Sort-'hvid' laserprinter
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-03-08 15:42

Må jeg bede om et par anbefalinger til køb af en ikke-farve-laserprinter
i prislejet 500 til 1000 kr.? Tak.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 29-03-08 17:21

Jørgen Grandt wrote:
> Må jeg bede om et par anbefalinger til køb af en
> ikke-farve-laserprinter i prislejet 500 til 1000 kr.? Tak.

Det er nemt: Du nupper bare en Brother HL-2030 til omkring 660,- incl porto

Første patron indeholder toner til omkring 1500 sider, nye patroner til
omkring 2500 sider.

Simpel no-nonsense printer, med fin support fra Brother.
Første patron jeg købte, kom med en cd med firmware-update til seneste
version..
Ikke ringe for en entry-level printer..

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-03-08 19:20

Henrik Stavnshøj skrev bl.a.:

> Det er nemt: Du nupper bare en Brother HL-2030 til omkring 660,- incl
> porto

Det lyder fint. Hvem er din internet-leverandør?

Mvh.: Jørgen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 29-03-08 19:43

Jørgen Grandt wrote:

> Det lyder fint. Hvem er din internet-leverandør?

Det er forskelligt.

Har brugt flere af dem på denne side, heriblandt Getmore:

Så det er bare at vælge den der passer dig bedst.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-03-08 21:10

Henrik Stavnshøj skrev bl.a.:

> Har brugt flere af dem på denne side, heriblandt Getmore:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=121937

Man takker og bukker.

Mvh.: Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-03-08 13:52

Henrik Stavnshøj wrote:

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=121937

Det er en GDI-printer. GDI-printere er noget den onde har skabt på en
rigtig dårlig dag.

GDI-printere kræver eksklusiv understøttelse fra Microsoft Windows. I
samme øjeblik at Microsoft ændrer på noget i Windows' GDI-håndtering er
printeren ikke til andet end brevvægt og dørstopper.

Desuden koster det mere at få den på netværk end det koster at købe en
ny netværksprinter...

Nedenstående printer lider ikke af samme dårlige hardwaredesign:

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 30-03-08 14:27

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> ny netværksprinter...
>
> Nedenstående printer lider ikke af samme dårlige hardwaredesign:

Ja det er godt..

Det er nok fordi den er så ringe, og Windows-baseret, at der er adskillige
tilfredse brugere, jvf. kommentarerne på samme side, der kører den hhv. fra
en router med printserver, fra Mac OS, og på Linux Debian m.fl..

Gider du ikke vende tilbage, når du har noget væsentligt at indvende?

Og ja, jeg kan godt se, at det på Linux bl.a. foregår via cpu-wrappere, men
din påstand er, at den ikke virker uden Windows, og det passer altså ikke.

I øvrigt, og på en helt anden note, skal man lige være opmærksom på, at
ihvertfald Getmore har angivet prisen _excl_ fragt. Så det kan godt være man
skal kigge på B.J. Trading, deres pris er ihvertfald korrekt.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-03-08 17:28

Henrik Stavnshøj wrote:

> Det er nok fordi den er så ringe, og Windows-baseret, at der er adskillige
> tilfredse brugere, jvf. kommentarerne på samme side, der kører den hhv. fra

Der er også mange tilfredse brugere af Windows Vista - det bliver Vista
dog ikke bedre af.

> Gider du ikke vende tilbage, når du har noget væsentligt at indvende?

Man bør holde sig fra GDI-printere.

> Og ja, jeg kan godt se, at det på Linux bl.a. foregår via cpu-wrappere, men
> din påstand er, at den ikke virker uden Windows, og det passer altså ikke.

Har jeg påstået det?
Læs nu hvad jeg skriver...
"GDI-printere kræver eksklusiv understøttelse fra Microsoft Windows. I
samme øjeblik at Microsoft ændrer på noget i Windows' GDI-håndtering er
printeren ikke til andet end brevvægt og dørstopper."

Jeg har ikke nævnt hverken Linux eller andre operativsystemer. Microsoft
er helt selv i stand til at gøre printeren forældet før den er slidt op.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 31-03-08 17:45

Jesper Poulsen wrote:
> Henrik Stavnshøj wrote:

> Der er også mange tilfredse brugere af Windows Vista - det bliver
> Vista dog ikke bedre af.

Hvor siger du så, at jeg har nævnt noget om Vista?

> Man bør holde sig fra GDI-printere.

Ja, det har du nu sagt to gange?
Men noget om hvorfor, har du ikke nævnt noget om.

> [...]
> samme øjeblik at Microsoft ændrer på noget i Windows' GDI-håndtering
> er printeren ikke til andet end brevvægt og dørstopper."

Ok. Du mener altså at hvis _Windows_ bliver ændret, så bliver printeren
ubrugelig, desuagtet at den virker fint med andre styresystemer?
Hvor er det lige, at jeg ikke læser hvad du skriver?

> Jeg har ikke nævnt hverken Linux eller andre operativsystemer.
> Microsoft er helt selv i stand til at gøre printeren forældet før den
> er slidt op.

Ahh ja, jævnfør ovennævnte?
Kan du selv se hvor logikken halter?

Rent bortset fra dét, _hvis_ så Microsoft skulle ønske at ændre deres
GDI-håndtering, i en grad så denne printer ikke længere kan bruge det, hvad
skulle så forhindre Brother i at udvikle en driver der kan håndtere dette?
Det er jo gået fint til de andre styresystemer?

Desuden har Microsoft hidtil i ganske vidt omfang forsøgt at opretholde
kombatibilitet med netop printere, så mon ikke deres GDI virker lidt endnu?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-03-08 23:40

Henrik Stavnshøj wrote:

> Hvor siger du så, at jeg har nævnt noget om Vista?

Det er et eksempel. Vågn op!

> Ja, det har du nu sagt to gange?
> Men noget om hvorfor, har du ikke nævnt noget om.

Jo, det har jeg skam også. Vågn op!

> Ok. Du mener altså at hvis _Windows_ bliver ændret, så bliver printeren
> ubrugelig, desuagtet at den virker fint med andre styresystemer?

Hvad er det mest udbredte operativsystem til PC'en?
Hvad er der størst sandsynlighed for at folk anvender?

> Ahh ja, jævnfør ovennævnte?

??

> [...]

> skulle så forhindre Brother i at udvikle en driver der kan håndtere dette?

Det er stadig op til Brother. Microsoft råder over GDI-standarden og den
er noget juks, netop fordi Microst råder over den.

Brug åbne standarder.

> Desuden har Microsoft hidtil i ganske vidt omfang forsøgt at opretholde
> kombatibilitet med netop printere, så mon ikke deres GDI virker lidt endnu?

Vista er ikke særligt kompatibelt med bla. printere. Vista's efterfølger
kan vise sig at være endnu mindre kompatibel.

Brug åbne standarder.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 01-04-08 19:09

Jesper Poulsen wrote:

> Det er et eksempel. Vågn op!

Lol, ja, men ærlig talt ikke særlig relevant.

Jeg talte om tilfredse brugere af en printer, du hiver Vista op af sækken.

Det er da mindre relevant, end at jeg afviser din argumentation ved at vise,
at printeren netop _ikke_ er dybt afhængig af Windows, og at ganske mange
mennesker er tilfredse med den.

Hvor mange tilfredse anmeldelser var der på den printer du anbefalede?

Jeg valgte selv Samsungen fra, dengang jeg købte, pga.
dårligere driftsøkonomi, og pga. af en anmeldelse jeg læste, hvor den
blev bedømt dårligere.

Og så ikke mindst fordi jeg havde haft en Brother før, der virkede længe, og
havde fin support.

> Jo, det har jeg skam også. Vågn op!

Ja. du har sagt at du ikke kan lide GDI, men uden at nævne meget andet end
at det afhænger af Microsoft.
Og tilsyneladende er det ikke mere afhængigt, end at printeren godt kan
bruges på andre OS.
Vågn dog selv op. Din argumentation hænger ikke sammen.

> Hvad er det mest udbredte operativsystem til PC'en?
> Hvad er der størst sandsynlighed for at folk anvender?

Det var ikke dét du sagde. Du sagde "ikke anvendelig til andet end
dørstopper".
Det var dine bombastiske udmeldinger jeg opponerede imod.

Og så også, at printeren ikke skulle kunne bruges på Windows mere, ifald
deres GDI skulle blive lavet om.

For det første er det ikke sikkert det bliver lavet så meget om, eller så
hurtigt at det bliver et problem.
For det andet har Brother vist at de kan arbejde uden om det.
For det tredie virker printeren allerede under Vista.

Så hvad er dit problem?

> Det er stadig op til Brother. Microsoft råder over GDI-standarden og
> den er noget juks, netop fordi Microst råder over den.

Jamen det er jo så en holdning.

Det er ikke sikkert vi grundlæggende er så uenige mht. lukkede standarder,
det jeg er imod, er blot nødvendigvis at tillægge det så stor værdi altid.

Og især i dette tilfælde, hvor det ser ud til at den netop fint kan omgås.

> Brug åbne standarder.

Ja, gerne. Men indimellem, så brug dog hvad der er til rådighed.
Man behøver ikke være rabiat altid.

> Vista er ikke særligt kompatibelt med bla. printere. Vista's
> efterfølger kan vise sig at være endnu mindre kompatibel.

Det får tiden jo vise.
Det står i hvert fald fast, at Vista er fint kompatibel med denne printer.
Resten er FUD.

> Brug åbne standarder.

Ja, det har du nævnt..

EOD for mit vedkommende.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : kjeld09

Dato : 30-03-08 08:22

On 29 Mar., 16:41, Jørgen Grandt <Unstabl...@Cable.dk> wrote:
> Må jeg bede om et par anbefalinger til køb af en ikke-farve-laserprinter
> i prislejet 500 til 1000 kr.? Tak.
>
> --
> Mvh.: Jørgen Grandt - aliaswww.hamigen.dk

Hej
Merlin har en HP til ca. 800 kr.
Jeg har en brugt HP 4L med en ny toner, kan afhentes for 400 kr.
med ny ubrugt toner (3000 sider)

mvh
Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-03-08 17:40

kjeld09 wrote:

> Merlin har en HP til ca. 800 kr.

Den har mindre RAM end Brother-printeren og Samsung-printeren (en
laserprinter skal have masser af RAM, ellers bliver man hurtigt træt af
den).

> Jeg har en brugt HP 4L med en ny toner, kan afhentes for 400 kr.

HP 4L er også en printer i en helt anden klasse. Den kan ikke
sammenlignes med de printere der efterlyses i denne tråd.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 30-03-08 19:33

Jesper Poulsen wrote:

> Den har mindre RAM end Brother-printeren og Samsung-printeren (en
> laserprinter skal have masser af RAM, ellers bliver man hurtigt træt af
> den).

Det kommer da helt an på hvilket behov man har, til almindeligt
dagligdags print fungerer f.eks. Brother HL-2030 ganske fremragende...

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-03-08 06:24

Jesper Hartoft wrote:

> Det kommer da helt an på hvilket behov man har, til almindeligt
> dagligdags print fungerer f.eks. Brother HL-2030 ganske fremragende...

Den har også 4 gange så meget RAM som den HP Merlin har på tilbud (den
er iøvrigt udgået fra HP).

Hvis man bare skal skrive en julehilsen til faster Anna i ny og næ, så
er RAM ikke et issue, men skal man ofte udskrive større tekstdokumenter
så er der ingen vej udenom en printer med masser af RAM.

Selv er jeg blevet utroligt glad for at have opgraderet min egen printer
fra 128MiB til 640MiB. Responstiden er blevet forbedret med en faktor
3-4 ved grafik.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 31-03-08 17:55

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> er RAM ikke et issue, men skal man ofte udskrive større
> tekstdokumenter så er der ingen vej udenom en printer med masser af

Tjah, det afhænger vel af ens behov, og så også af hvad man forstår ved
"større tekstdokumenter".

Printeren kan hastighedsmæssigt sagtens håndtere flere hundrede sider, det
er ikke det store problem.

Men man kunne måske også spørge sig selv, hvis der spørges til en printer i
prisklassen 500-1000 kr, er behovet måske ikke den helt store
über-super-printer?

Og som Jeper Hartoft skriver: Brother'en fungerer mere end glimrende til
almindeligt behov. Og ganske økonomisk også.

> Selv er jeg blevet utroligt glad for at have opgraderet min egen
> printer fra 128MB til 640MB. Responstiden er blevet forbedret med
> en faktor 3-4 ved grafik.

Jamen det er jo glimrende. Og tydeligvis godt til netop dit behov.
Men måske netop ikke den oprindelige poster's behov.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-03-08 23:43

Henrik Stavnshøj wrote:

> Men måske netop ikke den oprindelige poster's behov.

Hvad kender vi til OP's behov?

OP har spurgt til en printer i et bestemt prisleje, men ikke nævnt noget
om hvad den skal bruges til.

Min printer er ganske vist en farveprinter, men det er ikke en hundedyr
farveprinter. Og hastighedsforøgelsen er også ganske markant ved
S/H-udskrifter.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-04-08 09:44

Jesper Poulsen skrev bl.a.:

> Hvad kender vi til OP's behov?

Sandt nok. Behovet var og er at min kone skal udskrive nogle hundrede
sider, og måske var det derfor mest praktisk med en printer hun kunne
have for sig selv og hos sig selv. Men da pladsen er begrænset, har vi i
første omgang valgt at købe en ekstra toner til min lille praktiske
PagePro 1400W - selvom vi var på nippet til at anskaffe den omtalte
Brother.

Men tak for hjælpen - og for den interessante debat ...

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 01-04-08 13:09

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Brother.
>
> Men tak for hjælpen - og for den interessante debat ...

Synes du virkelig debatten er interessant? Jeg synes, den er
skideirriterende! Kan de da ikke smøge ærmerne op og mødes så
de kan få det afgjort? .

Kent.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-04-08 13:47

"Kent (bærbar)" skrev bl.a.:

> Kan de da ikke smøge ærmerne op og mødes så de kan få det afgjort?
> .

Eller måske som min genbo siger: Hvorfor slå på tæven, når der er plads
til at spytte?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 01-04-08 19:12

Jørgen Grandt wrote:

> Eller måske som min genbo siger: Hvorfor slå på tæven, når der er
> plads til at spytte?

Hehe, lol igen

Skal nok humme mig

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 01-04-08 19:11

Kent (bærbar) wrote:
> "Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> Synes du virkelig debatten er interessant? Jeg synes, den er
> skideirriterende! Kan de da ikke smøge ærmerne op og mødes så
> de kan få det afgjort? .

Lol

Jaja, ved godt det kan være irriterende, var bare for en gangs skyld træt
nok af en lidt overdreven påståelighed.
Ellers gider jeg egentlig normalt heller ikke kaste mig ud i den slags

Fint nok at Jørgen Grandt fandt en god løsning, det var jo det vigtigste

Hav en god dag

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-04-08 22:42

Henrik Stavnshøj wrote:

> Ellers gider jeg egentlig normalt heller ikke kaste mig ud i den slags

Hvorfor gør du det så?

Det er dine indlæg der har fyldt tråden med snavs.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-04-08 09:05

Jørgen Grandt wrote:

> Må jeg bede om et par anbefalinger til køb af en ikke-farve-laserprinter
> i prislejet 500 til 1000 kr.? Tak.

IBM Infoprint 1512 (Udgået model, men stadig med gode specs.
efterfølgeren koster 3K):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=265557

2500 sider toner:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=249604

6000 sider toner:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248660

IBM Infoprint 1512 har PCL 6 og PostScript 3 support. Der er 32MiB RAM i
der kan udvides til 160MiB.

Det er en kontorprinter, med alle de fordele det måtte give. Min egen
printer er også en kontorprinter.

Til prisen er der ingen over og ingen ved siden af.

Jesper Poulsen