Det nygifte pars efternavn.
Fra : Ib Molbech

Dato : 31-03-08 10:05

Min niece Camilla Molbech har giftet sig med Peter West. For eftertiden
kalder parret sig Molbech West.

Kan man gå ud fra, at parrets efternavn er West?
Der kan vel ikke være tale om et dobbelt efternavn, når der ikke er
bindestreg?
Kan Peter uden videre antage Molbech som mellemnavn?

Nu vil jeg ikke misforstås. Jeg synes det er en fin fin ide, at bruge begge
efternavne - jeg er bare nysgerrig med hensyn til gældende regler på
området.

Med venlig hilsen
Ib Molbech

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-03-08 12:18

Ib Molbech wrote:
> [...]
>
> Nu vil jeg ikke misforstås. Jeg synes det er en fin fin ide, at bruge begge
> efternavne - jeg er bare nysgerrig med hensyn til gældende regler på

se http://www.km.dk/

Et barn får ved fødslen forældrenes efternavn, hvis forældrene har samme
efternavn. Hvis forældrene har hver sit efternavn, kan de vælge, om
barnet skal have faderens eller moderens efternavn. Barnet kan eventuelt
få den anden forælders efternavn som mellemnavn.

http://www.km.dk/navneogattester.html mere
Navn ved ægteskab

Ægtefæller beholder som hovedregel deres egne efternavne, når de gifter
sig. De kan imidlertid tage hinandens mellem- og efternavne, hvis de er
enige om det.

Et par, der ønsker navneændring på bryllupsdagen, skal udfylde
blanketten "Navneændring på bryllupsdagen". Man kan finde og fylde
blanketten på personregistrering.dk (link nedenfor).

Hvis ægtefællerne senere i ægteskabet ønsker at få samme efternavn, kan
de benytte den almindelige blanket til navneændring. Den kan også findes
og udfyldes på personregistrering.dk.

og
https://www.personregistrering.dk/index.php?id=48

og
http://www.familiestyrelsen.dk/navne/1/?no_cache=1

LOL
det gamle system ver næmmer
alt under km.dk

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 22-04-08 20:11

On Mon, 31 Mar 2008 11:05:20 +0200, "Ib Molbech"
<REMOVEmolbech@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu vil jeg ikke misforstås. Jeg synes det er en fin fin ide, at bruge begge
>efternavne - jeg er bare nysgerrig med hensyn til gældende regler på

Det lyder som et nyere bryllup. Min søn gjorde det samme, altså tog
konens pigenavn som mellemnavn, så de nu begge hedder Holme Bjørneboe
til efternavn. Men kigger man fx på de gule sider, vil de være at
finde under det sidste navn, altså Bjørneboe.

Jeg undrer mig mere over, hvad deres eventuelle børnebørn kommer til
at hedde. Hvils nu deres datter bliver gift med en fyr, der også har
et "dobbelt" efternavn, skal det arme barn så have fire efternavne?

Det bliver ikke nemt at være slægtsforsker i fremtiden...

Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-05-08 17:47

Kirsten Bjorneboe wrote:
> Hvils nu deres datter bliver gift med en fyr, der også har
> et "dobbelt" efternavn, skal det arme barn så have fire efternavne?

Det bliver først rigtigt sjovt efter en 3-4 generationer med dobbelte
navne

Jan

--
Signatur ude af drift