Hindre submit ved [Enter]
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-04-08 23:41

Hej NG

Jeg sidder og prøver at få en længere formular (mellem 50 og 60 input) til
at fungere på den måde, at der ikke submittes ved tryk på [Enter].

I php-gruppen faldt jeg over et script, der med lidt tilføjelse skulle kunne
gøre det, men der submittes stadig ved tryk på [Enter].

Scriptet (indlæses i head):

window.onload = function () { keylistener(); }
function keylistener () {
var e = window.event;
if (e.KeyCode == 13 || e.KeyCode == 3) { // enter pressed
and disabled
e.keyCode=0; e.cancelBubble=true;
}
}

Hvad er der galt med den konstruktion?

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-04-08 23:49

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> function keylistener () {
> var e = window.event;
> if (e.KeyCode == 13 || e.KeyCode == 3) { // enter pressed

Hvilken browser?
Jeg har det ikke lige ved hånden, men det hedder keyCode på den ene og
noget andet på den anden.
Jeg kan desværre ikke lige huske det andet navn.
Men i første omgang skal du være opmærksom på, at Javascript er case
sensitiv, så start med at rette til keyCode ( lille k )

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-04-08 23:51

Stig Johansen wrote:

> [...]

BTW keycode 3 er ctrl+c, er det meningen du vil disable den også?

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-08 00:30

Stig Johansen wrote:

> BTW keycode 3 er ctrl+c, er det meningen du vil disable den også?

Det er vist ikke nødvendigt, jeg sletter det led.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-08 00:27

Stig Johansen wrote:

> Hvilken browser?

FF

> Jeg har det ikke lige ved hånden, men det hedder keyCode på den ene
> og noget andet på den anden.

Det skulle da helt gerne fungere uanset brugernes valg af browser.

> Men i første omgang skal du være opmærksom på, at Javascript er case
> sensitiv, så start med at rette til keyCode ( lille k )

Jeg retter og prøver.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-08 00:34

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg retter og prøver.

Øv, det hjalp ikke.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-08 07:51

Erik Ginnerskov wrote:

> Erik Ginnerskov wrote:
> Øv, det hjalp ikke.

Nå, jeg havde lige nøjagtig lavet en shutdown på min windows PC, så derfor
blev det lidt kort - du ved på vej i seng.

Nu har jeg fundet tingene frem og sammesat et fungerende eksempel.
Jeg har gjort det, at jeg disabler enter - men ikke hvis fokus er på submit
knappen.
eksemplet kan ses her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/disable.enter.asp>
Testet i
FF 2.0.0.13 - ok
IE6 - ok
Konqueror 3.3.1 - ej ok, submitter men det er en gammel Konq.

Jeg havde tilfældigvis siddet med samme problemstilling med en masse input
og textarea og fået fyret en form af i tide og utide ;)

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-08 21:46

Stig Johansen wrote:

> eksemplet kan ses her:
> <http://w-o-p-r.dk/tips/javascript/disable.enter.asp>
> Testet i
> FF 2.0.0.13 - ok
> IE6 - ok

Og nu også testet med success i IE 7. Det er simpelthen super:

Tryk på [Enter] når fokus i et <input type="text"> er dødt.

Tryk på [Enter] når fokus i et <textrea></textarea> giver
det brugerønskede linjeskift

Tryk på [Enter] når fokus i [Submit] sender formularen.

Bukker og takker.

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 02-04-08 08:08

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> FF

> Det skulle da helt gerne fungere uanset brugernes valg af browser.

> Jeg retter og prøver.

cancelBubble er svjv en IE specialitet.
til gengæld hedder keyCode også keyCode i andre
desuden skal i FF eventen overføres som parameter til funktionen.

Noget i retning af
function keylistener ( e) {
kCode = window.event ? window.event.keyCode : e.keyCode;
if ( kCode == 13) { // Enter
if ( window.event) { event.returnValue = false; }
else { e.preventDefault(); }
}
}

Det er ikke testet, men pillet ud af noget andet, hvor det virker det som
det skal. Så det kan ikke være så meget ved siden af..

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-04-08 19:25

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> writes:

> Noget i retning af

Lige et par stil-tips.

> function keylistener ( e) {
> kCode = window.event ? window.event.keyCode : e.keyCode;

Husk at erklære de lokale variable (med "var"). Resten kan forkortes
lidt:
e = e || window.event;
var kCode = e.keyCode;

> if ( kCode == 13) { // Enter
> if ( window.event) { event.returnValue = false; }
> else { e.preventDefault(); }

Her tester du på window.event, men bruger e.preventDefault. Test på det
der skal bruges.

if (kCode == 13) {
if (e.preventDefault) {
e.preventDefault();
} else {
event.returnValue = false;
}
}

Heller ikke testet :)

/L

Fra : Birger

Dato : 02-04-08 19:53

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> "Birger" <sdc@bbsorensen.com> writes:
8X
> e = e || window.event;
> var kCode = e.keyCode;

> Her tester du på window.event, men bruger e.preventDefault. Test på det
> der skal bruges.

8X

Eller også tester jeg på event, og sætter (bruger) event.returnValue.
Det er vist lidt som man ser på det. ;>)

Birger
-----

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-08 22:06

Birger wrote:

> Eller også tester jeg på event, og sætter (bruger) event.returnValue.
> Det er vist lidt som man ser på det. ;>)

Dit script - med eller uden Lasses modifikationer - virker sikkert også. Men
Stigs bidrag giver præcis den funktion, der var ønsket, så det bliver den,
kunden får glæde af.

Men tak alligevel.