Er havegødning giftigt?
Fra : lh

Dato : 01-04-08 10:29

Ja det er sådan set mit spørgsmål. Har i dag købt gødning til haven, men er
så kommet til at tænke på jeg har en hund der faktisk godt kunne finde på at
slikke det op fra jorden. Derfor mit spørgsmål! Forretningen vidste det
ikke....

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-04-08 12:39

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk godt kunne finde på at slikke det op fra jorden. Derfor
> mit spørgsmål! Forretningen vidste det ikke....

Jeg kan sige så meget, at havegødning ikke bare må smides i
skraldespanden. Det skal afleveres på genbrugsstationen som farligt
affald.

Det indeholder både svovl, nitrater og en del andre stoffer, som jeg
da ikke er helt sikker på, er godt for en lille hundemave.

Jeg vil tro at alene lugten vil afskrække den lille vovse fra at
slikke det op, men man kan da aldrig føle sig sikker. Du skal nok
holde øje med om den viser interesse for at slikke på det. På den
anden side så har jo tusindvis af haveejere hunde, og hvis det
skulle være farligt for dyr og børn, så var der sikkert en advarsel
på pakkerne.

Prøv at læse brugsanvisningen, det kunne jo være at der stod noget
brugeligt der.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anette

Dato : 01-04-08 19:52

lh wrote:
> [...]
> men er så kommet til at tænke på jeg har en hund der faktisk godt
> kunne finde på at slikke det op fra jorden. Derfor mit spørgsmål!

Det står ellers på deres leverandørbrugsanvisning som de har pligt til at
have tilgængelig i forretningen
Sådan en som denne her
http://www.dlg.dk/NR/rdonlyres/2DEF69C7-911D-4AD0-AF51-6DEAD9270040/0/SikkerhedNPK2627Yara.pdf

Nu ved jeg ikke hvad det er for en havegødning du har købt, men er den som
ovenstående NPKgødning
så "regnes den ikke som sundhedsskadelig" - men skal af hensyn til
vandmiljøet - algedannelse - afleveres på
genbrugstationen som "miljøaffald". Se pkt 11 - der er gjort forsøg med
rotter og de har først vist tegn på forgiftning ved
indtagelse af > 2g gødning pr kg kropsvægt.

Når jeg bruger gødning i haven, er det lige i starten af en gang
heldagsregnvejr.
Så er det opløst, inden mine hunde ser det nødvendigt at bevæge sig ud.
De HADER regnvejr

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-04-08 20:54

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> heldagsregnvejr.
> Så er det opløst, inden mine hunde ser det nødvendigt at bevæge

Jeg vil da også sige som dig, at man kan jo bare gøde inden en
ordentlig skylle, så skulle der helt sikkert ikke ske noget. Man kan
måske også benytte sig af gødning i flydende form, så det bare skal
vandes ud.

Fra : Coppi

Dato : 11-04-08 14:14

Hej

Jeg ved gopdt det er lang tid siden.
Havegødning, hvis vi snakker om NPK gødning er meget giftig for dyr.

Coopi