Brug af fschk
Fra : ERLO

Dato : 29-03-08 14:00

Hej
Jeg har brugt denne kommando - og overhørt alle advarsler.

Nu står jeg så med en hardisk med 4 pationer, og på den største hda1 er
fs-typen nu blevet "ukendt".
Der er oprindelig tale om : reiserfs

Nu er mit spørgsmål om den kan "rettes tilbage" uden formatering eller
den kan udsættes for et eller andet program: "*magic" eller man starter
forfra.

Mvh. Ernst Løgstrup

Fra : Kent Friis

Dato : 29-03-08 22:46

Den Sat, 29 Mar 2008 13:59:53 +0100 skrev ERLO:
> [...]
> Jeg har brugt denne kommando - og overhørt alle advarsler.
>
> Nu står jeg så med en hardisk med 4 pationer, og på den største hda1 er

Du bliver nødt til at fortælle præcist hvad du har gjort.

> Nu er mit spørgsmål om den kan "rettes tilbage" uden formatering eller
> den kan udsættes for et eller andet program: "*magic" eller man starter
> forfra.

Højst sandsynligt ikke, men det kan vi ikke hjælpe med uden at vide
hvad du har lavet.

Mvh
Kent

Fra : ERLO

Dato : 30-03-08 12:25

Hej
Jeg var på som root i en shell , skrev kommandoen fsck - enter.
Så kom advarslen hvis denne ordre skulle udføres kunne det have fatale
følger, men alligevel "yes".
Så stod der noget med e2fsck, men ikke noget jeg kendte til.
Det var det.
Mvh. Ernst L.

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 14:27

Den Sun, 30 Mar 2008 13:24:49 +0200 skrev ERLO:
> [...]
> følger, men alligevel "yes".
> Så stod der noget med e2fsck, men ikke noget jeg kendte til.

"Min bil kan ikke starte efter jeg har skruet på noget. Der lyser en
lampe. Hvad er der galt?"

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-03-08 15:48

Kent Friis wrote:

> "Min bil kan ikke starte efter jeg har skruet på noget. Der lyser en
> lampe. Hvad er der galt?"

Ja, det er umuligt at sige noget uden præcis oplysning om hvad fsck
skrev på skærmen. Det kan ERLO naturligt nok ikke huske; men måske er
det logget noget i /var/log/messages ?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 14:51

Den Sun, 30 Mar 2008 14:48:00 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Ja, det er umuligt at sige noget uden præcis oplysning om hvad fsck
> skrev på skærmen. Det kan ERLO naturligt nok ikke huske; men måske er
> det logget noget i /var/log/messages ?.

Normalt kører fsck når filsystemet er read-only, så den kan ikke bruge
log-funktionalitet til noget. Og selv hvis den havde muligheden, hvordan
vil du læse det, når filsystemet er smadret?

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-03-08 16:07

Kent Friis wrote:

> Normalt kører fsck når filsystemet er read-only, så den kan ikke bruge
> log-funktionalitet til noget. Og selv hvis den havde muligheden, hvordan
> vil du læse det, når filsystemet er smadret?

Det er da helt rigtigt. men ERLO har ikke sagt noget om at linux ikke
kører. Men da det hda1 der smadret forholder det sig jo nok sådan.
Det betyder at linux skal installeres igen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 15:07

Den Sun, 30 Mar 2008 15:06:39 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Det er da helt rigtigt. men ERLO har ikke sagt noget om at linux ikke
> kører. Men da det hda1 der smadret forholder det sig jo nok sådan.
> Det betyder at linux skal installeres igen.

Det kommer an på hvor meget det er smadret, men ja, højst sandsynligt.

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-03-08 15:08

On 2008-03-30, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Det er da helt rigtigt. men ERLO har ikke sagt noget om at linux ikke
> kører.
> Men da det hda1 der smadret forholder det sig jo nok sådan.

Hvordan har de to ting noget med hinanden at gøre ?

> Det betyder at linux skal installeres igen.

Måske, måske ikke.

/Sune

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-03-08 16:27

Sune Vuorela wrote:

> Hvordan har de to ting noget med hinanden at gøre ?

Fordi hda1 er den første partition på primær master disk; 'normalt'
lægges Linux der, medmindre der er en Windows i hda1.
Men ERLO har været fantastisk sparsom med oplysninger, så vi famler helt
i blinde.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-03-08 15:39

On 2008-03-30, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Fordi hda1 er den første partition på primær master disk; 'normalt'
> lægges Linux der, medmindre der er en Windows i hda1.

Nej. det er der intet normalt over.

Jeg har på en af de maskiner jeg har adang til "linux" (hvad det så en
er) liggende på. (Min workstation)
/dev/mapper/main-root--disk on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)

eller mener du
/dev/md1 on /boot type ext3 (rw)

på en anden maskine: (alioth)
/dev/sda1 on / type ext3 (rw)

tredje maskine (tyge)
/dev/md0 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)

fjerde maskine: (gluck)
/dev/cciss/c0d0p1 on / type ext3 (rw,noatime,errors=remount-ro)

femte maskine: (merkel)
/dev/sda3 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)

sjette maskine: (albeniz)
/dev/md0 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)

syvende maskine: (kælderserver)
/dev/mapper/Main-Main on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)

Jeg har endnu ikke fundet noget der er normalt ...

/Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 15:51

Den Sun, 30 Mar 2008 14:39:28 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> Nej. det er der intet normalt over.
>
> Jeg har endnu ikke fundet noget der er normalt ...

At DU ikker har nogen normal maskine er ikke det samme som at
der ikke er noget der er normalt.

En IDE harddisk er normalt (endnu, SATA ender vel med at tage over).

At du så kører SCSI, raid, lvm osv gør da højst at det er dig
der ikke er normal.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-03-08 16:02

On 2008-03-30, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> At DU ikker har nogen normal maskine er ikke det samme som at
> der ikke er noget der er normalt.
>
> En IDE harddisk er normalt (endnu, SATA ender vel med at tage over).

Jeg vil nu vove den påstand at SATA er normalt nu, og har været det i et
stykke tid. Jeg tror faktisk ikke jeg har en eneste snurrende PATA-disk
længere. Det skulle da lige være den 1.8", der sidder i min
MP3-afspiller.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 16:04

Den Sun, 30 Mar 2008 15:02:09 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Jeg vil nu vove den påstand at SATA er normalt nu, og har været det i et
> stykke tid.

Hmm, det må jeg kigge efter hvad der står på skiltene næste gang
jeg går forbi ude i Bilka...

> Jeg tror faktisk ikke jeg har en eneste snurrende PATA-disk
> længere. Det skulle da lige være den 1.8", der sidder i min
> MP3-afspiller.

Du er også for nørdet til at høre under "normalt".

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-03-08 22:29

On 2008-03-30, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Hmm, det må jeg kigge efter hvad der står på skiltene næste gang
> jeg går forbi ude i Bilka...

De har faktisk en hjemmeside.
http://viewer.zmags.com/showmag.php?linksid=1153&pageid=51#/page56/ og
der står SATA på det hele, inkl laptops.

> Du er også for nørdet til at høre under "normalt".

Det er muligt at de laptops jeg benytter mig af er en smule over middel,
men min hjemmekontor-maskine er trods alt over tre år gammel, og ikke
noget specielt, og den har SATA-disk.

--
Andreas

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-03-08 18:44

On 2008-03-30, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> En IDE harddisk er normalt (endnu, SATA ender vel med at tage over).

IDE er med nyere kerner også lige så ofte /dev/sdXY.

> At du så kører SCSI, raid, lvm osv gør da højst at det er dig
> der ikke er normal.

lvm er da det eneste rigtige at køre. så kan man bedre ændre sin
partitionering undervejs.

/Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 20:01

Den Sun, 30 Mar 2008 17:43:47 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> IDE er med nyere kerner også lige så ofte /dev/sdXY.

Jeg kører ellers en af de nyeste kerner, og IDE hedder stadig
hda.

Jeg bruger så naturligvis heller ikke det gamle SCSI-emulering som
var nødvendigt til CD-brændere i gamle dage.

> lvm er da det eneste rigtige at køre. så kan man bedre ændre sin
> partitionering undervejs.

Hvornår har alm. mennesker brug for at ændre partitionering?

Mvh
Kent

Fra : ERLO

Dato : 30-03-08 14:50

Når det er noget med bil så er jeg på hjemmebane.Er lampen rød/grøn
eller blå? Spøg til side selvfølgelig har du ret.

Men så må jeg spørge på en anden måde hvad laver kommandoen (hvad står
den for) fschk.
Jeg forventede at denne skulle gennemgå min knoppixlinux og fortælle mig
hvor der var fejl.
Jeg har haft problemer med opsætning af printer i CUPS og hver gang jeg
har forsøgt at "begynde forfra" går jeg død da der mangler noget i KDE
så det håbede jeg at finde frem til.

Med venlig hilsen
Ernst L..

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 14:56

Den Sun, 30 Mar 2008 15:50:15 +0200 skrev ERLO:
> [...]
> eller blå? Spøg til side selvfølgelig har du ret.
>
> Men så må jeg spørge på en anden måde hvad laver kommandoen (hvad står

Den hedder fsck, og det står for FileSystem ChecK. (Efter sigende
stod det oprindeligt for "f*ck").

Den kører hver gang systemet booter, men konstaterer normalt bare
at der ikke er nogen grund til at gøre noget. En gang om måneden
checker den så hele filsystemet igennem, for at se om alt er som
det skal være.

Normalt skal man bare lade fsck passe sig selv. Kommandoen skal
kun køres manuelt når den automatiske fsck selv beder om det.

> [...]
> Jeg har haft problemer med opsætning af printer i CUPS og hver gang jeg
> har forsøgt at "begynde forfra" går jeg død da der mangler noget i KDE

Det har intet med fsck at gøre. Den checker kun filsystemet.

Den svarer lidt til chkdsk / scandisk, hvis du nogensinde har brugt
det er blå OS.

Mvh
Kent

Fra : ERLO

Dato : 30-03-08 15:56

Kent Friis skrev:

> [...]
>
> Det har intet med fsck at gøre. Den checker kun filsystemet.
>
> Den svarer lidt til chkdsk / scandisk, hvis du nogensinde har brugt

Tak, for forklaringen om fsck. Nogen gange står der : "maskinen er
startet 30 gange", er det så her at der automatisk fsck 's?.
Je g satte den beskadigede HD ind som slave og bootede fra knoppix
CD-rom her var det så at stod at filformatet var ukendt.
Flere gange har jeg set ordet "flushing" jeg ved ikke om det kan have
betydning?
Mvh. Ernst L..

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 16:00

Den Sun, 30 Mar 2008 16:56:20 +0200 skrev ERLO:

> Tak, for forklaringen om fsck. Nogen gange står der : "maskinen er
> startet 30 gange", er det så her at der automatisk fsck 's?.

Det er den der en gang om måneden. Fsck kører stadig hver gang
maskinen starter, men normalt skriver den bare "clean" (ved
ikke hvad den danske undersættelse er).

> [...]
> CD-rom her var det så at stod at filformatet var ukendt.
> Flere gange har jeg set ordet "flushing" jeg ved ikke om det kan have

Flushing betyder bare at noget skrives fra cachen ned på disk (når
vi snakker om diske).

Mvh
Kent

Fra : ERLO

Dato : 30-03-08 16:02

Tak for al deltagelse, men desværre er jeg nødt til at stoppe for idag.
Fortsat god week-end
Ernst L..

Fra : ERLO

Dato : 31-03-08 08:58

ERLO skrev:
> Tak for al deltagelse, men desværre er jeg nødt til at stoppe for idag.
> Fortsat god week-end
> Ernst L..

Hej
I QTP ser det ud til at jeg har fået en ny partion.

Nr. 1 hda1
Nr. 2 Extended
Nr. 4 hda-1 - der er lagt sidst på disken og er : "HIDDEN"
Nr. 5 Swap

Jeg har nu forsøgt på flere måder at gøre 2.eren synlig, men kan har
ikke programmer/viden om hvordan det gøres. Jeg har forsøg med flere
forskellige partionsprogrammer.

Jeg kan huske at have set noget med hda-1 dengang det gik galt.
Med venlig hilsen
Ernst L..

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-03-08 16:02

ERLO wrote:

> [...]
> forskellige partionsprogrammer.
>
> Jeg kan huske at have set noget med hda-1 dengang det gik galt.

Jeg gætter på at fsck har dannet den skjulte partition pga. af alvorlige
fejl i filsystemet. Den kan formentlig bruges til recovery af data, men
hvordan ved jeg ikke. Måske er det ikke en 'rigtig' parttion, men den
gamle med nyt navn.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 31-03-08 15:18

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> fejl i filsystemet. Den kan formentlig bruges til recovery af data, men
> hvordan ved jeg ikke. Måske er det ikke en 'rigtig' parttion, men den

Hej
Nej den nye partition hda-1 er meget mindre end hda1. Størrelsesmæssigt MBR.
Men de skjulte oplysninger i hda-1 kan jo være dem der netop skal til
for at identificere fs-systemet.
Jeg har ikke pt. fundet ud af hvordan man i linux ændrer status
(hidden)på en partition uden at formatere.
PartionMagic eller fdisk som jeg bruger på Windows giver mange
muligheder - det savner jeg Linux.
At det findes er jeg ikke i tvivl om men at finde
programmet/systemet/kommandoen, det er lige det.

Med venlig hilsen
Ernst L..

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-03-08 22:02

ERLO wrote:

> [...]
> muligheder - det savner jeg Linux.
> At det findes er jeg ikke i tvivl om men at finde
> programmet/systemet/kommandoen, det er lige det.

Det kan måske sammenlignes med /lost+found.
Hvis et system bliver brutalt lukket ned, f.eks. pga. strømafbrydelse,
netop som filsystemet opdateres, kan der opstå fejl. Ved reboot efter et
nedbrud vil fsck gennemgå filsystemet og prøve at rette fejlene.
Dårlige filer bliver lagt i mappen /lost+found i filsystemets rod. Her
kan man så se, om der er noget der genkendes og måske reddes.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-08 17:48

ERLO skrev:
> [...]
>
> Jeg har nu forsøgt på flere måder at gøre 2.eren synlig, men kan har
> ikke programmer/viden om hvordan det gøres. Jeg har forsøg med flere

En "extended" er et trick til at have mere end fire partitioner på en
disk. Den indeholder så logiske partitioner (nummer 5 og fremad), og
med de tal du skriver, tyder det på at der er et eller andet MEGET forkert.

Kender du ikke en it-mekaniker?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-03-08 22:12

Kent Friis wrote:
> [...]

Med tune2fs kan man bestemme hvor mange gange ser skal bootes før det
store filcheck bliver udført.
Min hjemmepc bliver typisk bootet 3 gange dagligt, og jeg har sat
Maximum mount count: 200

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 21:36

Den Sun, 30 Mar 2008 21:12:03 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Med tune2fs kan man bestemme hvor mange gange ser skal bootes før det
> store filcheck bliver udført.
> Min hjemmepc bliver typisk bootet 3 gange dagligt, og jeg har sat
> Maximum mount count: 200

Jeg ved det godt, og jeg har overvejet det. Men nåede frem til at
der må være en grund til at den både checker på antal mounts og
tid, og derfor ikke lavet om på det. Hvis det var tiden det
kom an på, ville det jo give mere mening at sætte tiden til 30
dage, i stedet for at den er sat til måske 100, og så antal
mounts til 30. Med de indstillinger er det jo kun maskiner der
er tændt i døgndrift der når at køre så længe uden at køre
fsck.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-03-08 11:18

Kent Friis wrote:

> [...]
> mounts til 30. Med de indstillinger er det jo kun maskiner der
> er tændt i døgndrift der når at køre så længe uden at køre

På en computer der kører i døgndrift er det vel nødvendigt at sætte et
tidsinterval, ellers bliver den aldrig checket. For en computer der
bootes dagligt forekommer det rimeligt at checke efter et vist antal
mounts.
Indstillingen skal under alle omstændigheder gøres med tune2fs, der er
ingen 'automatisk' indstilling.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-08 17:49

Jørgen Heesche skrev:

> På en computer der kører i døgndrift er det vel nødvendigt at sætte et
> tidsinterval, ellers bliver den aldrig checket. For en computer der

For en computer der kører i døgndrift giver det ikke mening at checke
filsystemet da det jo hele tiden er oppe.