Røræg til røget ål
Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 20:33

har en af jer en super opskrift på røræg,har googlet en opskrift som
siger :3 Æg+3spsk fløde,salt og peber.
Pisk æg og fløde forsigtigt sammen krydr forsigtigt,Smelt fedstof i
tykbundet gryde,kom ægmassen i gryden og lad den stivne ved svag
varme,når ægmassen er cremet tages gryden af varmen,og lad røræggen
svale af på en tallerken.Er den ok eller hvad?

/gubbi

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-08 21:19

<gubbi> skrev i en meddelelse
> [...]
> varme,når ægmassen er cremet tages gryden af varmen,og lad
> røræggen svale af på en tallerken.Er den ok eller hvad?

Den er perfekt. Sådan laver jeg altid røræg. Husk endelig at det
skal være meget svag varme, ellers vil massen ret hurtigt gå på
bunden.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 22:57

>Den er perfekt. Sådan laver jeg altid røræg. Husk endelig at det
>skal være meget svag varme, ellers vil massen ret hurtigt gå på
>bunden.

Ok,så prøver jeg,tak for svaret.

/gubbi

Fra : Emil

Dato : 23-03-08 01:51

gubbi wrote:

>har en af jer en super opskrift på røræg,

Ja: Den super nemme (læs: idiotsikre
Den er ikke helt så god som den originale opskrift; men er valget
mellem at lave den nemme eller undvære, så vinder den nemme:

Æg piskes med en gaffel sammen med ca. 2 spsk vand pr. æg.
Krydres med frisktkværnet hvid peber (Absolut ingen salt!).

Varmes i kasserolle til æggene koagulerer, rør meget forsigtigt imens.
Hældes i en passende lille fintmasket si til afdrypning.

Vend røræggen ud på en tallerken, og servér straks. Det smager nemlig
godt med varm røræg til røget ål.

Og husk så rigeligt med karse på ål og æg.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 23-03-08 01:56

Emil wrote:

>Varmes i kasserolle til æggene koagulerer, rør meget forsigtigt imens.

Altså fuld knald på varmen, det kan ikke gå galt.

m.v.h. Emil

Fra : Andersen

Dato : 25-03-08 14:43

Hejsa...

> [...]
> varme,når ægmassen er cremet tages gryden af varmen,og lad røræggen
> svale af på en tallerken.Er den ok eller hvad?

Et godt spørgsmål som jeg selv har prøvet mig frem med, men endnu ikke
fundet den perfekte opskrift på

Jeg har tidligere kunne få en fantastisk æggestand i en fiskeforretning i
Aalborg,
den er desværre lukket nu, så jeg har prøvet mig frem men endnu ikke fundet
den
rette smag.

Nu spørger du til røræg, men der er jo forskel på om det er røræg eller
æggestand, da jeg tit forfalder til den med at røre æg og fløde op, og
så på panden med det, mens æggestanden bliver hældt i lerskåle
og bagt i ovnen.

Så hvis nogen har en opskrift på den perfekte æggestand så er den meget
velkommen også

Hilsen Andersen

Fra : Max

Dato : 25-03-08 17:23

Hej Andersen

> Så hvis nogen har en opskrift på den perfekte æggestand så er den
> meget velkommen også

Den perfekte æggestand er helt glat og helt uden lufthuller. Et forsøg på
at lave sådan en kan være som følger:

20 personer

12 æg
6 dl sødmælk
½ tsk salt
hvid peber
2 stk 900 ml aluforme med låg
(formene smøres med spraymargarine)

Ægene røres grundig sammen med salt
og peber uden at piske luft i massen,
mælken tilsættes langsomt under stadig
omrøring. Massen sies og fordeles i de
to forme. Anbringes i en bradepande i
ovnen, der fyldes kogende vand i brade-
panden indtil formene lige akurat flyder.
Ovnen stilles på 140-150°C og stege-
termometrets føler anbringes i vandet
mellem de to forme. Vandet i bradepanden
må ikke koge. Æggestanden er færdig når
stegetermometret viser omkring 85-90°C.
(knap 2 timer)

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 26-03-08 03:27

"Max" wrote:

>Hej Andersen

>Den perfekte æggestand er helt glat og helt uden lufthuller. Et forsøg på
>at lave sådan en kan være som følger:

<snip <Udmærket grundopskrift>>

De få gange jeg er blevet udsat for en god æggestand, har den ofte
været svagt krydret med Fransk Esdragon og dild (tydeligvis friske
blade).
Jeg kan forestille mig, at også persille og purløg kan komme i spil,
lidt afhængigt af formålet.

>20 personer
>½ tsk salt

Den mængde salt lyder ikke af meget; alligevel ødelægger den tit en
æggeret, da denne ofte anvendes som neutralt modspil til en saltet ret
eller tilbehør (røget fisk, flæsk).
Et bedre alternativ vil være sukker - eller endnu bedre - (+ bittert)
karse.
Formålet må være, at nå hele vejen rundt om smagsregisteret i den
endelige servering.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 26-03-08 17:40

Hej Emil

> Jeg kan forestille mig, at også persille og purløg kan komme i spil,
> lidt afhængigt af formålet.

Purløg og æg er jo en klassiker, men man er vel kun begrænset
af sin fantasi og sine evner til at komponere når det gælder
smagsvarianter man kan bruge.

> Den mængde salt lyder ikke af meget; alligevel ødelægger den tit en
> æggeret, da denne ofte anvendes som neutralt modspil til en saltet ret
> eller tilbehør (røget fisk, flæsk)

Ja, men til f.eks. røget laks må den heller ikke være for fersk, så
bliver kontrasten for stor.

> Formålet må være, at nå hele vejen rundt om smagsregisteret i den
> endelige servering.

Ja, men til f.eks. røget laks kommer det søde jo med sennepsdressingen.

--
Mvh Max

Fra : Andersen

Dato : 26-03-08 06:55

> [...]
> Ovnen stilles på 140-150°C og stege-
> termometrets føler anbringes i vandet
> mellem de to forme. Vandet i bradepanden

Jeg takker for svarene og afprøver det ved
først kommende lejlighed..

Hilsen Andersen