renovering af gear - Mercury
Fra : Lars

Dato : 31-03-08 20:23

Hej

Skal have skiftet tandhjul i gearkassen på en 4 hk Mercury påhængsmotor. Er
der nogen der har et par fifs til hvordan man får det inderste/bagerste
tandhjul ud (sidder i et leje) og hvordan man få tandhjulet på den lodrette
aksel op gennem benete af (sidder vist i en strålegang), Så længe de sidder
der begge to, blokerer de hver især for at man kan få det andet tandhjul ud.
Havde tænkt lidt på at sætte en fastholdertang på akslen oven over
gearkassen og så slå akslen væk fra gearkassen, men det er måske en grov
fremgangsmåde?

MVH Lars

Fra : Per Svendsen

Dato : 02-04-08 19:08

Det der med "tandhjulet på den lodrette aksel" forstår jeg ikke helt.
Kender ikke den specielle motor, men det plejer at være sådan :
Du skal sikkert have skilt gearkassen og motorbenet ad ( der skal bruges
blid vold).
og så kan den lodrette aksel sikkert løftes op fra tandhjulet.

mvh Per
Taras af Kbh.

Fra : Roderiet

Dato : 02-04-08 21:21

hej Lars. Det er helt rigtigt set, at akslen fastholder det inderste skrå
tandhjul i drevet. Din metode med en fastholdertang harf jeg brugt for år
tilbage på de gamle 4-hk mercury og den , metoden , fungerer . du vil så
også trække styrelejet med op og når du står med akslen frit i hånden er der
en bolt i tandhjulet som du kan løsne og så forny lejet på akslen. Her skal
du huske at lejet ikke må være lukket ellers får det ingen smøring fra olien
i drevet. Når du har fået akslen op vil det inderste skrå tandhjul falde ud
da det kun er sat løst i et lejebuk. Iøvrigt mener jeg at det lokale
bibliotek må have adgang til den komplette reparationsmanual for samtlige
mercury-motorer evt i magasinet. i den er der vejledninger for hvordan man
gør i hvert enkelt tilfælde. mvh Niels F.

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 03-04-08 00:12

Det bageste tandhjul får du ud ved at slå gearkassehuset mod en træblok, så
skulle det gerne komme ud endten alene eller sammen med det inderste leje.

Fra : Per Svendsen

Dato : 03-04-08 15:18

Der forsvandt noget af den sidste besked....

Et leje der sidder fast i et aluminiumshus, får man lettest ud ved at putte
det hele i kogende vand.
Vupti så har alu'en udvidet sig, og lejet falder ud næsten af sig selv.
Det er så nemt, når man først har fidusen.

Fra : Lars

Dato : 05-04-08 20:02

Tak for hjælpen

MVH Lars