Hvilken PC til TV / Film brug?
Fra : Kåre

Dato : 01-04-08 23:40

Hej

Jeg skal have indkøbt en PC som kun skal bruges til let kontor / www
arbejde.
Og så skal den også bruges som fjernsyn til at se en DVD og TV på.

Dvs. dette er vigtigt:

Støjsvag
TV / Radio tuner kort

Spørgsmål:
Jeg har fundet/selv-konfigureret mig en PC med følgende specs:
- AMD Athlon 64 AM2 3500+ tray. Det er noget med at "boxed" processorer ikke
kan gøres så støjsvage? Betyder "Tray" at den ikke er boxed?
- 1 GB PC800 Ram (skal køre XP, ikke Vista )
- GeForce PCI-E 8500GT 256Mb
- Haupauge PVR-350 TV / Radio tuner kort
- + et tillæg for "super silent".
- 22" Samsung skærm (2ms / 1680*1050 )

Det jeg er mest i tvivl om er hvilke krav der stilles til at Hauppauge
kortet vil fungere uden problemer ?
Jeg har selv en 7 år gammel PC Pentium 933MHz som kører en DVD fint...

Hvilken processor får man mest for pengene i i dag?
Skal det absolut være dual-core og hvad det nu hedder, eller er det kun for
hardcore gamere?

pft
Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-04-08 08:50

Kåre wrote:

> - AMD Athlon 64 AM2 3500+ tray. Det er noget med at "boxed" processorer ikke
> kan gøres så støjsvage? Betyder "Tray" at den ikke er boxed?

Min server er baseret på en Athlon X2 BE-2350 PIB (boxed) og den blæser
tavs.

Overvej sådan en (den har også lavt strømforbrug).

> - 1 GB PC800 Ram (skal køre XP, ikke Vista )

Overvej Linux MCE (kører ovenpå Linux).

> - GeForce PCI-E 8500GT 256Mb

Kender ikke noget til 8500GT.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398202

> Hvilken processor får man mest for pengene i i dag?

Det kommer an på hvad du lægger mest vægt på?
- Høj ydelse
- Lavt energiforbrug

> Skal det absolut være dual-core og hvad det nu hedder, eller er det kun for
> hardcore gamere?

Dual core er for alle. Til video er det ikke nogen skade til.

Jesper Poulsen

Fra : Kåre

Dato : 02-04-08 10:45

> Min server er baseret på en Athlon X2 BE-2350 PIB (boxed) og den blæser
> tavs.
OK, jeg har heller aldrig selv haft problemer med larmende processor
blæsere. Men blev anbefalet at
det ikek skulle være boxed, fordi man ikke selv kan pille ved hastigheden på
blæseren.

> Overvej sådan en (den har også lavt strømforbrug).
Tak, lavt strømforbrug er godt...

> Overvej Linux MCE (kører ovenpå Linux).
Nej tak, det er til en pige på 14...
Og jeg har i forvejen gratis og lovlig mulighed for XP Pro...

> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398202
Vil du anbefale den i stedet?
Jeg bryder mig ikke om at den er ekstern.
Jeg kiggede på dit link, ind på shg og så at de havde en intern tuner i
stedet.
210 kroner incl. fjernbetjening. Dog uden DVB-T men det har jeg ikke brug
for (kabel TV).

> Det kommer an på hvad du lægger mest vægt på?
> - Høj ydelse
> - Lavt energiforbrug
Lavt energi forbrug...Den kommer til at stå tændt mange timer om dagen.
Og den skal ikke bruges til noget særligt.
Det er kun TV ydelsen jeg er usikker på.
Jeg kan fint se DVD på min gamle PC, men jeg er usikker på om det kræver
noget vildt fordi man kommer op i 1680 * xxxx opløsning ???

> Dual core er for alle. Til video er det ikke nogen skade til.
Men heller ikke et must. Dual core = dual strømforbrug????

mvh
Kåre

Fra : Martin

Dato : 02-04-08 14:48

Kåre wrote:
> Jeg kan fint se DVD på min gamle PC, men jeg er usikker på om det kræver
> noget vildt fordi man kommer op i 1680 * xxxx opløsning ???

altså hvis der kun skal ses DVD og TV-in, så kommer du aldrig i nærheden
af 1680, det tætteste du kommer er 1080 pixels (HD) men det kræver noget
HDMI indgang på TV-kortet og/eller et Bluray/HDDVD drev til
computeren... (pssst køb ikke HDDVD drev selvom de koster MEGET lidt)

Fra : Kåre

Dato : 02-04-08 18:16

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> HDMI indgang på TV-kortet og/eller et Bluray/HDDVD drev til computeren...
> (pssst køb ikke HDDVD drev selvom de koster MEGET lidt)
Ja OK, det havde jeg ikke lige tænkt på. Det jeg tænkte på var at der jo er
en del flere pixels at holde styr på, i forhold til en 1024*768. Og at det
så kræver lidt af grafikkortet.
Egentlig er det måske fint med det onboard grafikkort der sidder på
bundkortet ???

mvh
Kåre

Fra : Martin

Dato : 03-04-08 05:05

Kåre wrote:
> [...]
> så kræver lidt af grafikkortet.
> Egentlig er det måske fint med det onboard grafikkort der sidder på

Jeg ville aldrig anbefale onboard grafikkort.

Grunden er ret simpelt, selvom man siger man bare skal bruge den til let
kontor osv. hvad så hvis lige pludselig ens hobbyting bliver lavet til
et computerspil, så skal man da prøve det, men det kan man ikke pga
grafikkortet. (forstå mig ret :)

Fra : Kåre

Dato : 03-04-08 09:24

> [...]
> kontor osv. hvad så hvis lige pludselig ens hobbyting bliver lavet til et
> computerspil, så skal man da prøve det, men det kan man ikke pga

Man kunne så købe sig et grafikkort at smide den dag det blev nødvendigt.
Man kan købe sig fattig i ting man ikke har brug for.
Tænk hvis der gik et par år inden man fik brug for grafikkortet man købte i
sin tid.
Så er det dybt forældet, og sikkert også for dyrt købt ind...

Man kan ligesågodt købe efter det aktuelle behov.

mvh
Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-04-08 22:01

Kåre wrote:

> Nej tak, det er til en pige på 14...

Linux kan komme til at ligne MAC OS X til forveksling. Det er det de
unge vil ha'

> Vil du anbefale den i stedet?

Jeg har lige bestilt en selv. Der er kernel-support under Linux (ingen
ekstra drivere)

> Lavt energi forbrug...Den kommer til at stå tændt mange timer om dagen.

Så er det Athlon X2 BE-2350 du skal gå efter.

> Det er kun TV ydelsen jeg er usikker på.

Der skal ikke noget til TV. Jeg har kørt TV på en Duron 1400.

> Jeg kan fint se DVD på min gamle PC, men jeg er usikker på om det kræver
> noget vildt fordi man kommer op i 1680 * xxxx opløsning ???

DVD'ens opløsning bliver jo ikke større, fordi skærmen bliver større.

> Men heller ikke et must. Dual core = dual strømforbrug????

Single core er efterhånden så sjældent at udviklingen indenfor
energibesparelse har overhalet single core konceptet. Der er ikke lavere
engergiforbrug i en Sempron LE (single core) end i en Athlon X2 BE (dual
core). Begge har et TDP på 45W, men BE'eren gi'r LE'eren baghjul.

Jesper Poulsen

Fra : Kåre

Dato : 02-04-08 22:49

> Så er det Athlon X2 BE-2350 du skal gå efter.

> Der skal ikke noget til TV. Jeg har kørt TV på en Duron 1400.

OK, det tænkte jeg nok.
Nu har jeg i hvert fald købt / bestilt en.
Det blev så med Intel Dual Core 2,0 GHz (gik væk fra single core som
anbefalet ), og valgte også en boxed CPU, Hauppauge HVR1100 Tuner kort, og
en 22" skærm, og hvad der nu følger med, bl.a. nogle THX højtalere som jeg
blev nødt til at købe Kassen til dem vejede 17kg i stedet for de 5 kg
for de højtalere jeg egentlig havde påtænkt. Hun er nok ligeglad, men når nu
pungen er oppe. det kan jo være hun kan få mine, så kan jeg få hendes....

mvh
Kåre, og tak for alle input!

Fra : PA

Dato : 02-04-08 10:34

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken processor får man mest for pengene i i dag?
> Skal det absolut være dual-core og hvad det nu hedder, eller er det kun

Hej kåre

Haupauge PVR-350 TV / Radio tuner kort er håbløs
forældet.
Hvis du modtager TV-signal gennem antenne vil du ikke
kunne bruge det efter okt.2009.

2 GB PC800 ram må være et must m. de priser ram er
nede på.
Core2 cpu-er virkelig en fornøjelse at arbejde med.
Mindre varme -mindre støj.

MVH Per

Fra : Kåre

Dato : 02-04-08 11:02

> Hej kåre
>
> Haupauge PVR-350 TV / Radio tuner kort er håbløs
> forældet.
> Hvis du modtager TV-signal gennem antenne vil du ikke
> kunne bruge det efter okt.2009.
Gennem kabel TV.

> 2 GB PC800 ram må være et must m. de priser ram er
> nede på.
Jo men det er stadig penge ud af vinduet hvis ikke den sidste Gb bruges til
noget som helst.
Så kan jeg købe en Gb mere når det kniber, hvis Vista kommer på tale.
Til den tid er RAM endnu billigere...

> Core2 cpu-er virkelig en fornøjelse at arbejde med.
> Mindre varme -mindre støj.
Og mindre effektforbrug?

mvh
Kåre

Fra : PA

Dato : 02-04-08 11:49

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til noget som helst.
> Så kan jeg købe en Gb mere når det kniber, hvis Vista kommer på tale.

Du kan få 2 GB ram for ca. 350 kr.
Vista !!!!det mener du ikke!!!!

MVH Per

Fra : Kåre

Dato : 02-04-08 11:55

> Du kan få 2 GB ram for ca. 350 kr.
> Vista !!!!det mener du ikke!!!!

Haha! Jeg sagde jo også HVIS det kommer på tale
De får vel styr på det på et eller andet tidspunkt...

Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-04-08 22:04

PA wrote:

> Core2 cpu-er virkelig en fornøjelse at arbejde med.
> Mindre varme -mindre støj.

Ligesom Athlon X2 BE. Men Athlon'en er markant billigere og kræver ikke
DDR2-800 for at få fuld udnyttelse.

Jesper Poulsen