Sølvplomber
Fra : Jørgen

Dato : 02-04-08 09:46

Jeg sidder her med en sølvplombe, der er faldet ud af min tand og tænker:
Hvad er dette her egentlig?

Er det rent sølv?
Det hedder amalgam. Det er noget med kviksølv.

Hvordan foregår egentlig den kemiske proces i de materialer, man får fyldt i
tanden?
Hvad er det, man rører sammen til en grød, man putter i hullet?
Deltager kviksølvet kun i støbe/hærdeprocessen? damper det væk og efterlader
sølvet rent - eller?

Jeg har ikke tænt mig at begynde for mig selv. Jeg er bare blevet nysgerrig?
Jørgen

Fra : Holst

Dato : 02-04-08 09:52

Jørgen wrote:

> [...]
> sølvet rent - eller?
>
> Jeg har ikke tænt mig at begynde for mig selv. Jeg er bare blevet nysgerrig?

Prøv at spørg i news:dk.videnskab, hvor du sikkert finde en masse, som
måske ved noget om sådant.

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-04-08 16:59

Amalgam er ikke navnet på et stof, det er et ord der betyder at materialet
er en legering af kviksølv og flere forskellige andre stoffer i variende
mængde. Se fx. her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Amalgam

Med venlig hilsen
Gainsbourg