Problemer
Fra : Jan Mejer

Dato : 18-01-08 17:01

firefox kan ikke vise æ ø og å....hvad gør jeg?

IE7 kan ikke lukkes uden fejlmeddelse og nedlukning af alle vinduer....hmmm

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-01-08 19:05

Den 18-01-08 17.01 skrev Jan Mejer følgende:
> firefox kan ikke vise æ ø og å....hvad gør jeg?

På alle sider eller kun nogle (og i så fald, hvilke)? Måske siden ikke
fortæller, hvilket tegnsæt, der skal bruges. Du kan evt. selv vælge et
tegnsæt: menupunktet Vis => Tegnsæt => prøv dig frem med henholdsvis
Unicode (UTF-8) og Vestligt (ISO-8859-1).

> IE7 kan ikke lukkes uden fejlmeddelse og nedlukning af alle vinduer....hmmm

Hvilken fejlmeddelelse?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Jan Mejer

Dato : 18-01-08 19:52

.. Du kan evt. selv vælge et
> tegnsæt: menupunktet Vis => Tegnsæt => prøv dig frem med henholdsvis
> Unicode (UTF-8) og Vestligt (ISO-8859-1).

- Vestligt (ISO-8859-1). virker vist bedre......tak.

> Hvilken fejlmeddelelse?

Det er den der boks hvor der står Internet Explorere har fundet en fejl og
afsluttes. vibeklager ulejligheden...og så kan man vælge at fortælle det
til hr. Gates eller ej...

Iøvrgit kan jeg heller ikke åbne mit kontrol-panel....samme problem...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-01-08 20:55

Den 18-01-08 19.51 skrev Jan Mejer følgende:

> [...]
> til hr. Gates eller ej...
>
> Iøvrgit kan jeg heller ikke åbne mit kontrol-panel....samme problem...

Scan computeren for virus, hjælper det ikke, så prøv at reparere
Windows. Hvis du ikke ved hvordan du reparerer, så spørg i Windowsgruppen:

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Jan Mejer

Dato : 18-01-08 21:02

> Scan computeren for virus, hjælper det ikke, så prøv at reparere Windows.
> Hvis du ikke ved hvordan du reparerer, så spørg i Windowsgruppen:
>
> --
jo den er jeg med på....over vejer dog at opgradeer snart og instalere hele
molivitetn forfra....

Fra : Jan Mejer

Dato : 18-01-08 20:03

Du kan evt. selv vælge et
> tegnsæt: menupunktet Vis => Tegnsæt => prøv dig frem med henholdsvis
> Unicode (UTF-8) og Vestligt (ISO-8859-1).

janmejer.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-01-08 21:01

Den 18-01-08 20.02 skrev Jan Mejer følgende:

> Du kan evt. selv vælge et

> janmejer.dk

Ovennævnte side skulle gerne virke med æ, ø og å helt automatisk.
Problemet med det specielle danske bogstaver opstår normalt, hvis en
hjemmeside ikke fortæller hvilket tegnsæt, der skal bruges. Men din side
angiver tegnsættet utf-8, så den burde virke, medmindre du selv vælger
et andet tegnsæt i Firefox.

Fra : Jan Mejer

Dato : 18-01-08 21:05

> [...]
> angiver tegnsættet utf-8, så den burde virke, medmindre du selv vælger et

det var jo netop utf-8 der var problemet, nu peger den på vestligt iso
8859-1

??

og ingen problemer her nu

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-01-08 22:03

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev :

>Men din side
>angiver tegnsættet utf-8, så den burde virke, medmindre du selv vælger
>et andet tegnsæt i Firefox.

Men htmlfilen er ikke gemt som utf-8, men som ansi, derfor dur
tegnangivelsen som utf-8 ikke.

Endvidere lader det til at serveren også sender filen afsted som
iso 8859-1, det skal i givet fald ændres på serveren, hvis man
ønsker at bruge utf-8.
--
Kerim

Fra : Jan Mejer

Dato : 18-01-08 22:07

okey?

ja jeg kan godt undre mig over hvordan man kan se disse ting....

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-01-08 22:59

"Jan Mejer" <janmejer@@gmail.com> skrev :

>ja jeg kan godt undre mig over hvordan man kan se disse ting....

I IE, når man bruger »vis kilde« og man så vil gemme kildekoden,
så angiver Notepad om den er gemt som ansi eller utf-8.

Når man vil validere siden på w3c, så kommer der en fejl at
tegnsætangivelsen er forkert og det er typisk fordi serveren
sender den i et andet format end angivet.

Iøvrigt, hvorfor har du valgt angive den som utf-8?
Det er der da ingen grund til.

Herudover bør validere siden, der er temmelig mange kodefejl på
siden, som ganske vist ikke har noget med tegnsætangivelsen at
gøre.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.janmejer.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&ss=1

Og så alle de &nbsp; er heller ikke pæn kodning.
--
Kerim

Fra : Jan Mejer

Dato : 18-01-08 23:17

hæhæ, nok muligt, men det er vist forkert gruppe?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-01-08 10:44

"Jan Mejer" <janmejer@@gmail.com> skrev :

>hæhæ, nok muligt, men det er vist forkert gruppe?

Var blot ment som et godt råd.

Men når du nu spørger til tegnsætningsproblemer, hvorfor retter
du det så ikke til iso 8859-1?

Du er jo ikke den eneste, der ser mærkelige tegn i stedet for de
danske tegn, alle andre vil formentlig ha' samme problem. jeg har
det.
--
Kerim

Fra : Jan Mejer

Dato : 19-01-08 16:40

> [...]
>
> Du er jo ikke den eneste, der ser mærkelige tegn i stedet for de
> danske tegn, alle andre vil formentlig ha' samme problem. jeg har
jo, ok, det skulle vist være gjort...de andre 15 fejl der kan findes kan jeg
faktisk ikke lige gennemskue......

Fra : Jan Mejer

Dato : 18-01-08 20:05

> [...]
> tegnsæt: menupunktet Vis => Tegnsæt => prøv dig frem med henholdsvis
> Unicode (UTF-8) og Vestligt (ISO-8859-1).

jo, nu virker det vist...........men skulle ind og fjerne den der Unicode
UTF-8 manuelt, det var den der var skyld i det...umiddelbart