Havepavillion!
Fra : Per R

Dato : 27-03-08 13:37

Til
gruppen,

Jeg har kigget lidt i Harald Nyborgs katalog, der så jeg, de sælger nogle
havepavillioner på 8 X 4 m, med grundramme som tilbehør. Størrelsen passer
perfekt til min Flipper 620, hvor den kunne stå inde i læ for vinteren. Er
der nogle i gruppen der ved noget om kvaliteten af disse pavillioner om de
tåler blæst, sne, kulde m.m.

Det vil være en meget billigere løsning end et rigtigt bådtelt der koster 5
gange så meget.
Om sommeren kan den jo sikkert også en gang i mellem kunne opfylde andre
formål.....

M.V.H.
Per

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-03-08 06:56

> [...]
> gange så meget.
> Om sommeren kan den jo sikkert også en gang i mellem kunne opfylde andre

Den skal i hvert fald stå i læ. Min erfaring (fra Roskilde Festival
hvor enormt mange bruger disse i deres lejr) er at de falder fra
hinanden med det samme det stormer lidt. Det skal så siges at det her
er et åbent camping område hvor de bliver direkte udsat for vind og
vejr.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-03-08 15:08

Hej Per,

Ja det er en besnærende tanke man kan få når man ser teltet i en
brochure eller opstillet i deres forretning.
Teltet er beregnet til opstilling til en havefest hvor den yder
beskyttelse mod sol og en regnbyge.
Den er nem og hurtig at stille op og lige så nem og hurtig
attage ned når det begynder at blæse op.

Sidste sommer var vi til en rund fødselsdag hvor middagen skulle
foregå i et sådant telt. Teltet var sat op om formiddagen med
barduner og pløkke efter beskrivelsen. Indvendigt stod alt klart
og bordene var dækket med bl.a. højstilkede glas.
Ved middagstid kom der et pludseligt vindpust og teltet fløj væk
og ødelagde på vejen den fine oppyntning... og så blev festen
flyttet indendørs.

Nej et sådant telt er absolut ikke konstrueret til at stå fast
ude en vinter igennem. Hverken stangkonstruktionen eller teltet
er beregnet til nogen nævneværdig belastning og desuden må det
kræves at det er tilstrækkeligt forankret.
Du skal tænke på flere faktorer som er bestemmende for at en
konstruktion kan fungere udendørs.
Der er krav til forankringskræfter der kan modstå et sug over
taget på omkring 200 kg/kvm, desuden et tryk fra en tyk
snemængde på taget på 50 - 75 kg/kvm. På væggene skal regnes med
op til 50 kg/kvm og der skal være tilstrækkelig
diagonalafstivning i vægge og tag.
Endelig er teltdugen ikke egnet til at blafre ret længe for så
vil den blive slidt i stykker.
De samme beregningsregler skal du benytte hvis du laver en anden
for for overbygning til båden.
Det er grunden til at der er en prisforskel i forhold til et
rigtigt bådtelt.

Mvh/Harding

Fra : claus b.p.

Dato : 27-03-08 23:47

"Per R" <per-ras@webnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 5 gange så meget.
> Om sommeren kan den jo sikkert også en gang i mellem kunne opfylde andre

Jeg har benyttet mig af nogle af de billige 3x3m pavilloner i haven, og de
er sikkert ikke så solide som 4x8 m. modellen. Jeg er da overbevist om at
Harding har ret når han skriver at kvaliteten ikke er som et rigtigt
bådtelt, men solidt forankret med barduner ville jeg antage at det godt
kunne bruges et par sæsoner. Det er som regel stængerne der bukker eller
knækker i hårdt vejr, når de flyver væk, ikke teltdugen der går i stykker.
Men hvis det bare handler om at dække båden til, har Harald eller Biltema da
også nogle billige presseninger. Helt sikkert ikke så gode som dyre
presenninger. Men, - omvendt, hvis man regner med at skulle bruge det igen
år efter år efter år, så skulle man måske nok investerer lidt mere.
Jeg har iøvrigt ikke langtidserfaringen, - hvor meget vedligeholdelses og
reparationsarbejde mon man sparer ved at dække båden til om vinteren? (Min
er en lukket glasfibermotorbåd)

Mvh.Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-03-08 09:15

Vi har sådant et 3 x 3 telt stående på vinterpladsen mellem
bådene nu på tredie år.
Det er solidt forankret med fyldte 200 liter tromler i hjørnerne
og det står også fastgjort til et fast trægulv.
Allr rørsamlinger og hjørnebeslag er omviklet med gaffatape og
der er lavet indvendige diagonalafstivninger, da det har været
dejset sammen i en storm.
Teltdugen er så slidt at den ikke kunne holdevandet ude i
efteråret hvorfor der yderligere er lagt en armeret prersenning
over teltet, der for iøvrigt går under navnet Biduinlejren.
Det er ikke noget smukt syn men tjener det formål at vi kan
samles hver den første når motorerne skal tørnes.

Ang. de billige armerede presenninger som bl.a. sælges fra
Harald Nyborg. Så fås disse netarmerede presenninger i flere
forskellige kvaliteter.
Jeg anvender selv de kraftige, som anvendes som vindafdækning på
stilladser.
Man skal bare huske at de ikke skal ligge over båden uden et
stativ, ellers bliver de hurtigt slidte af fremstående genstande
på båden og de forårsager også slid på båden. Tillige skal der
være en god udluftning mellem båd og presenning da der dannes
meget kondensvand under presenningen og det behøves ikke at
komme ned i båden hvor det drejer sig om ikke at tilføre
yderligere fugtighed.
At tro at man kan kompensere dette ved at sætte fugtposer ned i
bådens indre er en total misforståelse, foruden at den
neddryppende væske fra poserne er meget aggresiv.
Man skal lave et stativ der står på båden eller allerhelst et
fritstående stativ, hvor presenningen trækkes over. presenningen
fastgøres med kraftige elastikker til den forankrende
rammekonstruktion ved jorden. Der skal ikke anvendes tovværk til
fastgørelsen da de pludselige ryk i vindpust hurtigt tager livet
af en sådant oplagt presenning. Presenningen skal heller ikke
fastgøres under båden, tovværket vil slide på båden og i storm
kan man risikere at hele herligheden løftes ud af stativet og
båden efterfølgende falder ned og det skader både ens egen båd
og ofte også nabobådene. Efterfølgende en kamp med
forsikringsselskaber fordi man tror at de skal erstatte ens
ufornuftigheder og det skal/gør de ikke.

Overdækker man ikke båden skal man tilsikre sig at afløbshuller
ikke fryser til og har man træ der kan påvirkes af regne og
efterfølgende frost så har man yderligere nogle problemer.
Problemerne vil accellerere desto flere år båden står ubeskyttet.

Mvh/Harding

Fra : Per R

Dato : 28-03-08 16:50

Hej
Gruppe,

De reklamerer i marts-kataloget med disse pavilloner har kraftigt stålstel
og tag af kraftig polypropylene, og med en vægt på næsten 90 kg må der jo
være lidt gods i det. Mon det egentlig ikke er en ny model for året?.

M.V.H.
Per

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-03-08 20:18

Hej Per,

Ja det er helt OK med reklamen for varen i marts kataloget men
prøv at sammenligne med de kræfter som jeg i et tidligere indlæg
skitserer. det er værdier der har grundlag i de vedtagne
dimmensioneringsmæssige kræfter som konstruktioner påvirkes af.