Irritabel eller nervøs tyktarm
Fra : lh

Dato : 02-04-08 10:06

Hej.

Er der nogen her, der lider af ovenstående, som jeg selv gør? Hvordan
tackler I det og hvad symptomer har i osv.?

lh

Fra : F.hansen

Dato : 02-04-08 14:34

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der nogen her, der lider af ovenstående, som jeg selv gør? Hvordan
> tackler I det og hvad symptomer har i osv.?

Jeg har haft fornøjelsen i 12 år indtil videre, dog er det blevet bedre det
sidste års tid.

Jeg tage en Mavel morgen og aften, det hjælper mig.

Symptomer kan være meget luft i maven og diare.

Mvh Finn

Fra : lh

Dato : 02-04-08 16:12

"F.hansen" <jerseycowdkREMOVE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det sidste års tid.
>
> Jeg tage en Mavel morgen og aften, det hjælper mig.
>
> Symptomer kan være meget luft i maven og diare.

Har du symptomerne konstant eller er det værre og bedre i perioder?
Jeg oplever at der i perioder er ro, men får jeg f.eks spist noget jeg ikke
har det så godt med blusser det op, eller hvis jeg har stresset meget eller
haft andre lign langtidsbekymringer.
Det du får er det receptpligtigt?

lh

Fra : F.hansen

Dato : 02-04-08 16:23

> [...]
> ikke har det så godt med blusser det op, eller hvis jeg har stresset meget
> eller haft andre lign langtidsbekymringer.

Det svinger meget, der er dog også stille peroider. I de første mange år var
det næsten konstant
jeg rendte på wc 20 - 30 gange om dagen.

Jeg har nogle madprodukter som gør det værre, løg, en stor del grønsager,
stærk mad. Kaffe
er også en sikker vinder.

Mavel er kosttilskud http://www.mavel.dk/

Jeg køber dem her, de er de billigste jeg har fundet
http://www.helsemin.dk/products_verbose.asp?vareid=423&tittel=Information

Mvh Finn

Fra : lh

Dato : 02-04-08 16:47

> [...]
> er også en sikker vinder.
>
> Mavel er kosttilskud http://www.mavel.dk/
>
> Jeg køber dem her, de er de billigste jeg har fundet

Du har fuldstændig ret! Løg, sur frugt, grøntsager, kaffe, alkohol,
chokolade er også en stor synder her hos mig. Jeg skal virkelig hele tiden
tænke over hvad jeg spiser og ikke spiser hvad der er irriterende også
fordi jeg syntes det ofte kan blive lidt ensformig kost og det er jo heller
ikke godt.
Dog er jeg ikke så hyppigt på toilettet, men kan godt vågne om natten og må
ned en gang eller to. Det er ret generende. Jeg har hidtil haft glæde af
noget der hedder Vitabiosa, men syntes ikke det har den samme effekt som
før. Jeg vil læse lidt om det du tager.

lh

Fra : F.hansen

Dato : 02-04-08 17:13

> [...]
> af noget der hedder Vitabiosa, men syntes ikke det har den samme effekt
> som før. Jeg vil læse lidt om det du tager.

Jeg fik dem anbefalet af en bekent og har taget dem næsten hele tiden,
dog hed de appital og senere appetil og nu mavel.

Da jeg tog på ferie sidst i 90èrne fik jeg nogle tabeletter hos lægen som
hed sulfotrim, som jeg brugte på rejsedagene, de var rigtig gode, men på
recept
og man måtte ikke tage dem i længere tid.

Jeg lever også af ensformig kost, min madpakke har indholdt det samme de
sidste 3- 4
år

Mvh Finn

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-08 18:35

lh wrote:
> Hej.
>
> Er der nogen her, der lider af ovenstående, som jeg selv gør? Hvordan
> tackler I det og hvad symptomer har i osv.?

Jeg havde det i en periode (lægen kaldte det tyktarmskatar), da min
boligsituation var voldsomt stressende, men jeg fik det under kontrol
ved at tage duspatalin (kræver recept), spise regelmæssigt og tage en
lang pause fra cola (undgå stress ville også være godt, men det var
altså fuldstændig umuligt i min situation).

Jeg har de sidste snart fire-et-halvt år stort set ikke mærket noget til
det, og det er dejligt. Det var en særdeles ubehagelig tid, og
tarmbøvlet gjorde det bare endnu værre.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : lh

Dato : 28-04-08 06:50

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> det, og det er dejligt. Det var en særdeles ubehagelig tid, og tarmbøvlet

Duspatalin får jeg faktisk, men det tager ikke det hele syntes jeg. Men du
har helt ret - stress og andre bekymringer forværre det! Og det er netop mit
problem, fordi jeg har haft og har så mange ting at spekulere på -bla med en
syg mor, men også mange andre ting. Noget man ikke bare kan gøre noget ved.

lh