Gennaker / spilerstørrelse
Fra : per@pmjensen.com

Dato : 25-03-08 11:09

Hej alle i NG.

Jeg overvejer at køb en spiler / gennaker til vores Bavaria 350, men
hvilken størrelse skal jeg vælge - Er der nogle faste regler på dette
område jeg kan gå ud fra ?

På forhånd tak for svar...

Med venlig hilsen

Per Martin Jensen
Sunny Afternoon af Sundsøre

www.pmjensen.com

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 25-03-08 19:10

>Jeg overvejer at køb en spiler / gennaker til vores Bavaria 350, men
>hvilken størrelse skal jeg vælge - Er der nogle faste regler på dette
>område jeg kan gå ud fra ?

Hej Per,

Du skal først blive enig med dig selv om hvad du vil have, altså spiler på
stage eller asymmetrisk-spiler/gennaker uden stage og strømpe eller post.
Dernæst skal du kende dit sejlplan, så du får et sejl der har de rigtige mål
(forlig, underlig og agterlig). Og bestemme dig for i hvor meget vind og til
hvilken vinkel du ønsker at det skal være mest effektivt.

Jeg ville forslå at du kikker lidt på Momentum der forhandles af MPSejl, de
har mange "universal" sejl, så du ikke skal have syet et specielt.
Hvis du er helt lost med hensyn til dine mål, så er sejlloftet ofte meget
behjælpelig og kan komme forbi og måle din båd.

God vind
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-08 21:07

Først beslutter du dig til ambitionsniveau'et. Flyvesejl skal ikke passe så
godt til båden som storsejl/fock/genua, så du har en del frihedsgrader. Kort
sagt så skal sideligene (højden) passe til båden hvorimod bredden og faconen
på bredden dikterer hvilken vind (rening/mængde) hvad den er god til.

En genakker skal passe rimelig præcis i sideligene. En spiler skal bare
passe +- 20-30 cm.

Hvis det er din første spiler, så ville jeg købe en brugt der ikke er for
stor.

Bjarke

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 26-03-08 21:06

[...]

Hej Per

Jeg ville forhøre mig her på www.danskbavariaklub.dk der skulle være
mulighed for at en sejler med samme båd har gjort sig erfaringer.
Hvis I du får response der, så prøv evt. de andres skandinaviske
søstersider - nordmændende er rimelig aktive..

Det er ikke for at underkende dette fora!
Mvh
Lars