Liv
Fra : Martin Larsen

Dato : 22-03-08 17:09

Da jeg ikke har behov for at få belyst dette emne i dette forum, men
alligevel aner at her findes et stort savn af helt elementær information,
bringes denne biologiske definition, som desværre kun findes engelsk.
(Bemærk venligst: Begrebet har naturligvis også *filosofiske og andre*
aspekter.)

Life may (somewhat irreverently) be defined in general terms as:

"The phenomenon associated with the replication of self-coding informational
systems",

or specifically as:

"The phenomenon associated with the replication of nucleic acids".

- Rybicki EP, 1996.

Another more serious view:

"Life can be viewed as a complex set of processes resulting from the
actuation of the instructions encoded in nucleic acids. In the nucleic acid
of living cells these are actuated all the time; in contrast, in a virus
they are actuated only when the viral nucleic acid, upon entering a host
cell, causes the synthesis of virus-specific proteins. Viruses are thus
"alive when they replicate in cells, while outside cells viral particles are
metabolically inert and are no more alive than fragments of DNA."

- Dulbecco R and Ginsberg HS, 1980. Virology, p.854-855 (originally
published as a section in Microbiology, 3rd Edn., Davis et al., Harper and
Row, Hagerstown).

http://www.mcb.uct.ac.za/tutorial/virolife.htm

Mvh
Martin

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-03-08 17:17

Martin Larsen wrote:
> Da jeg ikke har behov for at få belyst dette emne i dette forum
[snip]

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 22-03-08 10:22

On 22 Mar., 17:09, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> - Dulbecco R and Ginsberg HS, 1980. Virology, p.854-855 (originally
> published as a section in Microbiology, 3rd Edn., Davis et al., Harper and

Ja, som du nu har fundet ud af er det et emne der er åben for en del
diskussion. Den sidste denition synes nu at være så smal at den er ret
ubrugelig.
Tillykke med at du tilslutter dig dem der ved at emnet er komplekst.

Jeg kan sluttelig informere dig om, at fagbiologer er på vej væk fra
brug af begrebet liv, da det ikke afspeljer vors viden på området.

J.O.

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-03-08 17:55

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> Ja, som du nu har fundet ud af er det et emne der er åben for en del
> diskussion. Den sidste denition synes nu at være så smal at den er ret

De svar der er indløbet fra dig og hr Andersen illustrerer fint
nødvendigheden af mit indledende forbehold.

Mvh
Martin

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-03-08 18:55

Martin Larsen wrote:
> <jenspolsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> De svar der er indløbet fra dig og hr Andersen illustrerer fint
> nødvendigheden af mit indledende forbehold.

Det var ikke et forbehold. Det var en indrømmelse at dit indlæg var et
opslag.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 22-03-08 19:03

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> [...]
> information, bringes denne biologiske definition, som desværre kun
> findes engelsk. (Bemærk venligst: Begrebet har naturligvis også

Wikipedia nævner nogen andre forsøg på at defininere ordet liv

http://en.wikipedia.org/wiki/Life

Hvis du er interesseret i abstrakte defintioner så kan jeg anbefale
Claus Emmeches bog "Det levende spil". Den handler om simple
computermodeller der har nogen af de egenskaber som nævnes på
wikipediasiden, men så vidt jeg husker bruger Emmeche også lidt krudt
på at sammenligne forskellige mulige definitioner af liv.

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field1=forfatter&term1=emmeche&field2=titel&term2=det+levende+spil

Niels

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-03-08 18:29

"Niels L. Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> wikipediasiden, men så vidt jeg husker bruger Emmeche også lidt krudt
> på at sammenligne forskellige mulige definitioner af liv.

Been there, done that. Bare det ikke bliver ALT for vidtløftigt for folk
her.

Jeg tror Emmeche er tilhænger af organicisme. Citat:

"Der har nemlig i den senere tid været tre væsentlige teoretiske kritikker
af den kausalitetsopfattelse, der hersker i klassisk biologi.
1) DST eller Developmental Systems Theory, som især kritiserer kausal
prioritet til genet, altså tanken om at gener (som årsager til organismen og
dens livscycklus) har en særlig basal betydning i forhold til andre årsager
til nedarvning af karakteristiske træk ved organismen.
2) Biosemiotik, der er anvendelse af tegn-teori (semiotik) på biologi.
Biosemiotikken kritiserer opfattelsen af at organismen og dens molekylære
kemi udgør den dybeste beskrivelse af livsfænomenerne, fordi disse snarere
må anskues som kommunikationessystemer beroende på forskellige tegn og
disses fortolkning.
3) Teorier om selv-organisering, som i en vis udstrækning kritiserer
neo-darwinismens monopol på forklaring af organisk form (altså opfattelsen
af at alle former i sidste ende må forklares som resultat af evolution
gennem naturlig selektion), idet ikke-selektionsbaserede principper
inddrages for at forklare dannelse af mønstre og former.
Ingen af de tre "alternative" teorier rummer i sig selv et afklaret begreb
om kausalitet, men de rummer dog hver især ansatser til en udvidelse af en
traditionel naturvidenskabelig opfattelse af forholdet mellem årsag og
virkning."

Mvh
Martin

Fra : Louis_N@edu.herlufsh~

Dato : 22-03-08 17:02

> [...]
>
> - Dulbecco R and Ginsberg HS, 1980. Virology, p.854-855 (originally
> published as a section in Microbiology, 3rd Edn., Davis et al., Harper and

Hermed, også på engelsk, tanker om 'livets kvanter'.

Hilsen fra
Louis Nielsen

Bionitoner - Livets kvantesystemer.
Er liv knyttet til stoffets mindste
kvanter?

By Louis Nielsen
http://www.rostra.dk/louis

In the following I will postulate that the most fundamental
characteristics of 'Life' exists already in the nature of the smallest
and most fundamental energy-/matter quanta in the Universe. These
smallest energy-/matter quanta - the true atoms - I have given the
name UNITONS, the unit 'particles' of the Universe.
The existence of unitons I postulate in my "Unified Quantum Theory
about the Universe".
The theory is based on the smallest fluctuating quantum of length -
the elementary length, the smallest fluctuating quantum of time - the
elementary time, and the smallest and fluctuating energy-/matter
quantum - the uniton.
The theory is based on quantization of 'space', 'time' and 'mass', and
gives a unification of Microcosmos and Macrocosmos - a unification of
the smallest with the greatest.

The quantitative magnitudes of these smallest and most fundamental
quanta are determined by the total 'mass' of the Universe.
Formulas and calculations can be studied in my treatise: http://www.rostra.dk/louis/

WHAT IS LIFE?
Some fundamental questions about the concept of 'life' is:
- What are the most fundamental principles of 'life'?
- What defines a 'living system'?
- What are the characteristics of the most fundamental form of
'life'?
- Is the most fundamental nature of 'life' associated with the most
fundamental energy-/matter quanta?
- Is 'life' a natural aspect of the evolution of the Universe?

My answer to the last two questions are: Yes!

The most primitive living system is characterized by:
1: Reproduction that is the possibility of production of more and
more 'building blocks'.
2: Mobility of the interacting 'building blocks'.
3: Metabolism that is exchange of energy and 'matter'.

THE COSMIC EMBRYOTON. THE COSMIC EVOLUTION QUANTUM NUMBER.
The smallest and most fundamental quantum-fluctuating energy-/matter
quanta - the true atoms I have given the name UNITONS.
The unitons are the 'building blocks' of all 'matter' and 'fields' and
they exist also in so-called 'vacuum'. The unitons are responsible for
ALL interactions in the Universe. The different forces gravitational,
electromagnetic, strong- and weak nuclear forces as we have introduced
in our physical description of the processes in Nature are - I suppose
- basically determined by different intensity of uniton interactions.
The Universe came into existence in the 'shape' of ONE fluctuating
matter-quantum - 'THE COSMIC EMBRYOTON'. The Universe began its
evolution about 14 billion years ago, when the 'cosmic embryoton' came
into existence and made the first reproduction into two energy-/matter
quanta - two unitons. The quantum-evolution of the Universe can be
described by a 'Cosmic Evolution Quantum Number', a cosmic quantum
clock, 'ticking' up through the natural numbers. When the Universe was
'born' the 'Cosmic Evolution Quantum Number' had the value one.
The created actual total number of unitons is equal to the actual
value of the 'Cosmic Evolution Quantum Number'. In our epoch the
Universe exists of about 7*10^(127) unitons. We are living in a
'Cosmic Uniton-Sea' pervading the whole Universe, also so-called
vacuum. For every 'quantum tick' of the 'Cosmic Evolution Quantum
Number' one new uniton is coming into existence.

REPRODUCTION AND LIFE.
The quantum evolution of the Universe is characterized by the
reproduction of more and more unitons giving a greater and greater
Universe.
The effect of reproducing copies of special matter-systems is one of
the fundamentals of 'life'.

CONDENSATES OF UNITONS.
As a consequence of the formation of more and more moving unitons the
Universe is expanding, and along with this expansion the cosmic uniton-
temperature of the Universe is decreasing.
Below some critical value of the cosmic uniton-temperature the unitons
can form uniton-condensates.
Particles as electrons and protons are 'stable' quantum dynamical
uniton-condensates of a huge number of unitons. Unstable 'particles'
for example produced in collision experiments are local unstable
condensates of unitons.

THE BIONITON, THE QUANTUM OF LIFE.
My postulate about 'The Quantum of Life':
- The primordial aspect of 'life' is associated to the reproduction of
unitons.
- 'Life' is already in its most primitive nature in existence in the
unitons - the true atoms.
Exchange of unitons - metabolism - can only take place in a system
with more interacting unitons.
Let us introduce the name Bioniton for the most 'simple' system that
has the following characteristics:
- The Bioniton consists of a huge number of interacting unitons in a
specific uniton-condensate.
- The Bioniton can reproduce itself into a new scale-invariant
bioniton.
- The Bioniton can exchange unitons - that is energy and matter - with
the surroundings.

The Bioniton can be regarded as 'The Quantum of Life', or the 'Life-
Quantum'.

Best regards
Louis Nielsen
Denmark

Fra : Rado

Dato : 23-03-08 13:19

On Sat, 22 Mar 2008 16:01:35 -0700 (PDT), Louis_N@edu.herlufsholm.dk
wrote:

>In the following I will postulate that the most fundamental
>characteristics of 'Life' exists already in the nature of the smallest
>and most fundamental energy-/matter quanta in the Universe.

Nemlig.

--
Rado

Har du husket at betale din internetlicens?
http://www.stopcomputerlicens.dk/

Fra : Jan Erik Hansen

Dato : 23-03-08 14:37

Rado skrev:

> Nemlig.

Hvordan kan man , helt uden at føre nogen form for bevis, opstille sine
egne modeller for universet og så forvente at nogen tager en seriøs ?
Hvis nogen så gør , uden de opstillede hypoteser på nogen måde er
testet/sammenlignet med reel allerede erhvervet viden, ja så finder jeg
det bare sørgeligt!
Det eneste jeg har respekt for i dette univers er teorier og viden der
kan afprøves ved eksperimenter eller bevises matematisk! Det åbner så
til gengæld op for utallige ting: fler dimensionelt univers, parallele
universer, tidsrejser, og materien/stoffet bliver faktisk meget
metafysisk: kvanteteorier kan opfattes metafysisk når man opdager at
kvanter lader sig påvirke af at der måles på dem ..... fysik kan faktisk
åbne for en utrolig verden man kan blive helt religiøs af det! Men jeg
føler intet behov for at opfinde egne
teorier/postulater/hypoteser/modeller af universet for at forklare
noget...de allerede eksisterende og anderkendte er så rigelige til at
indeholde både det fysiske univers, parallelle verdener/dimensioner, ja
sågar en skabende gud (og hans skaber :) ) er der plads til FØR big
bang.... den eksisterende naturvidenskab er på ingen måde en hindring
for religiøs tro.
Liv anser jeg som målet for det fysiske univers, jeg kan kun tro - ikke
vide - at det faktisk altid vil opstå helt automatisk når betingelserne
er til stede! men det er ren tro....at det er automatisk anser jeg bare
som en genialitet fra en skabende guddoms side....ingen grund til at
gribe ind hele tiden....en intelligent gud skaber rammerne som så
udfyldes automatisk udfra opstilllede naturlove.
Jeg har personligt ikke mulighed for at rumme universet uden at jeg
samtidig tror på en skabelse, for at noget sådant kan opstå uden
intelligent vilje anser jeg for mærkværdigt....men det skyldes
selvfølgelig at jeg er en biologisk maskine der har en referenceramme
der siger mig at alt omkring mig for størstedelens vedkommende er skabt
af andre biologiske maskiner....hvis universet fundementalt kun er
energi i bevægelse og i forskellige tilstandsformer, bl.a. masse, og at
det ikke er skabt af nogen/noget - men opstået helt af sig selv , ja så
bliver det hele for surrealistisk for mig....så pga. mine begrænsede
intellektuelle og emotionelle ressourcer er jeg nødsaget til at have en
tro på en skaber for at kunne rumme universet og naturvidenskaben.