Aktuelle 3D position og bevægelsesvektor f~
Fra : Niels H

Dato : 27-03-08 11:14

Hvor kan man finde en tabel med den aktuelle position og bevægelse af
planeterne, deres måner og egentlig også solen?

Det er let nok at finde tabeller med deres positioner på himlen, men det
gavner ikke meget hvis man vil beregne bevægelse frem og tilbage i tiden med
klassisk mekanik.
Jeg søger altså en x,y,z position samt en vx,vy,vz hastighed for flest
muligt kendte objekter i solsystemet, men kan ikke finde sådan en liste.

Fra : Filip Larsen

Dato : 27-03-08 14:09

Niels H skrev:

> Hvor kan man finde en tabel med den aktuelle position og bevægelse af
> planeterne, deres måner og egentlig også solen?

Prøv at kigge på http://ssd.jpl.nasa.gov/

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Niels H

Dato : 27-03-08 17:21

> Prøv at kigge på http://ssd.jpl.nasa.gov/

Taaaak! Jeg var faktosk de omkring, men missede det trods alt i farten.
Meget lækkert at man kan tilgå horizon med telnet. Så kan man jo let
indbygge automatisk opslag i ens egne programmer

Fra : Niels H

Dato : 27-03-08 20:07

> Prøv at kigge på http://ssd.jpl.nasa.gov/

Et koordinatsystem hvor xy-planet ligger i ekliptika-planet burde vel have
z=0 for Jorden? opslag giver dog dette. Tallene efter datoen er
x,y,z,vx,vy,vz.
Jeg er dog usikker på hvad Equinox (jævndøgn?) betyder her. "Ecliptic and
Mean Equinox of Reference Epoch"

Target body name: Earth (399) {source: DE406+DE405}
Center body name: Solar System Barycenter (0) {source: DE406+DE405}
Center-site name: BODY CENTER
---
Center geodetic : .000000000,.000000000,.00000000
{E-lon(deg),Lat(deg),Alt(km)}
Center cylindric: .000000000,.000000000,.00000000
{E-lon(deg),Dxy(km),Dz(km)}
Center radii : (undefined)
Output units : KM-S
Output format : 02
Reference frame : ICRF/J2000.0
Output type : GEOMETRIC cartesian states
Coordinate systm: Ecliptic and Mean Equinox of Reference Epoch
JDCT , , X, Y, Z, VX, VY, VZ,
$$SOE
625361.500000000, B.C. 3001-Feb-24
00:00:00.0000, -1.407851209722071E+08, -4.967921902695589E+07, -4.081718024282120E+05,
9.305394210583236E+00, -2.805807172778381E+01, -3.395990129895559E-01,

Fra : Niels H

Dato : 27-03-08 21:48

> Jeg er dog usikker på hvad Equinox (jævndøgn?) betyder her. "Ecliptic and
> Mean Equinox of Reference Epoch"

Det beskrives som
Ecliptic and mean equinox of reference epoch

Reference epoch: J2000.0 or B1950.0
xy-plane: plane of the Earth's orbit at the reference epoch
x-axis : out along ascending node of instantaneous plane of the Earth's
orbit and the Earth's mean equator at the reference epoch
z-axis : perpendicular to the xy-plane in the directional (+ or -)
sense
of Earth's north pole at the reference epoch.Dermed burde
Jorden jo være i x,y,0

Fra : Niels H

Dato : 27-03-08 21:59

> Dermed burde Jorden jo være i x,y,0

Læste lige "The ecliptic plane should be distinguished from the invariable
ecliptic plane, which is perpendicular to the vector sum of the angular
momenta of all planetary orbital planes, to which Jupiter is the main
contributor. The present ecliptic plane is inclined to the invariable
ecliptic plane by about 1.5°."

Ahaa. Det vidste jeg så ikke. Det er velsagtens det der angives og ikke det,
for mig mere, gammelkendte ekliptiske plan som er Jordens baneplan.
Det bør så betyde at Jupiter generelt vil have mindre z-værdi i dette
koordinatsystem end Jorden har.

Fra : Niels H

Dato : 27-03-08 22:06

> Det bør så betyde at Jupiter generelt vil have mindre z-værdi i dette
> koordinatsystem end Jorden har.

Ups, nej. Jupiter er jo så meget længere fra koordinatsystemets centrum at
selv en mindre vinkel fra det invariante ekliptika resulterer i en
forholdsvis stor z-forskydning.
Jeg antager at hvis man deler dens z med dens baneradius i astronomiske
enheder og sammenligner med jordens z, SÅ er den mindre.

Snakker med mig selv. Burde måske gøre det privat men ville lige rette min
fejl før andre driller mig med den.