Røde Æg ?
Fra : Harry Lund

Dato : 21-03-08 12:56

Goddag NG
jeg så Damen Plum lave boller med røde røde æg (Russisk).
Hun sagde , at de skulle koges med rødløg !
Det har jeg prøvet. Men det virkede ikke.
Hvad har jeg ikke hørt ?
venligst
Harry

Fra : J W Nielsen

Dato : 21-03-08 13:03

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Goddag NG
> jeg så Damen Plum lave boller med røde røde æg (Russisk).
> Hun sagde , at de skulle koges med rødløg !
> Det har jeg prøvet. Men det virkede ikke.
> Hvad har jeg ikke hørt ?

Nu er det vel skallerne du har brugt???

/Jørgen

Fra : Ole Christiansen

Dato : 22-03-08 08:53

"J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i meddelelsen
>
> Nu er det vel skallerne du har brugt???
>
> /Jørgen

LOL.

/Ole

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-03-08 13:04

Harry Lund wrote:
> jeg så Damen Plum lave boller med røde røde æg (Russisk).
> Hun sagde , at de skulle koges med rødløg !
> Det har jeg prøvet. Men det virkede ikke.
> Hvad har jeg ikke hørt ?

At du alene skulle bruge "skallerne" fra rødløget, altså det yderste
"tørre"/"sprøde" lag?

At det kun er æggets skal der bliver farvet og altså ikke "gennemfarvet"?

(Jeg har ikke prøvet selv, men er ret overbevist om, at ovenstående er
måden at gøre det på).

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-03-08 16:28

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> (Jeg har ikke prøvet selv, men er ret overbevist om, at ovenstående er
> måden at gøre det på).

Det er det også.
Skaller fra almindelige løg kan også bruges, de giver en rødbrun farve.
Jeg koger æg med skaller 10 - 15 min. og lader dem stå i "løgbadet" - de ser
flotte ud som dekorativt materiale og kan sagtens ligge 2 - 3 uger uden at
komme til at lugte.

Hilsen Inger

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-03-08 16:47

Inger Pedersen skrev:

> Jeg koger æg med skaller 10 - 15 min. og lader dem stå i
> "løgbadet" - de ser flotte ud som dekorativt materiale og
> kan sagtens ligge 2 - 3 uger uden at komme til at lugte.

Kan man ikke puste æggene ud først?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tina.

Dato : 21-03-08 18:56

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke puste æggene ud først?

Sagtens, men det giver altid uvilkårligt nogle grimme ender i æggene, når de
er pustet ud. :)

- Tina

Fra : Rick

Dato : 22-03-08 11:55

"Tina." <spørg@mig> wrote in message
> Sagtens, men det giver altid uvilkårligt nogle grimme ender i æggene, når
> de er pustet ud. :)

Ikke nødvendigvis. Jeg ved ikke, hvad sådan en hedder, men min mor har i en
hobbybutik for mange år siden anskaffet sig en lille pumpe med en synål tynd
kanyle, hvormed man kan pumpe alt indhold ud. Når alt indholdet er ude, kan
man pumpe vand ind og ud for at skylle den ren, så den ikke kommer til at
lugte.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-03-08 21:10

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke puste æggene ud først?

Jo selvfølgelig, hvis ikke min dovenskab forbød det

Hilsen Inger

Fra : Inger D.

Dato : 22-03-08 00:10

> Kan man ikke puste æggene ud først?

Så flyder de vel ovenpå. Bliver de så farvede?

Inger D.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-03-08 07:39

Inger D. skrev:

> Så flyder de vel ovenpå. Bliver de så farvede?

Uden at have prøvet det, vil jeg forvente at æggene ruller rundt
i vandet og bliver jævnt farvede over det hele, men det må vel
komme an på en prøve.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : fix

Dato : 21-03-08 21:47

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg koger æg med skaller 10 - 15 min. og lader dem stå i "løgbadet" - de
> ser flotte ud som dekorativt materiale og kan sagtens ligge 2 - 3 uger

og meget længere hvis man lægger dem i saltlage!
(saltæg=solæg=sønderjysk/tysk specialitet) kan være mums for mogens!

finn

Fra : Harry Lund

Dato : 22-03-08 09:48

Tak for svarene.
MEN dem der taler om at puste æggene ud, har misforstået sagen.
Æggene var røde når de var pillet. Og derefter lagt ind i en bolle.
Men OK, jeg spørger Madam Plum . Hun må da have en hjemmeside.
Iøvrigt prøver jeg først med skallerne af løget. Tak for det tips.
Venlig hilsen
Harry

Fra : Ivar

Dato : 22-03-08 15:51

Harry Lund skrev:

> Æggene var røde når de var pillet.

Nej, æggene blev bagt ind i brødet med skaller på!

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Harry Lund

Dato : 22-03-08 09:57

Endvidere.... Jeg har lige fået oplyst at der genudsendes kl 1730 på dr2.
Idag d. 22.03.08 Så bliver det vil opklaret.
Harry

Fra : Harry Lund

Dato : 22-03-08 10:10

Løsningen fra Camilla Plum.
Man koger æggene i en time med rødløgskaller.
Så langt så godt.
Men bliver de røde indeni?
Det må prøves.
Harry

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-03-08 10:34

Harry Lund skrev:

> Løsningen fra Camilla Plum.
> Man koger æggene i en time med rødløgskaller.
> Så langt så godt.
> Men bliver de røde indeni?
> Det må prøves.

Æg kogt en hel time. Hvad skal de bruges til?

--
Herluf

»deportér Akkari og alle andre illoyale imamer«
Mette Vuns

Fra : Harry Lund

Dato : 22-03-08 11:19

Ja det må du nok spørge om.
Camilla brugte dem til nogle russiske boller.
Hvad ellers ??
det får vi se.
Harry

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-08 11:23

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det må du nok spørge om.
> Camilla brugte dem til nogle russiske boller.
> Hvad ellers ??
> det får vi se.
> Harry

Jeg har lige set udsendelsen på nettet, og jeg synes ikke hun sagde
noget om kogetiden. Man skulle bare koge dem med skallerne fra
rødløg. Foruden bollerne lavede hun et fletbrød og fordelte 3 æg i
"hullerne".

Hvis man koger æggene i en time, vil de da blive helt uspiselige
efter min mening.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Harry Lund

Dato : 22-03-08 13:19

Hej Tove
det der med en time står på hendes hjemmeside.
Fuglebjerggaard.dk
Harry

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-08 13:20

> Hej Tove
> det der med en time står på hendes hjemmeside.
> Fuglebjerggaard.dk
> Harry

Hej Harry.

Så er det nok derfor at jeg ikke hørte noget LOL

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-03-08 15:39

Harry Lund skrev:
> Hej Tove

> det der med en time står på hendes hjemmeside.
> Fuglebjerggaard.dk

Jeg tror du har læst forkert. Det er løgskallerne der skal koge
en time. Æggene skal koges normalt i vandet bagefter.

Forresten er det i morgen at man forskellige steder i landet
praktiserer den gamle skik med at trille hårdkogte æg ned
ad forskellige bakker. Det gælder om at få sit æg til at
rulle længst. Jeg har set det her i den lokale plantage.

Hornbækkerne vandrer ad "Kædegangsti" ud i plantagen
til "nøddebakkerne" hvor der trilles med dekorerede påskeæg.
Det er sjovt at se på, og børnene elsker det. Nogle gange
går de hårdkogte æg i stykker, inden de når ned ad bakken.
Måske skulle de have givet dem en hel time i gryden

http://www2.skovognatur.dk/vandretursfoldere/84/images/HORNBEK1.jpg

--
Herluf :·)

Fra : Harry Lund

Dato : 22-03-08 17:06

Hvad er det jeg har læst forkert ??
Harry

Citat..
Man kan bruge rå, prikkede æg, husk at den prikkede ende skal vende ud ad
dejen så evt. overtryk kan slippe ud. Eller man koger æggene i vand med
mange rødløgsskaller i en time til de er fuldstændigt mørkebrune.
Citat slut

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-03-08 17:29

Harry Lund skrev:

> [...]

> ud ad dejen så evt. overtryk kan slippe ud. Eller man koger æggene i
> vand med mange rødløgsskaller i en time til de er fuldstændigt

Her er så det citat jeg fandt på Camilla Plums hjemmeside:

Citat:
Løgskaller

Skallerne giver smuk farve til påskeæg- også på andre tidspunkter.
Kog skallerne i vand til det dækker i en time. Si det og brug vandet
til at koge æg i. Hvis man bagefter gnider æggene i en smule olie
ser de ud som de fineste polerede mahogniæg. Hvis man knækker
skallerne ved at trille de kogte æg mod bordet, og derefter lægger
dem i lagen bliver de smukt marmorerede.
Rødløgsskaller giver en mere lillabrun og meget smuk farve.
Citat slut.
Link:
http://fuglebjerggaard.dk/C.%20artikler%202002/loeg.htm

--
Herluf :·)

Fra : Harry Lund

Dato : 22-03-08 18:25

Fint Nok. Herluf.
Så må sagen være tilstrækkeligt belyst.
Og nu mangler jeg bare at prøve det; i morgen efter kirketid.
Venlig hilsen
Harry

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-03-08 10:11

On Sat, 22 Mar 2008 09:56:59 +0100, Harry wrote:

> Endvidere.... Jeg har lige fået oplyst at der genudsendes kl 1730 på dr2.
> Idag d. 22.03.08 Så bliver det vil opklaret.

Ellers betaler din medielicens for at du kan se programmerne på nettet:

<http://dr.dk/TV/20080111094821.htm>

Så kan du se det igen og igen

Mvh.

--
"You know, if the sun was an oboe, what would you do?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-03-08 20:22

On Fri, 21 Mar 2008 12:56:25 +0100
"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> wrote:

> [...]
> jeg så Damen Plum lave boller med røde røde æg (Russisk).
> Hun sagde , at de skulle koges med rødløg !
> Det har jeg prøvet. Men det virkede ikke.

Alt efter hvad du vil have indfarvet (skal eller æg), så er der 2
muligheder:

skal : kog æggene i 30+ minutter med skalden fra rødløg (alternativt
virker rødbedesaft fint).

æg: kog ægget så det kun lige bliver smilende. Pil det forsigtigt og
kog så ægget yderligere i 15 minutter med skallen af et rødløg (eller
rødbedesaft).

Andre farver kan også bruges og man kan lave mange sjove effekter med
farver på æg. Lavede fornyeligt disse marmoræg til en tapas aften:
http://picasaweb.google.co.uk/kimusan/Tapaseggs/photo#5175825511964250930
De er kogt i en blanding af sort te, mørk soya og rød balsamico (smagen
var svag, men rigtig god).

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-03-08 22:58

On Fri, 28 Mar 2008 11:51:21 +0100, Tove wrote:

> Det er da også helt iorden, hvis man står i sit eget køkken.

(Gør hun ikke det?)

> Enhver har jo sin måde at gøre det på. Hvis man er på TV er det noget
> helt andet, der skal hygiejnen da helst være i top.

At se på andre lave mad i fjernsynet må da være et af de tilfælde hvor
kokkens hygiejne har allermindst mulighed for at påvirke dit helbred?

o o o

Er det fordi du regner med at hun sjældent vasker hår og/eller har noget
meget usundt lagret i frisuren, at det er slemt at hun rører ved det når
hun er på skærmen?

,

--
"Eat?" Adam Sjøgren