Linux server
Fra : Kasper@bs0607.dk

Dato : 31-03-08 15:43

Heey alle sammen
Jeg vil gerne hente et linux styre system.
men hvilket? skal det være Debian eller Centos.
hvor henter man dem?
//Kasper Helsted

Fra : Esben Tærsker

Dato : 31-03-08 22:57

Kasper@bs0607.dk wrote:
> Heey alle sammen
> Jeg vil gerne hente et linux styre system.
> men hvilket? skal det være Debian eller Centos.
> hvor henter man dem?
> //Kasper Helsted

Eller OpenSuse:
http://software.opensuse.org/

/Esben

Fra : Kasper@bs0607.dk

Dato : 31-03-08 16:01

er det sikkert nok til at køre en webserver på?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 05-04-08 07:02

Kasper@bs0607.dk wrote:

> er det sikkert nok til at køre en webserver på?

Absolut - OpenSUSE er ret alsidig.
De fleste distributioner kan uden de store problemer benyttes som
server-dims. De kræver så bare lidt arbejde i modsætning til dem der er
dedikeret til serveropgaver såsom SLES, Ubuntu Server Edition OSV.

Men der findes en god How-To på Howtoforge :
http://www.howtoforge.com/perfect_server_opensuse10.3

Ellers findes der forskellige how-tos på OpenSUSE.org

--

Live long and prosper...

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-04-08 09:03

Peter Jespersen <flywheel@illogical_._dk> wrote:

> server-dims. De kræver så bare lidt arbejde i modsætning til dem der er
> dedikeret til serveropgaver såsom SLES, Ubuntu Server Edition OSV.

Lidt arbejde med hvad? Min oplevelse er at det oftest er langt lettere
at få ting til at spille på communitydistributioner end
enterprise-udgaverne, i hvert fald hvis man har behov for noget som
ligger bare en smule ud over det leverandøren nu har besluttet at deres
distribution skal kunne.

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-04-08 10:28

Den Mon, 31 Mar 2008 15:00:46 -0700 skrev Kasper:

> er det sikkert nok til at køre en webserver på?

Webserver? Ubuntu server har Apache, PHP og MySql indbygget.
Den er lige klar at gå til (næsten).

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Kent Friis

Dato : 01-04-08 17:54

Den 01 Apr 2008 09:28:12 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Webserver? Ubuntu server har Apache, PHP og MySql indbygget.
> Den er lige klar at gå til (næsten).

Nu var det sikkert han spurgte om, og det tilfælde ville jeg ikke
anbefale Apache, PHP og MySql medmindre folk specifikt siger de
har brug for det.

Den kombination går ud på at kunne alt, ikke på at minimere
antallet af angrebsvektorer.

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-04-08 11:19

On Sat, 05 Apr 2008 08:03:21 +0000, Allan Willems Joergensen wrote:

> [...]
> enterprise-udgaverne, i hvert fald hvis man har behov for noget som
> ligger bare en smule ud over det leverandøren nu har besluttet at deres

Det er en balancegang. Server editions er ofte bagud hvad angår
supporteret hardware og udviklingsmiljøet (compilere m.v.) er en
generation bagud. Til gengæld gøres der en helhjertet indsats for at holde
systemerne i luften og minimere risikoen for fatale problemer.

Med community-udgaverne er det omvendt. Man har det nyeste nye og til
gengæld kan det gå rivegalt en sjælden gang imellem. Fx kom der i
begyndelsen af februar en sikkerhedsopdatering til nss_ldap på SUSE 10.2.
Den installerede jeg på min arbejdscomputer da den tikkede ind torsdag
eftermiddag. Fredag morgen kunne jeg ikke logge ind, undtagen via SSH fra
en anden maskine. Driftsafdelingen havde planlagt at rulle opdateringen ud
på alle SUSE maskiner samme eftermiddag! Opgraderingen blev rullet tilbage
(da synderen først var lokaliseret). Ti dage senere kom der så en
fungerende opdatering til nss_ldap.

Om man kan leve med den slags risici er jo så spørgsmålet. Hvis man driver
en netbutik, hvor uventet nedetid koster adskillige tusinde kroner i
minuttet, så er man nok helst fri. Til understøttelse af
skrivebordscomputere på et universitet, hvor folk har fleksible
arbejdsvaner, er det noget nemmere.