Hvordan hygiejne skaber sygdom?
Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-08 20:53

Hvordan hygiejne skaber sygdom?

Den veldokumenterede del af svaret på dette spørgsmål er om sæbeskabt
irritation , overdreven affedtning og fjernelse af sundt naturligt forsvar.

Folk med god tid er ofte selvdestruktive.

Mere usikkert - men dog anerkendt af Seruminstituttet - er at
overbeskyttelse er hovedleverandør af tidens mange allergi-sygdomme. Skidt
er sundt - måske gavnligere end vitaminpiller i vort velernærede land.

Subtilt men måske væsentligst er, at moral og renlighed knyttedes sammen i
oldtiden, idet rige altid har erobret titlen som højmoralske, og rige havde
råd at gå i nyvasket lyst tøj og holde sig rene. og rigdom gør sund, så de
svinske var de usunde, og typisk videnskab er at påstå årsag-virkning
sammenhæng, hvor den er tvivlsom.

Fattige har haft mindreværdsfølelse ved at fx lugte og derved blive udstødt.
Og disse nederlag har skabt ulykkesfuglmentalitet og sygdoms-disposition.

Fra : Jan Erik Hansen

Dato : 24-03-08 22:08

Bo Warming skrev:
> [...]
> Og disse nederlag har skabt ulykkesfuglmentalitet og sygdoms-disposition.

Det er vel et faktum at bakterier på en intakt hud ikke udgør den større
helbredsrisiko for individet. Går der hul på huden er det en helt anden
sag. Så gør man klogt i ikke at have et svækket imumforsvar hvis
bakterieforekomsten på den beskadigede hud er stor!
Men disse bakterier kan i høj grad udgøre en helbredsrisiko for andre
individer. Så konklusionen er vel at vasker man sig ikke er det relativt
uskadeligt for en selv men potentielt farligt for andre individer man
kommer i kropsberøring med.
Lever du en ensom tilværelse uden kropsberøring med andre er det altså
fuldt forsvarligt at undgå personlig hygiejne!

Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-08 07:42

"Jan Erik Hansen" <jeh@galleribetty.biz> skrev i en meddelelse

> [...]
> sag. Så gør man klogt i ikke at have et svækket imumforsvar hvis
> bakterieforekomsten på den beskadigede hud er stor!

Besøg mig og medbring en teskefuld af det værst tænkelige smitstof fx en
lort eller jord
Jeg ridser i min arm en blødende rift og du lader dit smitstof falde ned på
riften.
Skal vi vædde på at jeg ikke bliver syg?

Der skal være sammenfald af mange uheldige omstændigheder for at betændelse
eller lignende opstår i såret.

> [...]
> Lever du en ensom tilværelse uden kropsberøring med andre er det altså
> fuldt forsvarligt at undgå personlig hygiejne!

I 1853 døde mange af koleraepidemi her.
Samtidige epidemier i London og Hamburg påvistes at have sammenhæng med at
folk sked nær brønd og havde sygdommen og smitstoffet sivede ned i
drikkevandet.

Hvis du besøger mig og du stikker dig på et søm der stikker ud af et bræt i
min have , så kan du blive syg hvis jeg havde sygdom og havde berørt sømmets
spids så smitstof trængte langt ind i dig.

Især hvis du har overbeskyttet dig og har et dårligere immunforsvar end mit
perfekte og toptrænede, er der måske risiko.

Forklar andre scenarier hvor du frygter at min afslappethed mit renlighed
kan skade andre.

Jeg har ikke haft infektion i årtier men min søster fik hepatitis et par
uger da hun besøgte mig i Afghanistan, selvom vi kogte alt drikkevandet.

Den tyske læge der helbredte min søster udførte undersøgelses-ritual så
overbevisende at hun helbredtes af placeboeffekt ved dette. Medicin mod
virussen findes ikke

Det var meget varm sommer og jeg tog derfor daglige kolde karbade mens min
søster besøgte mig - det er faktisk ret uforudsigeligt hvornår man
inficeres, men at vaccinere sig selv ved gradvis at tåle mere og mere skidt
er nok det klogeste sundhedsråd i verden.

Men det giver magt at være renlighedsprædikant - se hvor respekterede mødre
er.
Og læger er et præsteskab som små ånder sjældent tør kritisere.