Samba print admin og queue
Fra : Frank Nørvig

Dato : 17-07-01 09:02

Hejsa

Jeg har sat en Linux Samba print-server op på mit arbejde og den kører også
relativt ok uden de større problemer.
Jeg har dog nogle småting jeg gerne vil have rettet.

1. Når en bruger skriver ud på en printer via Windows 95, gennem min
print-server, står der at ejeren er "nobody" eller lign. Det skyldes
sandsynligvis at jeg har valgt ikke at kontrollere brugernavn og adgangskode
når man udskriver, da det skal være tilgængeligt for alle (public). Hvordan
kan jeg få den til at skrive brugernavnet på personen der udskriver, på det
pågældende job?

2. Hvis jeg trykker på printer-indstillingerne i Windows og vil stoppe
udskrivning midlertidigt, får jeg at vide at jeg ikke har rettigheder til
den funktion. Men da der hverken er sat admin eller brugere op på serveren,
burde alle vel kunne bruge den funktion? Jeg har på fornemmelsen at det er
mig der har konfigureret smb.conf forkert så pause/resume ikke virker som
det skal.

Nedenfor er et udklip af min smb.conf under [GLOBAL]
#Printer settings
printcap name = /etc/printcap
load printers = no
printing = lpr
print command = /usr/bin/lpr -P%p %s -r
lpq command = /usr/bin/lpq -P%p
lprm command = /usr/bin/lprm -P%p %j
lpq cache time = 60
change notify timeout = 10
printer driver file = /usr/local/samba/printers/printers.def

Og her er et udklip fra min smb.conf under en af printerne jeg har problemer
med:
[cow089]
comment = IT Printer
path = /var/tmp
browsable = yes
printable = yes
public = yes
writable = no
create mode = 0700
printer driver = HP LaserJet 4 Plus/4M Plus
printer driver location = \\COS240\hp4drv$
queuepause command = /usr/bin/lpc stop %p
queueresume command = /usr/bin/lpc start %p

Kan nogen sige mig hvad jeg gør galt og om jeg bør lave queue pause/resume
på en anden måde? Jeg har prøvet med lppause og lpresume, men det virkede
heller ikke efter hensigten.

Med venlig hilsen
Frank Nørvig