Ny motor - langt eller kort ben?
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-03-08 01:03

Jeg er ved at udskifte motoren på min Junker 22.

Så vidt jeg har forstået, så har den gamle kort ben.

Den har dog tendens til at løfte skruen op af vandet når der er lidt
høje bølger. Jeg har derfor indtil nu gået efter en med langt ben, men
er pludselig blevet i tvivl.

Er der nogle ulemper ved at skruen ved normal sejlads i stille vand er
længere under vandoverfladen end på den gamle med kort ben?

Skruen vil også muligvis lige røre vandet når motoren er vippet op, på
den gamle hænger den et lille stykke over vandet. Vil skruen og benet
blive ødelagt af på den måde at være i saltvand meget af tiden?

...og til sidst, kan jeg uden videre regne med at en ny motor kan
bruge samme beslag som den gamle - eller er det ikke en standard
størrelse osv. Jeg ville være ked af hvis den for eksempel ikke kunne
vippe ordenligt op fordi den var lidt større eller lign.

På forhånd mange tak.
Mvh Jesper

Fra : Børge

Dato : 27-03-08 08:58

elquapo@ofir.dk skrev:
> [...]
> størrelse osv. Jeg ville være ked af hvis den for eksempel ikke kunne
> vippe ordenligt op fordi den var lidt større eller lign.

Jeg ville helt klart vælge en motor med langt ben, da det drejer sig om,
at have skruen langt nede i vandet, ikke mindst ved sejlads i hård sø,
da den har en tendens til at hoppe ud af vandet, og da junkeren har et
højt agterspejl,er det noget man vil komme ud for,(har selv haft junker)
Jeg mener at alle motorer har standard beslag.
Mvh. Børge

Fra : TOSB

Dato : 27-03-08 14:10

elquapo@ofir.dk wrote:
> [...]
> størrelse osv. Jeg ville være ked af hvis den for eksempel ikke kunne
> vippe ordenligt op fordi den var lidt større eller lign.

Som Børge skriver - vælg en motor med langt ben.
Jeg havde en påhængsmotor med langt ben på en Amigo 23, der kun er en smule
større end en Junker 22. Når motoren var vippet op, rørte den ikke vandet,
så det må være noget med at regulere hæve-sænkebeslaget, så det passer til
din båd.
Selv med en langbenet motor vil du opleve, at skruen kommer over vandet i
høj sø, hvilket ikke er godt for motoren, da den så ikke bliver afkølet
(hvis det ellers er en vandkølet motor, du påtænker dig), men det sker
sjældnere med en motor med langt ben. Udover det så lyder det ad h.. til,
når skruen kører frit over vandet.

Noget helt andet - det er ikke lige meget, hvilken størrelse skrue incl.
stigning, du anvender.

Min Amigo 23 vejede ca. 2300 kg - langkølet, og den langbenede påhængsmotor
med 4 hk skubbede med lethed båden til en fart af ca. 5 knob selv i frisk
modvind. Op til 6 knob i vindstille.
Senere monterede jeg en indenbords motor, hvilket jo koster noget mere, men
så havde jeg aldrig siden problemet med skruen over vandet. I starten
beholdt jeg påhængsmotoren som reserve på båden og prøvede faktisk at køre
med begge motorer samtidigt, hvilket ikke gav nogen større effekt, da hækken
i stedet "gravede" sig ned.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-03-08 07:16

> så det må være noget med at regulere hæve-sænkebeslaget, så det passer til
> din båd.

Mange tak for svarene begge to.

Problemet med lige netop dette forslag er, at det er et hjemmelavet
beslag der er på min Junker 22, og det kan ikke hæves og sænkes. Jeg
kan kun vippe motoren op og ned.

Jeg har overvejet en af de smarte hæve-sænke beslag, men de er både
dyre og passer sikkert ikke i det gamles huller - og jeg vil helst
ikke skulle lappe huller og lave nye lige ved siden af.

Fra : TOSB

Dato : 27-03-08 14:44

elquapo@ofir.dk wrote:

> [...]
> dyre og passer sikkert ikke i det gamles huller - og jeg vil helst
> ikke skulle lappe huller og lave nye lige ved siden af.

Tjah - så er det jo ikke let.
Jeg er ret sikker på, at en motor ikke har godt af at have benet i vandet
hele tiden, så enten skal du lappe huller og montere et hæve-sænkebeslag
(mener at have set beslag til en rimelig penge ml. 4-5 00 kr.), eller også
skal du leve med problemet med en påhængmotor med kort ben.

Du kan selvfølgelig gøre det, at du anskaffer en langbenet motor og tager
den med i land, når du har været ude at sejle, men det er jo lidt besværligt
i det lange løb.

Uden at have nærlæst denne hjemmeside, så kan det jo være, at du kan hente
inspiration eller andet: http://www.junker22.dk/ - måske kender du den i
forvejen?

Mvh
Torben
--

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 18:29

Så kan du da bare lave et par skinne der sidder i de gamle huller og montere
det nye hæve/swænke beslag på skinnerne.

Det er et 'must' at have motoren i en hæve/sænkebeslag. Kommer du ud i høj
sø skal motoren ordentligt ned for at have fat i vandet. Det er for
risikokabelt at gå gennem et par molehoveder i uvejr og ikke kunne stole på
om motoren har fat i vandet. Omvendt så skal den helt ud af vandet når man
sejler for sejl.

Det kan man kun hvis den kan hæves og sænkes ordentligt.

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-03-08 19:16

Enigheden med Bjarke er helt i top herfra. Motoren er vel primært af
sikkerhedshensyn, så om man skulle lappe et par huller og bore et par
nye???? Som altid "piskeris"-sejler, må jeg erkende at systemet med 2
skinner monteret på hæggen og et beslag, der kan hæves og sænkes efter
behov, er det bedste. Har man ikke lige kræfterne til at løfte motoren, kan
man rigge lidt tov og taljer til. Det er et yderst pålideligt beslag, mens
dem der med fjederbelasting og langt væk fra hækken beslag, dem har jeg ikke
megen fidus til (kan de holde i en skæv sø ind gennem et havnehul?) Kender
godt Junker 22, som er en dejlig søstærk båd. Se evt. nedenstående link, og
kik på billederne af hans motorbeslag. Det er såen et jeg mener. Det kan
laves af 2 stk. teaktræslister og 2 stk. 3mm. rustfrit stål.
http://www.apprentice.dk/
Hilsen Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47ebd957$0$99021$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-03-08 12:53

>Se evt. nedenstående link, og
> kik på billederne af hans motorbeslag. Det er såen et jeg mener. Det kan
> [...]

Hej Steffen.

Tak for linket, jeg kender godt siden.

Jeg kan dog kun finde et billede hvor man kan se beslaget, men det er
meget småt, så jeg kan ikke rigtigt se hvordan det er. Er det et
bestemt billede du mener?

Mvh Jesper

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-03-08 21:35

Nej ikke et specielt billede, men de 2 første. Og de er små og ikke
detaljerede - det er nok fordi jeg havde nøjagtigt det samme beslag på Maxi
68, at jeg tror alle kan se det. I starten af næste uge har jeg taget et par
billeder af et tilsvarende beslag på min Pd, så sender jeg dem til dig. Men
der går 3-4 dage da jeg skal noget hele weekenden.
Hilsen Steffen

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-03-08 14:43

On 27 Mar., 21:34, "Steffen Skov" <Xss...@vip.cybercity.dkY> wrote:
> [...]
> billeder af et tilsvarende beslag på min Pd, så sender jeg dem til dig.. Men
> der går 3-4 dage da jeg skal noget hele weekenden.

Tusind tak for hjælpen

Jeg er i hvert fald blevet overbevist om en motor med langt ben - så
må jeg se hvordan den sidder på det nuværende beslag - virker det ikke
må jeg se på en model som din

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 02-04-08 20:39

Du kan godt komme ud for, at den nye motor har problemer med at vippe op,
selv om det passer på det eksisterende beslag. Da jeg, sidste år, skiftede
motor (altid langt ben, for Guds og din egen skyld!), viste det sig, at den
var større i "motorkassen" end den gamle, og derfor stødte mod hækken, når
jeg ville vippe den op. Jeg har dog udviklet en koreografi med at dreje
motoren, vippe den, og så dreje tilbage igen, og så kører det.
Men alt i alt: vælg den bedste motor (med langt ben!), og tilpas derefter
beslaget efter den.
Jeg modificerede iøvrigt mit hæve-/sænkebeslag (som er af nøjagtigt samme,
anbefalelsesværdige type, som Steffen anbefaler, og iøvrigt også på en
Pd'er) i forbindelse med motor-skiftet: Jeg forlængede det NED mod vandet,
så jeg nu kan dyppe motoren næsten til motor-kassen! Siden da har jeg ikke
været ude for, at den hoppede ud af vandet, og ifølge min motor-mand og
guru, sker der ikke noget som helst ved at motoren dyppes så dybt. Men når
der sejles, skal den selvfølgelig helst fri af vandet. Jeg vil dog nævne, at
jeg en vinter lod skruen være sænket ned i vandet i 5 måneder i træk for at
undgår frostsprængninger i gearet, og det skete der absolut intet ved, så om
det skvulper lidt på den under sejlads kan altså være ligemeget...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk