Confit de canard - for syttende gang
Fra : Jens Bruun

Dato : 20-03-08 21:05

Jaja, jeg har skrevet om det før, men nu er den sgu' ved at være der:

Jeg løb over andelår på tilbud. Godt nok frosne, men til 15 kroner stykket
går det nok. Købte en ordentlig røvfuld, og kan konstatere, at de egner sig
meget bedre til confit de canard sammenlignet med de bryster, jeg tidligere
har eksperimenteret med.

Min erfaring er, at de kan tåle meget mere kraftig saltning (sprængning)
inden kogning, og at de efterfølgende har en langt bedre tekstur en
brysterne, når de er færdige.

For pokker, hvor smager de godt efter en fem-seks timers nedsaltning,
efterfølgende småkogning i andefedt en to-tre timer, og så lidt tid i
køleskabet nedsænket i samme andefedt.

Og så er jeg lidt imponeret over, at mit andefedt fra julen stadig holder.
Det har fået mange tæsk med kogning/køling, men smager stadig helt frisk.
Det giver mig håb om, at den del af fedtet, jeg frøs ned, kan holde endnu
længere tid uden at blive harsk.

NB: De sidste to andelår ryger over ilden om et par timer. Så meget for
tanken om at lave confit de canard, der skulle have holdt det meste af året

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Henrik

Dato : 24-03-08 02:53

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse
> Jaja, jeg har skrevet om det før, men nu er den sgu' ved at være der:

Hej Jens
Jeg har fulgt dine skriblerier og test og er imponeret over din iver og din
vilje til at lade os andre få et indblik

Jeg har fået fat i andefedt og vil starte med at hive lår og bryst ud af
fryseren - men jeg mindes ikke og have set, at du på nogets tidspunkt angav
mængden af saltning - henholdsvis på lår og bryst

Kan du ridse indgredienser op en gang til?

Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-08 13:40

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse

> Kan du ridse indgredienser op en gang til?

Det er lidt svært at angive, da jeg jo har forsøgt mig lidt frem. Jeg er
nået frem til det bedste resultat ved at strø et pænt lag groft salt på både
skin- og kødsiden (dvs. et rundhåndet lag uden helt at dække), og så lade
det så i fem-seks timer ved max. 10 grader. Derefter skylder jeg saltet af i
koldt vand, og påbegynder selve kogningen.

Når jeg f.eks. salter fire lår i en stor Magretheskål, skal der stå ca. én
cm væske i bunden, når de er klar. Som jeg skrev i mit oprindelig indlæg, så
er det min erfaring, at man ikke skal ramme helt så nøjagtig med lår i
forhold til med bryster. Brysterne er åbenbart meget mere modtagelige for
saltning, og dermed lettere at oversalte.

Jeg har overvejet at prøve en længere nedsaltning og så bruge mindre salt,
men det må blive næste gang

Held og lykke med dine forsøg. Husk nu at skrive herinde om resultatet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.