Kan en Grand Danois hoppe ?
Fra : Brian

Dato : 30-03-08 12:49

Hejsa

Vi skal have lavet en indhegning til en Grand Danois, da naboen har et par
hunde den finder meget spændende, og som den gerne vil lege med.

Men hvor højt skal man lave sådan en indhegning, og kan den finde på at
hoppe over, eller grave sig under ?

/Brian

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-03-08 13:04

> [...]
> hunde den finder meget spændende, og som den gerne vil lege med.
>
> Men hvor højt skal man lave sådan en indhegning, og kan den finde på at

Mange hunde kan hvad de vil.. (-;
men det er vel individuelt.
jeg har en god bekendt der har en flok GD`ere, og hendes hegn er ikke mere
end 120 højt, hvad selv min cairnterrier ville kunne forcere hvis det var
det han ville.. (-;
min boxertæve kunne holdes inde på det halve er jeg ret sikker på, så det er
individuelt.

Jeg har hegn på 170-200cm, da min ene boxer snildt kan springe 160.
vi har nogle tæver i området, som desværre alt for tit får lov at rende
frit, og det er for stor en fristelse for en hanhund.. ihvertfald min. Og da
vi bor tæt ved befærdet vej, tør jeg ikke løbe risikoen.

Så Jeg ville hellere dobbeltsikre mig hvis jeg var dig, og lave et højt hegn
første gang, i stedet for måske alligevel at skulle begynde at lave
lappeløsninger eller sætte helt nyt hegn op på et senere tidspunkt..

Mvh. marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-03-08 15:03

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
writes:

> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> Mange hunde kan hvad de vil.. (-;
> men det er vel individuelt.

Vores gumpetunge hund af en newf ville ikke kunne hoppe over noget på
60 cm. Vores hegn er 90 cm højt og det er passende. Lågen er vel
omkring de 70. Her er risikoen nærmere, at hun læner sig op af lågen
og vælter den, når hun gerne vil klappes af forbipasserende. :)

Men hellere lidt for højt fra starten end at skulle til at lave det
om. Vores hegn er lavet af rundstokke med en diameter på fem cm med to
meters mellemrum og så et galvaniseret havehegn på 90 cm med 10*10 cm
masker.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 30-03-08 16:01

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> om. Vores hegn er lavet af rundstokke med en diameter på fem cm med to
> meters mellemrum og så et galvaniseret havehegn på 90 cm med 10*10 cm

Det var noget ala det jeg havde forestillet mig - bare med en højde på
110/120cm istedet. Højder over 110cm, og så stiger prisen voldsomt

Jeg har svært ved at forestille mig hunden hoppe over et 110cm hegn, den
virker lidt for tung i røven til det. Men som Marie skriver længere oppe, så
kan de ofte hvad de vil

Tak for input!

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-03-08 16:29

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Det var noget ala det jeg havde forestillet mig - bare med en højde på
> 110/120cm istedet. Højder over 110cm, og så stiger prisen voldsomt

I Harald Nyborg koster 25 meter galvaniseret havehegn på 90 cm 228
kroner og 115 cm koster 249 kroner. Det er da ikke den store forskel.

Vi har i øvrigt fundet ud af at den klart nemmeste måde at fæstne
hegnet til pælene er med ledningsstrips.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 30-03-08 16:37

Trine Kornum Christiansen wrote:

> I Harald Nyborg koster 25 meter galvaniseret havehegn på 90 cm 228
> kroner og 115 cm koster 249 kroner. Det er da ikke den store forskel.

Nåå, så lad mig omformulere til højder over 120cm, hvis du er så
nøjeregnende

> Vi har i øvrigt fundet ud af at den klart nemmeste måde at fæstne
> hegnet til pælene er med ledningsstrips.

Nemmest uden tvivl, men jeg stoler nu mere på at en krampe kan holde til det
danske vejrlig.

/Brian

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-03-08 09:36

On 30 Mar., 14:04, "Torben og Marie-louise

> Jeg har hegn på 170-200cm, da min ene boxer snildt kan springe 160.

En måde at sikre et hegn ydereligere på er ved at trække en snor på
indersiden af hegnet. Snoren skal sidde i en afstand fra det rigtige
hegn, som svarer til afstanden mellem hundens forben og bagben; ved
meget høje hegn dog lidt mere. Højden skal nogenlunde svare til
brystbenets højde.
Snoren forhindrer hunden i at få et godt tilløb til springet over det
rigtige hegn.

Hilsen Kim

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-03-08 16:56

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

brystbenets højde.
Snoren forhindrer hunden i at få et godt tilløb til springet over det

Jeps, det er også monteret på en af siderne på hegnet, hvor hækken ikke er
så tæt, og jorden dum at banke pæle i til det helt høje hegn.

Mvh. Marie

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 01-04-08 19:31

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47ef81c2$0$99014$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> hegn første gang, i stedet for måske alligevel at skulle begynde at lave
> lappeløsninger eller sætte helt nyt hegn op på et senere tidspunkt..

Hej
Ja så er det min marie snakker om, nu er hegnet ved vejen kun 70 højt, og
heller ikke meegt mere vede ved vejen

Mine har ikke lært at springe over, så de gør det ikke.
Men har sendt en hvalp til sverige som, springer over alt.
Har så også en hvalp som bor i nærheden af mig, hvor de har måttet
lave dobbelt hegn, ellers springer hun over.

Nu synes jeg ikke en GD er tung i røven, så hvis de vil klarer de sikkert
nok
et hegn på 2 meter.

Janni

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-04-08 20:14

"Janni & Flemming Andersen" <great_evita@hund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave dobbelt hegn, ellers springer hun over.
>
> Nu synes jeg ikke en GD er tung i røven, så hvis de vil klarer de sikkert

Er det ikke mere?, jeg husker det bare som lavt, men ikke så lavt!.
især det ud til vejen synes jeg er imponerende at de ikke bare vader over,
det er jo lige før!.
Men med til det skal også siges, at dine ponyer er noget af det mest
velopdragne jeg har mødt!, så den ros skal du have Janni!.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 15:15

> Men hvor højt skal man lave sådan en indhegning, og kan den finde på at
> hoppe over, eller grave sig under ?

Det er nok lidt individuelt fra hund til hund, men jeg ville da nok bare
lave det højt fra starten.
Vores hegn er 120 cm. og sat op med alm. tynde hegnspæle, men vi har så også
en 140-160 cm. høj hæk bagved hegnet, så hegnet sørger sådan set bare for,
at de små hunde ikke smutter igennem hækken..