Min lille søde hund!
Fra : lh

Dato : 30-03-08 16:22

Man bliver lidt overrasket over at ens hund, der indtil nu aldrig har gjort
en flue fortræd, underkaster sig alle de hunde hun møder, pludselig giver
sig til at slås, med en anden hund!

Hun er nu 15 mrd og har hidtil leget meget på vores træningsplads med en
anden hvalp, der nu er blevet 9 mrd. Det er dog en måneds tid siden de sidst
har mødt hinanden deroppe. Det sker så i dag og ingen af os tænker vist over
at de ikke vil begynde at lege som de hidtil har gjort. Men der skete det
lige modsatte, de fløj i hovedet på hinanden for alvor, så vi begge måtte
have fat i vore hunde for at skille dem af. Der skete dog ikke det store.
Den anden blødte fra tungen eller en tand.Det så vist mere voldsomt ud end
det var. Begge hunde er godt forsikret hvis der skulle være sket noget.
Begge er tæver og min er steriliseret. Er det en normal reaktion at sådan
noget pludselig sker mellem hunde der ellers har leget så godt sammen, dog
afbrudt af denne ene måned. Min er en Islandsk Fårehund, den anden var/ er
en Eurasier. Jeg går ud fra man må forvente at de to hunde så ikke skal være
løse sammen mere?

lh

Fra : Ralph

Dato : 30-03-08 16:35

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en Eurasier. Jeg går ud fra man må forvente at de to hunde så ikke skal

Mon ikke din hund bare er blevet så stor at hun ikke gider underkaste sig
mere, så er det jo passende at prøve med en yngre hund hun kender.

--
Ralph

Fra : Anette

Dato : 30-03-08 17:48

lh wrote:
Jeg går ud fra man må forvente at de
> to hunde så ikke skal være løse sammen mere?
Træls oplevelse
Det er nok en god idé - i hvertfald indtil begge ejere har så godt kontrol
over hundene så de forstår at " den sag er noget min ejer klarer og jeg skal
ikke blande mig"
For mig lyder det som om Eurasieren nu er blevet så stor/moden at hun kræver
sit overherredømme, som en voksen, dominant tæve.
Og voksne fertile tæver regner ikke steriliserede tæver. Ligesom kasterede
hanner " ikke er noget værd" - og derfor bare skal "jordes" eller jages væk.
Med andre ord - det er ikke leg mere, det er om hvem der bestemmer i den
givne flok.

Bare et bud?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-03-08 18:08

Anette skrev:

> [...]
> Med andre ord - det er ikke leg mere, det er om hvem der bestemmer i den

Ja, det kan jeg bekræfte. Min schæfertæve legede lige fra de var helt
små hvalpe fint med min nabos jævnaldrende rottweiler-hanhvalp. Lige
indtil rotten blev kastreret i ca. 15 måneders-alderen. Efter dette skal
den bare kanøfles, når de mødes. D.v.s. de mødes selvfølgelig ikke mere.
Men rotten er stadig en af de få hunde, der lige skal have en ekstra
verbal bredside, når den passerer haven .

Mvh
Søren