|
| Wiresaks? Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 28-03-08 21:24 |
|
Hej gruppe
Som bekendt anbefales og til nogle kapsejladser forlanges der, at der
skal være en wiresaks om bord. Til at klippe en havareret mast fri af
båden, så vidt jeg har forstået. Er der nogen, som har erfaring eller
har hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende nødvendigt at bruge
en wiresaks efter et mastehavari? Eller er det et levn fra gamle dage?
Jeg har set Marthas mastehavari 11. september 2005,
http://www.dragoer-sejlklub.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/12-41/2006/2006_1.pdf
--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk
| |
HO (28-03-2008)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 28-03-08 22:22 |
|
"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:XtcHj.16$LU7.13@news.get2net.dk...
> Som bekendt anbefales og til nogle kapsejladser forlanges der, at der
> skal være en wiresaks om bord. Til at klippe en havareret mast fri af
> båden, så vidt jeg har forstået. Er der nogen, som har erfaring eller har
> hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende nødvendigt at bruge en
> wiresaks efter et mastehavari?
I sommerferien 2007 så jeg samme tilfælde som omtalt i artiklen der henvises
til.
Rimelig stille vejr - men alligevel mistede de mast - rig og sejl i
Hejlsminde bugt.
Konen kaldte på hjælp i en halv time, inden de kom i tanke om, at antennen
lå på "havets bund"
Så ja det kan nemt hænde at det er en god ide' med en wiresaks.
MVH
hans
| |
Kondrup (28-03-2008)
| Kommentar Fra : Kondrup |
Dato : 28-03-08 18:37 |
|
On 28 Mar., 22:21, "HO" <h...@nospamvejen-net.dk> wrote:
> Konen kaldte på hjælp i en halv time, inden de kom i tanke om, at antennen
> lå på "havets bund"
> Så ja det kan nemt hænde at det er en god ide' med en wiresaks.
> MVH
> hans
Ja, både wiresaks og ekstra VHF antenne er nødvendigt.
Som de beskriver fra Martha, er skrækken at mast eller bom slår hul i
skroget.
Hilsen
Jens
| |
Harding E. Larsen (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 29-03-08 13:26 |
|
Hej Henning,
Årsagen til at man ved kapsejladser i reglerne indfører kravet
er, at arrangørerne vil forbedre og tilsikre en bedre
søsikkerhed, da det desværre ikke for private mindre lystbåde er
et lovkrav, at der skal være en wiresaks eller nedstryger med HS
klinge ombord.
Det er lidt sbsurt at forbinde lystsejlads, undladelser og
manglende specifikke regler.
Derfor føler kapsejladsarrangører et ansvar og medvirken til at
forbedre søsikkerheden ved minimumskrav. Det samme gælder jo
nødudstyr som, redningskranse, selvtændende elektriske blus,
vager, flydeliner, kastering, forbindingskasse, pulverslukker,
D.V.N. deklarerede livliner, sikkerhedsseler- og redningsveste
til alle ombordværende, forsvarlige fastgørelsespunkter ombord
for liner til sikkerhedsseler o.s.v.
Er der tale om udlejningsfartøjer kræves der fra "Mellemstort
fartområde" og op, en værktøjskasse med passende indhold. Hvor
det for sejlfartøjers vedkommende udtrykkeligt er nævnt at
værktøjskassen skal indeholde en wiresaks eller nedstryger med
HS-klinger.
Skal riggen kappes er en wiresaks langt at fortrække fremfor en
nedstryger, da man uden faste holdepunkter (en skruestik) har
svært ved at bruge nedstrygeren effektivt.
Fartøjets ejer er ansvarlig for, at fartøjet ved hvert lejemåls
begyndelse opfylder foreskriften og Søfartsstyrelsen syner
lejlighedsvis fartøjet.
Alt det kan læses på: http://www.sejlernet.dk/regel1.htm
Det vil være godt om alle både havde en til fartøjets størrelse
passende værktøjskasse og i tillæg hertil lidt reservedele,
skruer, møtrikker m.m.
Ofte er man ude for at der spørges til lån af selv en
skruetrækker.
Når man har købt en relativ dyr båd bør man også indregne et
beløb til værktøj m.m.
Mvh/Harding
Henning Rasmussen <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev:
>Hej gruppe
>
>Som bekendt anbefales og til nogle kapsejladser forlanges
>der, at der
>skal være en wiresaks om bord. Til at klippe en havareret
>mast fri af
>båden, så vidt jeg har forstået. Er der nogen, som har
>erfaring eller
>har hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende
>nødvendigt at bruge
>en wiresaks efter et mastehavari? Eller er det et levn fra
>gamle dage?
>
>Jeg har set Marthas mastehavari 11. september 2005,
>
> http://www.dragoer-sejlklub.dk/fileadmin/user_upload/dokum
>enter/12-41/2006/2006_1.pdf
>
>
>--
> Med sejlerhilsen
>Henning _/) _/) _/)
> www.frivagt.dk
| |
Henning Rasmussen (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 29-03-08 19:32 |
|
"Harding E. Larsen (slet EI1DL)" <harding@EI1DLlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:12067939220.488681980390112@dtext.news.tele.dk...
> Hej Henning,
>
> Årsagen til at man ved kapsejladser i reglerne indfører kravet
> er, at arrangørerne vil forbedre og tilsikre en bedre
> søsikkerhed, da det desværre ikke for private mindre lystbåde er
> et lovkrav, at der skal være en wiresaks eller nedstryger med HS
> klinge ombord.
>
> Mvh/Harding
Hej Harding
Mener du, at en wiresaks forbedrer sikkerheden?
Til Hans
>Konen kaldte på hjælp i en halv time, inden de kom i tanke om, at
>antennen
>lå på "havets bund"
>Så ja det kan nemt hænde at det er en god ide' med en wiresaks.
>MVH
>hans
Mener du, at en wiresaks kan bruges som antenne?
Til Jens
>Som de beskriver fra Martha, er skrækken at mast eller bom slår hul i
>skroget.
>Hilsen
>Jens
Jeg er ret sikker på, at en alumast ikke kan slå hul i et
glasfiberskrog, trods bulder og brag måske.
Til alle
Folk må for min skyld sejle rundt med så meget udstyr, som de har lyst
til. I mange tilfælde tror jeg, det vigtigste er ikke at gå i panik.
Tilfældet Martha ser da ret fredeligt ud, og de kunne også bjerge
sejlene. Hvis de nu ikke havde klippet wirerne over, vil jeg mene, at de
kunne have hevet masten langskibs og tøffet stille og roligt hjem til en
kop kaffe.
--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail
| |
Harding E. Larsen (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 29-03-08 20:06 |
|
Hej Henning,
Ja i allerhøjeste grad; men det opdager du nok når du får brug
for den.
Lad nu være med at blande tingene sammen, en antenne har i sig
selv intet med en wiresaks at gøre.
Er man så uforsigtig kun at have en antenne i masten har man
ikke en seriøs forståelse for at hjæpe sig selv på søen.
En aluminiummast kan/vil kunne slå hul i båden, her mangler du
den fornødne viden ser det ud til.
Det gælder også i forbindelse med Marthas tragiske forlis og
omstændighederne dermed.
Her viser det sig endnu en gang at du ikke har det fornødne
kendskab, Martha beholdt si rig på hele tiden, som du kan se af
billederne fra bjærgningen:
http://www.fritidssejlerne.dk/blad/stor/02-2005.pdf
Du har vist meget at lære og putte i værktøjskassen inden du
begiver dig ud på søen.
Mvh/Harding
Henning Rasmussen <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet EI1DL)"
><harding@EI1DLlarsen.tdcadsl.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:12067939220.488681980390112@dte
>xt.news.tele.dk...
>> Hej Henning,
>>
>> Årsagen til at man ved
>>kapsejladser i reglerne indfører kravet
>> er, at arrangørerne vil forbedre
>>og tilsikre en bedre
>> søsikkerhed, da det desværre ikke
>>for private mindre lystbåde er
>> et lovkrav, at der skal være en
>>wiresaks eller nedstryger med HS
>> klinge ombord.
>>
>> Mvh/Harding
>
>Hej Harding
>
>Mener du, at en wiresaks forbedrer sikkerheden?
>
>Til Hans
>
>>Konen kaldte på hjælp i en halv
>>time, inden de kom i tanke om, at
>>antennen
>>lå på "havets bund"
>>Så ja det kan nemt hænde at det er
>>en god ide' med en wiresaks.
>>MVH
>>hans
>
>Mener du, at en wiresaks kan bruges som antenne?
>
>Til Jens
>
>>Som de beskriver fra Martha, er
>>skrækken at mast eller bom slår hul i
>>skroget.
>>Hilsen
>>Jens
>
>Jeg er ret sikker på, at en alumast
>ikke kan slå hul i et
>glasfiberskrog, trods bulder og brag måske.
>
>Til alle
>
>Folk må for min skyld sejle rundt
>med så meget udstyr, som de har lyst
>til. I mange tilfælde tror jeg, det
>vigtigste er ikke at gå i panik.
>Tilfældet Martha ser da ret
>fredeligt ud, og de kunne også bjerge
>sejlene. Hvis de nu ikke havde
>klippet wirerne over, vil jeg mene, at de
>kunne have hevet masten langskibs og
>tøffet stille og roligt hjem til en
>kop kaffe.
>
>
>--
>Henning
>Hotmail-adressen er kun til
>spam/junkmail
| |
Henning Rasmussen (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 29-03-08 20:32 |
|
"Harding E. Larsen (slet EZIB5)" <harding@EZIB5larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:12068179380.158500459685182@dtext.news.tele.dk...
> Hej Henning,
>
> Ja i allerhøjeste grad; men det opdager du nok når du får brug
> for den.
Jeg tager det roligt, jeg sejler kun en 50-60 småture i Køge Bugt
årligt, og jeg har hverken wiresaks, VHF eller lænsepunpe.
> Lad nu være med at blande tingene sammen, en antenne har i sig
> selv intet med en wiresaks at gøre.
> Er man så uforsigtig kun at have en antenne i masten har man
> ikke en seriøs forståelse for at hjæpe sig selv på søen.
Prøv lige at læse, hvad manden skriver. Jeg skulle nok have sat en smily
ved.
>
> En aluminiummast kan/vil kunne slå hul i båden, her mangler du
> den fornødne viden ser det ud til.
Kom med lidt dokumentation.
>
> Det gælder også i forbindelse med Marthas tragiske forlis og
> omstændighederne dermed.
Hvem snakker om Martha af Vejle? Jeg omtaler Martha af Dragør. Se første
indlæg.
--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk
| |
Harding E. Larsen (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 30-03-08 13:25 |
|
Antallet af småture som du sejler er nok over gennemsnittet for
mange sejlere; men det medfører ikke at du af den grund skal
undlade at medbringe forskellige sikkerhedsting.
I artiklen står der at hændelsen skete uden forvarsel og sådant
forekommer hvor rustfrit materiale indgår.
Læg også mærke til at skribenten udtrykker tilfredshed med at
der er en wiresaks ombord og at den hurtigt kommer i anvendelse
på det rigtige tidspunkt.
Se også hvad der mere skrives: "Uden wiresaksen havde forliset
haft et langt mere alvorligt omfang.
Glem alt om nedstryger, boltsaks eller at
prøve at åbne splitter. Det skal gå hurtigt!
Og for resten: Husk! ingen antenne i masten.
Vi har af samme grund altid VHF
antennen ude agter. Det er der den bør
være, så man, om nødvendigt, kan kalde
hjælp."
Prøver du at Google lidt vil du kunne finde billeder af skader
på både som følge af mastehaveri. Desuden findes der meget andet
litteratur som beskriver skader fra mastehavarier som har
forårsaget forlis og andre alvorlige skader på båden.
Omstændighederne og masten retning mod skrog og overbygning er
forskellige og derfor ikke sterotype. Derfor vil man henholde
sig til beregninger og eftervisninger.
Jeg forbandt navnet Martha med skonnerten Martha og ikke det
søndagsbillede i Dragør-sejlklubs blad.
I nabohavnen Kastrup havde en sejler taget masten af og bragt
udstyr hjem. Selv redningsvestene var ikke ombord. Der skulle
sejles en lille tur med en kammerat ud og rundt om Røsen. Da de
nåede ud i sejlrenden gik motoren i stå og kunne ikke startes
igen.
Ankeret blev smidt ud af kammeraten; men ejeren havde forinden
turen adskilt tov, kæde og tovværk, så ankeret forsvant blot.
De drev sydpå med strømmen og først nede på den anden side af
Drogden kom en båd forbi og hjalp dem ind.
Heldigvis skete der heller ikke noget; men behøves man at sejle
ud når man ikke har et sejlklart skib med udrustning ombord?
Jeg synes, på dine mange småture, at du burde have haft tid til
roligt at gennemtænke forskellige situationer og efterfølgende
anskaffe dig lidt udstyr og værktøj til båden. I stedet for at
være stolt af at kunne skrive:
jeg har hverken wiresaks, VHF eller lænsepumpe
Du er ikke med til at højne søsikkerheden!
Selv i en robåd vil man have en form for lænsegrej.
Mvh/Harding
Henning Rasmussen <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet EZIB5)"
><harding@EZIB5larsen.tdcadsl.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:12068179380.158500459685182@dte
>xt.news.tele.dk...
>> Hej Henning,
>>
>> Ja i allerhøjeste grad; men det
>>opdager du nok når du får brug
>> for den.
>
>Jeg tager det roligt, jeg sejler kun
>en 50-60 småture i Køge Bugt
>årligt, og jeg har hverken wiresaks,
>VHF eller lænsepunpe.
>
>> Lad nu være med at blande tingene
>>sammen, en antenne har i sig
>> selv intet med en wiresaks at gøre.
>> Er man så uforsigtig kun at have
>>en antenne i masten har man
>> ikke en seriøs forståelse for at
>>hjæpe sig selv på søen.
>
>Prøv lige at læse, hvad manden
>skriver. Jeg skulle nok have sat en smily
>ved.
>>
>> En aluminiummast kan/vil kunne slå
>>hul i båden, her mangler du
>> den fornødne viden ser det ud til.
>
>Kom med lidt dokumentation.
>>
>> Det gælder også i forbindelse med
>>Marthas tragiske forlis og
>> omstændighederne dermed.
>
>Hvem snakker om Martha af Vejle? Jeg
>omtaler Martha af Dragør. Se første
>indlæg.
>
>
>--
> Med sejlerhilsen
>Henning _/) _/) _/)
> www.frivagt.dk
| |
Henning Rasmussen (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 30-03-08 19:30 |
|
"Harding E. Larsen (slet 6GMW5)" <harding@6GMW5larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:12068802490.576271773197764@dtext.news.tele.dk...
> Antallet af småture som du sejler er nok over gennemsnittet for
> mange sejlere; men det medfører ikke at du af den grund skal
> undlade at medbringe forskellige sikkerhedsting.
>
> I artiklen står der at hændelsen skete uden forvarsel og sådant
> forekommer hvor rustfrit materiale indgår.
>
> Læg også mærke til at skribenten udtrykker tilfredshed med at
> der er en wiresaks ombord og at den hurtigt kommer i anvendelse
> på det rigtige tidspunkt.
> Se også hvad der mere skrives: "Uden wiresaksen havde forliset
> haft et langt mere alvorligt omfang.
> Glem alt om nedstryger, boltsaks eller at
> prøve at åbne splitter. Det skal gå hurtigt!
OK, jeg tror nu, at der er gået panik i dem. 8 m/s i beskyttet farvand,
det lyder ikke særlig dramatisk.
> Prøver du at Google lidt vil du kunne finde billeder af skader
> på både som følge af mastehaveri.
Det er ikke mange relevante, Google finder. Læg mærke til, at jeg
spurgte efter tilfælde, hvor det var tvingende nødvendigt at bruge en
wiresaks.
Desuden findes der meget andet
> litteratur som beskriver skader fra mastehavarier som har
> forårsaget forlis og andre alvorlige skader på båden.
Jeg er kun bekendt med beretninger om gamle skibe, som er forlist, og
det har været i stormvejr. Kan du anbefale noget nyere litteratur, som
omhandler forlis efter mastehavari med nyere både?
> Jeg forbandt navnet Martha med skonnerten Martha og ikke det
> søndagsbillede i Dragør-sejlklubs blad.
AISI
> I nabohavnen Kastrup havde en sejler taget masten af og bragt
> udstyr hjem. Selv redningsvestene var ikke ombord. Der skulle
> sejles en lille tur med en kammerat ud og rundt om Røsen. Da de
> nåede ud i sejlrenden gik motoren i stå og kunne ikke startes
> igen.
> Ankeret blev smidt ud af kammeraten; men ejeren havde forinden
> turen adskilt tov, kæde og tovværk, så ankeret forsvant blot.
> De drev sydpå med strømmen og først nede på den anden side af
> Drogden kom en båd forbi og hjalp dem ind.
> Heldigvis skete der heller ikke noget; men behøves man at sejle
> ud når man ikke har et sejlklart skib med udrustning ombord?
Trods alt ikke nogen nødsituation.
> Jeg synes, på dine mange småture, at du burde have haft tid til
> roligt at gennemtænke forskellige situationer og efterfølgende
> anskaffe dig lidt udstyr og værktøj til båden. I stedet for at
> være stolt af at kunne skrive:
> jeg har hverken wiresaks, VHF eller lænsepumpe
> Du er ikke med til at højne søsikkerheden!
> Selv i en robåd vil man have en form for lænsegrej.
>
> Mvh/Harding
Jeg har da 3 spande i forskellig størrelse, hvis galt skulle være, men
indtil videre, 35 år med denne båd, har jeg klaret mig med en gulvklud.
Og jeg har det udstyr, som jeg af erfaring har brug for. Men ellers
stoler jeg 100% på båden og ca. 90% på mig selv
PS. Lidt undren over, at masten går over bord, fordi der går et
undervant. Har den ikke hækstag eller var det slæk? Skulle topvantet
ellers ikke kunne holde masten oprejst?
--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
Thank Heaven for Little Boats
| |
Leon Hulstrøm (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Leon Hulstrøm |
Dato : 30-03-08 20:13 |
|
<snip en masse tursejler-ælv>
Wiresaks er lidt lige som en redningdkrans eller flåde, den er rar at have,
men bliver forhåbentligt aldrig brugt.
Det er jo ikke altid at det skyldes et mastehaveri, læs og lær:
http://www.multihulls.dk/00067/00088/
Mvh
Leon
| |
Harding E. Larsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 31-03-08 10:23 |
|
De er nok heller ikke gået i panik men udvist forebyggende omhu
for at undgå yderligere skader.
Prøv at finde artikler i de internationale bådeblade her har der
været flere artikler med billeder af huller i skrog og
overbygninger forårsaget af mastehaverier.
Det er nok lidt flot at stole 100% på uendelig holdbarhed af en
mekanisk konstruktion. Bare det at holde øje med udviklingen af
nedbrud er ikke forundt almindelige sejlere hvis de ikke har
adgang til dyrt specialudstyr med referancer og der for
konstruktionen er en dokumenteret procedure for tilsynet.
Jeg tror gerne at du stoler 90% på dig selv forudsætningerne
taget i betragtning, især på baggrund af tidligere indlæg og din
undren over at masten på Dragørbåden brød sammen bare "fordi et
undervant går". DS har i vinterens løb afholdt et antal kurser,
sidst i Brøndby, om trim af mast og sejl. Det skulle du have
meldt dig til, der var nyttige informationer at hente og det
giver mere indblik og danne grundlag for mere end hvad der kan
rummes i tre spande i forskellig størrelse og en gulvklud.
Mvh/Harding
Henning Rasmussen <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev:
>
>OK, jeg tror nu, at der er gået
>panik i dem. 8 m/s i beskyttet farvand,
>det lyder ikke særlig dramatisk.
>
>Det er ikke mange relevante, Google
>finder. Læg mærke til, at jeg
>spurgte efter tilfælde, hvor det
>var tvingende nødvendigt at bruge en
>wiresaks.
>
>Jeg er kun bekendt med beretninger
>om gamle skibe, som er forlist, og
>det har været i stormvejr. Kan du
>anbefale noget nyere litteratur, som
>omhandler forlis efter mastehavari
>med nyere både?
>
>Jeg har da 3 spande i forskellig
>størrelse, hvis galt skulle være, men
>indtil videre, 35 år med denne båd,
>har jeg klaret mig med en gulvklud.
>Og jeg har det udstyr, som jeg af
>erfaring har brug for. Men ellers
>stoler jeg 100% på båden og ca. 90%
>på mig selv
>
>PS. Lidt undren over, at masten går
>over bord, fordi der går et
>undervant. Har den ikke hækstag
>eller var det slæk? Skulle topvantet
>ellers ikke kunne holde masten oprejst?
>
>
>--
> Med sejlerhilsen
> Henning _/) _/) _/)
>Thank Heaven for Little Boats
| |
Henning Rasmussen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 31-03-08 19:46 |
|
"Harding E. Larsen (slet SP92V)" <harding@SP92Vlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:12069557300.252404487469917@dtext.news.tele.dk...
> Prøv at finde artikler i de internationale bådeblade her har der
> været flere artikler med billeder af huller i skrog og
> overbygninger forårsaget af mastehaverier.
Kan du ikke lige komme med et enkelt link.
> Det er nok lidt flot at stole 100% på uendelig holdbarhed af en
> mekanisk konstruktion. Bare det at holde øje med udviklingen af
> nedbrud er ikke forundt almindelige sejlere hvis de ikke har
> adgang til dyrt specialudstyr med referancer og der for
> konstruktionen er en dokumenteret procedure for tilsynet.
Det går da meget godt. Kommer du nogensinde ud at sejle, med alt det du
skal have kontrolleret?
> Jeg tror gerne at du stoler 90% på dig selv forudsætningerne
> taget i betragtning, især på baggrund af tidligere indlæg og din
> undren over at masten på Dragørbåden brød sammen bare "fordi et
> undervant går". DS har i vinterens løb afholdt et antal kurser,
> sidst i Brøndby, om trim af mast og sejl. Det skulle du have
> meldt dig til, der var nyttige informationer at hente
Nå, du var heller ikke med, siden du ikke kommer med et bud.
Tak til alle for input og velmente råd, som jeg ikke har bedt om og
heller ikke vil tage mig af.
--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail
| |
TOSB (31-03-2008)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 31-03-08 20:27 |
|
Henning Rasmussen wrote:
Klip
> Tak til alle for input og velmente råd, som jeg ikke har bedt om og
> heller ikke vil tage mig af.
Det var da dig, der startede den tråd?
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!
| |
Harding E. Larsen (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 01-04-08 07:30 |
|
Velbekomme!
Jeg håber du kommer på bedre tanker; men selvfølgelig taler
signaturen sit klare sprog.
Mvh/Harding
Henning Rasmussen <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev:
>Tak til alle for input og velmente
>råd, som jeg ikke har bedt om og
>heller ikke vil tage mig af.
>Henning
>Hotmail-adressen er kun til
>spam/junkmail
| |
TOSB (29-03-2008)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 29-03-08 20:17 |
|
Henning Rasmussen wrote:
Klip
> Til alle
>
> Folk må for min skyld sejle rundt med så meget udstyr, som de har lyst
> til. I mange tilfælde tror jeg, det vigtigste er ikke at gå i panik.
> Tilfældet Martha ser da ret fredeligt ud, og de kunne også bjerge
> sejlene. Hvis de nu ikke havde klippet wirerne over, vil jeg mene, at
> de kunne have hevet masten langskibs og tøffet stille og roligt hjem
> til en kop kaffe.
Klip
Nu bliver jeg altså nødt til at komme på banen og spørge Henning om, hvorfor
han startede tråden med spørgsmålet?
Hvis dit seneste indlæg her i gruppen er udtryk for din holdning i forvejen,
så virker det noget besynderligt, at du overhovedet bringer spørgsmålet om
en wiresaks på banen og efterlyser andres erfaringer.
Måske har jeg misforstået et eller andet undervejs?
I mellemtiden har tråden dog haft den positive virkning i forhold til mig
selv, at jeg nu gør alvor af at anskaffe den wiresaks, jeg burde have
skaffet mig som noget af det første, da jeg begyndte at sejle for ikke så
mange år siden.
Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!
| |
Henning Rasmussen (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 29-03-08 20:39 |
|
"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
news:1bc54$47ee95a0$5293ee67$11138@news.arrownet.dk...
> Henning Rasmussen wrote:
>
> Nu bliver jeg altså nødt til at komme på banen og spørge Henning om,
> hvorfor han startede tråden med spørgsmålet?
Fordi jeg snakkede med en ven, mangeårig sejler, om emnet mastehavari,
og ingen af os havde kendskab til nogen tilfælde. Hvad gør man så i vore
dage? GOOGLE selvfølgelig og så dukkede Martha op.
> Hvis dit seneste indlæg her i gruppen er udtryk for din holdning i
> forvejen, så virker det noget besynderligt, at du overhovedet bringer
> spørgsmålet om en wiresaks på banen og efterlyser andres erfaringer.
>
> Måske har jeg misforstået et eller andet undervejs?
Ja, jeg ville egentlig bare høre, om der var nogen, der havde
førstehåndskendskab til det.
>
> I mellemtiden har tråden dog haft den positive virkning i forhold til
> mig selv, at jeg nu gør alvor af at anskaffe den wiresaks, jeg burde
> have skaffet mig som noget af det første, da jeg begyndte at sejle for
> ikke så mange år siden.
>
> Mvh
> Torben
Bare rolig, du kan sejle i mange år uden at får brug for den, hvis du
altså holder dit skiv i orden.
--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk
| |
TOSB (29-03-2008)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 29-03-08 20:53 |
|
Henning Rasmussen wrote:
Klip
> Bare rolig, du kan sejle i mange år uden at får brug for den, hvis du
> altså holder dit skiv i orden.
>
Klip
I min optik svarer dit spørgsmål til noget i retning af: "Er der nogen, der
har erfaring med, om det er nødvendigt at have en redningsvest med"?
Analogt til dit sidste svar, så får jeg *ikke* brug for en redningsvest, når
bare alt andet er i orden osv.
Jeg tager det roligt, men det ville da være kreperligt at have fulgt dit råd
den dag, hvor jeg befinder mig i Kattegat feks. og står og mangler en
wiresaks, så jeg kan komme af med min alu-rig, som jo ikke kan slå hul i min
båd.
EOD
Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!
| |
Lars Elmkjær (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Lars Elmkjær |
Dato : 30-03-08 10:27 |
|
"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:XtcHj.16$LU7.13@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
>
> Som bekendt anbefales og til nogle kapsejladser forlanges der, at der
> skal være en wiresaks om bord.
Klip
Nogle både har rodrig - der vil jeg mene at en boltsaks skal erstatte
wiresaksen..!!
Nogle kommentarer på dette?
Lars
| |
Harding E. Larsen (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 30-03-08 12:50 |
|
Hej Lars,
Det er altid fornuftigt at anvende det rigtige værktøj til den
rigtige opgaver.
Boltsaksen har lige skær der enten er uformet som sideskær eller
centrumsskær og beregnet for overskæring af bolte, hård ståltråd
og pianotråd. Er det en af de bedre sakse er der to mærker der
angiver hhv. hårde respektive bløde materiale tykkelser for at
undvige skader på skærene.
Wiresakse er udformet således at de buede skær omslutter wiren
medes overskæringen af de enkelte kordiller udefra og ind mod
midten foretages.
Mvh/Harding
Lars Elmkjær <lean@lite.dk> skrev:
>
>"Henning Rasmussen"
><henningrasmussen1@hotmail.com>
>skrev i en meddelelse
>news:XtcHj.16$LU7.13@news.get2net.dk ...
>> Hej gruppe
>>
>> Som bekendt anbefales og til nogle
>>kapsejladser forlanges der, at der
>> skal være en wiresaks om bord.
>
>Klip
>Nogle både har rodrig - der vil jeg
>mene at en boltsaks skal erstatte
>wiresaksen..!!
>Nogle kommentarer på dette?
>
>Lars
| |
blueocean (31-03-2008)
| Kommentar Fra : blueocean |
Dato : 31-03-08 09:32 |
|
On 28 Mar., 21:24, "Henning Rasmussen" <henningrasmuss...@hotmail.com>
wrote:
> Hej gruppe
>
> Som bekendt anbefales og til nogle kapsejladser forlanges der, at der
> skal være en wiresaks om bord. Til at klippe en havareret mast fri af
> båden, så vidt jeg har forstået. Er der nogen, som har erfaring eller
> har hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende nødvendigt at bruge
> en wiresaks efter et mastehavari? Eller er det et levn fra gamle dage?
>
> Jeg har set Marthas mastehavari 11. september 2005,
> http://www.dragoer-sejlklub.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/12-41...
>
> --
> Med sejlerhilsen
> Henning _/) _/) _/)
> www.frivagt.dk
Uanset om man sejler hjemme i de beskyttede farvande eller man sejler
på langtur, bør en wiresaks altid forfindes blandt det udstyr der skal
bruges hvis uheldet er ude.
Jeg har den altid med i båden.....
Gert
| |
Carsten Jensen (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 01-04-08 18:11 |
|
Den Mon, 31 Mar 2008 20:45:39 +0200 skrev Henning Rasmussen:
> Tak til alle for input og velmente råd, som jeg ikke har bedt om og
> heller ikke vil tage mig af.
HA! SÃ¥ kan du bare selv om det. NÃ¥r himlen falder ned, og det er der jo
mange her, som mener den vil gøre, så skal de nok stå klar med en "hvad
sagde vi"-kommentar, mens de nikker indforstået til hinanden.
Og så spiller det ikke nogen større rolle om en wiresaks ville have
hjulpet, for den slags folk som sejler uden wiresaks - dem ved man godt,
hvad er for nogen. Tsk tsk :)
Fortsat god fornøjelse - og må de næste 35 år gå lige så godt som de
første.
Mvh
Carsten
| |
Specks6812 (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Specks6812 |
Dato : 01-04-08 19:55 |
|
"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> said in
news:XtcHj.16$LU7.13@news.get2net.dk:
> Hej gruppe
>
> Som bekendt anbefales og til nogle kapsejladser forlanges der, at der
> skal være en wiresaks om bord. Til at klippe en havareret mast fri af
> båden, så vidt jeg har forstået. Er der nogen, som har erfaring eller
> har hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende nødvendigt at bruge
> en wiresaks efter et mastehavari? Eller er det et levn fra gamle dage?
>
> Jeg har set Marthas mastehavari 11. september 2005,
> http://www.dragoer-sejlklub.dk/fileadmi
> n/user_upload/dokumenter/12-41/2006/2006_
> 1.pdf
>
>
Vi har altid haft en boltsaks med som er dimensioneret til også at kunne
klippe vores wirer.
Vi har ikke rodrig.
Vi har også redningsveste, livliner til os selv, skanseline, vhf antenne
væk fra mast, kasteline, MOB bøje, 2 spunssæt, materialer til lave et
nødror og en redningsflåde.
Vi har altid en kniv på os når vi sejler, vi har drivanker og er parate
til at dreje bi samt skalke luger og åbninger indefra.
Vi har vandtætte poser til vigtige papirer som bør med ned i en flåde ved
den situation at skuden skal forlades, vi har udstyr til at trække
druknende personer ombord igen.
Vi har nødraketter i vandtæt beholder, vi har altid masser af værktøj med
os, vi har elektrisk og manuel lænsepumpe, vi har tøj til polarsejlads,
vi har stormlamper, vi har gasdetektor.
Vi kunne sikkert blive ved med at remse op.
Skal vi over dammen en dag vil jeg også have AIS, epirb, desalinator,
alternativ strømgenerator og andre værdifulde sikkerhedsforanstaltninger.
Generelt opfatter vi en bolt/wiresaks som fornuftigt nød- og
sikkerhedsudstyr som alt det andet nævnte.
Men ligeså vigtigt som at have udstyret i orden er det at tilegne sig
viden om og praksistræne de kritiske situationer der kan opstå som f.eks.
MOB eller rorhavari.
| |
Per Svendsen (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Per Svendsen |
Dato : 02-04-08 19:11 |
|
"desalinator"
Hvad er dette ?
mvh Per
Taras af Kbh
"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47f28519$0$99020$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> said in
> news:XtcHj.16$LU7.13@news.get2net.dk:
>
>> Hej gruppe
>>
>> Som bekendt anbefales og til nogle kapsejladser forlanges der, at der
>> skal være en wiresaks om bord. Til at klippe en havareret mast fri af
>> båden, så vidt jeg har forstået. Er der nogen, som har erfaring eller
>> har hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende nødvendigt at bruge
>> en wiresaks efter et mastehavari? Eller er det et levn fra gamle dage?
>>
>> Jeg har set Marthas mastehavari 11. september 2005,
>> http://www.dragoer-sejlklub.dk/fileadmi
>> n/user_upload/dokumenter/12-41/2006/2006_
>> 1.pdf
>>
>>
>
> Vi har altid haft en boltsaks med som er dimensioneret til også at kunne
> klippe vores wirer.
> Vi har ikke rodrig.
>
> Vi har også redningsveste, livliner til os selv, skanseline, vhf antenne
> væk fra mast, kasteline, MOB bøje, 2 spunssæt, materialer til lave et
> nødror og en redningsflåde.
> Vi har altid en kniv på os når vi sejler, vi har drivanker og er parate
> til at dreje bi samt skalke luger og åbninger indefra.
> Vi har vandtætte poser til vigtige papirer som bør med ned i en flåde ved
> den situation at skuden skal forlades, vi har udstyr til at trække
> druknende personer ombord igen.
> Vi har nødraketter i vandtæt beholder, vi har altid masser af værktøj med
> os, vi har elektrisk og manuel lænsepumpe, vi har tøj til polarsejlads,
> vi har stormlamper, vi har gasdetektor.
>
> Vi kunne sikkert blive ved med at remse op.
>
> Skal vi over dammen en dag vil jeg også have AIS, epirb, desalinator,
> alternativ strømgenerator og andre værdifulde sikkerhedsforanstaltninger.
>
> Generelt opfatter vi en bolt/wiresaks som fornuftigt nød- og
> sikkerhedsudstyr som alt det andet nævnte.
>
> Men ligeså vigtigt som at have udstyret i orden er det at tilegne sig
> viden om og praksistræne de kritiske situationer der kan opstå som f.eks.
> MOB eller rorhavari.
| |
Specks6812 (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Specks6812 |
Dato : 02-04-08 20:39 |
|
"Per Svendsen" <Pers@fejrn-post5.tele.dk> said in
news:47f3cc36$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:
> "desalinator"
>
> Hvad er dette ?
>
> mvh Per
> Taras af Kbh
Watermaker............"vandværk".
Trækker saltet ud af vandet.
| |
Henning Rasmussen (03-04-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 03-04-08 18:35 |
|
Hej gruppe
Undskyld mit fravær, men Get2 Net var så venlige, at benytte 1. april
til at slette alle mine nyhedsgrupper.
Mit oprindelige spørgsmål var: Er der nogen, som har erfaring eller har
hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende nødvendigt at bruge en
wiresaks efter et mastehavari? .
Det er der endnu ikke nogen, der har svaret på. Derimod er der nogle,
som mener, at en wiresaks er nødvendigt udstyr i enhver båd. Det er jeg
uenig i, men er ellers bedøvende ligeglad med, hvad folk læsser i deres
både.
Der er heller ikke nogen, som har beviser på, at en alumast kan banke
hul i et glasfiberskrog. Jeg mener, når hele masten er gået i søen og
ligger ved siden af båden. Ikke når den knækker på midten og toppen
banker ned i ruffet e. l.
Til Torben. Ja, jeg startede tråden, men bad ikke om råd. Se ovenfor.
Til Carsten: Tak for de gode ønsker. Jeg sætter masten på i morgen, så
er jeg klar.
Til alle: Hav en god sommer, med eller uden w.....
--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail
| |
TOSB (03-04-2008)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 03-04-08 19:14 |
|
Henning Rasmussen wrote:
Klip
> Til Torben. Ja, jeg startede tråden, men bad ikke om råd. Se ovenfor.
Til Henning
Hvorfor så bringe spørgsmålet op, når nu du er så klippefast i din
overbevisning på forhånd?
På mig virker det som en provokation og samtidig føler jeg, at du har spildt
min og måske også andres tid med din tråd.
Good Bye my friend.
(Det ender sågu med, at jeg sidder og skriver til mig selv i sådan en
nyhedsgruppe
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!
| |
Henning Rasmussen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 04-04-08 18:19 |
|
"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
news:52e5$47f51e70$5293ee67$7121@news.arrownet.dk...
> Henning Rasmussen wrote:
> Klip
>
>
>> Til Torben. Ja, jeg startede tråden, men bad ikke om råd. Se ovenfor.
>
> Til Henning
> Hvorfor så bringe spørgsmålet op, når nu du er så klippefast i din
> overbevisning på forhånd?
> På mig virker det som en provokation og samtidig føler jeg, at du har
> spildt min og måske også andres tid med din tråd.
hej Torben
Lad nu være med at pådutte mig noget, som jeg aldrig har sagt. Og det er
helt frivilligt, om du vil læse indlægene.
--
Venlig hilsen
Henning
| |
Steffen Skov (03-04-2008)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 03-04-08 19:31 |
|
Daw Henning
Det er nok en smags sag om man ønsker sikkerhedudstyr ombord. Noget er
frivilligt og andet er lovpligtigt. Sidste år mistede mine bekendte masten
på en Pd lige nord for Tunø i kun 12 skm vind. Masten knækkede ved sallingen
og toppen lå og bankede med sejl og hele molevitten op af bådsiden uden der
skete noget, andet end kosmetiske skader. De var heldige at en århusfisker
lige var i nærheden og kunne slæbe dem hjem. Inden havde de fået bjerget
sejlene og bundet masten op på dækket. Hvad der var sket, om de ikke havde
fået hurtig assistance, tør jeg ikke udtale mig om. Havde de ikke kunne
bjerge mastetoppen og sejl indenbords - hva så? Vejret er foranderligt og
kan ikke altid forudsiges med nok så meget elektronisk grej ombord.
Personligt vil jeg efter at have læst denne (til tider ubehagelige) tråd
anskaffe mig en wiresaks og droppe nedstrygeren. Hvad pokker - vi slæber
rundt på så meget unødvendigt skrammel i forvejen, så der er sikkert plads
til den også. Jeg håber så aldrig jeg får brug for den, som alt det andet
sikkerhedsudstyr (7-9-13).
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."
C. Columbus
"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:My8Jj.6$rf.4@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
>
> Undskyld mit fravær, men Get2 Net var så venlige, at benytte 1. april
> til at slette alle mine nyhedsgrupper.
>
> Mit oprindelige spørgsmål var: Er der nogen, som har erfaring eller har
> hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende nødvendigt at bruge en
> wiresaks efter et mastehavari? .
>
> Det er der endnu ikke nogen, der har svaret på. Derimod er der nogle,
> som mener, at en wiresaks er nødvendigt udstyr i enhver båd. Det er jeg
> uenig i, men er ellers bedøvende ligeglad med, hvad folk læsser i deres
> både.
>
> Der er heller ikke nogen, som har beviser på, at en alumast kan banke
> hul i et glasfiberskrog. Jeg mener, når hele masten er gået i søen og
> ligger ved siden af båden. Ikke når den knækker på midten og toppen
> banker ned i ruffet e. l.
>
> Til Torben. Ja, jeg startede tråden, men bad ikke om råd. Se ovenfor.
>
> Til Carsten: Tak for de gode ønsker. Jeg sætter masten på i morgen, så
> er jeg klar.
>
> Til alle: Hav en god sommer, med eller uden w.....
>
>
> --
> Henning
> Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail
>
| |
Henning Rasmussen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 04-04-08 19:19 |
|
"Steffen Skov" <Xsskov@vip.cybercity.dkY> skrev i en meddelelse
news:47f5228f$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Daw Henning
> Det er nok en smags sag om man ønsker sikkerhedudstyr ombord. Noget er
> frivilligt og andet er lovpligtigt. Sidste år mistede mine bekendte
> masten på en Pd lige nord for Tunø i kun 12 skm vind. Masten knækkede
> ved sallingen og toppen lå og bankede med sejl og hele molevitten op
> af bådsiden uden der skete noget, andet end kosmetiske skader. De var
> heldige at en århusfisker lige var i nærheden og kunne slæbe dem hjem.
> Inden havde de fået bjerget sejlene og bundet masten op på dækket.
> Hvad der var sket, om de ikke havde fået hurtig assistance, tør jeg
> ikke udtale mig om. Havde de ikke kunne bjerge mastetoppen og sejl
> indenbords - hva så? Vejret er foranderligt og kan ikke altid
> forudsiges med nok så meget elektronisk grej ombord.
> Personligt vil jeg efter at have læst denne (til tider ubehagelige)
> tråd anskaffe mig en wiresaks og droppe nedstrygeren. Hvad pokker - vi
> slæber rundt på så meget unødvendigt skrammel i forvejen, så der er
> sikkert plads til den også. Jeg håber så aldrig jeg får brug for den,
> som alt det andet sikkerhedsudstyr (7-9-13).
> Hilsen Steffen
Hej Steffen
Tak for en beretning fra det virkelige liv.
Held og lykke med wiresaksen. Giv den lidt rustbeskyttende, den skal
forhåbentlig sejle med dig i mange år.
--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
Se og læs beretningen om en dansk 7m S-kutter
http://www.victoria1.dk
| |
Specks6812 (03-04-2008)
| Kommentar Fra : Specks6812 |
Dato : 03-04-08 20:20 |
|
"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> said in news:My8Jj.6
$rf.4@news.get2net.dk:
> Hej gruppe
>
> Undskyld mit fravær, men Get2 Net var så venlige, at benytte 1. april
> til at slette alle mine nyhedsgrupper.
>
> Mit oprindelige spørgsmål var: Er der nogen, som har erfaring eller har
> hørt om tilfælde, hvor det har været tvingende nødvendigt at bruge en
> wiresaks efter et mastehavari? .
>
> Det er der endnu ikke nogen, der har svaret på. Derimod er der nogle,
> som mener, at en wiresaks er nødvendigt udstyr i enhver båd. Det er jeg
> uenig i, men er ellers bedøvende ligeglad med, hvad folk læsser i deres
> både.
>
> Der er heller ikke nogen, som har beviser på, at en alumast kan banke
> hul i et glasfiberskrog. Jeg mener, når hele masten er gået i søen og
> ligger ved siden af båden. Ikke når den knækker på midten og toppen
> banker ned i ruffet e. l.
>
> Til Torben. Ja, jeg startede tråden, men bad ikke om råd. Se ovenfor.
>
> Til Carsten: Tak for de gode ønsker. Jeg sætter masten på i morgen, så
> er jeg klar.
>
> Til alle: Hav en god sommer, med eller uden w.....
>
>
Jeg har sejlet med redningsflåde, drivanker, nødraketter og boltsaks i
mange år uden at have brug for nogen af dem.
Er det ensbetydende med at det er nytteløst sikkerhedsudstyr?
Eller kan jeg glædes over at godt sømandskab indtil videre har fredet mit
sikkerhedsudstyr?
Jeg har læst masser af artikler i diverse internationale sejlerblade om
praksiserfaring med diverse udstyr. Er de artikler erfaringsgrundlag nok?
Hvad vil du bruge din konklussion om manglende beviser og manglende
erfaring med brugen af udstyret?
Hvis du vælger på den baggrund ikke at medbringe gavnligt sikkerheds- og
nødudstyr, så håber jeg ikke at blive en af dem der deltager i en
redningsaktion af din pæreskude.
God vind.
| |
Henning Rasmussen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 04-04-08 19:21 |
|
"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47f52dc8$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> said in
> news:My8Jj.6
> $rf.4@news.get2net.dk:
> Jeg har sejlet med redningsflåde, drivanker, nødraketter og boltsaks i
> mange år uden at have brug for nogen af dem.
>
> Er det ensbetydende med at det er nytteløst sikkerhedsudstyr?
Ja, indtil videre ))
> Eller kan jeg glædes over at godt sømandskab indtil videre har fredet
> mit
> sikkerhedsudstyr?
Ja.
> Jeg har læst masser af artikler i diverse internationale sejlerblade
> om
> praksiserfaring med diverse udstyr. Er de artikler erfaringsgrundlag
> nok?
Måske, hvis du kan bruge erfaringer fra havsejlads til noget.
> Hvad vil du bruge din konklussion om manglende beviser og manglende
> erfaring med brugen af udstyret?
Intet.
> Hvis du vælger på den baggrund ikke at medbringe gavnligt sikkerheds-
> og
> nødudstyr, så håber jeg ikke at blive en af dem der deltager i en
> redningsaktion af din pæreskude.
Det er jeg da ked af, jeg havde regnet med alle fra gruppen ville møde
op :- ))
Pæreskude, det er da en opgradering, der vil noget.
--
Venlig hilsen
Henning
| |
Harding E. Larsen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 04-04-08 20:29 |
|
Tak for de naive kommentarer der allerede i det fjerde
århundrede så klart er udtrykt i:
(I drømme (I drømme (I drømme (I drømme ))))
Ambrosius Theodosius Macrobius:
Alle drømme kan klassificeres under fem hovedtyper:
• Den enigmatiske (gådefulde) drøm, på græsk oneiros.
• Den orakulare drøm, på græsk horama.
• Spådoms drømme, på græsk chrematismos.
• Mareridt, på græsk enhypnion.
• “The apparition (synligegjorte)”, på græsk phantasma.
Hvis man kunne forestille sig at Mt.Everest var hul indeni og
bygget af et fjernt og ukendt folk.
Befolkningen som beboer dette rum, har en anelse om at der er en
verden udenfor, og undrer sig over tingens tilstand, på samme
måde som vi gør i forhold til verdens og universets skabelse, de
under sig specielt over hvad lyset er, og hvor kommer det fra.
De ved, at der er en hvælving højt oppe, en hvælving som man kan
nå hvis man kan udsende en ekspedition og denne ekspedition er i
stand til at overleve gennem et par generationer eller tre. Men
der er problemer, de vise, mener at det vil tage alt for
mange generationer, at klatre op til de øverste lag i
hvælvingerne, og at der vil være en meget stor sandsynlighed for
at man aldrig vil kunne bringe budskabet ned til bunden igen.
Hvad der er værre er at man ikke ved hvordan kroppen og sjælen
vil reagere på disse meget uvante omstændigheder, og om det
overhovedet er muligt at trodse tyngdekraften.... ja, nogen
mener faktisk, at tyngdekraften vil blive større jo højere op
man kommer og at man sluttelig vil blive knust under sin
egen vægt. Tågesnak for nogen, realitet for andre. Andre mener
at man ikke vil kunne nå hvælvingen, da den i virkeligheden
krummer og er uendelig, på samme måde som en Møbius flaske.
Det er vel ånden.
Mvh/Harding
Henning Rasmussen <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev:
>
>"Specks6812" <findit@hotmail.com>
>skrev i en meddelelse
>news:47f52dc8$0$89170$157c6196@drea
>der1.cybercity.dk...
>> "Henning Rasmussen"
>><henningrasmussen1@hotmail.com> said in
>> news:My8Jj.6
>> $rf.4@news.get2net.dk:
>
>> Jeg har sejlet med redningsflåde,
>>drivanker, nødraketter og boltsaks i
>> mange år uden at have brug for
>>nogen af dem.
>>
>> Er det ensbetydende med at det er
>>nytteløst sikkerhedsudstyr?
>
>Ja, indtil videre ))
>
>> Eller kan jeg glædes over at godt
>>sømandskab indtil videre har fredet
>> mit
>> sikkerhedsudstyr?
>
>Ja.
>
>> Jeg har læst masser af artikler i
>>diverse internationale sejlerblade
>> om
>> praksiserfaring med diverse
>>udstyr. Er de artikler
>>erfaringsgrundlag
>> nok?
>
>Måske, hvis du kan bruge erfaringer
>fra havsejlads til noget.
>
>> Hvad vil du bruge din konklussion
>>om manglende beviser og manglende
>> erfaring med brugen af udstyret?
>
>Intet.
>
>> Hvis du vælger på den baggrund
>>ikke at medbringe gavnligt sikkerheds-
>> og
>> nødudstyr, så håber jeg ikke at
>>blive en af dem der deltager i en
>> redningsaktion af din pæreskude.
>
>Det er jeg da ked af, jeg havde
>regnet med alle fra gruppen ville møde
>op :- ))
>Pæreskude, det er da en
>opgradering, der vil noget.
>
>
>--
>Venlig hilsen
> Henning
| |
Harding E. Larsen (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 05-04-08 19:51 |
|
Hej Jens,
Ja spørgsmålet er blevet besvaret fra mange vinkler og med
forskellige indfaldsvinkler og humor. Spørgeren har ikke set det
hensigtsmæssige i svarene, hvilket kun kan beklages; men har
konstant drejet emnet og dermed har bidraget mere end nødvendigt
til at dreje emet væk fra det oprindelige spørgsmål.
Spørgsmålet er blevet besvaret og der er tilføjet vedkommende
kommentarer.
Søvejsreglerne giver klare anvisninger:
Intet i disse regler skal frigøre noget skib eller dets reder,
fører eller mandskab for følgerne af nogen forsømmelse med at
overholde disse regler eller for forsømmelse af nogen
forsigtighedsregel, som almindeligt sømandskab eller tilfældets
særegne omstændigheder måtte tilsige.
Ved fortolkning og overholdelse af disse regler skal der tages
behørigt hensyn til alle farer ved sejladsen....
Så må vi vist være dækket ind både med hensyn til erfaring og
regler uanset om besvarelserne er direkte, inddirekte eller af
mere historisk karakter.
Mvh/Harding
Kondrup <kondrup@post4.tele.dk> skrev:
>
>Skulle vi stoppe denne tråd - den er kommet langt under
sædvanligt
>niveau i denne gruppe -
>Vi prøver alle her at give gode råd ud fra vores erfaring - og
andres
>erfaringer, vi har hørt om.
>Hvis gode råd ikke falder i god sø - så fred være med det,
>Hilsen
>Jens
| |
Kondrup (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Kondrup |
Dato : 04-04-08 18:20 |
|
Skulle vi stoppe denne tråd - den er kommet langt under sædvanligt
niveau i denne gruppe -
Vi prøver alle her at give gode råd ud fra vores erfaring - og andres
erfaringer, vi har hørt om.
Hvis gode råd ikke falder i god sø - så fred være med det,
Hilsen
Jens
| |
|
|