hvordan??
Fra : marlene

Dato : 27-03-08 21:41

da mit andet spørgsmål ikke gav pote, prøver jeg igen,
hvordan marinere I kød, tænker mest på stege.
før eller efter stegning.

hvad kan anbefales af smag?

mvh .malene

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-03-08 21:52

"marlene" <rin@nyk.dk> writes:
>da mit andet spørgsmål ikke gav pote, prøver jeg igen,
>hvordan marinere I kød, tænker mest på stege.
>før eller efter stegning.
>
>hvad kan anbefales af smag?

Jeg tror det knibre med svarene fordi dit spørgsmål er upræcist. Der er
himmelvid forskel på om vi taler om kylling, and, duer, gris, vildsvin,
okse, kalv, lam, kaniner, hest, rejer, haj, sild eller noget helt andet

Men marinering sker altid før den varme tilberedning, altså før stegning
kogning.

Hvad der kan anbefales af smag er jo umuligt at svare på, dels afhænger
det af din egen personlige smag, hvad der vil være passende, dels afhænger
det af hvilket tilbehør der skal serveres sammen med kødet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Max

Dato : 27-03-08 22:42

Hej Frank

> Men marinering sker altid før den varme tilberedning, altså før
> stegning kogning.

Også med stegt sild i eddike ?

--
Mvh Max

Fra : marlene

Dato : 28-03-08 08:07

ups - det kan jeg godt se,
jeg tænker på oksekød/roastbeef, kalkunbryst og svinemørbrad, skal bruges
til buffet. og serveres koldt.
jeg fik for nylig oksekød med pesto og rucula, den var vist marineret i en
soyablanding
+ oksekød med spinatblade og ristet peanuts, marineret i lime og ingefær
fantastisk lækkert, serveret koldt, kender bare ikke blandingen og
fremgangsmåde, bla. hvor længe det trækker,

har selv ofte marienet svin og kalkun i citron, som jeg selv synes om,
men vil gerne have lidt ideer, som er afprøvet, vil ikke gerne ødelægge
maden til 60 gæster.

malene

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 28-03-08 10:49

marlene skrev:
> [...]
>
> har selv ofte marienet svin og kalkun i citron, som jeg selv synes om,
> men vil gerne have lidt ideer, som er afprøvet, vil ikke gerne ødelægge

Hej Marlene

Jeg har med kalkun haft stor fornøjelse af at lægge det i citronsaft
15-20 min. Mens det marinerer i citronsaft, så rører jeg en yoghurt
marinade: yoghurt naturel med masser af hvidløg, chili, peber,
spidskommen, koriander, løg, evt garam marsala. Heri kommer jeg kalkunen
efter den er færdigmarineret i citronsaften. Nu skal kalkunkødet stå og
soppe i 6-12 timer i denne yoghurtblanding. Når du tager brystet ud af
marinaden sætter du det i et fad med det youghurtmarinade der hænger ved
og så steger du brystet i ovnen som vanligt.

Hvis du marinerer et helt stort kalkunbryst ville jeg nok stikke et par
kanaler ind i kødet for at lade smagen trænge lidt længere ind. Noget
der også er godt, er at skære kalkunkødet ud i fine tynde stykker og
marinere som ovenfor og så i ovnen ved fuld drøn i 20 min så man får
nogle små sprøde kødstykker. Måske nok for meget arbejde til 60 gæster,
men meget godt til daglig mad :)

Hilsen Jesper

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 28-03-08 11:51

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som ovenfor og så i ovnen ved fuld drøn i 20 min så man får nogle små
> sprøde kødstykker. Måske nok for meget arbejde til 60 gæster, men meget

Hvor mon smagen af selve kødet bliver af???
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 28-03-08 13:11

Hej Aksel

> Hvor mon smagen af selve kødet bliver af???

Siden hvornår er kalkun begyndt at smage af noget ? :)

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-03-08 18:44

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> Hej Aksel

> Siden hvornår er kalkun begyndt at smage af noget ? :)
>
> --
> Mvh Max

Kalkun har skam en smag, desværre er det en dårlig smag af kalkun. Derfor
ønsker de fleste at marinere den ligesom slagterne gør med kød der er blevet
for gammelt.
Jeg foretrækker at spise andre ting og lade de stakkels kalkuner leve, de
har det ikke for godt i forvejen så grimme og dumme som de er.

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-03-08 19:44

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg foretrækker at spise andre ting og lade de stakkels kalkuner
> leve, de har det ikke for godt i forvejen så grimme og dumme som

Så har du det lige som mig. Der skal meget hvidløg eller andre
stærke ting til at overdøve smagen af kalkun. Det er da godt at vi
ikke har "Thanksgiving Day" her hjemme.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 28-03-08 20:38

Hej Steen

> Derfor ønsker de fleste at marinere den ligesom slagterne gør med kød
> der er blevet for gammelt.

Kød der er blevet "for gammel" behøver ikke marinade, det gør dårligt
kød der ikke tåler at blive velhængt derimod.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-03-08 01:46

> Hej Steen

> Kød der er blevet "for gammel" behøver ikke marinade, det gør dårligt
> kød der ikke tåler at blive velhængt derimod.

Ikke desto mindre husker jeg nu tydeligt nogen svinekoteletter jeg købte i
Superbest engang. Grill marinerede og tydeligvis fordi de var for gamle,
siden har jeg ikke købt noget der var marineret.

Steen.

Fra : Max

Dato : 29-03-08 09:00

Hej Steen

> Ikke desto mindre husker jeg nu tydeligt nogen svinekoteletter jeg
> købte i Superbest engang. Grill marinerede og tydeligvis fordi de var
> for gamle, siden har jeg ikke købt noget der var marineret.

Jeg må også tilstå at jeg aldrig kunne komme i tanke om at købe
noget der var marineret, så har man jo ikke styr på noget som helst.

--
Mvh Max

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-03-08 20:46

On 2008-03-28, Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Aksel

> Siden hvornår er kalkun begyndt at smage af noget ? :)

Har det ikke altid smagt af pap ? Især den hakkede udgave.

/Sune

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-03-08 15:20

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Har det ikke altid smagt af pap ? Især den hakkede udgave.

Bliver pap bedre af at blive hakket?

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Erling Vestergaard M~

Dato : 28-03-08 13:12

Aksel Pedersen wrote:
> "Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor mon smagen af selve kødet bliver af???
> Mvh
> Aksel

Smagen af kalkun? Hvor er den gemt i første omgang ;)

-Erling

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-08 16:40

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor mon smagen af selve kødet bliver af???

Smagen? Af kalkun? Jeg forstår godt, den skal marineres så voldsomt. Havde
det været mig, havde jeg efterfølgende serveret marinaden og smidt kødet ud.
Ikke engang hunden vil jeg byde kalkun.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : marlene

Dato : 29-03-08 10:05

tak for de mange ubrugelige kommentare om kalkunkødets smag eller mangel på
samme,
hvor blev de gode råd af, dem jeg søgte???
malene

Fra : fix

Dato : 29-03-08 12:41

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> tak for de mange ubrugelige kommentare om kalkunkødets smag eller mangel
> på samme,
> hvor blev de gode råd af, dem jeg søgte???
> malene

Jeg tror nok essensen er, at alt som giver en smag du kan lide, vil være
velegnet

Vi har også et par sundhedsapostle i familien, som serverer kalkun, men det
har aldrig givet mig problemer, da de erfaringsmæssigt tilbereder med
fremmed smag. Marinade af vin, løg, hvidløg og krydderier er udmærket.
Kan også serveres brunet i en gryde og færdigkogt i en karrysovs sammen med
ris.

Nyd kødet som du foretrækker, det kan være ligesågodt som tørt gammelt
kalvekød fra supermarkedet!

finn

Fra : marlene

Dato : 29-03-08 15:02

jeg har faktisk en combi-microovn, af den bedre slags,
digitalt programmeret til kalkunbryst efter vægt, så er det super mad,

jeg har altså aldrig oplevet en dårlig "papsmag", men hvor har jeg oplevet
meget sejt, alt for rødt eller overstegt oksekød,
derfor er valget bl.a kalkun, naturel er ok, men synes bare det skal smage
af et eller andet, derfor tænkte jeg der må være nogen der sidder og gemmer
på den super sammensætning af ingridienser,

Fra : Max

Dato : 29-03-08 15:19

Hej marlene

> tak for de mange ubrugelige kommentare om kalkunkødets smag eller
> mangel på samme,
> hvor blev de gode råd af, dem jeg søgte???

Velkommen til usenet, du spørger som du lyster og vi svare som vi har
lyst til. Så tager du det du kan bruge til noget og glemmer resten.

--
Mvh Max

Fra : marlene

Dato : 29-03-08 21:30

altså max.
ingen svar og man kan ligesågodt lade være med at spørge,
men hva pokker, biblioteket elsker at låne kogebøger ud, det her var bare
nemmere og mere spildt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-08 21:37

> altså max.
> ingen svar og man kan ligesågodt lade være med at spørge,
> men hva pokker, biblioteket elsker at låne kogebøger ud, det her var
> bare nemmere og mere spildt.

1) Kan du ikke nok overtales til at bruge lidt mere læsevenlig
usenet-teknik? Du kan sikkert se, hvordan alle andre gør det, og deraf
udlede, hvordan det smartest gøres.

2) Du fik rent faktisk svar på dit spørgsmål.

3) Hvad betyder "men hva pokker, biblioteket elsker at låne kogebøger ud,
det her var bare nemmere og mere spildt"? Hvis du ikke har dansk som
modersmål, er du lovligt undskyldt. Har du dansk som modersmål, bør du
forlange dine skolepenge tilbage.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-08 10:51

> [...]
> ingen svar og man kan ligesågodt lade være med at spørge,
> men hva pokker, biblioteket elsker at låne kogebøger ud, det her

Hej Marlene.

Du kunne jo også evt. prøve at google på "marineret kalkunkød", der
er da en del opskrifter.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-03-08 22:57

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> on torsdag 27. marts 2008 at 22:41
+0100 wrote:
>Også med stegt sild i eddike ?

))

Du har da ganske ret - den overså jeg lige i farten - og der er sikkert
flere.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311