Kirkebog online?
Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 21:44

Ved I om jeg kan finde online oplysninger fra kirkebogen i Langenæs sogn,
8000 Århus C?
Jeg søger oplysninger der er 25 år gamle.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 22-03-08 23:43

Martin F. Nygaard wrote:
> Ved I om jeg kan finde online oplysninger fra kirkebogen i Langenæs sogn,
> 8000 Århus C?
> Jeg søger oplysninger der er 25 år gamle.

nej kun i arkiverne

not on line until about 2020

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-03-08 00:03

"Martin F. Nygaard" <nejtak> skrev Sat, 22 Mar 2008 21:44:10 +0100

>Ved I om jeg kan finde online oplysninger fra kirkebogen i Langenæs sogn,
>8000 Århus C?
>Jeg søger oplysninger der er 25 år gamle.

Du finder næppe så nye kirkebøger på nettet.

Vær iøvrigt også opmærksom på, at det ikke er alle så nye bøger der
overhovdet er tilgængelige på landsarkivne. Enten fordi de endnu ikke er
afleverede eller fordi de endu ikke er registrerede på arkivet.

Men vær først og fremmest opmærksom på, at du har slet ikke lov til at
se så nye kirkebøger på egen hånd. Kun dødsindførslerne må du se, og det
foregår ved skranken og under opsyn.

Alle øvrige dele af kirkebøgerne er der 50 års klausul på.

Af andre muligheder er der at henvende dig direkte til kordegnekontoret
i det pågældende sogn. Det skal dog understreges, at kordegnen *ikke*
har pligt til at besvare den slags forespørgsler. Hvis han gør det
alligvel er det bare af ren og skær venlighed.

Og endelig er der jo folkeregistret, hvor du mod betaling kan få visse
oplysninger.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 13:29

Arne Feldborg wrote:
> Men vær først og fremmest opmærksom på, at du har slet ikke lov til at
> se så nye kirkebøger på egen hånd. Kun dødsindførslerne må du se, og
> det foregår ved skranken og under opsyn.

Jeps, vedkommende er død for 25 år siden. Hvilke oplysninger kan der mon
står i kirkebogen? Om vedkommende var gift? Dødsårsag? Pårørende? Hvilken
kirkegård?

> Og endelig er der jo folkeregistret, hvor du mod betaling kan få visse
> oplysninger.

Der har jeg allerede fået hjælp

Mvh Martin

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-03-08 14:13

Martin F. Nygaard wrote:

> [...]
> står i kirkebogen? Om vedkommende var gift? Dødsårsag? Pårørende? Hvilken

in Copenhagen begravesels protocol often gives more details

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-03-08 01:14

"Martin F. Nygaard" <nejtak> skrev Sun, 23 Mar 2008 13:29:07 +0100

>Jeps, vedkommende er død for 25 år siden. Hvilke oplysninger kan der mon
>står i kirkebogen? Om vedkommende var gift? Dødsårsag? Pårørende? Hvilken
>kirkegård?

De fleste af de ting du nævner vil normalvis stå i så nye bøger.

På denne adresse kan du se hvordan dødindførsler ser ud i en nyere
kirkebog (Aulum 1967 - 1988)
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_ny_bog.php?nr=3&dir=512b-12k&size=67

Og andre nyere bøger fra det samme område:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=44

Fødsler er her begrænset til før ca. 1940, men det er en helt privat
regel vi har indført. I princippet kunne vi gå op til 1958 med både
fødsler, vielser og konfirmationer.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-08 05:18

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Fødsler er her begrænset til før ca. 1940, men det er en helt privat
> regel vi har indført. I princippet kunne vi gå op til 1958 med både

Jeg siger mange tak for oplysningerne!
De var til stor hjælp.
Mvh Martin

Fra : Michael Erichsen

Dato : 26-03-08 09:11

Hej Arne

Først en stor tak for alt dit arbejde med at gøre data tilgængelige for
alle os andre. Det er en stor hjælp, og vi er mange, der påskænner
indsatsen.

Men vi har måske et problem (som måske specielt gælder AO, når de kommer
så langt som de planlægger). Og din 1940-grænse tyder på, at du selv har
tænkt dig grundigt om i den retning.

Når vi gør fødselsdata tilgængelige for nulevende personer, åbner vi for
en risiko for det, der med et låneord fra engelsk kaldes identitetstyveri.

Hvis jeg kender både din fødselsdag og dit fødselssted og desuden kan
supplere med din nuværende adresse, som jeg kan få hos Krak eller De
Gule Sider, har jeg næsten lige så gode oplysninger, som hvis jeg havde
dit personnummer.

Vi har ikke haft mange kendte tilfælde af identitettyveri i Danmark
endnu, men i lande som England og USA huserer det kraftigt, og mange
mennesker har fået deres tilværelse ødelagt, både ved økonomisk
bedrageri og ved forveksling med efterlyste personer.

Alle vi, der driver slægtsforskning for vore egne slægter, er
omhyggelige med at tilbageholde data for nulevende personer og anser det
for helt naturligt.

Men vi bør nok tage diskussionen op om kilderne. Grænsen på ca. 1925 på
AO er i virkeligheden allerede en overvejelse værd. Også selv om vi er
glade for alle de nye informationer, vi kan berige vores forskning med.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-03-08 10:55

Michael Erichsen wrote:
> [...]
> en risiko for det, der med et låneord fra engelsk kaldes identitetstyveri.

In England we have no CPR database
tax, health service, locla tac, electoral roll and social services all
have there own sysytems with different ID numbers

False passports have been obtained in the name od dead people found on
grave stones in church yards because the issuing authority did not
thoroughly check the credentials. This has now been tightened up.

but from 1 July 1837 we have civil registrationm by law open to
inspection and for anyone to order a certified copy of a birth, death or
marriage entry on the register locally or on the central database

I am making a new FAQ for DIS Norge
http://www.disnorge.no/dn/fagstoff/slektsforskning/nybegynner/titipsuk.html
not quite finished but follow the links for more

The hysteria over identity theft is from USA where politicians have made
it very difficult for genealogists in some states

The most usual identy theft is by stolen credit card details often from
bank papers found in domestic rubbish

> [...]
> supplere med din nuværende adresse, som jeg kan få hos Krak eller De
> Gule Sider, har jeg næsten lige så gode oplysninger, som hvis jeg havde

you need the last four digits to steal

> [...]
> mennesker har fået deres tilværelse ødelagt, både ved økonomisk
> bedrageri og ved forveksling med efterlyste personer.

not *many* people - the reports are in the Extra Bladet niveau

another factor is in UK you may change your name at any time without
official papers or registration

> Alle vi, der driver slægtsforskning for vore egne slægter, er
> omhyggelige med at tilbageholde data for nulevende personer og anser det
> for helt naturligt.

I follow the US rules
The 1930 census is public so there is no point in hiding data from that
date or earlier - and my newer trees state Living Kristoffersen or
Living Watkins. Dead people, like my first wife and my friend's
daughter, are listed with full details

in 3 years time the 1940 US Federal census will be released

> Men vi bør nok tage diskussionen op om kilderne. Grænsen på ca. 1925 på
> AO er i virkeligheden allerede en overvejelse værd. Også selv om vi er
> glade for alle de nye informationer, vi kan berige vores forskning med.

if you read AO reports in detail
they will continue to about 1950 when the 1925 phase is completed

and so you should
open data actually protects agains ID theft becasue anyone can verify things

ID theft is like a false CV (remember Arken)
if authorities are careless about checking details ID theft will occure

don't panic
in a village everyone knows who is born, married or dies - these are
public events as in UK

SSDI in USA is public to minimize the possibilty of false claims for
pensions
http://ssdi.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/ssdi.cgi
Social Security Death Index Interactive Search

81,074,156 Records
last updated on 2-22-2008

eg
ANNE J SMITH    born 26 Jul 1914   died 22 Dec 2007 (V)   last residence 03104
(Manchester, Hillsborough, NH)    insurance number 001-28-7425

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-03-08 13:06

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> skrev Wed, 26 Mar 2008 10:55:15
+0100

>and so you should
>open data actually protects agains ID theft becasue anyone can verify things

Der ligger flere forskellige overvejelser bag den beslutning (bla. også
hensynet til evt. 'krigsbørn').

Det er som nævnt en privat beslutning vi har truffet for materiale som
vi gør tilgængelig. Og den beslutning er ikke til diskussion.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-03-08 16:17

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Det er som nævnt en privat beslutning vi har truffet for materiale som
> vi gør tilgængelig. Og den beslutning er ikke til diskussion.

thank you Arne

krigsbørn had not entered my mind and they are still in skammekrog in
many families - a very good and wise decision

the krigsbørn in England which caused a great local scandal were those
of US soldiers who happened to be negroes

paternity was all too obvious and some were segregated into foster homes
or families - the father of illegitimate also has to be present to be
named on the birth registration of UK babies

Hence we have a short form (and cheaper) birth certificate ommitting
parents used to show employers for example

Hugh W