Kan Large Hadron Collider danne et sort hu~
Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 10:56

På:

<http://www.berlingske.dk/article/20080329/viden/80329020/>

kan man se at to mænd i retten på Hawaii har afleveret et søgsmål, der
skal få den til at nedlægge forbud mod at CERN ved Genève starter Large
Hadron Collider, fordi de mener at den kan danne et sort hul, som vil
opsluge Jorden.

Kan det overhovedet lade sig gøre? Altså begge ting .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 30-03-08 11:50

Per Rønne skrev:
> På:
>
> <http://www.berlingske.dk/article/20080329/viden/80329020/>

> Kan det overhovedet lade sig gøre? Altså begge ting .

Nej, der er absolut intet videnskabeligt belæg for bekymringerne. For
mig at se kan det sammenlignes med frygten for, at falde udover kanten
på jorden, hvis man sejer for langt ud mod horisonten.

Her er hvad en partikelfysiker fra US LCH bloggen siger:
"b.t.w. there is literally no factual basis, not even a hint — we’d be
shouting it to the rooftops if there was merely a hint of a hint,
believe me"
<http://uslhc.us/blogs/>
Altså ville de ikke bygge LHC, hvis der bare var det mindste hint om at
der var noget til frygten.

Mvh
Anders Lund

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 13:03

Anders Lund <anders@zaim.dk> wrote:

> Nej, der er absolut intet videnskabeligt belæg for bekymringerne. For
> mig at se kan det sammenlignes med frygten for, at falde udover kanten
> på jorden, hvis man sejler for langt ud mod horisonten.

Noget også kirken vidste ikke ville ske, dengang i 1492.

Jeg bragte det mere af, skal vi sige, humoristiske grunde ...

> [...]
> believe me"
> <http://uslhc.us/blogs/>
> Altså ville de ikke bygge LHC, hvis der bare var det mindste hint om at

Og en underretskendelse på Hawaii, der skulle få retlig betydning i
Schweiz ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : PeterBP

Dato : 31-03-08 20:19

> [...]

> believe me"
> <http://uslhc.us/blogs/>
> Altså ville de ikke bygge LHC, hvis der bare var det mindste hint om at

Korrekt - de evt. sorte huller som skabes i LHC ville fordampe næsten
øjeblikkeligt igen før de ville kunne sluge det omkringliggende stof og
vokse.

LHC vil ikke resultere i et "Kiev Incident" :)

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Jan Erik Hansen

Dato : 31-03-08 21:28

PeterBP skrev:

> [...]
> vokse.
>
> LHC vil ikke resultere i et "Kiev Incident" :)

Gad egentlig godt vide hvor meget strøm sådan et setup bruger ? Lyder
ikke som om CERN vil få det godt med miljøfolkene når det kommer frem :)

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-08 17:52

Anders Lund <anders@zaim.dk> wrote in news:47EF7052.4000808@zaim.dk:

> Nej, der er absolut intet videnskabeligt belæg for bekymringerne. For

Hvad ville det kræve at konstruere et (mindst tænkeligt) sort hul, der
kunne fortsætte med at eksistere og hvad ville man observere?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-03-08 17:20

> [...]
> opsluge Jorden.
>
> Kan det overhovedet lade sig gøre? Altså begge ting .

Anbefalet dokumentar film,,,

BBC - Horizon - 2007 - The Six Billion Dollar Experiment
http://video.google.co.uk/videoplay?docid=8997052341290062042&q

Jan Rasmussen

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 19:41

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> Anbefalet dokumentar film,,,
>
> BBC - Horizon - 2007 - The Six Billion Dollar Experiment
> http://video.google.co.uk/videoplay?docid=8997052341290062042&q

Jep .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Erik Hansen

Dato : 30-03-08 20:12

Per Rønne skrev:

> Jep .
Frygten svarer til den frygt folk (faktisk også forskere!) havde for
hvad der ville ske hvis man bragte en fisionsbombe eller endog en
fussions bombe til sprængning i atmosfæren. De mente der ville opstå en
kædereaktion i atmosfæren...de fik så ikke ret :) Det værste vi fik var
lidt nedfald , hvad det har betydet er der vist ikke nogen
forskningsresultater der kan sige noget konkret om......

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 03:37

Jan Erik Hansen <jeh@gmail.com> wrote:

> [...]
> lidt nedfald , hvad det har betydet er der vist ikke nogen
> forskningsresultater der kan sige noget konkret om......

Det har vel påvirket forekomsten af radioaktive CO2-forekomster, så der
skal tages hensyn dertil i fremtidige arkæologiske aldersbestemmelser?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-03-08 20:16

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Jep .

Hvad der bliver sagt der, kunne siges på mindre end et minut - tidsspilde.
Søg i stedet Peter Higgs.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 03:37

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Hvad der bliver sagt der, kunne siges på mindre end et minut - tidsspilde.
> Søg i stedet Peter Higgs.

Jeg fik heller ikke set det hele, men fik da eksperimenteret lidt med
hvordan filmvisningen fungerer i Safari.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 31-03-08 09:30

Jan Rasmussen wrote:

> Anbefalet dokumentar film,,,
>
> BBC - Horizon - 2007 - The Six Billion Dollar Experiment
> http://video.google.co.uk/videoplay?docid=8997052341290062042&q
>

> Jan Rasmussen

God film, men den kommer ikke ind på *hvorfor* risikoen ved
eksperimentet skulle afføde nye (eller oldgamle) eksotiske materialer
der kan tilintegøre jorden eller hele universet ikke er tilstedeværende.

Det skyldes ganske simpelt at langt voldsommere højenergi
"eksperimenter" forekommer i naturen hele tiden. F.eks.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-energy_cosmic_ray

Som har kollideret med jordens atmosfære i milliarder af år uden der er
opstået sorte huller der har slugt hele jorden.

Måske er filmen editeret så eksperimentet virker farligere end det er,
og ditto den fornødne tillid til videnskabsmændene.

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 31-03-08 21:26

Per Rønne skrev:
> [...]
> opsluge Jorden.
>
> Kan det overhovedet lade sig gøre? Altså begge ting .

Hvis der nu blev skabt et sort hul - ville nogen så opdage noget? Nej vel!?

--
Mvh. Jonas Jalling

Fra : P.C.

Dato : 31-03-08 15:29

On Mar 31, 10:26 pm, Jonas Bo Jalling <jo...@jalling.dk> wrote:

> Hvis der nu blev skabt et sort hul - ville nogen så opdage noget? Nej vel!?
>
> --
> Mvh. Jonas Jalling

Der er et stort potentiale i det her --- hvis man er
støvsugerfabrikant f.eks. ....
Og tænk på hvor smart et kontroleret sort hul ellers kan bruges .

Fra : Jan Erik Hansen

Dato : 01-04-08 00:40

P.C. skrev:

> Der er et stort potentiale i det her --- hvis man er
> støvsugerfabrikant f.eks. ....
> Og tænk på hvor smart et kontroleret sort hul ellers kan bruges .
Mon det kan styres sådan det kun virker på Slotsholmen? F.eks. næste
gang folketinget åbner...så slipper vi lige for regeringen, 179
inkompetente samfundsnassere og kongefamilien :) Alt i et hug :)
Ja drømme har man jo lov til....

Fra : PeterBP

Dato : 01-04-08 23:57

> [...]

> gang folketinget åbner...så slipper vi lige for regeringen, 179
> inkompetente samfundsnassere og kongefamilien :) Alt i et hug :)

Kan vi ikke få nogle flere grundforskningskroner? jeg er sikker på at de
inde å borgen vil spytte i kassen til en LHC+ accellerator under
slotsholmen :D

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-08 08:57

Den 31-03-08 23.29 skrev P.C. følgende:

> Og tænk på hvor smart et kontroleret sort hul ellers kan bruges .

Det er absolut ikke smart. Jeg har ét i tegnebogen - lige meget hvor
mange penge, jeg putter i den, så forsvinder de!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Max

Dato : 01-04-08 09:47

Hej Kim

> Det er absolut ikke smart. Jeg har ét i tegnebogen - lige meget hvor
> mange penge, jeg putter i den, så forsvinder de!

Det er jo netop fordi det "ikke" er kontroleret. Jeg har tit observeret
lignende huller, der forsvinder installations diske og CD'er i.

--
Mvh Max

Fra : jan Erik Hansen

Dato : 01-04-08 21:43

Max skrev:
> Hej Kim

> Det er jo netop fordi det "ikke" er kontroleret. Jeg har tit observeret
> lignende huller, der forsvinder installations diske og CD'er i.

Og ens sokker..... der må være et sort hul i vaskemaskiner :)

Fra : Max

Dato : 01-04-08 21:25

Hej jan

> Og ens sokker..... der må være et sort hul i vaskemaskiner :)

Det er så til gengæld et kontroleret selektiv hul, det tager
jo kun den ene altid :)

--
Mvh Max

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 06:32

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Det er så til gengæld et kontroleret selektiv hul, det tager
> jo kun den ene altid :)

Sig mig, parrer I aldrig sokker og strømper efter tørring?

Er der så et ulige antal skyldes det som regel, at der ligger en og
roder et sted, uvasket.

Sokletter bliver vel også med hård hånd smidt ud, når første hul viser
sig; det er derfor de helst skal købes ens, i større mængder. Sådan
noget i retning af 12 par for en hund ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 02-04-08 18:19

Hej Per

> Sig mig, parrer I aldrig sokker og strømper efter tørring?

Nej da, den slags ligegyldigheder er livet for kort til, man
køber 25 par ens sokker, så er der ingen problemer med
parring og sådan noget.

--
Mvh Max

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 08-04-08 17:13

Per Rønne skrev:

> Sig mig, parrer I aldrig sokker og strømper efter tørring?

Hvordan er så den mest effektive måde at gøre det på?

Normalt grovsorterer jeg dem først (sorte i en bunke, stribede i en
anden, osv.). Derefter tager jeg en sok og lægger den op. Så tager jeg
den næste sok og sammenligner med den første. Hvis de ikke matcher
lægger jeg også denne sok op. Så tager jeg en tredje og sammenligner med
de to, osv.
Samlet set bliver det jo hurtigt til mange sammenligner. Normalt vil en
initiel sortering være mest effektiv, da par så automatisk ligger ved
siden af hinanden. Det kan dog være svært med strømper, da der ikke
umiddelbart altid er noget at sortere dem efter.

Så hvis man ser matematisk på det, hvad er så den mest effektive måde,
at gøre det på, så man skal foretage færrest sammenlignerne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-08 18:14

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Så hvis man ser matematisk på det, hvad er så den mest effektive måde,
> at gøre det på, så man skal foretage færrest sammenlignerne?

Quicksort.

Giv alle sokkefarverne fortløbende numre, f.eks. sort=0, hvid=1
osv.

Et sorteringsgennemløb består i at du vælger den midterste sok og
derefter sikrer dig at alle sokker til venstre for den har mindre
talkode, og alle sokker til højre har større. Derefter sorterer
du venstre halvdel på samme måde, og dens venstre halvdel på
samme måde osv. til du er nede på et udsnit på én sok. Så tager
du den højre del osv. indtil alle sokkerne er sorteret.

Hvis der indgår mønstrede sokker i din samling, skal de også bare
have talkoder tildelt.

Det er ikke sikkert at det er en praktisk metode, men du bad om
færrest sammenligninger.

Hvis man undlader at gøre det slavisk, men kombinerer det med et
menneskeligt overblik, kunne det måske blive til en hurtig
metode.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 08-04-08 20:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> Quicksort.
>
> Giv alle sokkefarverne fortløbende numre, f.eks. sort=0, hvid=1
> osv.

Men det er jo netop problemet. Når man har flere af samme farve kan det
kun bruges til en grovsortering til at starte med.
Størrelsen er også svær at sortere efter, da de jo er næsten identiske.

Så spørgsmålet kan vel reduceres til hvordan man matcher ting, der ikke
lader sig sortere, men kun kan undersøge om to ting er lig eller ikke lig.

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-04-08 20:48

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvis man undlader at gøre det slavisk, men kombinerer det med et
> menneskeligt overblik, kunne det måske blive til en hurtig

Hvis sokkerne var nummereret fortløbende inden vask, kan man da umiddelbart
lægge dem i rækkefølge.

Mvh
Martin

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 09-04-08 09:55

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Quicksort.

Quicksort har kvadratisk værstetid, så den kan ikke anbefales.
Mergesort er bedre (N*log(N)), men den lider ligesom quicksort af, at
man skal have en komplet ordning, så man altid kan finde den "mindste"
af to elementer.

Hvis det eneste, man kan vide, er om to sokker matcher eller ej, så
kan jeg ikke se, at man kan komme under kvadratisk tid. Men hvis det
er muligt at dele op i kategorier og underkategorier, så kan det gøres
i N*log(N) tid, selv om der ikke er en komplet ordning.

   Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-08 15:10

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> Quicksort har kvadratisk værstetid, så den kan ikke anbefales.

Det kommer an på implementationen.

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-04-08 15:16

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Det kommer an på implementationen.

Vis mig din implementation, og jeg skal give dig nogle data[*] der er
O(n^2).

[*] Incl. output af rand().

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-08 15:30

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Vis mig din implementation, og jeg skal give dig nogle data[*] der er
> O(n^2).

exchange() er en lokal rutine der swapper to elementer.

void quicksort (int left, int right) {
   int l=left, r=right;
   itemT pivot=sortarray[(l+r)/2];
   do {
      while (sortarray[l]<pivot) ++l;
      while (pivot<sortarray[r]) --r;
      if (l<=r) exchange(l++,r--);
   } while (l<=r);
   // Det er hurtigst ikke at starte en overflødig runde.
   if (left<r) quicksort(left,r);
   if (l<right) quicksort(l,right);
}

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-04-08 21:46

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> exchange() er en lokal rutine der swapper to elementer.
>
> void quicksort (int left, int right) {
>    int l=left, r=right;
>    itemT pivot=sortarray[(l+r)/2];
>    do {
>       while (sortarray[l]<pivot) ++l;
>       while (pivot<sortarray[r]) --r;
>       if (l<=r) exchange(l++,r--);

Mener du "if (sortarray[l]<=sortarray[r]) exchange(l++,r--);" her?

>    } while (l<=r);
>    // Det er hurtigst ikke at starte en overflødig runde.
>    if (left<r) quicksort(left,r);
>    if (l<right) quicksort(l,right);
> }

int sortarray[] = {20, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 4, 10, 2, 12, 6,
14, 1, 16, 8, 18};

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-08 23:33

> Mener du "if (sortarray[l]<=sortarray[r]) exchange(l++,r--);" her?

Nej. Jeg mener hvad jeg skriver.

> int sortarray[] = {20, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 4, 10, 2, 12, 6,
> 14, 1, 16, 8, 18};

Kan du angive et princip så jeg kan producere store datamængder?

Ville præsorterede data f.eks. være 'besværlige' ifølge din
teori?

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-04-08 16:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Jeg mener hvad jeg skriver.

> Kan du angive et princip så jeg kan producere store datamængder?

Find sekvens hvor elementet pivot strategien vælger altid vil være den
største usorterede værdi.

> Ville præsorterede data f.eks. være 'besværlige' ifølge din
> teori?

Hvis du valgte pivot elementet til at være det sidste ville sorteret
data være en worstcase sekvens.

Fra : PeterBP

Dato : 01-04-08 23:57

P.C. <per.corell@privat.dk> wrote:

> Der er et stort potentiale i det her --- hvis man er
> støvsugerfabrikant f.eks. ....
> Og tænk på hvor smart et kontroleret sort hul ellers kan bruges .

Nær-perfekt konvertering af masse til energi, måske.

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-04-08 00:40

"PeterBP" <ask@me.com> skrev i meddelelsen

> Nær-perfekt konvertering af masse til energi, måske.

Ja, det er bare at sætte en snor i affaldsposen som trækker en dynamo. Og så
er vi ude over problemer med deponi af brugte tungmetalsbatterier.

Mvh
Martin

Fra : P.C.

Dato : 02-04-08 09:35

On Apr 2, 7:31 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> sig; det er derfor de helst skal købes ens, i større mængder. Sådan
> noget i retning af 12 par for en hund ...

Næ den går ikke --- nu har vi endelig fået en videnskabeligt funderet
forklaring, på en masse ellers uforklarlige fænomener i hverdagen ;
sorte huller er et naturfænomen der virker på sokker og i
vaskemaskiner på mange områder og hvor meget lommeuld ville der mon
være uden disse , endelig !