Nogle der kender en linux der understøtter~
Fra : Allan Madsen

Dato : 01-04-08 22:47

Hejsa nu er jeg snart ved at give helt op, har en bærbar med et RaLink
RT2561/RT61 802.11g PCI (Trådløst PC Card) som jeg gerne vil have linux
på.

Men den eneste linux jeg kan finde der understøtter det netkort er
OpenBSD og den kan jeg ikke finde ud af at sætte op..

Skal jeg virkelig krybe til korset og bare smide disken med Windows XP
i igen.

Er der slet ingen der kan hjælpe allerhelst ville jeg gerne kører
Debian 4.0R3 på den.

Da den er til at bruge (Grafisk interface) men allerhelst skulle den
bare kører Apache2, php5 og Mysql server, måske Mail server også, og
samba, så jeg kan tilgå disken via vores windows maskiner.

MVH
Allan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-04-08 22:59

On Tue, 01 Apr 2008 23:46:35 +0200
Allan Madsen <psp@crump.dk> wrote:

> Er der slet ingen der kan hjælpe allerhelst ville jeg gerne kører
> Debian 4.0R3 på den.

Har du prøvet denne guide?
http://www.cyberciti.biz/tips/linux-install-and-configure-dlink-dwl-g-520-wireless-lan-pci-card.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Allan Madsen

Dato : 01-04-08 23:40

> Har du prøvet denne guide?
> http://www.cyberciti.biz/tips/linux-install-and-configure-dlink-dwl-g-520-wireless-lan-pci-card.html

Hejsa
Ja så er jeg igang med den, er kommet til step #7
Har intet eth0 så den virker selvf. ikke.
men når jeg skriver modprobe rt61 får jeg følgende
FATAL: Module rt71 not found.
laver jeg en ls /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/net/wireless
Ja så kan jeg se en rt61.ko i det biblotek.

Kan du hjælpe mig vidre??

Fra : Allan Madsen

Dato : 01-04-08 23:48

> Hejsa
> Ja så er jeg igang med den, er kommet til step #7
> Har intet eth0 så den virker selvf. ikke.
> men når jeg skriver modprobe rt61 får jeg følgende
> FATAL: Module rt71 not found.

sorry der skulle selvf. stå rt61

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-08 18:30

Den Wed, 02 Apr 2008 00:40:25 +0200 skrev Allan Madsen:

> [...]
> FATAL: Module rt71 not found.
> laver jeg en ls /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/net/wireless

Du har selvfølgelig kørt "depmod -a"?

Mvh
Kent

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 18:34

Kent Friis har bragt dette til verden:

> Du har selvfølgelig kørt "depmod -a"?
>
> Mvh
> Kent

Ja og modulet er læst ind, og jeg kan scanne ra0 og den kan se mit
trådløse netværk..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-04-08 00:07

On Wed, 02 Apr 2008 00:40:25 +0200
Allan Madsen <psp@crump.dk> wrote:

> Kan du hjælpe mig vidre??

Jeg kan se, at guiden mangler et trin. Der skulle have været indskudt
et ekstra trin mellem 6 og 7.

Inden du forsøger dig med trin 7, skal du gøre følgende:
sudo depmod -a

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 00:31

> Inden du forsøger dig med trin 7, skal du gøre følgende:
> sudo depmod -a

Ok ja nu kan jeg se den loader rt61 modulet, nu mangler jeg bare så den
starter op med dhcp og får adressen fra min router..

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-04-08 09:29

On Wed, 02 Apr 2008 01:31:18 +0200, Allan Madsen wrote:

> Ok ja nu kan jeg se den loader rt61 modulet, nu mangler jeg bare så den
> starter op med dhcp og får adressen fra min router..

Er der kommet liv i det? Prøv "iwlist scan".

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 11:13

Peter Dalgaard forklarede:

> Er der kommet liv i det? Prøv "iwlist scan".

Ja jeg kan godt se mit netwærk med overstående kommando, men jeg kan
ikke få den til at connecte, og dermed få et ip nr fra min trådløs
router.

Men det ser udtil netkortet køre

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-04-08 12:05

On Wed, 02 Apr 2008 12:12:47 +0200, Allan Madsen wrote:

> [...]
>
> Ja jeg kan godt se mit netwærk med overstående kommando, men jeg kan
> ikke få den til at connecte, og dermed få et ip nr fra min trådløs

OK, så er jeg 90% sikker på at det nok skal komme op og køre på et
tidspunkt -- herfra og frem må det være ligesom alle andre kort. Hvad var
det nu lige for en Linux du sad med? På Fedora er det en dæmon der hedder
dhclient der holder styr på DHCP, men de har fået gjort det så
brugervenligt med grafisk konfiguration og alt muligt at jeg har mistet
overblikket over hvorfra den kaldes....

Hvad siger "iwconfig" forresten?

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 12:40

> OK, så er jeg 90% sikker på at det nok skal komme op og køre på et
> tidspunkt -- herfra og frem må det være ligesom alle andre kort. Hvad var
> det nu lige for en Linux du sad med? På Fedora er det en dæmon der hedder

Det er debian 4.0r3

> dhclient der holder styr på DHCP, men de har fået gjort det så

Men er der ikke noget med at der kun må være en dhcp på et netværk.

> Hvad siger "iwconfig" forresten?

lo no wireless extensions

irda0 no wireless extensions

ra0 RT61 Wireless ESSID:"mynet01"
Mode: Managed Frequency:2.462 GHz Access Point:
00:0A:F6:1B:FE:AA
Bit rate=54 Mb/s
RTS thr:off Fragment thr:off
Encryption key:ADEF-ABCE-DC
Link Quality=88/100 Signal level:.53 dBm Noise Level:-79 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

sit0 no wireless extensions.

Det er det den kommer med

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 12:49

Peter Dalgaard forklarede den 02-04-2008:

skal jeg have rettet i min rt61sta.dat fil evt kan se at SSID=AP350 og
det er jo ikke det min er??

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-04-08 16:49

On Wed, 02 Apr 2008 13:39:56 +0200
> [...]

> Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
> Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Prøv med følgende i /etc/network/interfaces

allow-hotplug ra0
iface ra0 inet dhcp
wireless-essid dit_essid_på_routeren
wireless-mode managed
wireless-key din_wep/wpa_nøgle

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 17:15

>Michael Rasmussen udtrykte præcist:

> Prøv med følgende i /etc/network/interfaces

> [...]

Når jeg skriver det, og derefter skriver iwconfig, står der bare ud for
ra0 no wireless extensions??

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 17:32

Michael Rasmussen:

> Prøv med følgende i /etc/network/interfaces

> [...]

hvis jeg fjerne allow-hotplug ra0 fra /etc/network/interfaces
får jeg nu følgende under opstart (dmesg)

rt61: module license 'unspecified' taints kernel.
og lidt længer nede
RT61: Vendor = 0x1814, Product = 0x0301
og igen lidt længer nede
ra0 (WE) : Driver using old /proc/net/wireless support, please fix
driver !
RT61: RfIcType=3
og 3ed sidste linie i dmesg står der
ra0: no IPv6 routers present.
og kører jeg en iwlist ra0 scan får jeg
ra0 Scan completed :
Cell 01 - Address: 00:0c:xx:xx:xx:xx
Mode:Managed
ESSID:"mynet01"
Channel:11
Ecryption key:on
Bit Rates : Og en helt masse tal
Link Quality=88/100 Signal level:-51 dBm Noise
Level:-79 dBm

Håber det kan bruges til noget...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-04-08 17:37

On Wed, 02 Apr 2008 18:14:34 +0200
Allan Madsen <psp@crump.dk> wrote:

> Når jeg skriver det, og derefter skriver iwconfig, står der bare ud
> for ra0 no wireless extensions??

Hvis du vil have hjælp, må du være mere specifik:
1) Hvad er dine konfigurationsoplysninger for accesspoint
2) Hvad har du specifikt skrevet i /etc/network/interfaces
3) Hvad gjorde du bagefter

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 17:52

> Hvis du vil have hjælp, må du være mere specifik:
> 1) Hvad er dine konfigurationsoplysninger for accesspoint
Jeg har et ssid på den, den tildeler et ip nr efter hvilken mac
adresse der kommer på. og bruger wap sikkerhed.
> 2) Hvad har du specifikt skrevet i /etc/network/interfaces

Først skrev jeg dette?
allow-hotplug ra0
iface ra0 inet dhcp
wireless-essid dit_essid_på_routeren
wireless-mode managed
wireless-key din_wep/wpa_nøgle
Så rebootet jeg
Og skrev iwconfig da den var startet op.
og det gav følgende linie
ra0 no wireless extensions??

> 3) Hvad gjorde du bagefter

nu står der i /etc/network/interfaces

#allow-hotplug ra0
iface ra0 inet dhcp
wireless-essid mynet01
wireless-mode managed
wireless-key S:abcdefabcd

auto lo
auto ra0

Ved ikke hvorfor der står S: der????

det er hvad der står i den nu
og skriver jeg iwconfig nu

skriver den ud for ra0
ra0 RT61 Wireless ESSID:""
Mode:Auto Frewuency:2,412 GHz Bit Rate=54 Mb/s
RTS thr:off Fragment thr:off
Encryption key:off
Noget om link kvalitet
noget om Rx
noget om Tx

Det er hvad der står når man kører iwconfig

Prøver at være så specifik som over hoved mulig..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-04-08 18:23

On Wed, 02 Apr 2008 18:51:33 +0200
Allan Madsen <psp@crump.dk> wrote:

> adresse der kommer på. og bruger wap sikkerhed.
Hvad er wap? Er det wpa, du mener?
Prøv at starte med at slå al sikkerhed fra, både MAC, WEP og WPA. Det
gælder om at minimere fejlkilderne.

> wireless-key S:abcdefabcd
>
> Ved ikke hvorfor der står S: der????

Ovenstående ligner ikke en wpa nøgle. S'et indikerer, at nøglen er
tekst, og ikke hexadecimal. Af ovenstående kunne man fristes til at
tro, at din nøgle var en hexadecimal nøgle, hvorfor S: skal fjernes.

> Prøver at være så specifik som over hoved mulig..
Ok, men prøv først at få det til at virke uden sikkerhed. Når først det
virker, kan du tilføje MAC, WEP eller WPA bagefter.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-04-08 18:36

Michael Rasmussen forklarede den 02-04-2008:

> Ok, men prøv først at få det til at virke uden sikkerhed. Når først det
> virker, kan du tilføje MAC, WEP eller WPA bagefter.

Det er det jeg siider og roder med nu, men det kan jeg heller ikke få
til at virke, har givet netkortet en fast ip adresse, en netmask og
gateway har jeg sat til mit accest points ip nr.

jeg kan ikke en gang pinge mit access point??
Tror det er opsætning på computeren det er galt med.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-08 18:29

Den Tue, 01 Apr 2008 23:46:35 +0200 skrev Allan Madsen:
> Hejsa nu er jeg snart ved at give helt op, har en bærbar med et RaLink
> RT2561/RT61 802.11g PCI (Trådløst PC Card) som jeg gerne vil have linux
> på.

# lsmod | grep rt
rt61 204932 1
firmware_class 7168 1 rt61

Det er en kerne fra kernel.org, og en tilfældig daily build af
rt61 driveren (ikke den nye rt2xxx).

Jeg har ikke brugt noget grafisk til konfigurationen, og kører
iøvrigt hverken WEP (spild af tid) eller WPA (som jeg ikke fik
til at virke med Ad-Hoc mode. Jeg bruger Ad-Hoc mode, fordi
maskinen fungerer som access point, men driveren supporterer
endnu ikke AP-mode (kommer snart(tm) i rt2xxx driveren). Det
betyder så også at jeg kører 802.11B, selvom driveren skulle
virke fint med 802.11G, for 802.11G findes ikke i Ad-Hoc mode.
Efter sigende kan driveren godt gøre det alligevel, det hjælper
bare ikke når den bærbare kører XP.

Mvh
Kent