Induktion - for store pander?
Fra : Heidi

Dato : 27-03-08 20:39

Nu når snakken lige gik på induktion, så har jeg det selv og er også
ekstremt glad for det - men jeg har fået et "problem" som jeg lige vil
lufte.
Jeg har fornylig købt to større pander (en firkantet 32x32
støbejernspande og en rund ca. 32 cm bred såkaldt paellapande (som vel
egentlig bare er en store sauterpande), begge fra Ikea.

Begge pander er noget større i diameter end den største plade jeg har på
kogepladen, og jeg oplever nu at det kun er i midten at begge pander
bliver rigtigt varme. I sauterpanden er det ikke det store problem, for
den bliver typisk brugt til sammenkogte retter, men med støbejernspanden
synes jeg lidt det er noget skidt - det er i hvert fald blevet svært at
stege bøffer ensartet!
Jeg troede egentlig at den måde induktion virker på betød at en
pande/gryde ville blive ensartet varm uanset hvor stor den er, fordi det
netop er panden/gryden der bliver varm og ikke pladen. Men det er
åbenbart ikke tilfældet her. Har jeg simpelthen købt dem for store?

--
Heidi

Fra : Zillyink

Dato : 27-03-08 20:53

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i meddelelsen:
> ..- Har jeg simpelthen købt dem for store?

Både og, hvis ikke bunden af dine potter og pander fordeler
varmen mere jævnt, så vil du opleve det du skriver, at der kun
varmes der hvor varmekilden isoleret set er.

Specielt de lidt dyrere mærker har en specialbund, der sender
varmen ud mod kanten og dermed skaber en mere ligelig fordelt
varmezone, men at der selvfølgelig altid vil være mere varme der
hvor primærkilden er.
--
Baumann

Fra : Ivar

Dato : 28-03-08 19:43

Zillyink skrev:

> Både og, hvis ikke bunden af dine potter og pander fordeler varmen mere
> jævnt, så vil du opleve det du skriver, at der kun varmes der hvor
> varmekilden isoleret set er.

Det vil altid være tilfældet, medmindre panden er ekstrem tyk.
Hvis man har brug for en meget varm pande, skal der være rimelig
overenstemmelse mellem størrelsen på pande og varmekilde. Selv
for de bedst varmeledende metaller (sølv og kobber), vil forskellen
mellem afstanden lige op og 10 cm til siden have stor betydning.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-08 23:27

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> I sauterpanden er det ikke det store
> problem, for den bliver typisk brugt til sammenkogte retter, men med
> støbejernspanden synes jeg lidt det er noget skidt - det er i hvert
> fald blevet svært at stege bøffer ensartet!

Underligt. Een af fordelene ved en støbejernspande er ellers dens evne til
at fordele varmen jævnt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 28-03-08 15:10

Hej Jens

> Underligt. Een af fordelene ved en støbejernspande er ellers dens
> evne til at fordele varmen jævnt.

Ja, men den skal jo være lavet ordentlig for at virke.

--
Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 31-03-08 15:59

Max wrote:
> Hej Jens

> Ja, men den skal jo være lavet ordentlig for at virke.

Og det ved jeg jo så ikke om den er. Den er som sagt fra Ikea, og jeg
tror faktisk jeg har haft spurgt herinde tidligere om der var nogen der
havde erfaring med støbejern fra Ikea, og jeg mener jeg fik at vide at
støbejern var støbejern, sådan mere eller mindre, så det burde ikke gå
galt.
Men jeg må nok bare indstille mig på kun at stege bøffer på midten, og
så bruge kanten til at holde noget andet varmt med - og så måske være
knap så nærrig næste gange!

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 01-04-08 01:01

"Heidi" wrote:

> [...]

>netop er panden/gryden der bliver varm og ikke pladen. Men det er
>åbenbart ikke tilfældet her. Har jeg simpelthen købt dem for store?

Ja; Den firekantede er emaljeret indvendigt og er super til ovnretter,
da den holder maden varm længe efter serveringen.

Dine induktionskogeplader er for små til det grej.
I min søgen efter en ordentlig induktionskogeplade, er 21 cm normalt
den største diameter på kogezonen.

Det betyder, at der kun kun bliver induceret varme til kogegrejet i en
diameter på lidt over 21 cm. - altså en kold ring på 5 cm hele vejen
rundt, som yderligere bliver kølet af kogegrejets høje kanter, der
virker som køleplader.
Du kan starte med at varme hele panden op, først placere de yderste
bøffer til bruning og herefter resten.
Jeg skal gerne beskrive og begrunde om et par dage, når jeg igen får
lidt tid.

www.dr.dk/forbrug havde engang en side under 'hårde hvidevarer',
hvorfra jeg citerer:

Emaljegryder
Emaljerede gryder fordeler varmen ujævnt. Emaljerede gryder kan slide
mere end andre gryder på den glaskeramiske plade på grund af ujævn
bund. Kogegrej med lakeret bund må ikke bruges på glaskeramiske
plader, da lakafskalninger kan brænde fast i pladen.

Støbejern
Kogegrej af støbejern er tungt og fordeler varmen ujævnt, men holder
længe på varmen. Støbejern kan misfarve maden, men det har kun
betydning for udseendet. Ubehandlet støbejern kan ruste, men kan
beskyttes mod rust ved at smøres ind i olie. De fleste kogekar af
støbejern har en overfladebehandling eller emaljering, som mindsker
risikoen for påbrænding, rust og misfarvning af maden. Gamle
støbejerns gryder kan ridse den glaskeramiske plade på grund af ujævn
bund.
CITAT SLUT.

Den største induktionsplade (diameter) til privat brug jeg er stødt på
er 28 cm. (Siemens EH 756501). Der findes sikkert andre.

m.v.h. Emil

Fra : Heidi

Dato : 01-04-08 17:15

Emil wrote:
> Ja; Den firekantede er emaljeret indvendigt og er super til ovnretter,
> da den holder maden varm længe efter serveringen.

Og jeg som troede støbejern var godt til at stege på, men det har jeg
åbenbart fuldstændig misforstået! Jeg må til at lave nogle flere retter
i ovnen så

> Jeg skal gerne beskrive og begrunde om et par dage, når jeg igen får
> lidt tid.

Hvis du har lyst og tid, så gerne, tak

> Den største induktionsplade (diameter) til privat brug jeg er stødt på
> er 28 cm. (Siemens EH 756501). Der findes sikkert andre.

Det må være noget vi skal holde udkig efter når vi engang skal have den
nuværende skiftet ud - men det skulle jo helst ikke være lige nu og her,
da den kun er 3 år gammel.

--
Heidi

Fra : fix

Dato : 03-04-08 07:36

> Det må være noget vi skal holde udkig efter når vi engang skal have den
> nuværende skiftet ud - men det skulle jo helst ikke være lige nu og her,
> [...]
Det burde have lange udsigter.

Svigersønnen arvede oldemors 30cm store støbejernsgryde, og den virker
fortræffeligt, og er tyk nok til at fordele varmen pænt. Den har nu været
brugt i min. 60 år, do kun de 5 sidste til induktion. Derfør til elplader
(bunden blev rettet af i en drejebænk for en snes år siden). hos bedste på
gas, og ved olde og derfør på et rigtigt komfur (til brænde/tørv)
Se det er genbrug!

finn

Fra : Heidi

Dato : 03-04-08 19:37

fix wrote:

> Det burde have lange udsigter.
>
> Svigersønnen arvede oldemors 30cm store støbejernsgryde,

Imponerende historie, men det var nu induktionspladen jeg snakkede om

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 18-04-08 23:17

"Heidi" wrote:

>Og jeg som troede støbejern var godt til at stege på, men det har jeg
>åbenbart fuldstændig misforstået! Jeg må til at lave nogle flere retter
>i ovnen så

Støbejern er perfekt til stegning, det skal blot opvarmes til
bruningstemperatur inden selve stegningen startes, så den akkumulerede
varme bruges til brunningen.

>Det må være noget vi skal holde udkig efter når vi engang skal have den
>nuværende skiftet ud - men det skulle jo helst ikke være lige nu og her,
>da den kun er 3 år gammel.

Den store plade er helt fin (4,4 Kw i boost, normalt for andre plader
er det halve) Men hvad skal den bruges til?
Det er ligesom at købe en bil, som kan køre 440 km/t, men der findes
ingen steder, hvor det kan lade sig gøre.

Nyd dine induktionsplader, brug dine store pander i ovnen eller i
kuglegrillen og du vil være lykkelig for dit nuværende valg.

m.v.h. Emil

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 19-04-08 18:57

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Nyd dine induktionsplader, brug dine store pander i ovnen eller i
> kuglegrillen og du vil være lykkelig for dit nuværende valg.

Hvis man har tyndbundede gryder eller pander, siger det sig selv, at varmen
har vanskeligere ved at fordeles jævnt i hele koge/stegeområdet. Så brænder
det på centralt hvorimod de ydre områder ikke bliver særligt varme.
En stor pande/gryde - større end komfurets varmeregion - kan sagtens bruges,
hvis bunden er tyk - som tilfældet er ved de fleste gode gamle støbejerns
remedier.
Mvh
Aksel

Fra : Ivar

Dato : 19-04-08 22:56

Aksel Pedersen skrev:

> Hvis man har tyndbundede gryder eller pander, siger det sig selv, at varmen
> har vanskeligere ved at fordeles jævnt i hele koge/stegeområdet.

Øh, hvorfor siger det sig selv? Det er nemlig helt forkert.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-04-08 12:10

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> varmen har vanskeligere ved at fordeles jævnt i hele
> koge/stegeområdet. Så brænder det på centralt hvorimod de ydre

Det er det argeste vrøvl.

Tykbundede gryder er langt bedre til at fordele varmen end tyndbundede.
Støbejernspander er langt bedre til at fordele varmen end de tynde
blik-udgaver.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 20-04-08 20:39

> [...]
>
> Tykbundede gryder er langt bedre til at fordele varmen end tyndbundede.
> Støbejernspander er langt bedre til at fordele varmen end de tynde

Ok - I har misforstået mig - sikkert fordi jeg udtrykte mig forkert.
Det problem jeg omtalte var myntet på den situation - som nævnes i trådens
start - hvor stegepanden er noget større end det felt, hvor varmen
genereres. I denne situation fordeles varmen mere ensartet med en tyk bund
end med en tyndere kvalitet. Det var det, jeg prøvede at beskrive -
åbenbart ikke godt nok.
Men ellers er jeg helt enig med jer. Prøv at læse igen, hvad det egentlig
var, jeg skrev.
Mvh
Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-04-08 20:45

> Men ellers er jeg helt enig med jer. Prøv at læse igen, hvad det
> egentlig var, jeg skrev.

Du har ret. My bad.

--
-Jens B.