Fordøjelsen - varighed?
Fra : Steffen

Dato : 22-03-08 11:38

Hvor længe varer fordøjelsen normalt? Jeg har ikke kunnet finde dette omtalt
på Internettet. Måske har nogen et link?
Hilsen
Steffen

Fra : Holst

Dato : 22-03-08 11:46

Steffen wrote:

> Hvor længe varer fordøjelsen normalt? Jeg har ikke kunnet finde dette omtalt
> på Internettet. Måske har nogen et link?

Prøv at kig en måneds tid eller to tilbage i denne gruppe, for da blev
der snakket lidt om det.

Fra : Steffen

Dato : 22-03-08 14:05

Det kan jeg desvære ikke finde.
Hilsen
Steffen

Fra : Holst

Dato : 22-03-08 14:10

Fra : Sabina H.

Dato : 22-03-08 16:12

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> wrote in message
> Det kan jeg desvære ikke finde.
> Hilsen
> Steffen

http://groups.google.com/group/dk.helbred/browse_thread/thread/2ab35acbe6a8ecec/50195aecd19a734f#50195aecd19a734f

ellers kan du selv bladre lidt her:
http://groups.google.com/group/dk.helbred/topics?gvc=2

min erfaring er, at maden er gennemsnitligt (og det er sådan MEGET
gennemsnitligt, da det jo er forskelligt afhængig af fødeemner) tager det ca
½ time at passere maven, herefter ca 1½-2 timer at passere tyndtarmen, og
herfra kan det være endnu mere forskelligt, da det kommer an på ens
motion/bevægelse, væskeindtag og lignende... ideelt set skal man af med
afføring mindst en gang om dagen.

--
Knus,
Sabina

Fra : Holst

Dato : 22-03-08 16:26

Sabina H. wrote:

> ideelt set skal man af med
> afføring mindst en gang om dagen.

Hvilket jo absolut intet siger om fordøjelsens varighed.

Fra : Ulvir

Dato : 22-03-08 17:25

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilket jo absolut intet siger om fordøjelsens varighed.

Spis en lille Lego klods sammen med fiberrig mad og godt med væske, helst
vand.
Skriv tidspunktet ned.
Gør det samme når du skider den ud igen.
Tiden mellem disse to tidspunkter er fordøjelsens varighed af fiberrig mad.

Øvelsen kan varieres med forkellige slags mad og væsker.

Bon appetit.

Fra : Sabina H.

Dato : 22-03-08 20:16

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> Hvilket jo absolut intet siger om fordøjelsens varighed.

har jeg sagt det gjorde? jeg kom med min personlige og helt generelle
observation, grunden til at jeg kan sige det som jeg kan, er at jeg har haft
ileostomi, og dermed MEGET tydeligt kan se hvornår bestemte fødeemner
forlader tyndtarmen, og burde have bevæget sig over i tyktarmen....
men "fordøjelsen" er jo også en meget generel ting.... taler man om den tid
det reelt tager for kroppen at fordøje ting, eller taler man om den tid det
tager for fødeemner at passere kroppen??
for taler man om hvor lang tid det tager for kroppen at fordøje ting, så er
min observation faktisk meget rammende, da tyktarmen som sådan ikke reelt
fordøjer føden, men blot "opsuger" væske og visse mineraler der er tilbage i
den fordøjede mad....

men derudover er jeg jo ikke en autoritet på emnet, andet end min personlige
erfaring....

man kan læse lidt om det her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ford%C3%B8jelsessystem
selvom det er et IMO lidt rodet redegørelse, så giver det da en ide om
det....

denne her:

--
Knus,
Sabina

Fra : Sabina H.

Dato : 22-03-08 20:22

> [...]

ileostomi, og dermed MEGET tydeligt kan se hvornår bestemte fødeemner
forlader tyndtarmen i min krop, og burde have bevæget sig over i
[...]

erfaring, men på den anden side, når man spøger i et debatforum, er det vel
også folks personlige meninger/erfaringer man spørger efter.... ellers
spurgte man vel en læge....

[...]

http://dagenssundhed.dk/index.php/Kroppens-funktioner/Fakta-om-fordoejelsen.html
synes jeg er nemmere at overskue..

andre links:
http://www.herbalcenter.dk/mails/092_DA_Insert.pdf
http://64.233.183.104/search?q=cache:B0asTwAQ2rIJ:apoteket.dk/pics/templatedata/apoteket/Artikler/images/Apoteket-dk/PDF/fordoejelseA5_brochure.pdf+maden+igennem+mave+ford%C3%B8jelse&hl=da&ct=clnk&cd=8

men, at sige et fast tidsrum som det tager at fordøje maden, uden at have en
mere specifik del af fordøjelsessystemet at forholde sig til, er svært....

--
Knus,
Sabina

Fra : Heidi, Miver & Mulle~

Dato : 24-03-08 21:24

<klip> man kan læse lidt om det her:
> [...]
> http://64.233.183.104/search?q=cache:B0asTwAQ2rIJ:apoteket.dk/pics/templatedata/apoteket/Artikler/images/Apoteket-dk/PDF/fordoejelseA5_brochure.pdf+maden+igennem+mave+ford%C3%B8jelse&hl=da&ct=clnk&cd=8

</klip>

Tak for en stribe gode links :)
Det er spændende hvad der faktisk sker indeni...

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og nu også Bajses mor

Fra : Lise Hansen

Dato : 23-03-08 09:24

Prøv at spise en stor potion rødbeder (fx bagte eller rødbedesalat).
I nogle timer vil du tisse rødt, fordi rødbederne befinder sig i mavesæk -
tolvfingertarm. Herefter har urinen almindelig farve, fordi rødbederne
befinder sig i tyndtarmen, hvorfra der ikke opsuges væske.
Efter yderligere ca 12 timer bliver urinen igen rød, fordi rødbede-resterne
nu er i tyktarmen, hvor der opsuges væske.
Efter nogle timer bliver rødbede-resterne "afleveret".
Dette viser naturligvis kun noget om din aktuelle fordøjelseshastighed -
ikke om hvad der er normalt, som er dit spørgsmål.
Hilsen
Lise

Fra : Steffen

Dato : 24-03-08 08:04