Fartmåler.
Fra : baluo@c.dk

Dato : 25-03-08 13:50

I min Joda fra 77 sider et uvirksomt instrument der skal viser far og
sejlet sømil. På bagsiden er tilfør 3 ledninger + - og P hvis P får
spænding fungere instrumentet. Fra + går der en ledning til et lille
propel-konsol under båden og en tilbage igen til P.
Der er ingen elektrisk gennemgang at måle på forbindelsen til
konsolet, er der nogen der kan hjælpe mig? Det skal lige siges at, af
og til virker instrumentet, men først efter en tids sejlads, 15-30
minutter.

Hilsen Erik

Fra : Foto

Dato : 26-03-08 07:55

Det lyder som det almindelige problem at den bevægelige propel i
instrumentet er stoppet af alger m.v. Dette kan ske på få dage alt efter
instrument, vandmiljø, temperatur m.v.
Især når du siger at det virker efter nogen tids sejlads.

Tag instrumentet op gennem hullet i skroget,
sæt proppen i hullet i skroget,
rens propel osv manuelt og behold det evt indenbords indtil næste sejlads.
Det skulle gerne virke nu.

MVH Foto_/)

Fra : Jens Jespersen

Dato : 26-03-08 08:03

"Foto" <mkf@ontelecoms.gr> skrev i en meddelelse
> [...]
> konsolet, er der nogen der kan hjælpe mig? Det skal lige siges at, af
> og til virker instrumentet, men først efter en tids sejlads, 15-30

Hej "Foto"

Jeg havde et lignende problem sidste år - en måneds tid efter vi havde
hentet vores båd på sjælland, holdt loggen op med at virke. Det viste sig da
båden kom på land, at impelleren i log-giveren var groet til med rurer - små
møgdyr :)
Giveren sidder i vores båd (Granada 31) i en skroggennemføring som på den
indvendige side er udformet som en forskruning, altså kan en plastickrans
løsnes, og loggiveren trækkes ud. Jeg har været en kylling, og turde derfor
ikke afmontere den i vandet, men på dit svar til Erik lyder det som om det
godt kan gøres med den rette prop til at sætte i.
Spørgsmålet er så nu : står der ikke en kraftig stråle af vand ind - og er
den ikke så kraftig, at det kan være svært at på proppen i (eller
loggiveren) ? Eller er det ikke noget problem ? - jeg vil jo helst ikke
vente til trykket er udlignet, og båden står på bunden :)

Mvh. Jens, Horsens

Fra : SørenH

Dato : 26-03-08 08:57

Jens Jespersen skrev:
klip
> [...]
> loggiveren) ? Eller er det ikke noget problem ? - jeg vil jo helst ikke
> vente til trykket er udlignet, og båden står på bunden :)
Hej
Havde en Autohelm log på min gamle båd, som osse ofte klistrede til.
Med den medfulgte en prop (en cylinder af form som giverens hus) med en
indfedtet o-ring i hver ende.
Har prøvet tricket to gange i vandet.
Det kan lade sig gøre uden den store hjertebanken.
Man skal selvfølgelig være rimeligt hurtig med fingrene, der kommer et
par liter vand ud i en blød stråle, og man blir selv temmelig våd!
På nogen logtyper er der iøvrigt et lille hus i røret med en
kontraventilting som klapper op når giver-huset tages ud.
Det reducerer vandpjaskeriet betydeligt.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- som har droppet loggen og nu kun bruger GPS-ens udlæsning som fart- og
distancemåler.

Fra : Jens Jespersen

Dato : 26-03-08 09:05

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SørenH
> Marie af Næstved
> - som har droppet loggen og nu kun bruger GPS-ens udlæsning som fart- og

Super - tror jeg vil benytte mig af at båden er på land, og få målt
diameteren på loggiveren - jeg har nemlig ikke sådan en prop med o-ringe,
men den kan vel laves :)

Jens

Fra : Foto

Dato : 26-03-08 21:26

De fleste hvis ikke alle logger kan fjernes på den måde du beskriver:
Man skruer fatningen af, hiver instrumentet op, bliver våd, stikker den prop
med gevind som følger med fra fabrikanten ned i hullet og skruer til. Det
kan gøres på nogle sekunder, men selv hvis det skulle tage dig længere tid
er der ingen fare for at båden synker, der er blot noget optørring at gøre.
Springvandet er ikke noget at blive bange for.

Hvis man er rigtig smart tager man instrumnetet ud hvis man ikke skal sejle
den nærmeste tid (få dage). Man erstatter det med proppen, så slipper man
for at rense den lille propel.

Hvis instrumentet slet ikke giver udslag når hjulet roteres er der noget i
vejen med selve instrumentet af elektrisk eller elektronisk art, hvilket jeg
desværre ikke har speciel forstand på.

MVH Foto_/)

Fra : Per Svendsen

Dato : 28-03-08 21:28

Hej
Jeg bruger bare et viskestykke, at proppe ned i hullet.
Så er der meget mindre vandplaskeri, og man kan godt fumle lidt uden at
blive helt våd.

God Vind
Per

Fra : Børge

Dato : 26-03-08 12:32

baluo@c.dk skrev:
> [...]
> konsolet, er der nogen der kan hjælpe mig? Det skal lige siges at, af
> og til virker instrumentet, men først efter en tids sejlads, 15-30

Det kan være de små magneter der sidder i skovlhjulet der er skyld i
problemet man må ikke give hjulet bundmaling.
Mvh. Børge

Fra : Ivar Holm

Dato : 26-03-08 22:06

På skoleskibet "Danmark" og i Søværnet havde vi en såkaldt lækmåtte. Denne
bestod i princippet af en presenning, der udvendig på skroget kunne trækkes
hen over en lækage. Vandpresset ville så medvirke til at mindske
indtrængningen af vand. Dette system må også kunne anvendes ved inspektion
af loggens skovlhjul.

Ivar Holm

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-03-08 18:01

Hejsa
Teorestisk JA - praktisk NEJ. Pressenningen vil givet ødelægge transduseren.
Og tidsmæssigt er det hurtige at søbe 1½ liters søvand op af
sumpen/kølsvinet end at skulle rigge noget pressenning til. Alternativt kan
man hoppe i baljen og rense udefra (hvilket kan være en rimelig kold
fornøjelse i forårs og efterårsmånederne).
Da hullet til transduseren ikke ligger flere meter under havoverfladen er
presset heller ikke så stort. Så jeg hiver den altid op indefra, søber vand
op og ligger transduseren i eddikesyre (fortyndet) natten over. Næste dag
renses de sidste ruer af manuelt og transduseren får en gang WD40 (fy -
reklame). Når transduseren sidder på plads, søbes 1½ liter vand, og jeg har
faktiskt et meget rent kølsvin (sidegevinst).
Hilsen Steffen