Umlaut i domænenavn
Fra : Martin Petersen

Dato : 29-03-08 20:11

Hejsa.

Hører nok ikke helt til her, men i plejer at have styr på tingene:

Har oprettet et domæne med umlaut (altså. ¨ ) i navnet. Webhotellet er også
oprettet, og www adressen virker fint. Men domænenavnet til email bliver af
en eller anden grund lavet om til xn--domænenavn (umlaut er fjernet) osv.
Den mailadresse jeg har oprettet virker fint, men kun når jeg sender til
xn-osv. Og så forsvinder ideen med at bruge sit efternavn til domænenavn jo
lidt. :(

Kan man ikke benytte umlaut til mail?

Webhotellet er hos Web10.

- Martin

Fra : Jens Fallesen

Dato : 30-03-08 08:52

Martin Petersen wrote:

> Kan man ikke benytte umlaut til mail?

Generelt skal du ikke forvente at kunne bruge domænenavne med udvidet
tegnsæt til mail, da rigtig meget mailsoftware ikke forstår sig på at
anvende det.

Som du har bemærket, bliver internationale domænenavne netop oversat til
en kodning, der starter med xn-, og det forstår de fleste browsere
efterhånden (nogle stadig med en plug-in), men det kniber mere på mailsiden.

Jeg tror i øvrigt ikke, at det kommer til at ændre sig inden for første
par år, så jeg vil anbefale, at du finder noget andet at bruge til mail.

--
Jens

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-03-08 08:55

"Jens Fallesen" <jf@avicnet.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror i øvrigt ikke, at det kommer til at ændre sig inden for første
> par år, så jeg vil anbefale, at du finder noget andet at bruge til mail.

Tak.. Det er desværre også det jeg er kommet frem til. Så er det bare et
spørgsmål om at overbevise kunden om at hans efternavn er forud for
teknologien. :)

- Martin