Spørgsmål om opladning af batteri
Fra : T.S. Grautsch von Bu~

Dato : 28-03-08 18:34

Det drejer sig om et bette 12 volts batteri fra en scooter som er løbet fri
for strøm. Det er på 5 Ah.
På batteriet står der yderligere:

YT5L - BS Charging method.

Charge at 12 V with current and time as stated below:
Standard: 0,5 A x 5~10 h
Quick: 4 A x 1 h

Kan man oplade dette batteri med denne 12 volts batteri lader?
Der står bl.a. på laderen: Accu. min. 22 Ah. 12 V, 4,5 arithm/6,5 A eff.

Kan batteriet tage skade ved en halv time elelr 45 min på laderen?

Fra : alexbo

Dato : 28-03-08 18:44

"T.S. Grautsch von Buster"

> [...]

> Der står bl.a. på laderen: Accu. min. 22 Ah. 12 V, 4,5 arithm/6,5 A eff.
>
> Kan batteriet tage skade ved en halv time elelr 45 min på laderen?

Et batteri skal helst ikke lades med mere end 10% af kapaciteten, d.v.s de
anbefalede 0,5 A i 5-10t.
Din lader er beregnet til batterier på min 22 Ah, d.v.s. 5 gange større end
dit batteri.
Men dit batteri kan dog lades i 1 time med 4A og laderen lader med 6A,
jeg ville sætte den til, holde øje med batterier stort set hele tiden, det
må ikke koge i syren eller blive varmt, gerne boble lidt og håndlunt.

Måske intervallade, 5 min. ladning, 10 min. pause.

mvh
Alex Christensen

Fra : T.S. Grautsch von Bu~

Dato : 30-03-08 13:18

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> må ikke koge i syren eller blive varmt, gerne boble lidt og håndlunt.
>
> Måske intervallade, 5 min. ladning, 10 min. pause.

Tak for det. Nu har jeg forsøgt at oplade det i ca 40 minutter tilsammen med
6 ah. Uden problemer. Udslag på laderen viser at den lader ok.

Men batteriet er stadigvæk dødt. Har det så åbenbart taget skade af at være
'for tørt'? Eller tror du jjeg kan/burde prøve lidt mere.

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-03-08 13:23

"T.S. Grautsch von Buster" <canarie@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men batteriet er stadigvæk dødt. Har det så åbenbart taget skade af at
> være 'for tørt'? Eller tror du jjeg kan/burde prøve lidt mere.

Køb et nyt!

Mvh
Martin

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 14:39

"T.S. Grautsch von Buster" skrev i

> Men batteriet er stadigvæk dødt. Har det så åbenbart taget skade af at
> være 'for tørt'? Eller tror du jjeg kan/burde prøve lidt mere.

Nej, det er nok slut, som Martin skriver køb et nyt.

Thansen sælger nogle ganske udmærkede batterier.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=1721927704&n=-1815930749

mvh
Alex Christensen