i den anden grøft og gøre Opera helt neutralt,
> her i et gammelt forsøg: http://cbh.softwolves.dk/temp/neutral-opera.png
Åh, ja...
Ikke noget for mig, som godt kan lide EyeCandy.
Har installeret "Glassbottons 1.1" i Opera
Og Walnut i FF of Thunderbird + "CuteMenu"
Selv om begge browsere jo er gode nok i default look !

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-08 18:02

Alex skrev:

> Og så syntes jeg det er lidt sjovt at "Customize"
> (Selv om det ikke altid er noget man egentlig har brug for)

Det synes jeg i høj grad man har. Jeg har fjernet alt det
overflødige og sat de mest brugte elementer frem.

--
Bertel

Fra : Alex

Dato : 27-01-08 19:25

Hej Bertel Lund Hansen

> Det synes jeg i høj grad man har. Jeg har fjernet alt det
> overflødige og sat de mest brugte elementer frem.

Ja, jeg har også fjernet et par knapper

+ Tilføjet "Glassbuttons 1.1" i Opera
Og Valnut + Cute Menu i FF & Thunderbird
(Overflødig EyeCandy)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-01-08 21:15

Alex wrote:

> Ja, er det noget man bør installere yderligere?

Hmmm... Jeg synes at den mangler muligheder for skræddersyning. Bla.
savner jeg funktionalitet i retning af:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/201
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3104

Jesper Poulsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-01-08 00:09

On Sun, 27 Jan 2008 21:14:31 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Hmmm... Jeg synes at den mangler muligheder for skræddersyning. Bla.

Du kan tage et kig på listen over de 150 mest populære FF-udvidelser og
Opera forhold hertil: http://files.myopera.com/Rijk/blog/extensions.html

Manglende udvidelser er i øvrigt ikke første gang, man hører som noget
negativt. Man kan prøve at vende den om og finde ud af, hvor mange
udvidelser der skal til FF for at få lignende funktionalitet som Operas
standard. CTRL+B mangler, så jeg slipper for først at skulle indsætte i
FF's adressefelt og så trykke enter. Jeg mangler at kunne bevæge musen til
venstre for at gå en side tilbage. Jeg mangler at kunne trykke Skift+X for
at spole frem til næste resultatside på Google (eller andre steder). Jeg
mangler Opears paneler. Jeg mangler at kunne få min fanebjælke lodret. Jeg
mangler at kunne have forskellige indstillinger til forskellige websteder.
Jeg mangler en ordentlig filoverførselsdel. Jeg mangler at kunne se alle
mine lukkede faneblade. Jeg mangler at kunne klikke 2 gange på et ord for
at markere det, 3 gange for at markere sætningen og 4 gange for at makere
afsnittet på en webside. Jeg mangler at kunne gennemløbe alle åbne
faneblade med CTRL+TAB UDEN at skulle skifte til dem, før jeg slipper. Jeg
mangler at kunne zoome hele siden, ikke kun teksten. Jeg er allerede kommet
op på 8-9-10... udvidelser, jeg skal finde, om de altså findes. Hvor mange
mon når så langt som rent faktisk af finde dem? Måske var det bedre, om det
allede var indbygget fra starten af? Hvem ved. Folk er forskellige.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-01-08 10:35

Christian Bohr-Halling wrote:

> Manglende udvidelser er i øvrigt ikke første gang, man hører som noget
> negativt. Man kan prøve at vende den om og finde ud af, hvor mange
> udvidelser der skal til FF for at få lignende funktionalitet som Operas

Jeg foretrækker at kunne udbygge min browser med det jeg har brug for.
Opera bliver kun brugt til ganske få ting hos mig, men præcis de ting
jeg bruger den til mangler der funktionallitet.

> allede var indbygget fra starten af? Hvem ved. Folk er forskellige.

Præcis. Men derfor mangler jeg stadig de funktioner i Opera.

Jesper Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-08 06:28

Jesper Poulsen skrev:

> Hmmm... Jeg synes at den mangler muligheder for skræddersyning. Bla.
> savner jeg funktionalitet i retning af:

I Opera kan man bruge Shift-Ctrl-klik på hver fil så bliver den
hentet i baggrunden. Svarer det til det du savner (kender ikke FF
ret godt)?

--
Bertel

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-01-08 10:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> I Opera kan man bruge Shift-Ctrl-klik på hver fil så bliver den
> hentet i baggrunden. Svarer det til det du savner (kender ikke FF

Nej. I det FF add-on jeg henviser til kan man hente _alt_ med et enkelt
klik

Jesper Poulsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-01-08 18:56

On Mon, 28 Jan 2008 10:31:38 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Nej. I det FF add-on jeg henviser til kan man hente _alt_ med et enkelt
> klik

Noget i stil med Operas link-panel, evt. med hjælp fra
http://userjs.org/scripts/general/enhancements/extra-download-links ?

http://cbh.softwolves.dk/temp/olinkpanel.png

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-01-08 19:15

Christian Bohr-Halling wrote:

> Noget i stil med Operas link-panel, evt. med hjælp fra
> http://userjs.org/scripts/general/enhancements/extra-download-links ?

Hmmm... Det skal jeg lige kigge lidt på.

> http://cbh.softwolves.dk/temp/olinkpanel.png

Argh, jeg er stærk modstander af paneler og ting der ligger og fylder op
alle steder. Jeg anvender FF i 1600x1200 under Gnome og har et
minimalist-skin. Alt hvad der ikke er html-side er barberet væk.

Jesper Poulsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-01-08 19:26

On Mon, 28 Jan 2008 19:14:43 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Argh, jeg er stærk modstander af paneler og ting der ligger og fylder op
> alle steder.

Ctrl+J, ctrl+W.

>Jeg anvender FF i 1600x1200 under Gnome og har et minimalist-skin.
>Alt hvad der ikke er html-side er barberet væk.

Med den størrelsen har du da plads nok. Selvom jeg har 1600 px i bredden,
kører jeg ikke Opera i den størrelse, da det er skældent en webwside er så
stor, og i så fald får den hurtigt en Ctrl+F11 efter sig (
http://help.opera.com/Windows/9.25/da/display.html#ftw )

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-01-08 19:37

Christian Bohr-Halling wrote:

> Med den størrelsen har du da plads nok. Selvom jeg har 1600 px i bredden,

Jeg kan ikke fordrage vinduer og programmer der fylder op med spildplads.

Så FF, Opera og TB er barberet for spildplads.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-01-08 23:52

On Mon, 28 Jan 2008 19:36:34 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Jeg kan ikke fordrage vinduer og programmer der fylder op med spildplads.
>
>Så FF, Opera og TB er barberet for spildplads.

Det er jo op til ens temperament, om der er tale om spildplads eller
ej, hvis det fx giver en hurtigere navigation og overblik.

Jeg er tilsvarende uforstående over for Windows-brugere, som kører i
en stor opløsning og som nøjes med én linje i taskbaren eller har den
til at auto-gemme, så de ikke let kan finde den applikation, de skal
bruge, fordi taskbar-knapperne er væk eller trykket helt sammen.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-01-08 19:53

Christian Bohr-Halling wrote:

> Noget i stil med Operas link-panel, evt. med hjælp fra
> http://userjs.org/scripts/general/enhancements/extra-download-links ?

Jeg har kigget på det og det er ikke det jeg søger. Jeg skal stadigvæk
selv vælge hvad der skal gemmes og klikker man forkert bliver det åbnet
i stedet.
Så kan jeg lige så godt gemme hver enkelt fil manuelt som jeg plejer.

Jesper Poulsen