Linux server
Fra : Kasper@bs0607.dk

Dato : 31-03-08 15:42

Heey alle sammen
Jeg vil gerne hente et linux styre system.
men hvilket? skal det være Debian eller Centos.
hvor henter man dem?
//Kasper Helsted

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-08 07:50

Kasper@bs0607.dk skrev:
> Heey alle sammen
> Jeg vil gerne hente et linux styre system.
> men hvilket? skal det være Debian eller Centos.
> hvor henter man dem?

Der er en del at vælge imellem. Du kan læse lidt på lektien her

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Linux_distributions

Forskellen er stort set ens når det kommer til webserver-sikkerhed så
der er det et spørgsmål om ens smag.

Fra : Carsten

Dato : 01-04-08 11:04

Kasper@bs0607.dk wrote:
> Heey alle sammen
> Jeg vil gerne hente et linux styre system.
> men hvilket? skal det være Debian eller Centos.
> hvor henter man dem?
> //Kasper Helsted
Nu spørger du godtnok på en Linux server, men hvis sikkerhed er en meget
vigtig parameter så kik på OpenBSD (http://www.openbsd.org/). Det går
for at være meget sikkert. Når det er server drift vi snakker om kan man
få stort set de samme programmer som til Linux.

Carsten

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 01-04-08 11:38

Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> wrote:

> [...]
> for at være meget sikkert. Når det er server drift vi snakker om kan man
> få stort set de samme programmer som til Linux.

Er OpenBSD da meget mere sikker end Linux?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-04-08 18:40

On 01 Apr 2008 10:37:59 GMT, Allan wrote:

> Er OpenBSD da meget mere sikker end Linux?

Det kommer nok an på definitionen af sikker, men de reklamerer da med:

"Only two remote holes in the default install, in more than 10 years!"

- http://openbsd.org/

Det er der nok ikke nogen Linux-distributioner der kan reklamere med.

(Om det så er relevant, i det hele taget og i webserver-spørgsmålet
specifikt er nok væsentligt mindre sikkert ( )).

Mvh.

--
"No more than that, but very powerful all the same; Adam Sjøgren
simple things are good." asjo@koldfront.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 01-04-08 18:56

On 2008-04-01, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Det kommer nok an på definitionen af sikker, men de reklamerer da med:
>
> "Only two remote holes in the default install, in more than 10 years!"
>
> - http://openbsd.org/

Nu er default install så også så absurd lille at det er nærmere
imponerende at der har været så mange. Og så lille at remote holes kun
kan være remote root.

/Sune

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 01-04-08 19:03

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Det kommer nok an på definitionen af sikker, men de reklamerer da med:

Sikkerheden er, efter min mening, det eneste, der rigtigt kører for
OpenBSD. At anbefale det til en person som tydeligvis ikke aner noget
som helst om Linux/Unix virker ikke som en videre god idé.

Men det er bare min opfattelse.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-04-08 19:22

On Tue, 01 Apr 2008 19:39:43 +0200, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
wrote:

> "Only two remote holes in the default install, in more than 10 years!"

Hvor mange services kører på en Ubuntu Server default install?
Ingen.

-A

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 01-04-08 20:54

Kasper@bs0607.dk wrote:
> Heey alle sammen
> Jeg vil gerne hente et linux styre system.
> men hvilket? skal det være Debian eller Centos.
> hvor henter man dem?
> //Kasper Helsted

Det er egentligt mere eller mindre ligegyldigt hvilken distribution du
vælger - det er vigtigere at vælge en som du kan få hjælp til. Kender du
derfor en i din omgangskreds som i forvejen bruger Linux, og som kan
hjælpe dig med de mest almindelig spørgsmål (evt. også de ualmindelige)
bør du overveje samme distribution. Senere når du selve har erfarng med
Linux, kan du overveje at skifte - men så ved du også mere om hvad du
går efter og hvad du måtte mangle i forhold til den du har valgt.

Der er ingen dårlige distribution blandt de mest udbredte - og ingen af
dem er perfekte til alle.

Ubuntu er pt en af de nemmeste at gå i gang, men igen, Suse, Fedora,
Mandrake osv er også nemme at gå i gang. Start evt. men en liveudgave
-dvs. en udgave som kan installeres på en CD og som du kan boote direkte
oveni i din windows? uden du behøver at røre ved din harddisk. Det er
også en måde at teste Linux på. Endelig kan du hente VMWare server til
din Windows - også installere forskellige distribution i forskellige
virtuelle maskiner.

Jørn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-04-08 23:07

Jørn Hundebøll wrote:

> Mandrake osv er også nemme at gå i gang. Start evt. men en liveudgave

Ubuntu Server findes ikke som Live-udgave og jeg tvivler på at andre
server-udgaver kan fås som live.

Live-udgaver anvendes typisk til desktopinstallationer, men servere skal
ikke bruges en desktops funktionalitet.

Jesper Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-04-08 22:48

On 01 Apr 2008 18:03:26 GMT, Allan wrote:

> Sikkerheden er, efter min mening, det eneste, der rigtigt kører for
> OpenBSD. At anbefale det til en person som tydeligvis ikke aner noget
> som helst om Linux/Unix virker ikke som en videre god idé.

Helt enig.

(Men det ændrer ikke på at OpenBSD for en række definitioner af "sikker"
sikkert er sikrere end de fleste Linux-distributioner - og det var det
du spurgte om, ikke om OpenBSD var et fornuftigt valg hér

Mvh.

--
"nå skal du danse til pipå vår til du blør Adam Sjøgren
Du skal dansa ompa til du dør" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-04-08 22:48

On Tue, 01 Apr 2008 20:21:43 +0200, Asbjorn wrote:

> Hvor mange services kører på en Ubuntu Server default install?
> Ingen.

Til gengæld har der vist været flere huller i Linux-kernen end 2 i de
seneste 10 år.

På den tredie side har Ubuntu slet ikke eksisteret så længe.

Det er under alle omstændigheder en lidt frugtesløs diskussion...

Mvh.

Adam, som bruger Debian og Ubuntu med stor fornøjelse, og uden
indbrud (7-9-13).

--
"People always assume you're some kind of altruist." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-08 06:13

On Thu, 03 Apr 2008 23:48:10 +0200, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
wrote:

> Til gengæld har der vist været flere huller i Linux-kernen end 2
> i de seneste 10 år.

Hvordan skal man udnytte det remote, hvis maskinen ikke lytter på
noget?

> Det er under alle omstændigheder en lidt frugtesløs diskussion...

Ja, ovenstående sætning er bare noget marketing-bavl.

-A