Fartmåler.
Fra : Erik

Dato : 26-03-08 05:19

Fartmåler.
Tak til Foto for besvarelse. Jeg skulle selvfølgelig have skrevet at
båden står indendørs, og jeg har en boremaskine koblet på den lille
propel, men der er intet udslag på instrumentet. Hvorledes skal det
gives signal? Sider der en lille spole i konsolet eller hvad?

Hilsen Erik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-03-08 20:09

Hej Erik,

De mest anvendte givere har enten en spole eller et reed-relæ
der bliver aktiveret af den roterende magnet.
Med spole kan man måle modstanden i viklingen med et ohmmeter;
men det er ikke tilrådeligt. Man skal måle AC spænding medens
magneten hurtigt drejes rundt og det burde være tilstrækkeligt
at puste til rotoren.
Er det et reed-relæ så vil det være muligt hvis rotoren løber
let rundt at mærke at rotoren vil have en tendens til at stoppe
der hvor magneten trækker i det magnetiske materiale inde i
kontakten for at bestemme typen.
Det er det muligt at måle med et ohmmeter; men pas på, den strøm
der skal bruges til målingen skal være svag. Et gammeldags
analogt instrument vil ødelægge kontakterne i reed-rælæet.

Begge typer transducere har ofte en tendens til at sætte sig
fast og det afhænger meget af skovlhjulets udformning. Nogle
typer er gode til at opsamle tang og enten lægger det sig
omkring hjulet og nedsætter hastigheden eller også pakker det i
hulningens bund.
Fælles for dem er at Rurerne elsker at sætte sig fast enten på
skovle eller helst inde i bunden og det kan kun forhindres ved
at smøre lidt bundmaling på og efterfølgende tilsikre sig at
skovlhjulet stadig kan køre ubesværet rundt.
De gamle typer skovlhjul hvor udformningen var som to skiver sat
sammen 90 grader forskudt gav mindst problemer, hvorimod typer
med fritliggende skovle er gode til at samle tang m.m. op.

I tillæg findes der også typer med indbygget vandtemperaturføler
i form af en PT-100 modstand. Temperatur funktionen holder
desværre kun ganske får år, da føleren sidder ret yderlig og det
osmosiske tryk vil få vand til at trænge ind og enheden vil
korrodere og dermed afbrydes, eller modstanden vil blive
konstant, således at den aflæste temperatur bliver meget forkert.
Leverandørerne kender problemerne; men omtaler dem nødigt.

Mvh/Harding

Mvh/Harding