Påskeaktuelt: Hvad er en genstand?
Fra : Jørgen

Dato : 21-03-08 16:38

Hvad er egentlig "en genstand"?
Er det en alm pilsnerøl?
330 ml a 4,6% alkohol = 15 ml ren sprit

Mine snapseglas er godt nok ikke ret store, men meget bekvemme i størrelsen.
De er på præcis 20 ml. Fylder jeg alm rød Ålborg i (45%), giver det kun 9 ml
sprit. Dvs, at 1,7 (næsten 2) snapser af den størrelse svarer til en
genstand.

Holder den beregning mon?

Til køreprøven for 50 år siden lærte jeg, at en mand på 70 kilo er 1 time 15
min om at forbrænde en genstand. Hvor hurtigt mon en mand på 110 kilo klarer
det?

Mvh
Jørgen

Fra : Holst

Dato : 21-03-08 16:48

Jørgen wrote:

> Hvad er egentlig "en genstand"?
> Er det en alm pilsnerøl?
> 330 ml a 4,6% alkohol = 15 ml ren sprit

En genstand er 15 ml alkohol, hvilket meget praktisk passer stort set
med det, der er i en almindelig pilsner.

> [...]
> De er på præcis 20 ml. Fylder jeg alm rød Ålborg i (45%), giver det kun 9 ml
> sprit. Dvs, at 1,7 (næsten 2) snapser af den størrelse svarer til en

Ja, det vil jeg mene.

> Til køreprøven for 50 år siden lærte jeg, at en mand på 70 kilo er 1 time 15
> min om at forbrænde en genstand. Hvor hurtigt mon en mand på 110 kilo klarer
> det?

Svært at sige. Vi forbrænder det alle ikke lige hurtigt, selvom vi vejer
det samme.

I stedet for at sidde og drikke burde den fede mand bruge tiden på at gå
sig en god tur og få noget motion.

Fra : Jørgen

Dato : 21-03-08 16:56

> Svært at sige. Vi forbrænder det alle ikke lige hurtigt, selvom vi vejer
> det samme.
>
> I stedet for at sidde og drikke burde den fede mand bruge tiden på at gå
> sig en god tur og få noget motion.

Korrekt. Der er altid flere løsninger på det problem.
Det er i øvrigt en løsning, jeg er blevet konfronteret med før.
Sig mig? Kender du og min kone hinanden?

Jørgen

Fra : Karsten

Dato : 22-03-08 05:57

"Jørgen" <laybourn@c.dk>skrev:

> [...]
>De er på præcis 20 ml. Fylder jeg alm rød Ålborg i (45%), giver det kun 9 ml
>sprit. Dvs, at 1,7 (næsten 2) snapser af den størrelse svarer til en

hej Jørgen

iflg. :
http://www.altomalkohol.dk/Topnavigation/Fakta_om_alkohol/Engenstand.aspx

er der en formel , men den tænker jeg godtnok ikke så meget på,
når man sidder i et hyggeligt selskab

>Til køreprøven for 50 år siden lærte jeg, at en mand på 70 kilo er 1 time 15
>min om at forbrænde en genstand. Hvor hurtigt mon en mand på 110 kilo klarer
>det?

hmmm...leveren er vel samme størrelse som den altid har været ??

>Mvh
>Jørgen

evt. god påskefrokost i det kolde vejr :)

mvh. Karsten

Fra : Jørgen

Dato : 22-03-08 10:42

> hmmm...leveren er vel samme størrelse som den altid har været ??

**********************

Den gang lærte vi også, at jo større kropsvægten er, des mindre påvirkes man
af en genstand. Men nu taler du om leveren og leverens størrelse. Det er
stof til eftertanke. Mon ikke du er inde på noget rigtigt der? Jeg ved ikke,
hvad der er rigtigt.

Vi lærte, at en genstand gav ca 0,25 pro mille på ham på 70 kilo (Alle tal
med en meget stor usikkerhedsmargin). Andet interesserede ikke den gang, for
da vejede vi ca 70 kilo. Men det blev mere end antydet, at hvis man vejede
under 70 kilo - det gjorde de fleste piger - ville en genstand afsætte mere
end den kvarte promille.

Alt detteher har kun akademisk interesse. Hvis jeg er til en god frokost,
vil jeg ikke sidde hele tiden og bryde min hjerne med matematiske øvelser.
Jeg lader altid vognen stå.

God påskefrokost allesammen.
Jørgen

Fra : Holst

Dato : 22-03-08 11:22

Jørgen wrote:

> [...]
> under 70 kilo - det gjorde de fleste piger - ville en genstand afsætte mere

Promillen er jo indholdet af alkohol i blodet. Så hvis du hælder en
bajer på en 5-årig og selv drikker en bajer, så er der ingen tvivl om,
at barnet har en væsentlig højere promille end dig.

Når alkoholen er optaget i blodet, så skal den jo igen fjernes fra
blodet, og det foregår primært ved at alkoholen nedbrydes. Det sker med
omtrent den samme hastighed hele tiden, dvs. der nedbrydes den samme
mængde alkohol hver time. Det vil med andre ord sige, at det tager
dobbelt så lang tid at nedbryde to bajere, som det tager at nedbryde en
enkelt.

Jeg søgte lidt og fandt:

"alcohol is removed from the bloodstream at an approximately constant
rate. This rate varies considerably between individuals; experienced
male drinkers with a high body mass may process up to 30 grams (38 mL)
per hour, but a more typical figure is 10 grams (12.7 mL) per hour."

Så os almindelige, der ikke er fede vanedrankere, vil sandsynligvis
nedbryde i omegnen af 10 g pr. time.

En genstand er som nævnt 15 ml alkohol, hvilket jeg lige kan beregne
svarer til ca. 12 g alkohol. Så kan du nedbryde 10 g pr. time, vil det
tage 1 time og 12 min at nedbryde en genstand.

Men ovenstående citat fortsætter også:

"Persons below the age of 25, women, persons of certain ethnicities, and
persons with liver disease may process alcohol more slowly."

så de 10 g pr. time skal helt sikkert tages med et gran salt, idet det
kan variere meget fra person til person.